Gå til innhold

Lærer hadde sex med 14-åring i storefri


Gjest Gjeste_gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Han har jo mye rett i det han siteres på, da. Hva er det som gjør deg sinna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

I hans tilfelle var det ihvertfall gjensidige følelser med i bildet. Ikke at det var bra, men det var heldigvis ikke overfall hvor yngstemann ble tvunget - det er ihvertfall slik det kommer fram i mediene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er som første gjest helt enig at jeg blir kvalm av bortforklaringen av overgriperen.

Han har jo mye rett i det han siteres på, da. Hva er det som gjør deg sinna?

Skal vi nå se, kan ikke svare for trådstarter, men siden du har så stort problem å se det grovt umoralske med dette så synes nok folk generelte:

At vi ikke synes det er greit at en 29 år gammel mann har sex med sin 15-årige elev.

At han som 36 åring har sex med en 14 år gammel elev.

At de har sex på skolen, i storefri, skoleturer etc og at andre elever kunne se dem?

Noen sitater gjør at han vet hvorfor det er gale ja:

Han erkjente også at han misbrukte sin stilling som lærer til å skaffe seg sex.

– Jeg gjorde et dårlig valg, og tok ikke hensyn til det moralske aspektet, innrømmet mannen i retten.

Han var fullt innforstått med at den seksuelle omgangen var straffbar – og at samfunnet kunne reagere på at de tilbragte tid sammen.

Men når begrunnelsen er svar som dettte:

I retten forklarte læreren at han «matchet» veldig godt med den 14-årige jenta – som betrodde seg til ham da hun var i en vanskelig personlig situasjon.

Aldersforskjellen mellom dem var rundt 20 år.

Noe som gjør saken enda mer skjerpende. Han velger ut ofre som er i sårbare situasjoner. Men nok klassik grep for overgripere.

– Tenkte du aldri på risikoen? Hvorfor ikke vente med å ha sex, spurte mannens forsvarer Trond Peder Nilsen.

– Jo, mange ganger, men jeg handlet mer etter følelse enn fornuft. Det er noe flere voksne burde prøve – dog ikke med så fatale konsekvenser som i mitt tilfelle, sa mannen.

Så sier det seg selv at han overhodet må mangle både moralsk kompass og empati. Og kanskje en stor skvett logisk sans også.

I hans tilfelle var det ihvertfall gjensidige følelser med i bildet. Ikke at det var bra, men det var heldigvis ikke overfall hvor yngstemann ble tvunget - det er ihvertfall slik det kommer fram i mediene.

Tullball. Det har ingenting med følelser å gjøre. Overgripere bruker vanligvis å romantisere overgrepene slik at de kan rettferdiggjøre for seg selv at det ikke er deres ansvar. Om han så trodde 100% at han var forelsket, så gjør det ikke til noe mindre overgep. En 29-åring og 36-åring vet at man ikke skal ha sex med barn. At han var lærer gjør saken enda mer alvorlig!

Personlig så skulle jeg ønske at slike mennesker som han ikke slapp ut igjen i samfunnet. For rehabilitering av overgripere er svinnende liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... jeg tenkte ikke med en gang på at det var bortforklaringer, jeg. Jeg så på det bare som en konstantering av hvordan han følte det selv.

At det er lettere å gjøre en ting når en først har gjort det en gang, er jo også ikke noe kontroversielt.

Spm mitt gjaldt bare "bortforklaringene," jeg synes ikke det er OK at en lærer utnytter en ung jente i et tillitsforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jenta her føler seg som et offer. Det går fint an å forelske seg i såpass mye eldre personer.

Selvføgelig var det galt av læreren å innlede et forhold til ei så ung jente, men jeg tror i dette tilfelle ikke at hun har tatt skade av det. Om hun kan få "skader" nå etter hvert fordi alle rundt henne vil fordømme det som har skjedd og lage masse skitten baluba rundt det, er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjeste_gjest

Hei pdg,

TS her, må bare si at du ga et veldig godt svar akkurat som jeg føler, men ikke kunne ordlegge like godt :)

Endret av Cascabel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest undrast
Jeg tror ikke jenta her føler seg som et offer. Det går fint an å forelske seg i såpass mye eldre personer.

Selvføgelig var det galt av læreren å innlede et forhold til ei så ung jente, men jeg tror i dette tilfelle ikke at hun har tatt skade av det. Om hun kan få "skader" nå etter hvert fordi alle rundt henne vil fordømme det som har skjedd og lage masse skitten baluba rundt det, er en annen sak.

Hva skal man gjøre i sånne situasjoner da, dysse det ned eller har du noen konkrete forslag som vil gjøre at denne avsløringen ikke vil gå utover jenta?

Han er lærer og "roter" med sine elever, noe som ikke er forenlig med hans rolle som lærer. Dette er jo ikke første gangen han har blitt "forelsket" i en elev, og det er ikke sikkert det blir den siste heller. Og for hver gang blir aldersforskjellen større fordi at han blir eldre mens de elever som han underviser vil være i samme aldersgruppe hele tiden. Ville det vært like ok hvis han ikke hadde blitt oppdaget før han var i 50-årene?

Da jeg gikk på ungdomsskolen hadde jeg en kjekk, ung og gift lærer. Han fikk et forhold til en jente i klassen under meg, de hadde felles interesser innen sport og idrett. Han var så forståelsesfull og skjønte jo at det ikke var riktig og de snakket mye om hvordan folk ville reagere hvis de fant ut av det. Han hadde jo ordentlige følelser for jenta men pga. evt. folkesnakk måtte de holde det hemmelig.

Jeg har snakket mye med henne i ettertid, i voksen alder. Og hun sier at hun ble rett og slett manipulert. Han snakket henne rundt med føleriet sitt, og hun føler ubehag i ettertid over hvor lettlurt hun egentlig var. Dette var ikke en sak som kom ut i mediene eller i lokalmiljøet, ikke engang skolen fikk greie på det. Forholdet tok en naturlig slutt da hun ikke var interessant aldersmessig lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Da jeg gikk på ungdomsskolen hadde jeg en kjekk, ung og gift lærer. Han fikk et forhold til en jente i klassen under meg, de hadde felles interesser innen sport og idrett. Han var så forståelsesfull og skjønte jo at det ikke var riktig og de snakket mye om hvordan folk ville reagere hvis de fant ut av det. Han hadde jo ordentlige følelser for jenta men pga. evt. folkesnakk måtte de holde det hemmelig.

Jeg kjenner en tilsvarende sak. Eleven var 15 og læreren var ca. 30. Men dette er over 20 år siden. "Alle" visste det, men det fikk ingen konsekvenser for læreren. Virker ikke som det har fått noen negative konsekvenser for eleven heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jenta her føler seg som et offer. Det går fint an å forelske seg i såpass mye eldre personer.

Selvføgelig var det galt av læreren å innlede et forhold til ei så ung jente, men jeg tror i dette tilfelle ikke at hun har tatt skade av det. Om hun kan få "skader" nå etter hvert fordi alle rundt henne vil fordømme det som har skjedd og lage masse skitten baluba rundt det, er en annen sak.

Såklart det går fint an å forelske seg i eldre personer, også hos barn.

Men det går ikke fint an å gå inn i forhold til såpass eldre mennesker når man er så ung.

Seksuelt forhold er enda verre. At hun ikke føler seg som offer NÅ, er fordi hun er 14 år og er i en sårbar posisjon. Da er det absolutt ikke vanskelig å føle seg tiltrukket eller "forelsket" i en voksen person som gir deg så mye oppmerksomhet. Men når hun blir eldre ser hun garantert helt annerledes på det. Da synes hun nok det absolutt ikke var greit at en voksen mann spant henne rundt lillefingeren for å få sex med henne. Spesielt ikke siden hun var i en spesiell sårbar situasjon, og når denne mannen var hennes lærer i tillegg.

At man har sex frivillig med voksne når man er barn, betyr ikke at man får STORE ettervirkninger når man begynner å vokse opp og blir moden til å forstå til hva som skjedde.

De aller fleste overgep mot barn skjer ikke ved tvang, men ved hjelp av utspekulert og finurlig manipulering. Å gi mye nærhet og oppmerksomhet til barn som er sårbare er et glimrende middel til overgripere.

Skal man følge logikken at barnet ikke føler seg som et offer der og da (hadde "frivillig" sex), og at offer kan føle skam for at vi som samfunn fordømmer voksne som har sex med barn, så er det mange overgripere som må gå fri, også de som forgriper seg på barn i 5, 7 og 9-årsalder.

Det at ofre for overgripere føler skam fordi de finner ut at det ikke blir sett på som sunt eller normalt at voksne har barn med sex, har ikke noe med samfunnets syn på sex mellom voksne og barn, men at ofrene har normalt sjelsliv. Ofre for vold -også det som kalles tilfeldig vold- føler skam i ettertid. Skal vi si at vi må ikke dømme folk som går rundt og knivstikker folk på måfå, fordi denne fordømmelsen fører til at offeret føler skam? Slik logikk er helt bak mål. Ofrene føler skam uansett om samfunnet sier hva som er moralsk riktig eller ei. Fordi når de selv finner ut hva som er moralsk riktig og ikke, så føler de skam i å være et offer. Det er en av menneskenes svakheter. Vi føler skam i å være "svake/offer" selv om man ikke har noe som helst ansvar for det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel ikke en 14 åring et "barn" i den forstand som du beskriver her.

Jeg tror forresten også at dersom hun får en dårlig følelse for dette i ettertid, så kan det like gjerne ha noe med samfunnsmoralen som sådan og gjøre som det faktum at hun hadde et forhold til en så voksen mann.

Fysisk er det ikke noe problem for en jente og ha sex når hun er fjorten, ergo er det kun det psykiske som kan bli et problem, og min tanke er at det problemet oppstår fordi samfunnet forteller deg at det er galt.

Dette gjelder hun som en annen gjest fortalte om også som i ettertid har fått problemer med det som skjedde for x antall år siden.

Jeg hadde selv et forhold til en på 26 da jeg var 15. Om han var 26 eller 36 hadde neppe spilt noen rolle. Han var den han var og jeg falt hodestups. Jeg ville reagert negativt i dag om min datter hadde kommet med en som var så mye eldre, eller om sønnen min hadde kommet hjem med ei jente på 15, men DET har med mine følelser som mor og utenforstående å gjøre - og ingen ting med "ungenes" følelser for personen de har forelsket seg i.

Selv om man er barn per definisjon i forhold til vår sexlovgivning så er man ikke nødvendigvis det i hodet selv om man er ung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix

Denne saken har vel ikke bare med alder og gjøre. En lærer skal ikke ha sex med en elev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Noe som gjør saken enda mer skjerpende. Han velger ut ofre som er i sårbare situasjoner. Men nok klassisk grep for overgripere.

Det har ingenting med følelser å gjøre. Overgripere bruker vanligvis å romantisere overgrepene slik at de kan rettferdiggjøre for seg selv at det ikke er deres ansvar. Om han så trodde 100% at han var forelsket, så gjør det ikke til noe mindre overgep. En 29-åring og 36-åring vet at man ikke skal ha sex med barn. At han var lærer gjør saken enda mer alvorlig!

Personlig så skulle jeg ønske at slike mennesker som han ikke slapp ut igjen i samfunnet. For rehabilitering av overgripere er svinnende liten.

Jeg er svært enig i det meste av det du skriver, og din fordømmelse av lærerens overgrep mot barn han var lærer for, er helt på sin plass. Risikoen for av jenta skal være skadd for fremtiden, er stor, selv om det er lov å håpe at det å bringe saken frem i lyset, kan være til hjelp. Det er viktig at jenta innser hvilket manipulerende, beregnende monster hun har vært utsatt for, og det er viktig å unngå at hun får skyldfølelse for det som er skjedd.

Jeg synes at mannen må få en streng fengselsstraff, ca 15-20 år kunne være passe i tillegg til millionerstatning til offeret. Men jeg er usikker på om ditt ønske om livsvarig sikring i tillegg er nødvendig. Man kunne etter ca 15 års tid forsøke korte, dog gradvis noe lengre permisjoner under overvåking for å se hvordan det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne saken har vel ikke bare med alder og gjøre. En lærer skal ikke ha sex med en elev.

Dette faller under incest-begrepet. Slik er det definert av SMI i Oslo:

"Seksuelle overgrep begått av noen barnet har et tillitsforhold til"

Overgriper kan være foreldre, søsken, andre familemedlemmer, nabo, lærer, prest, trener eller andre barnet har et tillitsforhold til.

Link

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne saken har vel ikke bare med alder og gjøre. En lærer skal ikke ha sex med en elev.

DET er jeg fullstendig enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjeste_gjest
Hei pdg,

TS her, må bare si at du ga et veldig godt svar akkurat som jeg føler, men ikke kunne ordlegge like godt :)

Til Cascabel: lurer på hvorfor du har slettet det jeg har skrevet? Jeg skrev ikke noe upassende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Dette faller under incest-begrepet. Slik er det definert av SMI i Oslo:

"Seksuelle overgrep begått av noen barnet har et tillitsforhold til"

Overgriper kan være foreldre, søsken, andre familemedlemmer, nabo, lærer, prest, trener eller andre barnet har et tillitsforhold til.

Link

WHAT. Er det sant? Incest er jo ulovlig og da er det jo ulovlig at naboungene har sex da? Så en prest kan ikke bli sammen med sin 30 år gamle nabo? Eller en trener kan ikke bli sammen med hverken sin 16 årige eller 40 årige "klient"? Eller den 35 år gamle naboen kan ikke ha sex med sin 16 år gamle nabo, eller 18 eller 30?

Hvem finner på disse syke lovene? Satan vel, eeh staten mener jeg :ler:

Eneste jeg ser på som galt her, er at ungen er under den seksuelle lavalder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjeste_gjest
Til Cascabel: lurer på hvorfor du har slettet det jeg har skrevet? Jeg skrev ikke noe upassende..

Til Cascabel igjen :)

Jeg leste reglene, så nå forstår jeg hvorfor du slettet det.

Alt i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WHAT. Er det sant? Incest er jo ulovlig og da er det jo ulovlig at naboungene har sex da? Så en prest kan ikke bli sammen med sin 30 år gamle nabo? Eller en trener kan ikke bli sammen med hverken sin 16 årige eller 40 årige "klient"? Eller den 35 år gamle naboen kan ikke ha sex med sin 16 år gamle nabo, eller 18 eller 30?

Hvem finner på disse syke lovene? Satan vel, eeh staten mener jeg :ler:

Eneste jeg ser på som galt her, er at ungen er under den seksuelle lavalder.

Nei, det er ikke staten som har laget det du referer til som "syke lover". Det er Støttesenter Mot Incest i Oslo. Hvis du hadde trykket på linken hadde du sett dette.

Den utvidede definisjonen for incest er til for å forhindre at voksne som befinner seg i maktsituasjoner skal utnytte disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...