Gjest Gjest_s_* Skrevet 14. mai 2008 #1 Skrevet 14. mai 2008 SV vil ha femåringer på skolebenken. Er vi i ferd med å gjøre barndommen til et liv i institusjon? Eller er dette et flott forslag for å heve kunnskapsnivået for vår små? Hvor er forresten foreldrene i alt dette her? har vi noe vi skulle ha sagt?
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2008 #2 Skrevet 14. mai 2008 http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/po...icle2419548.ece
Paradokset Skrevet 14. mai 2008 #3 Skrevet 14. mai 2008 "– Det er en fordel hvis alle har et visst grunnlag før første skoledag." For noen år siden var det syv år. Nå er vi på vei mot fem år. Argumentet deres kan brukes ad infinitum.." - Det er en fordel hvis alle har et visst grunnlag før de begynner i barnehagen". La barn være barn!
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2008 #4 Skrevet 14. mai 2008 I Frankrike begynner barn på skolen når de er tre år. Har de det verre der, enn her? :klø:
thumbalina Skrevet 14. mai 2008 #5 Skrevet 14. mai 2008 Problemet er at skolen forventer det samme av dagens 6 åringer i 1 klasse som det de forventet av 7 åringene i 1 klasse før...... men 6 åringene ligger faktisk 1 år bak i mental og praktisk utvikling... derfor hadde det vært bra om førskoletiden i barnehagen hadde tatt for seg litt mer ordentlig førskole ting... feks konsepter som telling, bokstaver og tall og mengder... da har 6 åringene i alle fall hørt om disse tingen før det forventes at de skal kunne det på skolen... Da blir 1 klasse litt mer repetering enn bare nye ting.. kan bli vel mye nytt for en 6 åring i dagens 1 klasse.. ikke bare skal de lære å konsentrere seg og sitte stille, de skal gjøre det i en helt ny sosial verden med mye nye fjes... da kan det være bra at de har hørt om en del av disse tingene allerede.... og de som ikke er skolemodne i en alder av 6 kan lukes ut tidligere og få mer oppmerksomhet og hjelp før de begynner på skolen og MÅ kunne det...
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2008 #6 Skrevet 14. mai 2008 Tror dette kan være en god ide. Det er jo snakk om 12 timer i uken, ikke å ta fra barna all leketid, og mange vil nok synes det er gøy å lære å skrive navnet sitt og å telle til 100.
Paradokset Skrevet 14. mai 2008 #7 Skrevet 14. mai 2008 Tror dette kan være en god ide. Det er jo snakk om 12 timer i uken, ikke å ta fra barna all leketid, og mange vil nok synes det er gøy å lære å skrive navnet sitt og å telle til 100. De ønsker på sikt at det skal bli 20 timer i uken. Det vil si like mye som første klasse har per i dag.
Mann 42 Skrevet 14. mai 2008 #8 Skrevet 14. mai 2008 Jeg syns det er positivt om man kan lære barna noe også mens de går i barnehage. Der vi bor, lærer ungene å skrive navnet sitt, f.eks når de signerer egne tegninger. Så lærer de ukedagene, og hver dag starter med at de snakker om hva slags dag det er i dag. De lager prosjektoppgaver, som f.eks hva som er sunn mat, og hva slags mat som kan gjøre at man får hull i tennene, og illustrerer med utklipp fra ukeblader og reklame. Etc, etc. Det hele er gjort som en lek, men resultatet er at alle ungene vet hva lesing innebærer, nesten alle kan skrive litt, og samtlige kan skrive og lese navnet sitt. Så har de turer til bibliotek, brannstasjon, etc, og de lærer ganske mye om samfunnet på den måten. JEg syns at så lenge det kan gjøres på en måte som ikke ødelegger leken for barna, så er det bare bra at det er et pedagogisk innhold i ting.
Tusenfryd Skrevet 14. mai 2008 #9 Skrevet 14. mai 2008 Jeg bodde i utlandet da jeg var liten og gikk på skolen to år før jeg i det hele tatt ble vurdert som skolemoden her. Endelig har også noen her skjønt det! La barn være barn? De fleste barn elske å lære og kan ikke få nok, jeg har i alle år hevdet at det er en skam å ikke utnytte den iveren mens barna er åpne som bare det - isteden for å vente til de ha lært seg hva kjedelig er. Det er jo ingen som sier de ikke skal leke? Vi lekte masse på skolen, likevel leste og skrev jeg to språk da jeg var seks år. De fleste barn er dessuten på institusjon fra ca ettårsalder likevel og går i normerte barnehager med normert pensum der og måles på helsestasjonen i flere år opp mot normen...
Paradokset Skrevet 14. mai 2008 #10 Skrevet 14. mai 2008 La barn være barn? De fleste barn elske å lære og kan ikke få nok Ja, la oss innføre pensum og karakterer fra 2-årsalderen. De som mener skole=lek har misforstått.
Gjest Yihaa Skrevet 14. mai 2008 #11 Skrevet 14. mai 2008 (endret) Barnas hjerner er som svamper og de lærer mer enn gjerne - helt fra de er bittesmå. (He he - tror aldri jeg har skrevet 'hjerne' og 'gjerne' i samme setning før...) Jeg synes dette er greit bare det blir gjort riktig - mye kan læres gjennom lek og fysisk aktivitet, også sosiale spilleregler (som kan være vel så viktig å kunne når du går på skolen (eller i det hele tatt er en del av et samfunn)). Endret 14. mai 2008 av Yihaa
Mann 42 Skrevet 14. mai 2008 #12 Skrevet 14. mai 2008 Ja, la oss innføre pensum og karakterer fra 2-årsalderen. De som mener skole=lek har misforstått. Og de som mener at læring=karakterer+pensum=kjedelig, har iallfall misforstått. Det er fullt mulig å lære unger en mengde ting uten å ødelegge moroa for dem. Og så blir det ikke så enorm overgang når de kommer over i den ordentlige skolen og møter pensum og læringskravene der.
Paradokset Skrevet 14. mai 2008 #13 Skrevet 14. mai 2008 Og så blir det ikke så enorm overgang når de kommer over i den ordentlige skolen og møter pensum og læringskravene der. Hvorfor ikke bare kaste barna rett ut i det med en gang? Barndommen er egentlig en utrolig lite produktiv tid. I det øyeblikket du legger opp til "skole", betyr det strengere fokus på pensum og på at det faktisk læres bort. Det igjen vil si strengere rammer og mer formaliserte krav. Krav vil si målinger for å se om kravene er innfridd. Allerede nå er det forslag om karakterer langt ned i barneskolen.
talin Skrevet 14. mai 2008 #14 Skrevet 14. mai 2008 Et forsøk på å holde barnehage løftet? Aka full barnehage dekkning.
Tusenfryd Skrevet 14. mai 2008 #15 Skrevet 14. mai 2008 Ja, la oss innføre pensum og karakterer fra 2-årsalderen. De som mener skole=lek har misforstått. Å gå på skole og lære ved lek som femåring er vel et stykke unna karakterer for toåringer... eller...?! Da blir jo diskusjonen meningsløs. Nattinatt!
Gjest Gjest_Nina_* Skrevet 14. mai 2008 #16 Skrevet 14. mai 2008 Jeg liker ideen. Hensikten er jo å sørge for at det ikke er like store forskjeller blant førsteklassingene som det er i dag. Forøvrig, bodde jeg tre år i utlandet i barneskolealder. Der fikk jeg karakterer. Jeg elsket skolen, og jeg elsket å lære. Så fort jeg kom tilbake til Norge begynte jeg å mislike skolen. Jeg er i mot streng disiplin, men i dette tilfellet er det læring ved hjelp av lek det dreier seg om.
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2008 #17 Skrevet 15. mai 2008 Det er så store forskjeller på barn. Min sønn var ikke skolemoden da han begynte i fjor, språket hans var ikke helt bra, og han var rett og slett litt umoden. Jeg kan bare forestille meg hvordan det hadde vært hvis han skulle begynt et år før. Nei, det er mer enn tidlig nok nå, selv om det er store forskjeller på barn. 1. klasse er ikke lek og moro,- eller lære ting på en morsom måte. Ihvertfall ikke her hos oss, skulle gjerne sett mer lek og litt mindre terping. Det kan faktisk ta gnisten fra barna. Men det er mitt synspunkt da.
Paradokset Skrevet 15. mai 2008 #18 Skrevet 15. mai 2008 (endret) Å gå på skole og lære ved lek som femåring er vel et stykke unna karakterer for toåringer... eller...?! Da blir jo diskusjonen meningsløs. Nattinatt! Vel, om dette blir gjennomført så har alderen for skolestart sunket 2 år i løpet av en tiårsperiode? Det er vel ikke helt utenkelig at i alle fall fireåringer får karakterer en gang i fremtiden. Jeg er ikke sikker på at tidligere skolestart vil forberede barn og utviske forskjeller. Derimot kanskje det sementerer forskjellene mellom de skoleflinke/skoleglade og de som helst ville være ute og leke eller gjøre andre fysiske ting. Skolen kommer tidsnok som det er i dag. Endret 15. mai 2008 av Paradokset
Mann 42 Skrevet 15. mai 2008 #19 Skrevet 15. mai 2008 Hvorfor ikke bare kaste barna rett ut i det med en gang? Barndommen er egentlig en utrolig lite produktiv tid. I det øyeblikket du legger opp til "skole", betyr det strengere fokus på pensum og på at det faktisk læres bort. Det igjen vil si strengere rammer og mer formaliserte krav. Krav vil si målinger for å se om kravene er innfridd. Allerede nå er det forslag om karakterer langt ned i barneskolen. Vel, det med karakterer i barnskolen dreier seg vel mer om å gå tilbake til en tidligere modell der man gjorde objektive vurderinger av barnas progresjon og gav tilbakemeldingene i en form som det var lett å forstå. Sånn var det da jeg gikk på skolen, og karakterene sier klart hvor man ligger i fht gjennomsnittet av befolkningen. Som sådan er det veldig informativt. Forøvrig: Læring behøver slett ikke være klasseromsundervisning.
Mann 42 Skrevet 15. mai 2008 #20 Skrevet 15. mai 2008 Vel, om dette blir gjennomført så har alderen for skolestart sunket 2 år i løpet av en tiårsperiode? Det er vel ikke helt utenkelig at i alle fall fireåringer får karakterer en gang i fremtiden. Jeg er ikke sikker på at tidligere skolestart vil forberede barn og utviske forskjeller. Derimot kanskje det sementerer forskjellene mellom de skoleflinke/skoleglade og de som helst ville være ute og leke eller gjøre andre fysiske ting. Skolen kommer tidsnok som det er i dag. Jeg tror tvert imot at skolen kommer alt for sent som det er i dag, og at et pedagogisk tilbud for 4-5 åringer kanskje ville bidratt til å avdekke dem som har et problem, og gjøre det mulig å avhjelpe det problemet med en tidlig intervensjon og tilrettelegging. I stedet for å vente på at de skal vokse det av seg, noe som stort sett ikke skjer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå