Gå til innhold

Sovemedisiner

Fremhevede innlegg

Gjest Søvnløs
Skrevet

Er ute etter noen medisiner som gjør meg søvnig. Helst reseptfrie.

Sliter en del med angst på kvelden, og da særlig ved leggetid når jeg har tid til å tenke på alle livets bekymringer. :(

Har prøvd følgende:

- vallergan 10mg

Merker overhodet ingenting etter å ha tatt de. Tatt 2-4 stk, men ingen virkning.

Dere som har gode erfaringer med vallergan - hvor stor dosering?

- valerina forte

Blir heller ikke rolig og søvnig av disse :(

- zopiklone

Fungerer veldig bra, men siden det er vanedannende får jeg ikke lov å fortsette på disse.

Jeg har kjøpt en pakke johannesurt, men den ligger uåpnet. Er skeptisk til å prøve, både pga at det krasjer med p-piller og andre grunner. Sies at det kan brukes mot forbigående søvnvansker, men vil ikke begynne på de om de ikke gjør meg trøtt, og ikke får meg til å sove.

Hovedsaken er at jeg er ute etter å få sove på kvelden, og da helst uten tunge, reseptbelagte sovemedisiner. :(

Tar gjerne i mot tips og erfaringer om vanlig "beroligende" også.

Videoannonse
Annonse
Gjest Damegjest
Skrevet
Er ute etter noen medisiner som gjør meg søvnig. Helst reseptfrie.

Sliter en del med angst på kvelden, og da særlig ved leggetid når jeg har tid til å tenke på alle livets bekymringer. :(

Har prøvd følgende:

- vallergan 10mg

Merker overhodet ingenting etter å ha tatt de. Tatt 2-4 stk, men ingen virkning.

Dere som har gode erfaringer med vallergan - hvor stor dosering?

- valerina forte

Blir heller ikke rolig og søvnig av disse :(

- zopiklone

Fungerer veldig bra, men siden det er vanedannende får jeg ikke lov å fortsette på disse.

Jeg har kjøpt en pakke johannesurt, men den ligger uåpnet. Er skeptisk til å prøve, både pga at det krasjer med p-piller og andre grunner. Sies at det kan brukes mot forbigående søvnvansker, men vil ikke begynne på de om de ikke gjør meg trøtt, og ikke får meg til å sove.

Hovedsaken er at jeg er ute etter å få sove på kvelden, og da helst uten tunge, reseptbelagte sovemedisiner. :(

Tar gjerne i mot tips og erfaringer om vanlig "beroligende" også.

Jeg har akkurat vært gjennom dette med angst før leggetid og at jeg ikke blir trøtt om kvelden (ved "leggetid") legger meg og får ikke sove og stresser meg selv med at "nå må jeg få sove, nå er det så så lenge til jeg skal opp og de reglene der"

Jeg har vært inne på litt forskjellige av medikamenter og kan jo fortelle litt, om du blir klokere vet jeg ikke...

Først: Har du pratet med legen din om dette? De har som oftest gode råd utenom piller du kan ta. Jeg fikk et ark med 20-30 punker om råd jeg måtte følge som hjalp meg mye.

Jeg har tatt endel av valerina, da har jeg tatt valerina forte. Jeg ble etter en tid noe imun mot dette og måtte ta 4-5 stk for å sovne, men de hjalp meg bra og er ikke vanedannene.

Jeg har fått ganske mye av legen min på resept som er vanedannende..Rivotril, sobril og somadril.

Dette anbelfales ikke, da jeg ble fort avhengi og gikk i en ond sirkel.

Et legemiddel mange leger glemmer kan gjøre nytte av seg i denne sammenheng er noe som heter "Lyrica" Det skal være mot nevropatisk smertebehandling og gen. angstlidelse.

