Gå til innhold

Sovemedisiner

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Har slitt med søvnforstyrrelse i 12 år, prøv det meste og landet på Atarax. anbefales!

Videoannonse
Annonse
Gjest Mea Culpa
Skrevet (endret)
Studier jeg har sett viser at meditasjon gir svært gode resultater i forhold til søvnproblemer. Det gjør nok yoga også. Begge deler hjelepr blant annet svært mye på angst og overdreven grubling. I tillegg gir begge deler kropp og sinn en dyp hvile som er ekstra bra å få når man ikke har sovet nok. En avspenningsøvelse fra yoga tradisjonen som heter yoga nidra, gir i tillegg til avspenningseffekten, en simulasjon av de prosessene som skjer i REM fasen av søvnen. Det er REM fasen som har klart størst betydning for hvordan du føler deg dagen etterpå. Yoga Nidra gir derfor en helt særegen form for hvile som du ikke får gjennom annen avspenning. For de med søvnproblemer er den suveren fordi den både hjelper deg til å klare å sove igjen og fordi den kompenserer for den sovnen du ikke får. CDer med yoga Nidra kan du finne på nettet ymse steder.

Hvis du bruker en avspenningsøvelse som yoga nidra eller mediterer daglig 10-20 min så vil du med tid å stunder bli kvitt så godt som alle søvnprobleme. Jeg kjenner ingen som har meditert over en lengre periode som fortsatt har nevneverdige søvnproblemer og jeg kjenner mange som mediterer og har hatt søvnproblemer tidligere i livet.

Yoga og trening generelt hjelper veldig for meg. :) Man blir litt sliten og føler seg avslappet noe som gjør det lettere aa sovne.

Ellers har jeg bare gode erfaringer med Imovane. Jeg brukte de bare av og til naar jeg merket at jeg kom til aa slite med aa faa sove. Men Imovane er reseptbelagt da.

Endret av Mea Culpa
  • 1 år senere...
Skrevet

alt dete er noe drit hol dere til benzodiazepiner

• 4 uker senere...
Skrevet

Benzoer er vanedannende og skaper ofte flere problemer enn de kurere.

• 3 uker senere...
Gjest katrine
Skrevet

Nettopp begynt med vallergan 10 mg, og merker stor forandring allerede.

Tar to tabeletter tre timer før jeg legger meg, og sover mye bedre nå..

Skrevet

10 mg Vallargan funker kjempefint for meg!Ttar de klokken 8 og slokner halv ti, herlig! Før tok jeg de regelmessig, nå kun en gang i blant, og nå som jeg ikke er vant til de synes jeg hangover dagen derpå er fryktelig slitsom!

Skrevet

Jeg har slitt med søvnen i mange år. En god kombinasjon B-menneske, tanker om kveldene og ustabil rytme mtp arbeidstider...

Jeg har Apodorm 5 mg som jeg bruker når det er helt krise og ellers bruker jeg Hypericum som er ett urtebasert middel på vinteren. Når våren kommer tar jeg to Polaramin før leggetid, de har jeg fått mot pollenallergi og jeg blir litt søvnig av dem. To fluer i en smekk, siden jeg trenger de mot allergien uansett.

Til gjengeld, når jeg først sover så er jeg ikke til å få vekket..

Ellers går det i å trene på å ikke tenke så mye når jeg ligger i senga, gikk en stund til psykolog men da lå jeg jo å tenkte på alt vi pratet om der...like langt. Meditasjon og mindfullness, gjerne med en liten yoga økt i forkant er ypperlig hvis man kan finne tid til det. For et par tre år siden brukte jeg meditasjon og yoga hver kveld, men nå sitter ungene oppe så lenge at det er ikke tid igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg har fått resept på Vallergan og Stilnoct, som jeg skal ta i kombinasjonen "Vallergan fast, og Stilnoct når jeg trenger det, maks annenhver dag"

Andre som har prøvd denne kombinasjonen?

Må si at jeg vet grunnen til søvnløsheten, og den er det dessverre ikke mye å gjøre med :tristbla:

• 3 måneder senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Imovane er et middel som fungerer på meg, men må tipse om en helt forferdelig ettersmak og munntørrhet. Står på pakningen at det er noen av bivirkningene, men hvis du virkelig er depserat etter en hel natt med søvn er dette en ting du er villig til å takle.

Gjest Søteplet
Skrevet

Melatonin fynker kjempebra og er uten bivirkninger. Disse må du få på resept i norge...

• 1 år senere...
Skrevet

Jeg har veldig god erfaring med Johannesurt. Gjør meg mer positiv og energisk på dagtid og mer trøtt og klar for senga på kveldstid. :)

Gjest Valiumsjunkie
Skrevet

Er melatonin nevnt? Skal visst være veldig bra, men er ikke å få fatt i i Norge. Ikke uten resept i alle fall.

Gjest Valiumsjunkie
Skrevet

Melatonin fynker kjempebra og er uten bivirkninger. Disse må du få på resept i norge...

Uff, da. Leste ikke tråden.

