Gjest ¤bella¤ Skrevet 21. mai 2008 #21 Skrevet 21. mai 2008 Jeg synes det er veldig smart å tegne avtaler/kontrakter/særeie/ektepakt osv, Vi ordnet særeie, ektepakt og testamente straks vi flyttet sammen .. jeg ser på det som en selvfølge at oppegående mennesker sørger for skikkelig ordning på den økonomiske framtiden .. Selvfølgelig, men det er vel utformingen, og måten dette har blitt gjort på det reageres på her.
Tinge_Ling Skrevet 21. mai 2008 Forfatter #22 Skrevet 21. mai 2008 Jeg synes det er veldig smart å tegne avtaler/kontrakter/særeie/ektepakt osv, og synes ikke det er det minste uromantisk. Vet om mange som har tapt alt de eide ved samlivsbrudd - nettopp fordi de ikke ville bringe uromantiske temaer på bane og fordi de trodde at de ville elske den andre så lenge de levde. Din samboer eier huset deres - du sier at du sitter med gjeld ... da forstår jeg godt at han vil sikre at han slipper å overta gjelden din om noe skulle skje. Når det gjelder selve formuleringen i avtalen så bør du nok høre med en advokat før du signerer. Vi ordnet særeie, ektepakt og testamente straks vi flyttet sammen .. jeg ser på det som en selvfølge at oppegående mennesker sørger for skikkelig ordning på den økonomiske framtiden .. jo jeg er enig i det.. det har jeg ingen problemer med..at han har særeie på huset..null problemer.. men når han krever at jeg skal betale husleie,pluss halvpart av alle andre utgifter må jo jeg ha noen rettigheter?? Jeg hjlper jo til med å betale på hans lån da.. mener jeg må kunne kreve noe om det skulle bli slutt etter 10 år!
Tinge_Ling Skrevet 21. mai 2008 Forfatter #23 Skrevet 21. mai 2008 Måten ting er skrevet på gjør at jeg fraskriver meg all rett til noe som helst uten om mine klær og ting jeg har fra før vi ble sammen..alt annet skal han ha i følge denne avtalen...
Ira Skrevet 21. mai 2008 #24 Skrevet 21. mai 2008 synes synd i deg, jeg. Ville selv aldri ha godtatt noe sånt. Men vet samtidig at min kjære aldri ville ha satt meg i denne situasjonen. Fikk vondt inni meg da jeg leste innlegget ditt - sånn skal ikke ting være...
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2008 #25 Skrevet 21. mai 2008 Måten ting er skrevet på gjør at jeg fraskriver meg all rett til noe som helst uten om mine klær og ting jeg har fra før vi ble sammen..alt annet skal han ha i følge denne avtalen... Dette høres jo helt absurd ut!! Plutselig ut av det blå liksom? Hadde samboeren min gjordt dette hadde jeg blitt skikkelig fortvila! Viste historien din til han nå, og han sa: "Jeg håper for guds skyld hun flytter!". Stakkars deg! Håper det ordner seg for deg!!
Gjest Gjest Blondie65 Skrevet 21. mai 2008 #26 Skrevet 21. mai 2008 Føler at alt skal skrives ned til den minste gaffel.. Nesten så man skal merke alt man eier å har.. Føler meg ikke akkurat så veldig elsket nå må jeg si.. Hva hadde dere sagt om deres kjære kom med noe sånt no til dere?? Det er sjelden jeg føler for å si noe så rett ut, men jeg gjør det nå: Jeg hadde bedt han dra til et visst varmt sted. Man slenger ikke en kontrakt av dette slaget på bordet uten at man har snakket om det. Og vær klar over en ting: Du må ALDRI ... A L D R I ... skrive under på en slik kontrakt før du er enig i innholdet. Det er nemlig avtalefrihet i dette landet og det betyr at det er lov å foreslå horrible avtaler og at de er bindende dersom man signerer (signere er dessverre lik enig). Jeg ville tatt frem en rød penn og så ville jeg strøket meget dramatisk alt som inneholder fraskriving av fremtidige investeringer og innkjøp og arv. Jeg ville så sagt til han at dersom dere skal lage en slik kontrakt er det greit at han beholder særeie på huset, men det er også alt. Jeg ville videre sagt at med mindre det foreligger en svært god grunn fraskriver du deg ALDRI arv. Jeg ville også sagt til han at en AVTALE betinger at man snakker sammen på forhånd og at et forhold er basert på kommunikasjon. Hvis han ikke er i stand til å forstå noe så enkelt så er han ikke noe å samle på. Kan han ikke leve med at du ikke vil signere en slik avtale er han ikke noe å leve med heller. Så ja jeg føler absolutt med deg og har full forståelse for den stikkende følelsen i ryggen!
