Gå til innhold

Min venninne er utro


Gjest gjesp

Anbefalte innlegg

Gjest Pupsilure

De er virkelig flotte sammen. Han må være en av de snilleste, mest forståelsesfulle og sympatiske mennene jeg kjenner. Hun har et barn fra før, og han har stilt så bra opp for dette barnet. De flyttet sammen raskt, og har planlagt bryllup om noen måneder. I utlandet. De har selv bestilt reisen, og flere av familien/venner har gjort det. Heldigvis har jeg ventet, for det blir nok ikke noe av. Alle gleder seg til bryllupet.

Så er hun utro.....

Hun var det for noen mnd siden også, men han tilgav henne. Nå har hun gjort det igjen. Denne gangen vet han det ikke. Hun har hatt sex med to nye og rota med en til.

Forrige gang merket han at det var noe, han maste og maste, lurte på om hun hadde vært utro. Hun ville aldri kysse han lenger, ikke sex, gjemte telefonen sin, han hørte hun fikk meldinger, men når han sjekket telefonen var de slettet. Han spurte meg sist gang også, men jeg svarte ikke.... Tilslutt fikk han avslørt henne. Da hadde hun lovet han på tro og ære at han bare var paranoid, at hun absolutt ikke var utro. Hun hadde løyet så sinnsykt til han.

Jeg kan ikke fatte at han ikke gikk. Hun sier han er svak. Og at han er besatt av utseendet hennes. Jenta er utrolig pen, og menn er veldig svake for henne pga utseendet.

Etter dette forlovet de seg, og de prøver å bli gravide.

Og nå har hun gjort det igjen!!

Jeg har snakket med henne frem og tilbake om dette i timesvis. Hun sier at hun er fryktelig betatt av en av de nye, men hun vet selv at det mest sannsynlig er noe hun kommer til å syntes er kjempeteit etterhvert. Og hun sier at forloveden ikke tenner henne. At han ikke er kjekk nok, spennende nok. Hun vet også at hun aldri vil finne en som er så snill og bra for henne som han. Hun vet at han er et skikkelig kupp egentlig. Men hun sier at det er da ikke riktig å bli hos han når han ikke tenner henne.

Min teori, siden jeg kjenner henne svært godt, er at jenta er veldig ustabil (det vet vi), og vil ødelegge for seg selv, ettersom hun ikke syntes hun fortjener denne fantastiske mannen. Hun har sykelig dårlig selvbilde og angst, selv om INGEN ville tro det. (Jeg har nesten problemer med å tro det selv, fordi hun er så vellykket og flott og strutter av selvtillit)

Jeg syntes egentlig bare synd på henne.

Hun bruker formuer på å se perfekt ut. Hun er besatt av eget utseende. Jeg tror det er fordi hun føler seg så stygg innvendig, og derfor må dekke over dette ved å se perfekt ut.

Menn faller som fluer for henne! Og hun elsker den følelsen det gir henne, å få lange blikk fra de fleste menn som går forbi henne på gaten. Samtidig HATER hun å bli behandlet annerledes fordi hun er pen. Det provoserer henne noe voldsomt. Og hun er sint på forloveden som ikke går fra henne pga utroskapen, bare fordi hun er pen. Hun syntes det er urettferdig.

Uff, nå har jeg skrevet mye, håper noen orker å lese dette, og kan gi meg noen tips.... Kunne skrevet så mye mer, men får vente med det.

Jeg lurer på om jeg burde snakke med forloveden hennes? Da kan han i det minste få høre alle mine teorier rundt det, og forstå hvorfor hun gjør som hun gjør. (Det er mulig han vet det uansett) Jenta burde gå i terapi så fort som mulig. Han finner det snart ut uansett. Hun sier at han vet det innerst inne, men lar være å sjekke telefonen hennes denne gangen, for han orker ikke å forlate henne og ungen.

Hva gjør jeg? Jeg syntes dette er fryktelig trist!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest førkja

Hun synes samboeren er svak og at hun ikke tenner på han lenger. Bare det er jo god grunn til å avslutte forholdet på en ryddig og ansvarlig måte, for hva er poenget med å leve med noen man ikke liker?

Jeg syns ikke du skal si det til samboeren for jeg tror nok han vil oppdage det denne gangen også, uten din hjelp. Og denne gangen avslutter kanskje han forholdet. Hvis du skal si noe til han så ville jeg gitt han noen tips om at han kanskje burde stille mer krav, bli litt tøffere mot henne og gi henne motstand. Noen mennesker er slik at jo snillere og ettergivende partneren er jo mindre respekt får de for vedkommende. Og noen tester hvor langt de kan gå før alt går til helvete.

Om det bunner i usikkerhet eller ikke er ikke jeg den rette til å svare for, jeg syns bare hun virker som et usympatisk menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pupsilure

Jeg skjønner at hun virker usympatisk. Men jeg har kjent henne hele livet, og vet at det egentlig bare er synd på henne. Hun har ikke hatt det så godt i oppveksten. :)

Jeg tror at hun sier at hun ikke tenner på han lenger og de tingene der, kun er fordi hun vil ødelegge for seg selv. Hun sier også selv at det er en mulighet for det. Hun har vist mange slike tendenser tidligere. Hun syntes ikke at hun er verd noen ting, og vil ødelegge det gode hun får i livet.

Hun tester grenser noe voldsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at hun virker usympatisk. Men jeg har kjent henne hele livet, og vet at det egentlig bare er synd på henne. Hun har ikke hatt det så godt i oppveksten. :)

Jeg tror at hun sier at hun ikke tenner på han lenger og de tingene der, kun er fordi hun vil ødelegge for seg selv. Hun sier også selv at det er en mulighet for det. Hun har vist mange slike tendenser tidligere. Hun syntes ikke at hun er verd noen ting, og vil ødelegge det gode hun får i livet.

Hun tester grenser noe voldsomt.

Jeg var usikker på om jeg skulle kommenter denne posten, men jeg skal prøve.

Jeg er enig med svaret over om at du ikke burde si noe til han, for dek kan i verste fall også ødelege for deg og din venninne, men fføer med deg din frustrasjon over å sitte å se på dette.

Jeg tror heller jeg ville brukt tild på denne venninnen om at hun må finne seg selv, ved hjelp av psykolog eller andre måter, dette menesket har det ikke noe godt, hun mangler vesentlige mye oppe i hodet sitt men det er nå en gang slik at det er en historie bak et vert menneske.

Men generelt sett så burde den typen kvinner/menn merkes med et skilt som det sto FARE på slik at dem ikke ødeleger andre menesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ha sympati med de som sliter med dårlig selvfølelse og "hakk i hodet", og skjønne at det kan gi seg mange rare utslag. Likevel, det går for meg en grense for hvor langt man kan forklare seg bort fra dårlig oppførsel. Uansett hva slags personlig historie man har, så har man et ansvar for hvordan man behandler andre mennesker...

At du synes det er kjempetrist å stå og se på at hun ødelegger for seg selv på denne måten, har jeg all mulig forståelse for. Men jeg hadde hatt problemer med å unnskylde sånn oppførsel likevel. Jeg hadde kanskje ikke sett det som mitt ansvar å "sladre" til mannen, men mitt råd til venninnen hadde antagelig vært at hun burde avslutte forholdet til samboeren sin, og deretter ikke hatt noe nytt forhold før hun hadde fått hjelp til å rydde opp i det som plager henne og gjør at hun oppfører seg på denne måten.

Ikke sikkert hun vil høre på det øret, da, men jeg tror jeg hadde vært rimelig klar på hva som er min mening...

Men du kjenner jo saken best. Ønsker deg lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pupsilure
Jeg var usikker på om jeg skulle kommenter denne posten, men jeg skal prøve.

Jeg er enig med svaret over om at du ikke burde si noe til han, for dek kan i verste fall også ødelege for deg og din venninne, men fføer med deg din frustrasjon over å sitte å se på dette.

Jeg tror heller jeg ville brukt tild på denne venninnen om at hun må finne seg selv, ved hjelp av psykolog eller andre måter, dette menesket har det ikke noe godt, hun mangler vesentlige mye oppe i hodet sitt men det er nå en gang slik at det er en historie bak et vert menneske.

Men generelt sett så burde den typen kvinner/menn merkes med et skilt som det sto FARE på slik at dem ikke ødeleger andre menesker.

Jeg er oppriktig bekymret for denne fantastiske mannen hun har funnet. Jeg er veldig redd for at han aldri kan stole på en kvinne igjen. Jeg syntes noe voldsomt synd på han! Det er vel sikkert derfor jeg vil snakke med han om det. Fortelle han at det faktisk ikke er noe med han, fortelle han det jeg vet om henne, la han forstå at hun virkelig ikke er helt god.

Hun går allerede til psykolog. Men hun har løyet til psykologen om dette. Jeg har bedt henne si sannheten neste time. Hun skal det.

Jeg kommer nok ikke til å si noe om det. Men venter at han skal spørre meg. Samtidig føler jeg litt at min venninne vil at jeg skal si noe. Jeg har spurt henne flere ganger om jeg skal, og hun reagerer ikke så ille som man skulle forventet. Hun ønsker at det skal bli slutt, men hun kommer aldri til å gjøre det selv. Hun utsetter seg for situasjoner der hun kan bli oppdaget... Men jeg skal nok ikke si noe til han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Jeg synes absolutt du bør si det til ham. Du kan ikke stå og se på at livet hans ødelegges fullstendig. Etter alt venninnen din har gjort bør lojaliteten din ligge hos den som blir bedratt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Sofia_*
Jeg er oppriktig bekymret for denne fantastiske mannen hun har funnet. Jeg er veldig redd for at han aldri kan stole på en kvinne igjen. Jeg syntes noe voldsomt synd på han! Det er vel sikkert derfor jeg vil snakke med han om det. Fortelle han at det faktisk ikke er noe med han, fortelle han det jeg vet om henne, la han forstå at hun virkelig ikke er helt god.

Hun går allerede til psykolog. Men hun har løyet til psykologen om dette. Jeg har bedt henne si sannheten neste time. Hun skal det.

Jeg kommer nok ikke til å si noe om det. Men venter at han skal spørre meg. Samtidig føler jeg litt at min venninne vil at jeg skal si noe. Jeg har spurt henne flere ganger om jeg skal, og hun reagerer ikke så ille som man skulle forventet. Hun ønsker at det skal bli slutt, men hun kommer aldri til å gjøre det selv. Hun utsetter seg for situasjoner der hun kan bli oppdaget... Men jeg skal nok ikke si noe til han.

Jeg er vanligvis tilhenger av å la folk få rydde opp selv, men her mener jeg at du bør avverge en katastofe for begge to. Disse to bør ikke gifte seg og surre seg enda mer inn i nett som er vanskelig å komme ut av. Hun er tydeligvis notorisk utro og dette bør han få vite. Kanskje han ikke er den rette for henne. Har uansett ingen tro på at hun vil endre på dette ETTER at de er gift ... Synest du bør , om ikke si det rett ut, så ihvertfall BE han om å sjekke henne opp litt og finne ut hva hun driver med. La det skinne gjennom at hun kanskje ikke har helt rent mel i posen så får resten være opp til han....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppriktig bekymret for denne fantastiske mannen hun har funnet. Jeg er veldig redd for at han aldri kan stole på en kvinne igjen. Jeg syntes noe voldsomt synd på han! Det er vel sikkert derfor jeg vil snakke med han om det. Fortelle han at det faktisk ikke er noe med han, fortelle han det jeg vet om henne, la han forstå at hun virkelig ikke er helt god.

Hun går allerede til psykolog. Men hun har løyet til psykologen om dette. Jeg har bedt henne si sannheten neste time. Hun skal det.

Jeg kommer nok ikke til å si noe om det. Men venter at han skal spørre meg. Samtidig føler jeg litt at min venninne vil at jeg skal si noe. Jeg har spurt henne flere ganger om jeg skal, og hun reagerer ikke så ille som man skulle forventet. Hun ønsker at det skal bli slutt, men hun kommer aldri til å gjøre det selv. Hun utsetter seg for situasjoner der hun kan bli oppdaget... Men jeg skal nok ikke si noe til han.

Det virker som om du allerede har kommet frem til det korrekte svaret: Hun er din venninne, og det er der lojaliteten din bør og skal ligge. Selvsagt kan du fortelle henne hva du synes om utroskapen hennes, men til syvende og sist er det hennes liv og hennes valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Høres ut som hun prøver å få HAM til å slå opp, så hun slipper selv...

Enig.

Uansett hadde jeg fortalt ham det på flekken. Jeg lar ikke vennskap komme i veien for å reagere på grove overtramp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig.

Uansett hadde jeg fortalt ham det på flekken. Jeg lar ikke vennskap komme i veien for å reagere på grove overtramp.

Da er jeg jammen glad for at du ikke er vennen min! Vennskap krever lojalitet. Jeg har venner jeg ikke ville ha nølt med å grave ned lik for. Uten spørsmål. Dette er fordi jeg kjenner disse menneskene, og vet at de garantert hadde en jævlig god grunn for å ha kverket vedkommende.

Når det gjelder ts, synes jeg hun skal konsentrere seg om å være en bedre venninne istedenfor å syte på KG. Venninnen din har problemer med selvbildet sitt. Kan du ikke finne måter for å hjelpe henne med å bedre dette? Å være en god venn handler nemlig om å akseptere personer som de er - med alle sine feil og mangler. Selvsagt kan man være ærlig, men lojalitet skal trumfe det meste. Det finnes helt klart unntak hvor jeg av almennpreventive hensyn ville ha brutt lojaliteten til venner, men disse er svært få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Da er jeg jammen glad for at du ikke er vennen min! Vennskap krever lojalitet.

Vanligvis, men under ekstreme forhold forsvinner lojaliteten. Jeg gidder ikke å være venn med et rasshøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanligvis, men under ekstreme forhold forsvinner lojaliteten. Jeg gidder ikke å være venn med et rasshøl.

Venninna til ts virker slettes ikke som et rasshøl utfra beskrivelsen vi blir gitt. Hun er ikke utro utfra ondskaphet, men hvis terskelen din er såpass høy er det vel igrunnen lite som passerer over den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Venninna til ts virker slettes ikke som et rasshøl utfra beskrivelsen vi blir gitt. Hun er ikke utro utfra ondskaphet

Dette er da ikke noe krav for å være et rasshøl. Det holder lenge å gi faen i partnerens følelser - og ikke bare én gang, eller med én mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er da ikke noe krav for å være et rasshøl. Det holder lenge å gi faen i partnerens følelser - og ikke bare én gang, eller med én mann.

Da er du og jeg veldig uenige i definisjonen for et rasshøl. Hvis dette er en god venninne av meg, som jeg har hatt i årevis, er hennes evne til å være trofast eller ikke langt fra noe som kvalifiserer til slik en merkelapp. Men du om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da er jeg jammen glad for at du ikke er vennen min! Vennskap krever lojalitet. Jeg har venner jeg ikke ville ha nølt med å grave ned lik for. Uten spørsmål. Dette er fordi jeg kjenner disse menneskene, og vet at de garantert hadde en jævlig god grunn for å ha kverket vedkommende.

Når det gjelder ts, synes jeg hun skal konsentrere seg om å være en bedre venninne istedenfor å syte på KG. Venninnen din har problemer med selvbildet sitt. Kan du ikke finne måter for å hjelpe henne med å bedre dette? Å være en god venn handler nemlig om å akseptere personer som de er - med alle sine feil og mangler. Selvsagt kan man være ærlig, men lojalitet skal trumfe det meste. Det finnes helt klart unntak hvor jeg av almennpreventive hensyn ville ha brutt lojaliteten til venner, men disse er svært få.

veldig enig! det er jo det vennskap baserer seg på.

TS, det kan godt hende venninnen din i nuet hadde godtatt og til en viss grad satt pris på at du snakket med hennes forlovede, for da hadde han vel gått fra henne og hun hadde fått det som hun ønsker/som hun tror hun ønsker. Men jeg er rimelig sikker på at når hun har fått psykologisk hjelp, bygget opp seg selv og er "frisk" igjen (dere skjønner hva jeg mener) kommer til å se tilbake på dette som en form for svik/illjoalitet.

Prøv heller å hjelpe henne videre, man har lov å si fra og "ta tak i" sine venner, men utad skal man tale deres sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ende veldig galt om TS forteller til kjæresten til venninnen om at hun er utro mot ham med diverse mannfolk blant annet fordi hun ikke er tent på ham. Det kan skje at han ikke tror henne og vi fortelle om hva TS sa til venninnen. Da ender TS opp med et brutt vennskap til både venninnen og kjæresten. Han vil helt sikkert spørre etter om hun kan bevise at kjæresten hans har vært utro og da holder det ikke å si at man har hørt....

Det er mulig at kjæresten til venninnen tror på TS og det er til og med mulig at han på tross av det velger å fortsette å holde liv i et håpløst forhold. Da vil venninnen til TS få greie på hva som er sagt og vennskapet vil sannsynligvis ryke uten at noe godt har kommet ut av det.

Hvis jeg hadde vært i en slik situasjon som TS så ville jeg brukt min energi på å snakke med venninnen om hva hun gjør mot kjæresten sin og prøve overbevise henne om at det er ikke lurt å gifte seg og få barn med en mann hun er notorisk utro mot. TS kan godt fortelle venninnen om at han før eller senere kommer til å finne ut av utroskapen enten ved at intimiteten er fraværende mellom dem, at venninnen tabber seg ut eller at en av de mennene hun er utro med forteller det til andre. Forhåpentligvis vil venninnen da innse at dette ikker veien å gå og droppe planene om ekteskap og kanskje til og med gi opp forholdet.

Om TS gjør dette så bidrar hun til at kjæresten til venninnen kanskje kommer ut av situasjonen uten at hun ødelegger for vennskapet med venninnen. Det er jo en grunn til at venninnen forteller TS om utroskapen sin. Det er nok fordi hun ønsker råd og støtte til å gjøre noe med det.

På den annen side forstår jeg ikke hvorfor venninnen til TS fortsatt gidder å være sammen med kjæresten sin om hun ikke er tiltrukket av ham og kan få den mannen hun peker på. Hvorfor satse på noe som hun ikke har tro på selv. Å gifte seg og få barn betyr mye ansvar og det er ikke noe man bare dumper når man er lei av den andre. En skilsmisse er en langvarig og vond prosess. Om venninnen absolutt ikke vil gi helt slipp på den snille og gode (men kanskje ikke så spennende og tiltrekkende) kjæresten sin så burde det holdt å kun være "kjærester". Ihvertfall inntil han finner ut av at hun er notorisk utro og klarer å manne seg opp til å kvitte seg med henne.

Jeg synes TS er i et dilemma her fordi hun ønsker å hjelpe kjæresten til venninnen som hun ser på som en veldig snitt og grei mann samtidig som hun ikke ønsker å være illojal mot venninnen. Da tror jeg det beste er å bearbeide venninnen så hun SELV innser at hun må gi slipp på kjæresten sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name='Pupsilure' date='15.05. gjemte telefonen sin, han hørte hun fikk meldinger,

Skjønner ikke at folk ikke sørger for å ha en mobil på si'....? Det er da mye mer praktisk når man skal være utro?

Jeg har i mange år hatt en mobil som er "uoffisiell" på hjemmebane. Blir masse deilig fremmed-puling av det, samtidig som man kan opprettholde roen og freden hjemme.

ærlig talt! Hvordan klarer du å se deg selv i speilet?

Jeg er veldig glad du ikke er min kjæreste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...