Den er ikke mye vanedannende.. Har tatt den innimellom og den hjelper meg stort mot mine søvnvansker. Denne er da noe dyr, du kan også lese litt om den på www.felleskatalogen.no

Gjest Søvnløs
Skrevet

Takk for svar :) Skal sjekke ut Lyrica :)

Og et spørsmål jeg glemte:

Hvis jeg skal prøve johannesurt mot søvnvasker og nedstemthet, når skal jeg ta den?

Eks. zopiclone er ca 30 min før leggetid.

Gjest Gjest
Skrevet
Takk for svar :) Skal sjekke ut Lyrica :)

Og et spørsmål jeg glemte:

Hvis jeg skal prøve johannesurt mot søvnvasker og nedstemthet, når skal jeg ta den?

Eks. zopiclone er ca 30 min før leggetid.

Jeg brukte johannesurt i 2 år pga angst/depresjon, og tok den stort sett på kveldstid. Ble svimmel rett etter jeg tok de i starten, så jeg måtte bare ligge i ca 30 min etterpå. Den vanen ble bare sånn. Men hadde en eller to ekle episoder hvor jeg tok johannesurt og alkohol for tett, så jeg begynte forskyve det enkelte dager.

Det er uvanlig å få en umiddelbar virkning av johannesurt, så for de fleste er det like greit å ta de når det passer. Prøv kveld først, og se hvordan det går.

Byttet de ut med 5-htp etter de to årene, jeg gikk lei av å være ekstremt lysømfindtlig. Men jeg hadde god nytte av de, og tror egentlig de virket bedre enn 5-htp. Fikk også bedre virkning av valeria når jeg gikk på johannesurt.

Men les, og vær bevisst på at det påvirker svært mye medisiner.

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet

en annen ting mange leger glemmer er atarax. antihistaminer, men de har hjelpet meg mye både for å få sove og å holde den verste angsten under kontroll (generalisert angst, sosial angst og panikkangstanfall). på det verste måtte jeg ta 4-5 stykker hver kveld for å få sove (og morgen, for å komme meg ut døra), men nå er jeg nede i en/to/tre ved behov.

Gjest Gjest_Sonja_*
Skrevet

Etter å ha brukt innsovningstabletter i enkelte perioder så fikk jeg nå Remeron 15 mg av legen min. Disse er ikke vanedannende. Tar de 1-2 timer før jeg legger meg. Du fungerer utrolig bra.

Gjest søvnlos
Skrevet

Jeg tenkte jeg skulle prøve Melissa, Nervisan eller Bio-søvn.

Alle er naturmedisiner. Har noen erfaring med disse?

Har hørt at reisesyketabletter også kan være søvndyssende.

Har Postafen, men er skeptisk til å benytte det pga søvnproblemer. :(

Og til de som har brukt vallergan med gode resulater - hvilken dose har dere fått?

Gjest Gjest
Skrevet

Da burde du i utgangspunktet di at du ønset alternariv medisin.

• 3 uker senere...
Gjest Gjest_pusekatt_*
Skrevet

Hei,

Prøv en ørliten dose Seroquel ca 1/4 tablett a 25mg. Dette er en medisin som i utgangspunktet brukes mot schizofreni. Jeg har brukt den i et år med godt resultat.

Jeg har ikke noen form for hangover selv om jeg ofte må stå opp kl 0630.

Seroquel ble anbefalt av min lege/psykiater mot søvnproblem ved bruk av SSRI.

Gjest andre løsninger enn piller!
Skrevet

Hei!

Jeg ville gått til legen før jeg begynte på noe av dette her. Å ta turen til en psykolog vil være det beste. Det å løse problemer med piller er ikke altid den beste løsningen på sikt.

Jeg har vært gjennom det du beskriver og prøvd en rekke piller, blant annet sterkere tabletter kjøpt reseptfritt i utlandet. Dette hjelper mye, men søvnproblemer har i nesten alle tilfeller en psykisk årsak. Det er derfor mer nyttig å få det psykiske i sjakk enn å bryke piller for å sløve deg ned.

Jeg vet at dette er vanskelig og at en pille er mye lettere enn å gå å få hjelp, men jeg går regelmessig til psykolog nå og det hjelper.

Det er viktig å få hjelp til å takle angsten og få hjelp til å tenke på en måte som er bedre for deg.

Håper du finner ut av dette her. Det ikke noe særlig å slite med søvnen, men det utrolig mange som gjør det og du er ikke alene :)

Gjest Gjest
Skrevet

Studier jeg har sett viser at meditasjon gir svært gode resultater i forhold til søvnproblemer. Det gjør nok yoga også. Begge deler hjelepr blant annet svært mye på angst og overdreven grubling. I tillegg gir begge deler kropp og sinn en dyp hvile som er ekstra bra å få når man ikke har sovet nok. En avspenningsøvelse fra yoga tradisjonen som heter yoga nidra, gir i tillegg til avspenningseffekten, en simulasjon av de prosessene som skjer i REM fasen av søvnen. Det er REM fasen som har klart størst betydning for hvordan du føler deg dagen etterpå. Yoga Nidra gir derfor en helt særegen form for hvile som du ikke får gjennom annen avspenning. For de med søvnproblemer er den suveren fordi den både hjelper deg til å klare å sove igjen og fordi den kompenserer for den sovnen du ikke får. CDer med yoga Nidra kan du finne på nettet ymse steder.

Hvis du bruker en avspenningsøvelse som yoga nidra eller mediterer daglig 10-20 min så vil du med tid å stunder bli kvitt så godt som alle søvnprobleme. Jeg kjenner ingen som har meditert over en lengre periode som fortsatt har nevneverdige søvnproblemer og jeg kjenner mange som mediterer og har hatt søvnproblemer tidligere i livet.

Gjest Gjest
Skrevet
Etter å ha brukt innsovningstabletter i enkelte perioder så fikk jeg nå Remeron 15 mg av legen min. Disse er ikke vanedannende. Tar de 1-2 timer før jeg legger meg. Du fungerer utrolig bra.

Synes det er merkelig at du har fått Remeron for å få sove. Dette er antidepressiva, med en masse bivirkninger.

Bivirkninger: Hyppige (>1/100): Metabolske: Økt appetitt. Neurologiske: Søvnighet (vanligvis de første ukene av behandlingen), svimmelhet, hodepine. Øvrige: Utbredt eller lokalt ødem, vektøkning. Mindre hyppige: Gastrointestinale: Kvalme. Sjeldne (<1/1000): Blod: Benmargsdepresjon, eosinofili. Gastrointestinale: Munntørrhet, diaré. Hud: Eksantem. Lever: Økt serumtransaminaseaktivitet. Neurologiske: Epileptiske kramper, tremor, myoklonus, parestesier, «restless legs», synkope. Psykiske: Mareritt/livlige drømmer, manier, agitasjon, forvirring, hallusinasjoner. Sirkulatoriske: Ortostatisk hypotensjon. Øvrige: Artralgi/myalgi, tretthet. Svært sjeldne (<1/10 000) bivirkninger er orale parestesier, serotoninergt syndrom, oral hypoestesi og ødem i munnen.

Gjest Gjest
Skrevet
Synes det er merkelig at du har fått Remeron for å få sove. Dette er antidepressiva, med en masse bivirkninger.

:skratte:

Men nå har vel kanskje legen mer greie på dette enn deg!

Gjest Gjest
Skrevet
:skratte:

Men nå har vel kanskje legen mer greie på dette enn deg!

Du er vel en av de nikkedukkene som ikke spør om noen, bare putter i deg alt som legen gir deg.

Om å gjøre å være mest mulig dopa i hodet, ikke så farlig med at resten av kroppen går til helvete.......

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk resept på Tolvon av legen, da jeg ikke hadde sovet på seks dager, og var fullstendig utkjørt. Dette er egentlig antidepressiva, men tatt i små doser, påvirker det bare søvnen.

Har også prøvd Valerina forte, men da måtte jeg mangedoble dosen for å få noen som helst effekt. Og så lukter de skikkelig ekkelt, så det var et styr å ta så mange! Hehe...

Det eneste som hjalp mot søvnproblemene mine, var å forstå hvorfor jeg hadde dem, og så fikse den delen istedet. Piller hjelper når det er helt krise, men jeg ville syntes det var skummelt å gå på dem over lengre tid.

Skrevet (endret)

...

Endret av lillesky
Gjest Gjest_Mie_*
Skrevet

Det er ikke uvanlig å bruke Remeron som sovemedisin når andre medikamenter ikke virker. Og lang bivirkningsliste finner man på absolutt alle medisiner, men det betyr ikke at du får dem.

Gjest Gjest
Skrevet

Leger bruker ofte medisiner som primært er ment for noe annet, f.eks. SSRI mot depresjon, som sovemedisin. Fordi dette sekundært gir tretthet. Bivirkningene blir brukt som det virksomme stoffet.

Remeron, Tolvon, Truxal er egentlig antipsykotika/antidepressiva, og brukes mye både innenfor og utenfor psykiatrien mot søvnvansker. Disse har som bivirkning at man blir trøtt, men uten å være avhengighetsskapende.

Det samme gjelder antihistaminer (allergimedisiner), som Vallergan og Atarax. Disse blir man trøtt av, uten at det er fare for tilvenning.

Melatonin kan også fungere. Det er et hormon som regulerer døgnrytmen/søvnen, og som finnes naturlig i kroppen. Noen kan ha for lite av dette, og trenger tilskudd for å få kroppen i "legge seg-modus".

Kan ellers anbefale kalsium/magnesium en halvtimes tid før leggetid. Det burde tas samtidig fordi de virker bedre med hverandre. (Fåes på helsekost i konbinasjonskapsler.) Disse har lett muskelavslappende effekt og er noe man også har naturlig i kroppen. Hjelper faktisk meg litt.

Jeg har også falt i B-preparat fella og blitt avhengig av preparater som Vival, Sobril og Zopiclon. Anbefales ikke. Så langt det lar seg gjøre, så burde folk holde seg unna slike ting! Det er en enkel løsning som fører til mindre enkle løsninger for å bli kvitt pillene i etterkant.

Man burde virkelig gå sin egen hverdag i sømmene og finne ut hvordan man egentlig lever. Når står jeg opp? Legger jeg meg? Hva slags mat spiser jeg som ikke er bra for meg? Når drikker jeg kaffe/cola/koffein? Når tar jeg min siste røyk før leggetid? Hvordan er psyken, er jeg stressa eller deprimert? Får jeg i meg næringsrik mat? Mosjonerer jeg nok? Har jeg et søvndyssende miljø på soverommet? Prøver jeg å stå opp og gjøre noe annet når jeg ikke får sove?

Det er mange ting man kan gjøre med sin generelle livsførsel for å gjøre det lettere å få sove.

Lykke til!

• 10 måneder senere...
Gjest 20årinen
Skrevet

Hei, fikk Tolvon i dag fra legen pga søvnløshet. Har også respet på Vallergan, men ville prøve noe nytt. Spurte egentlig om Xanor, men legen sa jeg var for ung til det. Er det vanlig egentlig? Har aldri blitt avhenging av noe jeg har brukt.

Takk..

Btw, anbefaller egentlig ikke Melanotin, det får deg til å sovne, men det å våkne opp 5.30 hver jævla natt pga Melanotin er ikke så veldig morsomt. Ellers så kan man bruke Glycein (amino syre) for å sovne raskere.

Skrevet

Jeg har god erfaring med Vallergan, selv om det virket bedre i begynnelsen enn nå. Tar 1 tablett på 10 mg. Skal gå over til 2 tabletter snart tror jeg

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...