Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hvor ofte kjefter du på barna dine og hva er det du kjefter på dem for?

Hvor gamle er de? Har du barn som er nesten eller er voksen som du kjefter på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den minste tror jeg ikke har fått kjeft enda, men han er jo bare 15 mnd.

Den eldste er 9, og stort sett veldig snill og grei. Han gjør lite rampestreker og er en aktiv fyr. Men det er en ting han får litt kjeft for, og det er at han kan svare veldig nebbete. Hvis jeg gir en beskjed kan han svare tilbake "jammen, ditt og datt". Sikkert veldig normalt, men slitsomt. Skulle gjerne sluppet å kjefte på han for dette, men vet ikke helt hva alternativet er. Det verste er at han høres akkurat ut som meg når jeg var liten....:sjenert:

Skrevet (endret)

Datteren min på 14 mnd får ikke kjeft, men hun får nei (som hun stort sett velger å overhøre :fnise: ) noen ganger om dagen.

Endret av Arwen
Skrevet
Den minste tror jeg ikke har fått kjeft enda, men han er jo bare 15 mnd.

Den eldste er 9, og stort sett veldig snill og grei. Han gjør lite rampestreker og er en aktiv fyr. Men det er en ting han får litt kjeft for, og det er at han kan svare veldig nebbete. Hvis jeg gir en beskjed kan han svare tilbake "jammen, ditt og datt". Sikkert veldig normalt, men slitsomt. Skulle gjerne sluppet å kjefte på han for dette, men vet ikke helt hva alternativet er. Det verste er at han høres akkurat ut som meg når jeg var liten....:sjenert:

Vis heller at du er lei deg når han svarer nebbete som du sier, kjefting skaper bare mere frustrasjon enn at han hører på deg.

Gjest Gjest-M-
Skrevet
Hvor ofte kjefter du på barna dine og hva er det du kjefter på dem for?

Hvor gamle er de? Har du barn som er nesten eller er voksen som du kjefter på?

Hvorfor i alle dager skal man kjefte på barna sine?? Snakk med dem, sett grenser, vær konsekvent.

Kjefter du på andre mennesker i livet ditt? Hadde du syntes det var greit å bli kjeftet på stadig vekk? For et barnesyn, sier jeg bare. Jeg blir helt overgitt av sånn.

Barn lærer av positive tilbakemeldinger, ikke av å få kjeft. Vi lever da ikke i middelalderen.

Et lite tankekors: Fra et barn blkir født og fram til det er 18 år, har det fått ca 150 000 negative tilbakemeldinger på seg selv fra voksne. I samme periode får barnet ca 10 000 positive tilbakemeldinger.

Hva gjør dette med oss som personer?

Gjest kjeftesmella
Skrevet

Mitt prinsipp er "aldri kjefte, men la dårlig oppførsel få konsekvenser". Men klarer jeg å holde det??? Neeeei... :sjenert:

De gangene jeg kjefter er det hvis barna (10 og 15) er frekke og ikke lar seg stoppe med et blikk eller en liten formaning. Når et barn (eller hvem som helst) står og roper til meg og er frekk, da koker det over inni meg og jeg kjefter tilbake. Heldigvis skjer det ikke altfor ofte. Har ikke tro på at kjefting fører til noe bra. Pleier heller å si rolig men bestemt ifra at den slags oppførsel liker jeg ikke (eventuelt med en begrunnelse) og så velge en passende straff dersom dette er noe barnet gjentar flere ganger.

Gjest Gjest
Skrevet
Hvorfor i alle dager skal man kjefte på barna sine?? Snakk med dem, sett grenser, vær konsekvent.

Kjefter du på andre mennesker i livet ditt? Hadde du syntes det var greit å bli kjeftet på stadig vekk? For et barnesyn, sier jeg bare. Jeg blir helt overgitt av sånn.

Det handler ikke om barnesyn, men om at foreldre er mennesker de også. Iblant renner det over og man lar frustrasjonen komme ut i form av kjeft. Jeg er enig i at det ikke er lærerikt for barna, men det skader dem heller ikke, så lenge ikke kjeftingen skjer hele tida.

Gjest Lillebøll
Skrevet
Vis heller at du er lei deg når han svarer nebbete som du sier, kjefting skaper bare mere frustrasjon enn at han hører på deg.

Så da skal man oppdra barna med bruk av dårlig samvittighet?

Det synes jeg er verre en kjeft.

Gjest Gjest
Skrevet

Barn lærer av positive tilbakemeldinger, ikke av å få kjeft. Vi lever da ikke i middelalderen.

Et lite tankekors: Fra et barn blkir født og fram til det er 18 år, har det fått ca 150 000 negative tilbakemeldinger på seg selv fra voksne. I samme periode får barnet ca 10 000 positive tilbakemeldinger.

Hva gjør dette med oss som personer?

Det går an å lure på ting uten at man gjør de tingene selv.

Skrevet

Minstemann på 1 år har ikke fått kjeft enda, men storesøster på snart 4 har fått det et par ganger når begeret har vært fullt... Situasjonene varierer, men helst når hun overser det jeg sier 114 ganger, og hun gjørt ting hun ikke får lov til.

