Gå til innhold

KJEMPESTOR frokost!


Gjest Gjest_Guest_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Guest_*

Jeg lurer på om det er lurt å spise en gigantisk frokost når man skal ned i vekt? Da får man en skikkelig kickstart på forbrenninga liksom, så funker det? =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elfrida

Man bør sjelden spise mer enn slik at man blir passe mett. Ellers kan man vel fordele maten utover dagen slik det passer en selv best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om det er lurt å spise en gigantisk frokost når man skal ned i vekt? Da får man en skikkelig kickstart på forbrenninga liksom, så funker det? =)

Hva legger du i begrepet "kjempestor" da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig
Jeg lurer på om det er lurt å spise en gigantisk frokost når man skal ned i vekt? Da får man en skikkelig kickstart på forbrenninga liksom, så funker det? =)

Størrelsen eller hyppigheten på måltidene har ingenting å si for forbrenningen. Så det gjør du akkurat som du vil, bare sørg for å være i kaloriunderskudd ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Om du vil spise frokost til det tyter ut av ørene på deg, så kan du uten problem gjøre dette, så lenge du i løpet av hele dagen ikke overstiger kaloriforbruket ditt.

Hvordan du deler opp måltidene (mange små eller få og store) er helt irrelevant for vektnedgangen. Alt du må passe på er det totale kaloriinntaket i løpet av hele dagen.

Tenk pr dag, ikke pr måltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Størrelsen eller hyppigheten på måltidene har ingenting å si for forbrenningen. Så det gjør du akkurat som du vil, bare sørg for å være i kaloriunderskudd ;)

Jeg er enig i at man må være i kaloriunderskudd for å gå ned i vekt. Men jeg er totalt uenig i at måltidenes størrelse og hyppighet ikke har noen innvirkning på forbrenninga. Her tror jeg ikke du finner mange leger, ernæringseksperter, trenere osv som er enige med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

det spørs jo om du klarer å presse i deg så mye mat når du nettopp har stått opp. men det er et ordtak om slanking som sier "spis frokost som en konge, lunch som en greve og middag som en fattigmann"... eller no i den duren... men dere skjønner poenget, dagens største måltid skal være frokost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig
Her tror jeg ikke du finner mange leger, ernæringseksperter, trenere osv som er enige med deg!

Tja, på pubmed finnes det faktisk svært mange leger som har gjort forskning som støtter oppom akkurat dette :)

Den forskningsrapporten som gjorde at slankemyten "spis ofte, forbrenn mer" slo rot var gjort ved en klinisk studie av to grupper som spiste hhv 6 og to måltider om dagen. De med to måltider om dagen ble satt på en frokost, og tidlig middag, og gikk i perioder 18 timer uten mat (selv de mest ihuga tilhengerne av periodisk faste anbefaler ikke nødvendigvis så lang tid uten mat). I tillegg spiste de svært lite protein og hadde store kaloriunderskudd, så at det kom muskeltap var ikke akkurat noen bombe.

Da de økte til 3 måltider om dagen, forsvant alle forskjellene mellom 3-måltids og 6-måltidsgruppen. Dette har blitt støttet opp av senere forskning også, som har vist at kroppen for det første tåler lengre fasteperioder enn vi først trodde uten å gå i "sult"fase (opp til 12-16 timer uten problemer) og i tillegg at de rent forbrenningsmessige aspektene av en økt måltidshyppighet er svært små.

Det som virker inn på forbrenningen vår er hvor mye muskler vi har, hvor ofte vi trener, en del på gener og hvordan kroppen er skrudd sammen, og maten vi spiser. Krydret mat og grønn te og liknende skal visst ha en viss positiv effekt på forbrenningen (fordi kroppstemperaturen øker). Men det er gjort minimalt med forskning på effekter av slike "hjelpere", så ikke spis chili til alt fordi jeg sa det =D Alt for lite mat, og forbrenningen vil skrus ned, til det beryktede "spareblusset".

Jeg sier på ingen måte at det er noe DÅRLIGERE å spise fem måltider, eller syv for den saks skyld, vs. 2-3 måltider. Men det er ikke bedre. Gitt at du spiser den samme maten, blir effekten på kroppen også den samme. Enkelte får lettere for å overspise hvis de spiser sjeldent. Det er helt greit, men det har jo ingenting med forbrenningen å gjøre. Det hele går på hva man personlig foretrekker.

Forskning som støtter dette:

Fra artikkelen "Meal frequency and energy balance"

Bellisle F, McDevitt R, Prentice AM.

A detailed review of the possible mechanistic explanations for a metabolic advantage of nibbling meal patterns failed to reveal significant benefits in respect of energy expenditure. Although some short-term studies suggest that the thermic effect of feeding is higher when an isoenergetic test load is divided into multiple small meals, other studies refute this, and most are neutral....We conclude that any effects of meal pattern on the regulation of body weight are likely to be mediated through effects on the food intake side of the energy balance equation.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?d...;indexed=google

Fra Effect of the pattern of food intake on human energy metabolism.

Verboeket-van de Venne WP, Westerterp KR, Kester AD.

There was no significant effect of meal frequency on 24 h EE(Energiforbruk) or ADMR(gjennomsnittlig kroppslig energiforbruk). Furthermore, BMR(basalforbrenning) and ACT(aktivitetsnivå) did not differ between the two patterns. DIT(økning i temperatur pga spising) was significantly elevated in the gorging pattern, but this effect was neutralized by correction for the relevant time interval. With the method used for determination of DIT no significant effect of meal frequency on the contribution of DIT to ADMR could be demonstrated.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8399092...ed_Discovery_RA

Frequency of feeding, weight reduction and energy metabolism.

Verboeket-van de Venne WP, Westerterp KR.

There was no significant effect of the feeding frequency on the rate of weight loss, fat mass loss or fat-free mass loss. Furthermore, fat mass and fat-free mass contributed equally to weight loss in subjects on both gorging and nibbling diet. Feeding frequency had no significant effect on SMR after two or four weeks of dieting.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8383639...ed_Discovery_RA

Flere forskningsrapporter på forespørsel ;)

Endret av Bolledeig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...