Gå til innhold

Samlivskontrakt

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hjelpes! For en egoistisk fyr! Og si at dersom du ikke skriver under så kan du bare flytte? Beklager, men da høres det ikke ut som han bryr seg om deg i det hele tatt.

Og hvorfor har han valgt å skrive disse slektningene opp i testamentet? Det er jo naturlig at dersom man ikke har barn så er det samboer som skal arve. Det er i hvertfall det jeg vil skrive i mitt testamente. (Hvis man ikke skriver testamente og er ugift og barnløs, er det nærmeste slektninger som automatisk blir arving)

Prøver han å teste din kjærlighet eller? Har han lest for mange sladderblader om kjendiser som skriver ekteskapspakter for ikke å bli utsatt for lykkejegere? Jøsses...

Du kan jo si deg enig i at du ikke skal ha noe krav på huset, men da bør han jo pent betale lånet sitt selv også.

Men ærlig talt, enn sånn type oppførsel synes jeg er helt forferdelig. Jeg ville nok vurdert sterkt om denne mannen virkelig var en jeg ville dele resten av livet med.

Videoannonse
Annonse
Gjest Elfrida
Skrevet

Slik noen skriver her er det visse ting man ikke kan avtale seg bort fra når det gjelder arv osv.

Men hele denne saken virker jo helt høl i huet. Er det noe gammelt familiehus han ikke vil at skal forsvinne ut av familien eller noe sånt?

Skrevet

Tanta mi skrev under en sånn avtale når hun giftet seg for mange år siden. Satt igjen uten noe når skilsmissen var et faktum noen år senere.

Finn for all del ikke på å underskrive. Greit at han vil ha særeie på huset og at su skal betale en husleie. Men den husleien bør da være under halvparten av utgiftene siden du ikke har noen eierandel.

At du skal skrive fra deg alt annet er galskap.

Og at han ikke unner deg arv en gang :hakeslepp:

Ville nok følt meg ganske råtten hvis min kjære hadde kommet med et sånt forslag ja... Og at han truer deg med at du må flytte hvis ikke du skriver under... :sjokk:

En avtale er noe dere må bli enige om, og dette her er kun skrevet ut fra hans interesser.

Skrevet

Dette her er jo bare helt sykt?! Tror nesten ikke mine egne øyne når jeg leser nedover her....

Når skal dere gifte dere og hvor lenge har dere vært sammen?

Eier han et hus som han har nedbetalt gjennom flere tiår, eller har han voksne barn? Finnes det en ekskone?

Jobber du?

Det er mye vi ikke vet her. Men som likevel ikke kan rettferdiggjøre en empatiløs person.

Om dere er i startgropen av livet, der etableringsfasen nettopp har begynt er dette mer enn merkelig...

Hvordan i all verden kan han overraske deg med en slik personlighet han viser her? det virker som om dere ikke kjenner hverandre.

Du må for all del ikke skrive under. Det skulle vært mye som holdt meg igjen i dette forholdet for at jeg skulle ha blitt. Jeg hadde forstått at du ikke kunne pakket sakene dine, eller bedt han pakke sine, om dere hadde barn... Hva i all verden har du å hente hos en som vil gjøre deg arveløs - allerede før du har giftet deg med han? Han må være en veldig redd deg.

Skrevet
Da hadde jeg flyttet.

Ja det hadde jeg også gjort om jeg fant ut at min samboer var en så grisk og ufølsom mann at han ikke unnet meg noe etter et langt samliv :forvirret:

Skrevet
Dette her er jo bare helt sykt?! Tror nesten ikke mine egne øyne når jeg leser nedover her....

Når skal dere gifte dere og hvor lenge har dere vært sammen?

Vi skal etter planen gifte oss til neste år,har vært sammen i 2 år!

Eier han et hus som han har nedbetalt gjennom flere tiår, eller har han voksne barn? Finnes det en ekskone?

Dette huset er kjøpt for mindre enn 1 år siden,ingen barn og ingen ekskone

Jobber du?

