Gå til innhold

Samlivskontrakt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

I går fikk jeg meg ett slag i magen..ikke ett lite heller..

Kom hjem fra jobb å så denne kontrakten ligge på kjøkkenbenken..

Sto mye rart der,å jeg kommer ikke til å skrive under på den slik den er i dag.

Er det noen her som har en slik kontrakt? Hva er vanlig at det står i den?

Jeg sitter her som ett spørsmålsteng å føler meg rett å slett bedriten..Å lite elsket..

Noen som har noe å komme med?

Videoannonse
Annonse
Gjest Cascabel
Skrevet

Altså en kontrakt på hvem som skal ha hva ved skilsmisse?

Ville tatt det med en advokat til stedet for å få det rett og rettferdig, vil han ha en kontrakt gi han en, men få den rettferdig! Ikke gi han større rettigheter fordi du er såret og vil bevise at du elsker han mest.

Skrevet

Hva slags kontrakt er dette? En samboeravtale?

Du kan jo ta kontakt med en advokat eller noen andre som har peiling, for å forsikre deg om at kontrakten blir rettferdig.

Skrevet
Altså en kontrakt på hvem som skal ha hva ved skilsmisse?

Ville tatt det med en advokat til stedet for å få det rett og rettferdig, vil han ha en kontrakt gi han en, men få den rettferdig! Ikke gi han større rettigheter fordi du er såret og vil bevise at du elsker han mest.

Han har fått laget en hos advokat,hvor det står i korte trekk at jeg fraskriver meg alt hvis det skulle bli slutt mellom oss. Dette er en samboerkontrakt..Men den vil også gjelde ved ekteskapet..

Er ikke snakk om at jeg er såret å vil bevise noe som helst..

Her er det snakk om at jeg mister alt av rettigheter ved å skrive under på denne..

Lurte på hva som er vanlig å ha i en slik kontrakt.. Jeg skal innom advokat i morgen men akkurat nå svirrer det for mye oppi hodet mitt..tenkte kanskje noen her kunne si noe om det?

Skrevet
Han har fått laget en hos advokat,hvor det står i korte trekk at jeg fraskriver meg alt hvis det skulle bli slutt mellom oss. Dette er en samboerkontrakt..Men den vil også gjelde ved ekteskapet..

Fraskriver deg alt? Også det dere har opparbeidet dere av verdier i løpet av samlivet/ekteskapet? Det høres rimelig høl i huet ut. Jeg trodde nesten ikke det var lovlig engang. Jeg har hørt om særeie, hvis det er spesielle eiendeler man ønsker å beholde ved eventuelt samlivsbrudd, men jeg har vanskelig for å tro at man kan kreve at den andre parten fraskriver seg alt. I så fall skriver man en ektepakt, og ikke en eller annen mystisk kontrakt.

Gjest ¤bella¤
Skrevet

en slik samboerkontrakt hadde jeg ikke skrevet under på. Skal man ha en samboerkontrakt er det viktig at begge er med å utarbeider den slik at begges meninger blir hørt.

Skrevet

Ja. Det står at jeg kun sitter igjen med det som er mitt fra før vi ble sammen,å kun det som blir skrevet som vedlegg i kontrakten..

Alt annet som ikke blir påført skal gå til han.. eller vi skal trekke lodd om hvem som får hva..!!

I tillegg krever han at jeg ikke skal kunne kreve noe tilbake ved evt samlivsslutt eller skilsmisse.. Han har særeie på huset.. Men han vil at jeg fraskriver meg all rett på å få noe tilbake av det jeg betaler på.. ect...

Trodde heller ikke det var lov jeg.. men han har fått en advokat til å skrive dette..

I tilegg har han skrevet testamente hvor han eterlater alt til to av sine slektninger.. Og evt til barn vi får sammen.Jeg skal ikke arve noe.

Føler at alt skal skrives ned til den minste gaffel.. Nesten så man skal merke alt man eier å har.. Føler meg ikke akkurat så veldig elsket nå må jeg si..

Hva hadde dere sagt om deres kjære kom med noe sånt no til dere??

Gjest Cascabel
Skrevet

En slik kontrakt hadde jeg aldri i mitt liv skrevet under på! Fraskrive deg alt my ass!

Stå på dine rettigheter! Og ta kontakt med advokat er lurt. Vis ikke risikerer du og sitte uten noe om 20 år, og det er ikke noe særlig.

Men hvilken mann er det som vil beholde alt ved skilsmisse? Optimistisk er han.

Gjest Cascabel
Skrevet
Hva hadde dere sagt om deres kjære kom med noe sånt no til dere??

At han kunne bo hos moren sin til han hadde fått tenkt seg om.

Skrevet

La han den bare på bordet? Med vilje? Uten å forbrede deg, eller forklare deg???

Har dere ikke utarbeidet den sammen?

Null komunikasjon?

Da vet du jo hva du går til i fremtiden oxo, hadde blitt litt paff selv. Å krevd at det aldri skulle skje igjen.

Vil han ha noe, får han yte sine ønsker muntlig før han går til sin advokat å tegner en standar kontrakt. Dere er da ikke noe standar samboere??? Det er veldig usensitivt av han!!!