Lurvina Skrevet 21. mai 2008 #27 Skrevet 21. mai 2008 Når han finner på å gjøre noe sånt før dere engang er gift, er du ikke redd for at han kan finne på lignende, og kanskje verre ting senere?
Hønemora Skrevet 22. mai 2008 #28 Skrevet 22. mai 2008 Da hadde jeg flyttet. Signera dinne!!!! Makan til frekkheit av sambuar!!!!! trøste til dej....
Gjest Gjest_Hanne_* Skrevet 22. mai 2008 #29 Skrevet 22. mai 2008 Synes dere skal snakke samme. Bestille dere en time hos advokat SAMMEN og sette opp en kontrakt. Når det gjelder huset, kanskje han kan være villig til at du kjøper deg inn en bestemt % andel pr år basert på husleien for eksempel? Vi kommer til å ha særeie, kun huset og noe små nips eier vi sammen. Store dyre ting, bil, hunden osv har en eier. Jeg kommer til å kjøpe hytte og den forblir min. Etter å ha sett helvete når mine foreldre ble skillt så er det helt uaktuellt for meg å ikke ha særeie. Samboer har også et annet syn på penger og en tendens til å bruke kredittkort.
Tinge_Ling Skrevet 22. mai 2008 Forfatter #30 Skrevet 22. mai 2008 Hei dere! Tusen takk for svar og forståelse! Har vært så fortvilt og ikke vist mine arme råd.. det svirrer mye i hodet mitt nå.. At ting blir slik allerede før vi gifter oss.. Jeg føler jeg sitter her som en annen lasaron som ikke er verdt en dritt! Kommer ikke til å skrive under på den slik den står i dag det er i allefall sikkert.Skal innom advokaten min i dag å be han se på denne å høre hva han mener å sette opp en ny avtale som min samboer kan se på.. Sikkelig romantisk og begynne ett eksteskap med advokater.. å det før ekteskapet har startet....
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 22. mai 2008 #31 Skrevet 22. mai 2008 Synes dere skal snakke samme. Bestille dere en time hos advokat SAMMEN og sette opp en kontrakt. Når det gjelder huset, kanskje han kan være villig til at du kjøper deg inn en bestemt % andel pr år basert på husleien for eksempel? Vi kommer til å ha særeie, kun huset og noe små nips eier vi sammen. Store dyre ting, bil, hunden osv har en eier. Jeg kommer til å kjøpe hytte og den forblir min. Etter å ha sett helvete når mine foreldre ble skillt så er det helt uaktuellt for meg å ikke ha særeie. Samboer har også et annet syn på penger og en tendens til å bruke kredittkort. Han har allerede særeie på huset. Han vil at hun skal være med på fremtidige investeringer, men fraskrive seg alle rettigheter til disse ved et eventuelt brudd OG død. Her er det altså ikke snakk om at man sikrer seg mot følgene av et brudd og forksjellig verdisyn mht økonomi (noe jeg forøvrig selv ikke har noe problem med og er helt enig med deg i) men det er den avskrivingen helt ensidig på alt som får meg til å se rødt, samt at dette kommer dalende ned fra himmelen og lander på spisebordet som et snøvær i juni - altså totalt uten forvarsel.