Gjest Valiumsjunkie
Skrevet

Benzodiazepiner fungerer som bare det, men svært vanedannende. Det er jeg glad for, ellers hadde jeg vært benzovrak den dag i dag. Fornuftig bruk av benzo derimot er bare sunt.

Skrevet

Synes det er merkelig at du har fått Remeron for å få sove. Dette er antidepressiva, med en masse bivirkninger.

Bivirkninger: Hyppige (>1/100): Metabolske: Økt appetitt. Neurologiske: Søvnighet (vanligvis de første ukene av behandlingen), svimmelhet, hodepine. Øvrige: Utbredt eller lokalt ødem, vektøkning. Mindre hyppige: Gastrointestinale: Kvalme. Sjeldne (<1/1000): Blod: Benmargsdepresjon, eosinofili. Gastrointestinale: Munntørrhet, diaré. Hud: Eksantem. Lever: Økt serumtransaminaseaktivitet. Neurologiske: Epileptiske kramper, tremor, myoklonus, parestesier, «restless legs», synkope. Psykiske: Mareritt/livlige drømmer, manier, agitasjon, forvirring, hallusinasjoner. Sirkulatoriske: Ortostatisk hypotensjon. Øvrige: Artralgi/myalgi, tretthet. Svært sjeldne (<1/10 000) bivirkninger er orale parestesier, serotoninergt syndrom, oral hypoestesi og ødem i munnen.

Jeg har også fått Remeron og det funker stortsett supert. Bruker Imovane de kveldene Remoron ikke er nok.

Ingen bivirkninger av noen av delene.

Anonym poster: 48a397f0d9a891df243907cf27ab64a8

Gjest missEva
Skrevet

Jeg fikk også utskrevet Remeron 15mg for å få sove. Tror ikke det er så uvanlig. Fungerer enormt på meg, og jeg er en slik type som kan ligge å tenke på alt mulig rart i både 4 og 5 timer etter jeg har lagt meg, helt uten mulighet for å få sove. Tar jeg en halv Remeron så sovner jeg innen 45 minutter. :)

Skrevet

Imovane/zopliclon slår meg alltid ut og jeg sover hele natten. Men bivirkningene gjør det ikke verdt det, jeg får en voldsom hangover og er døsig resten av dagen. Ikke minst er det svært vanedannende. Så jeg lar heller være.

Jeg støtter at Yoga/meditasjon regelmessig over tid gir utrolig god søvn. Jeg skal definitivt begynne med det igjen daglig, det roer ned kroppen veldig. Aldri sovet så godt som da jeg gjorde dette regelmessig, skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig å holde det vedlike :)

Skrevet

Jeg bruker følgende hver kveld for å sove:

Zyprexa 10 mg

Vallergan 10 mg

Imovane 7,5 mg eller stilnoct 10 mg

Quetiapin 50 mg

Mye men jeg får ikke sove ellers. Ligger våken hele natta. Skal slutte på imovane da. Har egentlig ingen effekt lenger da jeg har stått på de i sånn 10-12 år... Så nå er det på tide å slutte.

Quetiapinen er grei, den er ny. Jeg står på en liten dose så da hjelper den mot søvn (jeg har ikke psykose)

Zyprexa er en kjempebra medisin! Og nei, ingen vektoppgang. Den tar jeg allerede kl 15 for å roe tankekjøret slik at jeg sover bedre om natta.

Håper du finner ut av det, å ikke få sove er tortur og man blir så ødelagt dagen etter! I hvertfall dersom det går mange dager! Og yoga: fantastisk, bedre enn alle piller!

Skrevet

Jeg har perioder der jeg sliter med å få sove, er egentlig stuptrøtt, men når jeg legger meg så får jeg skikkelig tankekjas, i tillegg så blir jeg redd for å ikke sove etterhvert som klokken tikker.

Uansett; Jeg fikk Vallergan av legen, 10mg. Tar 1tbl i 19-tiden, og sovner da greit i 22.30-tiden. Kan ikke ta den forseint om kvelden, pga hangover dagen etter..

Vallergan er egentlig allergimedisin som gir veldig trøtthet, er ikke vanedannende.

• 3 uker senere...
Skrevet

Hei ser att noen bruker remeron,skal gi dere eit råd som dere må ta på alvor,snakk med legen og begynn å seponere,dette er regelrett gift etter ei tid, snakker av bitter erfaring blei fortald att ikkje vanedannende osv,brukt den i 7år 15mg og har no min livs kamp for å komme ut av den.For all del skygg unna,fremtiden vil vise att eg rett.Gjer etter ei tid berre søvnproblema verre tro meg til slutt eit helvete.Husk att det er vi som er forsknings kaninene på slike medikamenter.Leger og psykologer kan hevde noe annet men saken er att dei regell rett ikkje peiling på hva som skjer etter langtids bruk av slik medisin som virker direkte på hjernen,kom dere ut.Eg skal no stå på og ikkje gi meg denne giften må stoppes for ein hver pris.Om dere begynner seponere så bruk lang tid(leger psykologer kan sei noe annet men det fordi dei tror ikkje vandannede)åltså ikkje peiling.Men sjekk litt rundt så finnst det spesialister som forstår.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...