Jobber deltid

Det er mye vi ikke vet her. Men som likevel ikke kan rettferdiggjøre en empatiløs person.

Om dere er i startgropen av livet, der etableringsfasen nettopp har begynt er dette mer enn merkelig...

Hvordan i all verden kan han overraske deg med en slik personlighet han viser her? det virker som om dere ikke kjenner hverandre.

Du må for all del ikke skrive under. Det skulle vært mye som holdt meg igjen i dette forholdet for at jeg skulle ha blitt. Jeg hadde forstått at du ikke kunne pakket sakene dine, eller bedt han pakke sine, om dere hadde barn... Hva i all verden har du å hente hos en som vil gjøre deg arveløs - allerede før du har giftet deg med han? Han må være en veldig redd deg.

Gjest ¤bella¤
Skrevet

Har du i det hele tatt betalt noe på dette huset?

Hva sier samboeren din når du sier at du ikke vil skrive under? Han kan jo ikke bare si skriv under eller flytt?

Skrevet

Hei!

Har snakket med advokat,å har fått svar på mange spørsmål.

Det ble sagt at jeg ikke har noe å tape på å skrive under på denne avtalen slik den står nå. Men at situasjonen vil være anderledes når vi får barn sammen. Da stiller ting seg helt anderledes.Å da skal avtalen sies opp.. Og en evt ny skrives. Å at det skal påføres at ved død stiller ting seg anderledes.

Min frykt er jo at vi får barn sammen før vi gifter oss, og at han plutselig skulle falle bort.Da står jeg her med denne avtalen og dette testamentet da.. Og helt på bar bakke.. håper jo så klart ikke at dette skjer men det er jo ting som kan skje..

Og når vi gifter oss vil denne avtalen falle bort.Å ektefelleloven faller inn.

Jeg er i følge hans testamente ikke arverettet på noen som helst måte. Verken nå eller som ektefeller. Våre barn vil arve men ikke meg.

Føler meg som dratt mellom to vinder.. Å helt maktes løs over alt sammen..

Vet rett å slett ikke hva jeg skal gjøre.

Skal snakke med samboeren i kveld. Å se hva jeg får ut av han.. føler at all pust er dratt ut av meg..

Vi er forøvrig i slutten av 20årene..

Skrevet
Har du i det hele tatt betalt noe på dette huset?

Hva sier samboeren din når du sier at du ikke vil skrive under? Han kan jo ikke bare si skriv under eller flytt?

Jeg betaler ikke noe på huset pr dagsdato.. Jeg betaler alle andre utgifter som mat,osv..

At han har særeie på huset er helt ok. Men han ønsker at jeg skal fraskrive meg all rett på noe som helst..

JA han sier det..enten skriver du under eller så er det ut av MITT hus!

Skrevet

Det jeg reagerer aller sterkest på er at dette er noe jeg bar har fått slengt i trynet.. Uten noen som helst form for samtale først..

Ingen spørsmål om å bli med til advokaten å få gjort dette sammen eller noe som helst..

Hadde han snakket med meg om dette først, å ting hadde blitt gjort anderledes hadde vi kanskje sluppet alt dette styret.. Men i stede får jeg ett slag i magan å dette kastet etter meg med ordene som sier "skriv under eller kom deg ut av mitt hus!!"

Gjest ¤bella¤
Skrevet

Men betaler han ikke mat og andre utgifter?For om han ikke gjør det kan man jo se det på den måten at han betaler på huset for deg, det du betaler for han i mat og andre utgifter.

Og det går ikke ann å fraskrive ektefellen rveretten? Gjør det det? Trodde vi i norge har noe som heter pliktarv.

Hadde ALDRI gått med på å skrive under avtlaen. Ikke fordi jeg er uenig i at det er smart å ha en skriftelig avtale, men når han går bak din rygg, og legge det frem som han gjør, viter det om egoisme, og en opførsel jeg ikke aksepterer. Så om jeg hadde betydd så lite, hadde jeg rett og slett tatt min hatt og gått.

Skrevet

Jeg kan ikke tro at noen som elsker noen kan si noe slikt, så jeg hadde gått på dagen.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg betaler ikke noe på huset pr dagsdato.. Jeg betaler alle andre utgifter som mat,osv..

At han har særeie på huset er helt ok. Men han ønsker at jeg skal fraskrive meg all rett på noe som helst..

Du betaler ALLE andre utgifter, mens han bare betaler huset? Da deler dere jo i praksis likt, vil jeg tro? I såfall er det flisespikkeri om han påstår at du ikke betaler for huset. Det dere bør gjøre er å se på alle felles utgifter (strøm, forsikring, mat, huslån osv) og dele dette på to. Betaler dere omtrent halvparten hver? Da burde du faktisk regnes som en like stor bidragsyter som han, og da burde strengt tatt huset deles dere imellom.

Uansett høres dette ut som en ufølsom mann som ikke vil dele noe med sin framtidige kone.

Skrevet (endret)

Siden dette åpenbart er så viktig for han får du sette opp et regnestykke for at det skal bli korrekt:

Beregn alle utgifter hver mnd, inkl mat. Så regner du ut prosentvis hvor mye du betaler.

Hvis alle faste utgifter + mat er 10 000 per mnd, og du betaler 3000 totalt står du for 30% av utgiftene. Om du betaler maten, strømutgiftene eller hva det skal være spiller ingen rolle så lenge den totale utgiften din er 30% av den totale summen.

Dette betyr igjen at dersom han hadde solgt huset nå og stått igjen med 100 000 i fortjeneste er 30% av dette ditt.

Mon tro hva han hadde sagt til den siden av saken... :roll:

Endret av Sunshine
Skrevet
Men betaler han ikke mat og andre utgifter?For om han ikke gjør det kan man jo se det på den måten at han betaler på huset for deg, det du betaler for han i mat og andre utgifter.

Og det går ikke ann å fraskrive ektefellen rveretten? Gjør det det? Trodde vi i norge har noe som heter pliktarv.

Hadde ALDRI gått med på å skrive under avtlaen. Ikke fordi jeg er uenig i at det er smart å ha en skriftelig avtale, men når han går bak din rygg, og legge det frem som han gjør, viter det om egoisme, og en opførsel jeg ikke aksepterer. Så om jeg hadde betydd så lite, hadde jeg rett og slett tatt min hatt og gått.

Det han har skrevet er at jeg ikke skal arve noe som helst.. ikke skal jeg ha rett på minste arven heller som ektefelle!

Dette er noe jeg glemte å spørre min advokat om.. Det advokaten sa var at ektefeller arver en liten del om man har barn sammen. Barna arver 2/3 deler.

Skal snakke med advokaten igjen i morgen.

Trodde heller ikke det gikk ann å gjøre ektefeller arveløs..

Skrevet

Så utrolig sleipt! Han betaler på huset, så det får han hvis dere skilles. Du betaler mat og utgifter, og siden du ikke kan ta med deg maten dere har spist, strømmen dere har brukt, telefonsamtalene dere har hatt osv, så sitter du igjen på bar bakke? Gjøre deg arveløs? Si meg, hater denne mannen deg noe inderlig, eller bare virker det slik?

Se på kontrakten med en egen advokat (ikke hans). Eller spar pengene, og kom deg ut av dette forholdet fort som svint! Denne fyren virker ikke normal! Pass på at du får med deg så mye som mulig. Du har trossalt lagt inn mye penger i forholdet, og skulle ikke stå på bar bakke selv før denne kontrakten.

Skrevet

Er dette en fordekt og feig måte han bruker for å avslutte forholdet?

Hvordan er han ellers som person? Denne saken er svært drøy.

Skrevet

ALDRI ALDRI ALDRI ALDRI i verden om jeg ville fortsatt et samliv med en som ville nekte meg arv!!! ALDRI!

Skrevet

Fyyy søren.. Han lurer deg jo trillrundt! Du betaler alle løpende utgifter, mens han betaler de faste.. Huff..

Skrevet (endret)

For en type!

. Huff , det var ikke noe kjekt.

Føler for å gi en :klem:

Endret av Fren

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...