Gå til innhold

Unio-streiken


Gjest Huldali

Anbefalte innlegg

Gjest Huldali

VG skriver på sine nettsider i dag at elevene kan risikere og ikke få stanpunkt karakter pga streiken og ikke få begynt på høyskole/universitet til høsten.

Link: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elevavi...hp?artid=195713

Hvis det blir tilefelle syns jeg streiken går for langt, da må myndighetene gripe inn mener jeg.

Hva syns dere? Er det greit at streiken går så mye utover elevene?

Endret av Huldali
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
VG skriver på sine nettsider i dag at elevene kan risikere og ikke få stanpunkt karakter pga streiken og ikke få begynt på høyskole/universitet til høsten.

Link: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elevavi...hp?artid=195713

Hvis det blir tilefelle syns jeg streiken går for langt, da må myndighetene gripe inn mener jeg.

Hva syns dere? Er det greit at streiken går så mye utover elevene?

Det er aldri "greit" at en uskyldig tredjepart rammes av streik. Men skal myndighetene gripe inn straks uskyldige blir rammet, så er det mange som mister retten til å streike. For streik rammer ofte uskyldige. I mange yrker er det kun uskyldige som rammes av at de ansatte streiker, og hvis det skal være grunnlag for å nekte folk å streike så mister mange streikeretten, rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting at 'uskyldige' kan få litt ubehageligheter (som å komme litt sent til jobb pga at togene ikke går eller lignende) men noe annet er hvis noen sin hele framtid settes i fare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
VG skriver på sine nettsider i dag at elevene kan risikere og ikke få stanpunkt karakter pga streiken og ikke få begynt på høyskole/universitet til høsten.

Link: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elevavi...hp?artid=195713

Hvis det blir tilefelle syns jeg streiken går for langt, da må myndighetene gripe inn mener jeg.

Hva syns dere? Er det greit at streiken går så mye utover elevene?

Hvis myndighetene griper inn og sørger for at KS gir lærerne den lønna de krever, blir det slutt på streiken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting at 'uskyldige' kan få litt ubehageligheter (som å komme litt sent til jobb pga at togene ikke går eller lignende) men noe annet er hvis noen sin hele framtid settes i fare.

Helt enig. De fleste som blir rammet settes tilbake noen dager eller en uke eller to, å så gå livene deres tilbake i sin vante gang. Disse elevene får hele deres framtid satt på vent, kanskje i flere mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det ordner seg nok for standpunktkarakterene før høsten setter inn. Samordna opptak har gjort unntak før. Streiken derimot, varer til ferien begynner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Meg_*

Jeg synes dem skal streike til dem får den lønnen de krever. Helsefaget er så dårlig betalt for den jobben de gjør,så streik i vei!

De streiker jo også for at det skal friste andre og gå på lærerhøgskolen og at man har lyst til å utdanne seg innen det. Andre høgskole utdanninger får jo mye mye bedre betalt,selvom det er like lang skolegang.

Selvfølgelig går det utover andre "uskyldige", men hvis det ikke hadde gjort det så hadde ikke streiken hatt no effekt.

Da må jo bare KS gi seg til slutt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lærere har en begynnerlønn på over 300.000 skjønner ikke helt hva som er så dårlig med det jeg...?? jeg tjener mindre etter endt høyskoleutdanning...

OPPLYS MEG :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
lærere har en begynnerlønn på over 300.000 skjønner ikke helt hva som er så dårlig med det jeg...?? jeg tjener mindre etter endt høyskoleutdanning...

OPPLYS MEG :briller:

Hva med de andre som streiker? det er ikke bare lærere.

Ped.ledere? maks lønn etter tariff 340.000... er det bra? For en utdannelse man har tatt på 3 år vgs, 3-4 år høgskole og jobbet i 10 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er aldri "greit" at en uskyldig tredjepart rammes av streik. Men skal myndighetene gripe inn straks uskyldige blir rammet, så er det mange som mister retten til å streike. For streik rammer ofte uskyldige. I mange yrker er det kun uskyldige som rammes av at de ansatte streiker, og hvis det skal være grunnlag for å nekte folk å streike så mister mange streikeretten, rett og slett.

Hele dette innlegget er "argumentum ad consequentiam."

Jeg liker biler som er blå. Om biler som var blå ikke var de raskeste, så ville det være lite praktisk for meg å kjøpe en blå bil. Så hvis det skal være grunnlag for å kjøpe en blå bil, så må blå biler være raskest. Derfor er blå biler raskest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elevenes framtid har allerede blitt kompromittert, ved at de har misset ut årets aller viktigste undervisning.

Skolesystemet er allikevel ikke "rettferdig" det er "tilfeldig" Det er tilfeldig hvilke fag du kommer opp i, det er tilfeldig hvilke lærere du får, det er tilfeldig flaks dersom reglene ikke har blitt forandret med tilbakevirkende kraft innen du er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

***

"Lærer streiken"?

Streiken kan ikke lære noe som helst.

Ha

Ha

Ha

....men du har rett, vi ser begynnelsen på ringvirkningene av streiken her, ord delings spøkelset kommer til å rasere samfunnet vårt og blåse hjernen til Finn Erik Vinje ut av øra hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Huldali
Elevenes framtid har allerede blitt kompromittert, ved at de har misset ut årets aller viktigste undervisning.

Skolesystemet er allikevel ikke "rettferdig" det er "tilfeldig" Det er tilfeldig hvilke fag du kommer opp i, det er tilfeldig hvilke lærere du får, det er tilfeldig flaks dersom reglene ikke har blitt forandret med tilbakevirkende kraft innen du er ferdig.

Her er det ikke snakk om bare eksamen, men karakteren man får etter jul. Hvis lærerne ikke får deltatt på karaktermøte med rektor pga streik, kan elevene risikere å ikke få den siste terminkarakteren.

Hvis de kommer i denne situasjonen, syns jeg lærne bør få "fri fra streiken" noen dager, slik at elevene kan få karakterne sine og vitnemålet sitt. Å gå glipp av et år i studiene, pga en streik syns jeg er alvorlig.

Det er ikke snakk om liv og helse som står i fare, men allikevel er det et år fram i tid som kan bli rammet for disse elevene, og et år er mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldali
Ha

Ha

Ha

....men du har rett, vi ser begynnelsen på ringvirkningene av streiken her, ord delings spøkelset kommer til å rasere samfunnet vårt og blåse hjernen til Finn Erik Vinje ut av øra hans.

beklager så meget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det ikke snakk om bare eksamen, men karakteren man får etter jul. Hvis lærerne ikke får deltatt på karaktermøte med rektor pga streik, kan elevene risikere å ikke få den siste terminkarakteren.

Hvis de kommer i denne situasjonen, syns jeg lærne bør få "fri fra streiken" noen dager, slik at elevene kan få karakterne sine og vitnemålet sitt. Å gå glipp av et år i studiene, pga en streik syns jeg er alvorlig.

Det er ikke snakk om liv og helse som står i fare, men allikevel er det et år fram i tid som kan bli rammet for disse elevene, og et år er mye!

HAAAAALLLLOOOOOOO. Hvorfor skulle lærerne gi fra seg det viktigste pressmiddelet sitt? Hva har de å vinne på det? Tror du de bryr seg om du får vitnemålet ditt eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Det er ikke snakk om at elevene skal gå glipp av studier. Blir ikke tvisten løst før standpunktkarakteren skal settes, vil karakteren fra jul bli stående og denne vil danne grunnlag for samordna opptak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldali
HAAAAALLLLOOOOOOO. Hvorfor skulle lærerne gi fra seg det viktigste pressmiddelet sitt? Hva har de å vinne på det? Tror du de bryr seg om du får vitnemålet ditt eller ikke.

Jeg har et vitnemål jeg, så for meg personlg er det ikke noe problem. Men hvis jeg hadde vært elev og hadde planlagt å studere til høsten, hadde jeg sett det som et stort problem.

Lærerne bør bry seg om elevene sine får et vitnemål eller ikke. Greit at de kjemper for høyere lønn, men jeg syns ikke det skal gå SÅ hardt utover elevene. Da bør de heller ta en liten pause i streiken, få ordnet karakterer og vitnemål og så gå tilbake til streiken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg har et vitnemål jeg, så for meg personlg er det ikke noe problem. Men hvis jeg hadde vært elev og hadde planlagt å studere til høsten, hadde jeg sett det som et stort problem.

Lærerne bør bry seg om elevene sine får et vitnemål eller ikke. Greit at de kjemper for høyere lønn, men jeg syns ikke det skal gå SÅ hardt utover elevene. Da bør de heller ta en liten pause i streiken, få ordnet karakterer og vitnemål og så gå tilbake til streiken.

De får standpunktkarakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldali
Det er ikke snakk om at elevene skal gå glipp av studier. Blir ikke tvisten løst før standpunktkarakteren skal settes, vil karakteren fra jul bli stående og denne vil danne grunnlag for samordna opptak.

Hvis man har jobbet hardt med skolen etter jul og gått opp i karakter etter jul, vil man få et lavere snitt å søke med. Da kan man risikere og ikke komme inn på ønsket studie.

Endret av Huldali
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...