Gå til innhold

Hva er ditt første minne fra barndommen?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg lurer på hvor tidlig barn danner minner i hukommelsen som de husker når de blir voksne.

Jeg husker at farfar ble hentet med ambulanse hjemme. Det var siste gang jeg så han. Da var jeg nesten 3 år. Dette var noe jeg tok frem fra hukommelsen i voksen alder. Moren min kunne bekrefte at det skjedde akkurat slik jeg husket det.

Hvor langt tilbake kan du huske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Smaken av våt vaskeklut med litt natusansåpe som jeg putter i munnen, mens mamma bader meg. Hun smiler, lager grimaser og sier: æææsj.. men jeg synes at det smaker godt og at det er deilig å drikke vann på denne måten.

Dette tidlige minnet kom tilbake en av de første gangene jeg badet min eldste sønn for snart 16 år siden. Jeg tipper at det måtte ha vært en gang i ettårsalderen.

Og så husker jeg at jeg gråt og ropte høyt mens jeg løp rett ut i vannet etter tanta mi som rodde ut med båten, fordi jeg ville være sammen med henne.

Jeg ramlet da jeg kom litt ut i vannet og fikk vann i nesen og munnen, mormor kom og reddet meg. Jeg tror at jeg hadde en lyseblå kjeledress på meg.

Dette skjedde sommeren før jeg ble 3.

Endret av absinthia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg ikke svare på. Når jeg tenker tilbake, så ser jeg meg selv mer i tredje person enn gjennom øynene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et minne - mer et bilde enn en "film" - hvor jeg leker på gulvet i stuen. Da er jeg tre år. Husker enkelte fragmenter fra 3-4 års alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tidligste jeg husker er vel fra da hunden vår ble avlivet da jeg var 2 år gammel, husker at han ble båret til bilen på vei til veterinæren.. Snufs..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan huske at jeg og en venninne satt under balkongen deres og tisset på oss. Den sommeren var jeg to og et halvt og hadde sluttet med bleier for en god stund siden.

Jeg kan også huske at jeg datt uti en dam hos tanten til pappa - en pyntedam utenfor huset som hun hadde plastsvaner i. Det må ha vært samme sommeren.

Jeg kan også huske å få skoene fulle av mauer så fetteren min måtte bære meg tilbake til huset til tante, mens den andre fetteren min bar skoene mine. Det kan ha vært samme sommeren, eller kanskje sommeren etter - men da spørs det om jeg egentlig ville vært for stor til og bæres av ham.

Jeg har også et vagt minne fra sommeren før, mens vi bodde på en gård på Furuset (faktisk), og jeg gikk grusveien fra gården og ned til veien... mamma kom vel løpende etter meg, det er vel derfor jeg husker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

At jeg bygger en liten mur av småstein på et armlene på hagemøblene til noen vi besøkte i Sverige. Da var jeg to år. Ellers tror jeg ikke jeg husker noe særlig før året etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At jeg satt i vogna, inntullet i pledd, det var deilig og varmt. Men så stakk jeg hodet ut av vogna, og det var surt, vått og ekkelt. Så da la jeg meg tilbake. Deilig. Kjenner på det hver gang jeg i dårlig vær går forbi en vogn, hvor deilig og lunt det var i den.

Jeg var kanskje 1,5. Muligens 2. Den vogna ble kassert rundt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Jeg tror det vanligste er at de første bevisste minnene er fra 3-4-årsalderen. Selv vet jeg at jeg husker at vi besøkte moren og broren min på sykehuset da han ble født, og da var jeg litt over to år gammel.

Ellers kan det jo være vanskelig å vite hva som er reelle minner og hva man har blitt fortalt og sett bilder av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg var rundt 4 år og det regnet utenfor, jeg likte så godt regn så mamma hjalp meg med å kle på meg alt regntøyet mitt og paraply. I det jeg gikk ut så begynte det å tordne og lyne og derfor turte jeg ikke gå ut likevel og alt regntøyet måtte av igjen.. smiler litt av den forsatt! :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 4 år. Jeg var på sykehuset for å operere bort mandler. Husker at jeg satt på venterommet. Og jeg husker at de ga meg en gass for å sovne. Og jeg husker hva jeg drømte. Jeg husker også hvor vondt det var å snakke i ei uke etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_lillemeg_*

Jeg husker at jeg og pappa var på piknik i hagen vår, vi satt på små trestubber og drakk kakao og spiste brødskiver. Da var jeg akkurat fylt tre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg husker da farfaren min og jeg stekte vafler på plenen utenfor huset hans. Siden han døde da jeg var 2 år og tre mndr, må det ha vært den sommeren, sikkert like før han døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker at jeg og hun som mamma var dagmamma for akkurat da krøp på gresset i hagen og lekte hunder, da sjæferhunden til naboen hoppet på meg og bet meg i ansiktet.. alt jeg husker fra det var egentlig at naboen bar meg bort til mamma mens jeg skrek. Jeg var vel 2, maks 3 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker at jeg var med min far i en lekebutikk hvor jeg kunne velge hva jeg ville til meg selv og en presang til broren min som jeg enda ikke hadde møtt. Valgte en blå kaninbamse som jeg puttet i senga hans på sykehuset. Han ble født da jeg var 2,5 år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg husker at jeg satt på oldefars fang, ved vinduet på mormors kjøkken. Han hadde tynne bein, så det var ikke så behagelig å sitte der. Jeg husker at jeg så ut av vinduet, og at jeg tittet nedover de svarte buksene hans med press, og at han hadde svarte, ganske spisse sko. Han døde da jeg var 2 1/2.

Jeg husker også utsikten fra senga mi i barndomshjemmet mitt før vi bygde på. Vi hadde det veldig trangt, og jeg og to av søsknene mine måtte dele rom med foreldrene våre. Jeg husker hvor alle sengene sto og hvem som lå hvor. Vi begynte å bygge på huset da jeg var 3 år, og jeg husker en god del fra byggeperioden også. Små episoder, som at snekkeren sa jeg ikke måtte gå oppi all sagflisen som lå rundt sagbukken i gangen med de fine, røde tøflene mine. De var helt nye, i stoff og med svarte såler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvor tidlig barn danner minner i hukommelsen som de husker når de blir voksne.

Jeg husker at farfar ble hentet med ambulanse hjemme. Det var siste gang jeg så han. Da var jeg nesten 3 år. Dette var noe jeg tok frem fra hukommelsen i voksen alder. Moren min kunne bekrefte at det skjedde akkurat slik jeg husket det.

Hvor langt tilbake kan du huske?

Det første minnet jeg har fra barndommen stammer fra da jeg var 2 1/2 år. Jeg var i barnehagen, og vi hadde nettopp spist da vi gikk ut for å rulle i gresset :) Det var kjempegøy.

Hilsen

The Kitten :banantroll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Danielle_*

Jeg husker min første rampestrek. Jeg hadde tatt med meg puslespillet mitt og gjemt meg under spisebodet. Så helte jeg matolje over. Husker trampe (kaninen fra bambi-filmen) ble mørkere og at oljen seg utover. Da var jeg akkurat fylt året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller første jeg husker var at jeg falt ned trappen.

Mamma skulle bære med ned den bratte trappen i huset vårt som var ca 200 år gammelt.

Hun skled og falt, og mistet meg.

Jeg husker at jeg deiset i gulvet etter de siste trappetrinnene, jeg skrek og pappa rev opp døren for å komme til unnstetning :ler:

Jeg endte opp på legevakten med 1 stk brukket storetå :)

Dette skjedde da jeg var 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...