Gå til innhold

"Kan de ikke bare bestille noe fra Annen Etage som alle andre?"


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Dette er allerede forbudt i de aller fleste borettslag og sameier. I hvert fall grilling med kull. Når du har fått leiligheten fylt med røyk og grillos fra naboen under et par ganger skjønner du hvorfor.

Vi kan altså fastslå at grilling i utgangspunktet da skal være reservert for villa-eiere og pengesterke folk? ;)

Jeg bor i bygård i byen, kan ikke grille på verandaen, og skal nå heller ikke kunne grille i parken?

Burde det ikke være nettopp en grunn til å la vanlige folk få grille i en av byens grønne lunger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er kanskje ikke dette stedet verdens navle, da ;)

Åja, så forsøpling er greit så lenge det ikke foregår i "navlen".

Fortsett sånn du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida
Vi kan altså fastslå at grilling i utgangspunktet da skal være reservert for villa-eiere og pengesterke folk? ;)

Jeg bor i bygård i byen, kan ikke grille på verandaen, og skal nå heller ikke kunne grille i parken?

Sist jeg sjekka var det fremdeles lovlig å fylle parken med engangsgriller så mye man gidder. Men når man bor i by tett på andre folk så er kanskje ikke kullgrilling helt tingen. Gassgrilling er et fint alternativ, evt. en liten bærbar kullgrill som kan brukes flere ganger. Problemet oppstår når engangsgriller kan fås for 10-20 kroner overalt. Slikt blir det søppelberg av, og 'rikingene' som har leilighet ut mot parken må hermetisere boligen sin hver gang det er ok vær.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Sist jeg sjekka var det fremdeles lovlig å fylle parken med engangsgriller så mye man gidder. Men når man bor i by tett på andre folk så er kanskje ikke kullgrilling helt tingen. Gassgrilling er et fint alternativ, evt. en liten bærbar kullgrill som kan brukes flere ganger. Problemet oppstår når engangsgriller kan fås for 10-20 kroner overalt. Slikt blir det søppelberg av, og 'rikingene' som har leilighet ut mot parken må hermetisere boligen sin hver gang det er ok vær.

Hvorfor må folk hermetisere boligene sine på grunn av søppelberget? :klø:

Og hvis hermetiseringen på noen måte har noe med luftkvalitet å gjøre, er byen i det hele tatt rette sted å bo? Oslo-luften er ikke akkurat ren, spesielt nede i gryta.

PS. 'Sjekka' er et bra triks, men du burde kalle kull for køl og søppelberg for søpleberg om troverdigheten skal beholdes. Tross alt :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frosk
Hvorfor må folk hermetisere boligene sine på grunn av søppelberget? :klø:

Og hvis hermetiseringen på noen måte har noe med luftkvalitet å gjøre, er byen i det hele tatt rette sted å bo? Oslo-luften er ikke akkurat ren, spesielt nede i gryta.

...eh... ja, akkurat. Os og røyk fra 462 engangsgriller er faktisk bittelitt mer ubehagelig enn vanlig byluft.

Jeg mener at engangsgriller burde forbys - å sette opp fellesgriller i parker, ved strender osv høres ut som en veldig bra tanke. (Burde være overkommelig for de fleste å ta med en liten pose kull i stedet for et par engangsgriller.) Da begrenses røykleggingen av området noe, samtidig som man unngår at gresset svis av (!) - men det jeg ser på som hovedproblemet med engangsgrillene er at de ikke akkurat er miljøvennlige; de skaper store mengder avfall. (Skal man grille i fjæren eller hvorsomhelst finnes det billige bærbare griller å få kjøpt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...eh... ja, akkurat. Os og røyk fra 462 engangsgriller er faktisk bittelitt mer ubehagelig enn vanlig byluft.

Jeg mener at engangsgriller burde forbys - å sette opp fellesgriller i parker, ved strender osv høres ut som en veldig bra tanke. (Burde være overkommelig for de fleste å ta med en liten pose kull i stedet for et par engangsgriller.) Da begrenses røykleggingen av området noe, samtidig som man unngår at gresset svis av (!) - men det jeg ser på som hovedproblemet med engangsgrillene er at de ikke akkurat er miljøvennlige; de skaper store mengder avfall. (Skal man grille i fjæren eller hvorsomhelst finnes det billige bærbare griller å få kjøpt)

Slik er det faktisk i de fleste parkene hvor jeg bor. Man har fellesgriller og toaletter og piknikkområde med benker og bord. Store og mange søppelkasser er det også over alt. Dette synes jeg er en veldig flott ordning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elfrida
Hvorfor må folk hermetisere boligene sine på grunn av søppelberget? :klø:
duh.

PS. 'Sjekka' er et bra triks, men du burde kalle kull for køl og søppelberg for søpleberg om troverdigheten skal beholdes. Tross alt :ler:
Uff, plager jeg deg med a-endinger?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette

Salget i Norge er forresten 1,2 millioner griller i året.
er faktisk et problem, selv om det er gassen som irriterte fruen mest.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikker bare innom med tre innspill:

"Salget i Norge er forresten 1,2 millioner griller i året." (fra artikkelen)

Det vil vel si at omtrent hver fjerde nordmann kjøper en engangsgrill en gang i året?

Vet at parkene er overfylte om sommer'n, men det var utrolig få engangsgriller i forhold til hva jeg hadde trodd gitt!! Personlig bruker jeg sikkert minst 5-6 i året, har rett og slett ikke plass til oppbevaring av egen grill året rundt.

Den andre tingen er at søpla ikke bare er brukernes/borgernes skyld. Det er satt opp egne søppeldunker for brannfarlig avfall i flere av parkene (iallefall på Sofienberg, Tøyen og St.hanshaugen). problemet har vært at dunkene enten er for små, eller det er for få av dem. Det hender også ganske ofte at renholdsverket ikke tømmer dem fra en dag til en annen. Resultatet er da at selv om de fleste er flinke og rydder etter seg, så står det stabler med griller på gresset ved siden av søppeldunkene helt til de blir hentet.

Det tredje er bare en observasjon gjort nylig -de fleste butikker selger ikke engangsgriller med kull lenger, de inneholder miljøvennlige briketter istedenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det finnes søpledunker i hauger og lass, så fjerner ikke det problemet i forhold til miljøet.

Kan du forestille deg en haug på 1,2 millioner metallgriller? Hvert år? I et uendelig antall år?

I tillegg til bleiehaugene, og all den andre søpla?

Det ER et problem.

Nå finnes det forøvrig bittesmå bøttegriller som sikkert du også får plass til. Den har størrelse som en vaskebøtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa aldri at søppeldunker fjerner problemet i seg selv, men når det kommer til søppel som ligger strødd rundt i parkene så er det jo en selvfølge at flere søppeldunker (som faktisk blir tømt) både for vanlig søppel og brannfarlig avfall, er til hjelp for å løse akkurat det problemet!

Hvordan man eventuelt skal fikse problemet med å behandle at all søpla etterpå, og evt. hvordan man kan få folk til å bruke færre engangsgriller, er en helt annen problemstilling. Jeg er for både gjenbruk (som f.eks. bøttegrillen du nevnte) og mer miljøvennlig produksjon av griller, det er ikke det det står på, -men jeg er ingen oppfinner eller forsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må alle være med på å redde verden, enten vi er arbeidere, bedriftseiere eller toppolitikere, og vi må alle gjøre det vi kan der vi er for å trekke vår del av lasset.

Det ga ikke noe svar på hvorfor på det til syvende og sist er den fattigste av de rike som må betale prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stikker bare innom med tre innspill:

"Salget i Norge er forresten 1,2 millioner griller i året." (fra artikkelen)

Det vil vel si at omtrent hver fjerde nordmann kjøper en engangsgrill en gang i året?

Vet at parkene er overfylte om sommer'n, men det var utrolig få engangsgriller i forhold til hva jeg hadde trodd gitt!! Personlig bruker jeg sikkert minst 5-6 i året, har rett og slett ikke plass til oppbevaring av egen grill året rundt.

Den andre tingen er at søpla ikke bare er brukernes/borgernes skyld. Det er satt opp egne søppeldunker for brannfarlig avfall i flere av parkene (iallefall på Sofienberg, Tøyen og St.hanshaugen). problemet har vært at dunkene enten er for små, eller det er for få av dem. Det hender også ganske ofte at renholdsverket ikke tømmer dem fra en dag til en annen. Resultatet er da at selv om de fleste er flinke og rydder etter seg, så står det stabler med griller på gresset ved siden av søppeldunkene helt til de blir hentet.

Det tredje er bare en observasjon gjort nylig -de fleste butikker selger ikke engangsgriller med kull lenger, de inneholder miljøvennlige briketter istedenfor.

Fordelingen er nok veldig ujevn, og jeg kan tenkte meg at engangsgriller er mye mer utbredt i store byer som Oslo, der folk flest bor i leilighet.

Litt utenfor byen går det mer i ordentlige griller, i og med at folk disponerer egen hage for eksempel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ga ikke noe svar på hvorfor på det til syvende og sist er den fattigste av de rike som må betale prisen.

Hvor i alle dager har du det fra - "de fattigste av de rike"?!? Hvem er det? Stakkarne med engangsgrill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...