Om han ikke er mann nok til å lese det skrivet til deg høyt, så dere kan bli enige først,...så er han konfliktsky og feig.

Kanskje det er noe du har missforståt som dere må rette opp i osv. Mulig dette bare er 1. utkast...

• Liker 1
Skrevet
La han den bare på bordet? Med vilje? Uten å forbrede deg, eller forklare deg???

Han hadde lagt den der..Så regner med det var for at jeg skulle se den!

Har dere ikke utarbeidet den sammen?

Null komunikasjon? Tydeligvis

Da vet du jo hva du går til i fremtiden oxo, hadde blitt litt paff selv. Å krevd at det aldri skulle skje igjen.

Vil han ha noe, får han yte sine ønsker muntlig før han går til sin advokat å tegner en standar kontrakt. Dere er da ikke noe standar samboere??? Det er veldig usensitivt av han!!! Han hadde ikke sagt noe om dette i det hele tatt!!

Om han ikke er mann nok til å lese det skrivet til deg høyt, så dere kan bli enige først,...så er han konfliktsky og feig.

Kanskje det er noe du har missforståt som dere må rette opp i osv. Mulig dette bare er 1. utkast...

Jeg har snakket med han om det å han forstår ikke problemet.. Han forlanger at jeg skriver under på den iløpet av mai,hvis ikke kunne jeg bare flytte ut!!!

Skrevet
Er det en slikSamboerkontrakt ?

Den skal sikre dere begge, ikke fraskrive den ene parten fra boet.

Nei det var det ikke..men det sto noe av det samme.. Advokaten hans som har skrevet en.. Etter ønske fra han..

Jeg blir ikke sikret noe i denne avtalen.. Jeg har gjeld fra før,så skjønner at han ønsker å ha særeie på huset.. Men at han skal fraskrive meg alt blir helt fjernt fra meg..

Hadde det vært omvendt ville jeg da gjort alt for at det skulle blitt lik fordelig og ikke minst kunne hjelpe han om jeg dør og våre evt barn..

Han har ingen forståelse for hva som er problemet i denne saken..

Skrevet
At han kunne bo hos moren sin til han hadde fått tenkt seg om.

Enig med deg. Det hadde nok ikke blitt noe bryllup hvis samboeren min plutselig en dag hadde slengt noe slikt på bordet.

Gjest ¤bella¤
Skrevet

OM du ikke skal få noe, er jo saken grei. Du betaler ikke en krone på hus, eller noe med huset å gjøre, og sparer heller opp penger.

Men om han kommer å slenger den på bordet, og at på til krever at du skal skrive under i løpet av mai, nei da tror jeg faktisk at jeg hadde tatt min hatt og gått.

Eller du kan prøve å utarbeide an avtale, og la han se på den...

Skrevet (endret)
OM du ikke skal få noe, er jo saken grei. Du betaler ikke en krone på hus, eller noe med huset å gjøre, og sparer heller opp penger.

Men om han kommer å slenger den på bordet, og at på til krever at du skal skrive under i løpet av mai, nei da tror jeg faktisk at jeg hadde tatt min hatt og gått.

Eller du kan prøve å utarbeide an avtale, og la han se på den...

Enig!

Samboeren min her satt og himla med øya da jeg fortalte. Dette hadde jeg aldri gått med på. Da blir det jo bare en eneste stor utgift å være sammen med han, hvor du står på bar bakke dersom noe skulle skje. Når han i tillegg sier at du kan flytte ut hvis du ikke skriver under, så virker ikke det mye som et parforhold med gi og ta...

Endret av Frøken Freken
Skrevet (endret)

Oj! Her vil jeg nesten råde deg å hyre en egen advokat til å se på kontrakten (noe jeg ikke vil kalle en god start på et forhold).

Hadde vært interessant å få se hva som sto i kontrakten...

Endret av Jade
Gjest annemor30
Skrevet
Oj! Her vil jeg nesten råde deg å hyre en egen advokat til å se på kontrakten (noe jeg ikke vil kalle en god start på et forhold).

Hadde vært interessant å få se hva som sto i kontrakten...

Jeg ville fløtta fra gubben på sekundet!!!

Gjest Evine
Skrevet

Jeg synes det er veldig smart å tegne avtaler/kontrakter/særeie/ektepakt osv, og synes ikke det er det minste uromantisk. Vet om mange som har tapt alt de eide ved samlivsbrudd - nettopp fordi de ikke ville bringe uromantiske temaer på bane og fordi de trodde at de ville elske den andre så lenge de levde.

Din samboer eier huset deres - du sier at du sitter med gjeld ... da forstår jeg godt at han vil sikre at han slipper å overta gjelden din om noe skulle skje.

Når det gjelder selve formuleringen i avtalen så bør du nok høre med en advokat før du signerer.

Vi ordnet særeie, ektepakt og testamente straks vi flyttet sammen .. jeg ser på det som en selvfølge at oppegående mennesker sørger for skikkelig ordning på den økonomiske framtiden ..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...