Gjest Gjest_Hanne_* Skrevet 22. mai 2008 #32 Skrevet 22. mai 2008 Han har allerede særeie på huset. Han vil at hun skal være med på fremtidige investeringer, men fraskrive seg alle rettigheter til disse ved et eventuelt brudd OG død. Her er det altså ikke snakk om at man sikrer seg mot følgene av et brudd og forksjellig verdisyn mht økonomi (noe jeg forøvrig selv ikke har noe problem med og er helt enig med deg i) men det er den avskrivingen helt ensidig på alt som får meg til å se rødt, samt at dette kommer dalende ned fra himmelen og lander på spisebordet som et snøvær i juni - altså totalt uten forvarsel. Nettopp derfor bør de sette seg ned sammen og snakke med en advokat.
Possibly Skrevet 22. mai 2008 #33 Skrevet 22. mai 2008 Det ville jo vært rimelig at den delen av huset han allerede har nedbetalt tilfaller ham ved en eventuell skilsmisse. Men det som er nedbetalt i løpet av ekteskapet pleier etter vanlige regler å deles likt. Hvis hun hjelper til med å betale ned på lånet, så er det urimelig at hele huset skal tilfalle ham.
Filur Skrevet 22. mai 2008 #34 Skrevet 22. mai 2008 Men hvorfor unner han deg ingenting? Han utviser en enorm egoisme, men enkelte er nok bare sånn. Men han vil ikke at du skal få noe om han stryker med engang..?! da har han jo ikke nytte av det selv, men allikevel skal ikke du få noen goder..(??) Om min forlovede hadde gjort noe slikt mot meg tror jeg det hadde vert kroken på døra, uansett om vi hadde kommet til et kompromiss. For jeg hadde jo alltid visst at innerst inne unner han meg ikke nåla i veggen, og det jeg har rettigheter på har jeg måttet krangle meg til..
Gjest Pysepus Skrevet 22. mai 2008 #35 Skrevet 22. mai 2008 Men hvorfor unner han deg ingenting? Han utviser en enorm egoisme, men enkelte er nok bare sånn. Men han vil ikke at du skal få noe om han stryker med engang..?! da har han jo ikke nytte av det selv, men allikevel skal ikke du få noen goder..(??) Om min forlovede hadde gjort noe slikt mot meg tror jeg det hadde vert kroken på døra, uansett om vi hadde kommet til et kompromiss. For jeg hadde jo alltid visst at innerst inne unner han meg ikke nåla i veggen, og det jeg har rettigheter på har jeg måttet krangle meg til.. Signerer denne!!
kelte Skrevet 22. mai 2008 #36 Skrevet 22. mai 2008 Ja. Det står at jeg kun sitter igjen med det som er mitt fra før vi ble sammen,å kun det som blir skrevet som vedlegg i kontrakten.. Alt annet som ikke blir påført skal gå til han.. eller vi skal trekke lodd om hvem som får hva..!! I tillegg krever han at jeg ikke skal kunne kreve noe tilbake ved evt samlivsslutt eller skilsmisse.. Han har særeie på huset.. Men han vil at jeg fraskriver meg all rett på å få noe tilbake av det jeg betaler på.. ect... Trodde heller ikke det var lov jeg.. men han har fått en advokat til å skrive dette.. I tilegg har han skrevet testamente hvor han eterlater alt til to av sine slektninger.. Og evt til barn vi får sammen.Jeg skal ikke arve noe. Føler at alt skal skrives ned til den minste gaffel.. Nesten så man skal merke alt man eier å har.. Føler meg ikke akkurat så veldig elsket nå må jeg si.. Hva hadde dere sagt om deres kjære kom med noe sånt no til dere?? Jeg hadde trodd han tulla........ og hadde han ikke det så hadde jeg sagt takk for meg å god jul. Ekteskap går jo på kjærlighet, bygge sine liv sammen som en enhet.. å da å komme å kreve noe sånt.. Nei, det hadde jeg ikke gått med på
poff Skrevet 22. mai 2008 #37 Skrevet 22. mai 2008 Man blir jo rådet til å skrive slike kontrakter, vi har ikke gjort det selv men det er absolutt veldig lurt. Lå den bare på bordet når du kom hjem uten at du visste om det på forhånd? Uansett hadde jeg blitt skikkelig lei meg og såret om det hadde skjedd meg. Er jo greit at begge er med på å sette opp kontrakten kanskje.Det hadde iallefall jeg følt var mest riktig. Skjønner han vil ha særeie på huset hvis det er han som har kjøpt det og betalt avdragene på det alene,selv om det er skikkelig kjedelig for deg.