Men jeg får vannvittig dårlig samvittighet etterpå, og er snar til å be om unnskyldning! Det hender også at jeg sier at "nå er jeg så sint at jeg må være alene litt", også går jeg inn på et annet rom og teller til 10. Da skjønner hun at hun har tøyd strikken for langt og er veldig medgjørelig etterpå...

Som regel klarer jeg og beherske meg, men jeg tror ikke det er noen som kan få meg så sint som 4-åringen min... Men det er ingen som får meg til å føle meg så glad og lykkelig heller. :jepp:

Skrevet

Hvorfor skal jeg vise at jeg blir lei meg når jeg ikke blir det? Jeg blir sliten fordi det fører til unødig diskusjon...

Det finnes jo også VELDIG mange grader av kjefting da. Hvis det er skriking ts mener, så kjefter jeg aldri. "Min" kjefting består av å forklare ting på en sånn måte at han skjønner at det ikke er noe mer å diskutere. Det er jo JEG som bestemmer.

Skrevet

Jeg skriker aldri til ungene, men kjeft får de av og til. Sist fordi de hadde dratt fra leiligheten ulåst og ytterdøra på vidt gap.

Gjest Evine
Skrevet

Jeg har kjeftet på guttene mine ..

Ikke da de var små, for da syntes jeg ikke det var noe problem med dem .. de var stort sett snille og greie :)

Når de ble eldre - i tenårene og årene oppimot tenårene var slitsomme til tider og jeg sprakk rett som det var .. Unger har ikke vondt av å få kjeft - ærlig talt .. guttene mine har blitt noen kjekke unge menn til tross for at moren (og faren) var skikkelig sinte på dem noen ganger ...

Foreldre er også mennesker - de må ha lov til å sprekke og gi lyd enkelte ganger. Det verste jeg vet er foreldre som gnåler om det samme hele tiden - mens gnålingen preller av ungene som vann på gåsa .. de er nemlig blitt så vant til grålingen at de lukker ørene.

Hverken jeg eller mannen har lagt en hånd på ungene våre .. men kjeftet - det har vi begge to.

Gjest Gjest_søta_*
Skrevet

Har ikke egne barn , men kjefter i hytt og vær på andres barn som ikke oppfører seg ordentlig. F.eks barn som skriker høyt på bussen, men særlig de bortskjemte nevøene mine som er vant til alltid å få det som de vil. Skriker ikke til de, men sier sånn som "Skjerp deg" "hysj" og "oppfør deg". Må få legge til at de er noen skikkelig drittunger;-)

Skrevet
Så da skal man oppdra barna med bruk av dårlig samvittighet?

Det synes jeg er verre en kjeft.

Du misforstår.

Det er viktig at barnet lærer å vise empati. Å sette seg inn i hvordan andre føler det i forskjellige situasjoner. Man må kunne gå ned på barnets nivå å si "jeg blir lei meg/sint når du sier/gjør det eller det., og hvorfor jeg blir lei meg.

Mener selvfølgelig ikke at man skel legge seg ned å gråte eller være sur på barnet, overdrive situasjonen.

Gjest Gjest -M-
Skrevet
Det handler ikke om barnesyn, men om at foreldre er mennesker de også. Iblant renner det over og man lar frustrasjonen komme ut i form av kjeft. Jeg er enig i at det ikke er lærerikt for barna, men det skader dem heller ikke, så lenge ikke kjeftingen skjer hele tida.

Her er jeg fundamentalt uenig med deg. Det handler i høy grad om barnesyn.

Og hvor sikker er du på at det ikke er skadelig for dem? Det argumenteres her med at voksne også er mennesker. Det er vel ingen som har påstått noe annet.

Barn lærer simpelthen ikke empati av å få kjeft. Det lærer de av at andre viser dem empati. Et barn som får kjeft, må bare ta i mot, all den tid det ikke er i stand til å argumentere rent språklig.

Og jeg er enig med Lillebøll. Å oppdra barn med dårlig samvittighet er akkurat like ille.

Gjest Evine
Skrevet

Er helt imponert over at dere klarer å bevare roen og tenke på hvilken reaksjonsmåte som er pedagogisk riktig når dere barn/ungdom har funnet på noe skikkelig galt ..

Er det virkelig mulig? Eller er det bare sånn at dere ikke har fått røynt dere skikkelig?

Gjest Gjest
Skrevet
Er helt imponert over at dere klarer å bevare roen og tenke på hvilken reaksjonsmåte som er pedagogisk riktig når dere barn/ungdom har funnet på noe skikkelig galt ..

Er det virkelig mulig? Eller er det bare sånn at dere ikke har fått røynt dere skikkelig?

Nydelig hersketeknikk: Det ikke JEG klarer, det klarer ingen andre heller, og sier de at de klarer det, ja, så lyver de.

Gjest Gjest
Skrevet

Vi har en gutt på tre og han får kjeft daglig.

Gjest Evine
Skrevet
Nydelig hersketeknikk: Det ikke JEG klarer, det klarer ingen andre heller, og sier de at de klarer det, ja, så lyver de.

Ja - det hadde jo vært en fordel at man kanskje skrev hvor gamle barna er. Det er stor forskjell på en 3-åring som tømmer ut melken i glasset, en 15-åring som skulker skolen, og en 17-åring som blir tatt i fyllekjøring .. Det er liksom ikke helt sammenlignbart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...