Gå til innhold

Bør man si i fra til fremmede når de piller seg i nesen?


Gjest Casey

Anbefalte innlegg

Gjest Frk Åberg

I all verden. Kan ikke skjønne at dette er noe å hisse seg opp over. Det er mange rare folk der ute, og hvis man skulle sagt fra om alt, kunne man fått seg en heltidsjobb. Jeg ser heller ikke at jeg skulle ha noe med andres dårlige vaner. Men jeg ville sagt fra om det var noen jeg kjente godt og det var veldig tydelig. For deres egen skyld, sånn at de ikke dummer seg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sier du ifra til til eventuelle neseplukkere siden du har "rett " til det?

Hvis du leser innlegget mitt, ser du at jeg selv ikke ville ha sagt ifra. Man kan jo, som flere har sagt, bare se en annen vei hvis det plager en. :)

Så nei, jeg sier ikke fra.

Skjønt værre var det å overse neseplukkinga til en av lærerne mine som satt og pillet seg i nesen mens han stirret ut i luften, og da han hadde funnet noe tok han den ut, rullet busen til en liten ball, som han deretter knipset ut i klasserommet. Og da var det bare å dukke, hvis man befant seg i skuddlinjen. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Æææsj!!!! :overrasket:

For et usedvanlig grisete menneske!!

Jeg hadde reagert med avsky, men hadde nok ikke hatt mot til å sagt fra... Men hadde sørget for å ha et papirlommetørkle til å ta i dørhåndtak med :plystre: Og spritet hendene mine grundig etterpå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Casey
Hva mener du med at de andre var ignorante? At de ikke visste hva mannen holdt på med (altså var ignorante = uvitende) eller at de så hva han gjorde men ikke brydde seg (altså ignorerte mannen)?

Uansett, jeg ville nok ikke sagt ifra, men passet mine egne saker. Man kan ikke drive å irettesette voksne folk hver gang de bryter skikk og bruk-reglene. Da hadde man fått det bra travelt i hverdagen!

Ignorerte. Det skal sies at det var helt stille i venteværelset slik at den eneste lyden de fem andre kunne høre var denne mannens lyder over hvor fonøyd han var over alt han fant å spise.

Jeg synes det er litt merkelig at folk her tydeligvis liker og har stor sympati for offentlige buseplukkere på venteværelser. Han tok selvsagt på armlenet og blader på bordet etter seansen..utrolig hva en legger merke til på et lite venteværelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Ignorerte. Det skal sies at det var helt stille i venteværelset slik at den eneste lyden de fem andre kunne høre var denne mannens lyder over hvor fonøyd han var over alt han fant å spise.

Jeg synes det er litt merkelig at folk her tydeligvis liker og har stor sympati for offentlige buseplukkere på venteværelser. Han tok selvsagt på armlenet og blader på bordet etter seansen..utrolig hva en legger merke til på et lite venteværelse!

Jeg tror vel ikke det er så mange som liker buseplukkere, men det er noe helt annet å skulle si ifra til en fremmed. Ja, det er uhygiensk. Ja, det er ekkelt. Men hva godt skulle det komme ut av å si ifra? Hvis han først sitter og gjør slikt i full offentlighet så har han tydeligvis ingen hemninger, og han ville neppe brydd seg om hva du sa likevel. Og vi kan da ikke "bestemme" at andre ikke skal gjøre ting vi synes er ekkelt, så lenge det ikke går direkte utover oss selv?

Joda, han tar på møbler/dørhåndtak osv etterpå. Det er svært uhygienisk. Men har du tenkt å stå på vakt som et hygienepoliti for å passe på at folk er renslige og vasker hendene sine før de berører gjenstander på offentlige steder? Det er fullt av folk som gjør som denne mannen, bare i det skjulte. Og tenk på alle barna som graver i nesen før de åpner ei dør. Vi kan aldri slippe unna slikt. Det er derfor vi som er opptatt av hygiene alltid skal vaske hendene våre før vi spiser eller på andre måter fører hendene til ansiktet/munnen.

Tenk på alt du berører iløpet av en vanlig dag. Utallige dørhåndtak, magasiner, aviser, benker/bordflater osv. For ikke å snakke om penger som du putter i din egen lommebok. Du aner ingenting om hvem som har rørt disse tingene før deg. Pengene du har i lommeboka akkurat nå kan ha tilhørt buseplukkeren i forrige uke...

Moralen blir at man ikke skal henge seg så mye opp i hva andre gjør, for det har man ingen mulighet til å kontrollere likevel. Så får man heller selv være nøye med hygienen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...)Pengene du har i lommeboka akkurat nå kan ha tilhørt buseplukkeren i forrige uke... (...)

:skratte::skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Casey

Ja vel. Så liker vi ikke buseplukkere, men vi sier heller ikke i fra til de, fordi vi ikke er moren deres. Det får bli konklusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønt værre var det å overse neseplukkinga til en av lærerne mine som satt og pillet seg i nesen mens han stirret ut i luften, og da han hadde funnet noe tok han den ut, rullet busen til en liten ball, som han deretter knipset ut i klasserommet. Og da var det bare å dukke, hvis man befant seg i skuddlinjen. :ler:

:skratte:

Kva ville du sagt til denne buseplukkaren, Casey?

Endret av Prinsesse Råsa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jæ hadde gått bort te`n, hadde, jæ! Og trøkt dem fingrane godt opp i huet på iddioten. Peller s`ække i nesa på mi vakt, ass! Det sier jæ`ræ!

(Nei, jeg hadde ikke sagt noe. Men jeg hadde nok måpet mer eller mindre forbløffet, for jeg har bare sett èn person pille seg i nesen før. Min kjære eks... Hehe! Og muligens et og annet barn, sikkert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sativa

Jeg tror ikke at folk er ignorante selv om de ikke sier noe i en slik situasjon. De kanskje tenker at mannen ikke var helt normal? Det finnes mange folk med for eksempel utviklinghshemming, som ser helt normale ut, men oppfører seg avvikende. Jeg synes heller ikke det er vår oppgave å irettesette og oppdra andre mennesker enn våre egne unger. Det beste vi kan gjøre er å gå foran som gode eksempler, og oppføre oss slik vi mener er sosialt akseptabelt og riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Casey
:skratte:

Kva ville du sagt til denne buseplukkaren, Casey?

Jeg ville ha blitt overrasket, rystet og sjokkert. Jeg ville ha stirret stygt på læreren i lang tid. Så ville jeg sannsynligvis ha sagt i fra høyt der og da at det ikke går an å oppføre seg på den måten, og minnet læreren på at den skal være et godt eksempel for klassen. Så ville jeg kanskje ha spurt om h*n ikke har fått noe som helst slags oppdragelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vel. Så liker vi ikke buseplukkere, men vi sier heller ikke i fra til de, fordi vi ikke er moren deres. Det får bli konklusjonen.

Både ja og nei. Jeg tror grunnen er mer at vi har øyne som vi kan styre. Man trenger jo ikke å stirre på folk som piller seg i nesen. Neste gang du skal til legen eller andre steder hvor det er flere folk enn deg, kan du jo komme forberedt med medbragt blad eller avis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble sjokkert, og måtte flytte meg til et annet rom. Hva ville dere ha gjort: irettesatt ham verbalt foran de andre ignorante?

Du står fritt til å fortelle han at du synes det er ekkelt, men å irettesette han har du vel egentlig ingen rett til synes jeg.

Jeg synes det er litt merkelig at folk her tydeligvis liker og har stor sympati for offentlige buseplukkere på venteværelser. Han tok selvsagt på armlenet og blader på bordet etter seansen..utrolig hva en legger merke til på et lite venteværelse!

Og dette er et av mange tenkelige eksempler som illustrerer hvorfor jeg ikke leser blander på slike venteværelser, ei heller tar på mer enn nødvendig når jeg er andre steder enn mitt eget eller kjentes hjem.

Tanken på å få andres svette, urin, buser og annet småsnacks på hendene mine er ikke akkurat forlokkende... :spy:

Endret av Melania
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du står fritt til å fortelle han at du synes det er ekkelt, men å irettesette han har du vel egentlig ingen rett til synes jeg.

Og dette er et av mange tenkelige eksempler som illustrerer hvorfor jeg ikke leser blander på slike venteværelser, ei heller tar på mer enn nødvendig når jeg er andre steder enn mitt eget eller kjentes hjem.

Tanken på å få andres svette, urin, buser og annet småsnacks på hendene mine er ikke akkurat forlokkende... :spy:

Haha. I dette tilfellet virker det som om det er snakk om storsnacks. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal skal oppdra alle man møter på sin vei man opplever som ufyselige har man fulldagsjobb.....

.....men har man ikke annet å rette oppmerksomheten mot er det sikkert tilfredstillende nok. For de det måtte angå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Casey
Hvis man skal skal oppdra alle man møter på sin vei man opplever som ufyselige har man fulldagsjobb.....

.....men har man ikke annet å rette oppmerksomheten mot er det sikkert tilfredstillende nok. For de det måtte angå.

Det du gjør er å gjøre denne enkeltsaken til en generell sak, der man skal oppdra alle man møter på sin vei. Er det spesielt konstruktivt?

Om man er opptatt av Microsofts' rolle i verdensøkonomien, eller valgene i Zimbabwe, er det flott. Men det utelukker ikke at man også kan være opptatt av de små mikrotingene som skjer i hverdagen - som på venteværelset hos legen.

Det ene utelukker ikke det andre, Smirre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det du gjør er å gjøre denne enkeltsaken til en generell sak, der man skal oppdra alle man møter på sin vei. Er det spesielt konstruktivt?

Om man er opptatt av Microsofts' rolle i verdensøkonomien, eller valgene i Zimbabwe, er det flott. Men det utelukker ikke at man også kan være opptatt av de små mikrotingene som skjer i hverdagen - som på venteværelset hos legen.

Det ene utelukker ikke det andre, Smirre.

Jo vet du hva, det syns jeg. Det finnes alvorlige ting i samfunnet, både på mikro- og makronivå som fortjener oppmerksomhet. At man skal bry seg med om folk peller seg i nesa blir for bare for dumt. At man syns det er ekkelt, javel...men å gå til det skrittet å kommentere det så lenge han ikke klinte snørra på deg, syns jeg er å gå langt over streken.

Spørsmålet i denne tråden er om det er å gå over streken å si ifra om noen peller seg i nesen og det syns altså jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg ville ikke sagt noe. Jeg har ikke noe med å prøve å oppdra mennesker jeg ikke kjenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Casey ikke har noe problemer med å kommentere andres busepelling, eller bekymringer over hvordan hun blir oppfattet dersom hun velger å kommentere, så er det vel bare å kjøre på? Har litt vanskelig for å se motargumenter.

Casey: Du har ikke tenkt på at det er utrolig kvalmt for andre å se på at du stikker fingern dypt inn i neseborene dine.

Meg: Det skal du bare drite i jævla faens kjerring.

Hva svarer Casey da? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...