poff Skrevet 22. mai 2008 #38 Skrevet 22. mai 2008 jo jeg er enig i det.. det har jeg ingen problemer med..at han har særeie på huset..null problemer.. men når han krever at jeg skal betale husleie,pluss halvpart av alle andre utgifter må jo jeg ha noen rettigheter?? Jeg hjlper jo til med å betale på hans lån da.. mener jeg må kunne kreve noe om det skulle bli slutt etter 10 år! Det er IALLEFALL IKKE riktig at du skal betale på hans lån og han fortatt har særeie nei Hva er det han tenker med han da? Egoistisk så det holder!!! (unnskyld) Nei, det lover ikke bra det der. Håper det ordner seg og at han får litt vett i hodet! At du skal fraskrive deg alt bortsett fra det du hadde da dere flyttet sammen er jo skammelig!!
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2008 #39 Skrevet 22. mai 2008 Hei, jeg ber jurist og synes situasjonen din høres vanskelig ut. denne kontrakten må du ikke skrive under på, men det er veldig lurt å sette opp en kontrakt før dere gifter dere. Det er visse særreglker i ekteskapsloven som sier at du som ektefelle har rett på å arve, og sitte i uskiftet bo, dersom han dør. Hvis dere ikke skal gifte dere vernes du ikke av disse reglene, men få noe lignende tatt inn i kontrakten. Dette vil advokaten din fortelle deg om. Hvis du synes det er for dyrt med advokat kan du ta kontakt med et av de frivillige rettshjelpstiltakene ved universitetene i Norge - der jobber det jusstudenter som snart er ferdig og som hjelper deg gratis. (f.eks.: http://www.jussformidlingen.no/). Og du må love meg å ikke skrive under og få dette i orden, vi har dessverre sett alt for mange stygge eksempler i domstolene på kvinner som etter 20 års ekteskap ikke får noe, så mens mannen lever bra må hun ha sosialhjelp eller lignende for å skaffe seg bolig. Som menneske (ikke jurist) vil jeg si at du skal tenke deg god om nå, jeg synes det er en veldig dårlig start på et forhold å vise at man ikke unner den andre noe. Lykke til.
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2008 #40 Skrevet 22. mai 2008 Dersom dere fortsatt er gift når han dør, skal du ha 1/4 av formuen eller minst fire ganger folketrygdens grunnbeløp, samme hva et testamente sier.... Slektningene hans vil da få resten (får dere barn, skal de arve 2/3 eller maks 1 000 000). Dette står det i ekteskapsloven. Den gjenlevende ektemake får altså først, dessuten skal du vite om alle testamente, ellers er de ikke gyldige (så lenge dere er gift). Jeg ville aldri skrevet under på den kontrakten, betaler man på huset, har man rett på den delen man har betalt. Og ved samlivsbrudd har man i utgangspunktet rett på halvparten av felles opparbeidede verdier. Ville ihvertfall ikke skrevet under på noe som stilte meg dårligere enn loven. Dessuten ville jeg ikke betalt på noe som var hans særeie, betal heller noe annet (noe med verdi, så du sitter igjen med noe ved brudd)!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå