Gå til innhold

Prosjekt MÅL: 57 kg

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Lilje_*
Skrevet

Lilje`s livsstilsendringstråd

Dette har vært et prosjekt for meg i ganske lang tid, og grunnen til at jeg ikke når målet er at jeg alt for ofte sklir ut. Treningsvaner får ikke satt seg ordentlig, plutselig har det gått uker uten trening. Jeg har vært ganske flink med maten i noen uker, og plutselig finner jeg ut at jeg har vært så flink så lenge, og hiver innpå en pose ferdigpopcorn og en hundregrams sjokoladeplate.

Denne selvsaboteringen slutter jeg herved med!

Jeg er 167 cm høy og ønsker å veie 57 kg.

Fyller 25 år i år, har heldigvis alderen på min side mht forbrenning (enn så lenge, det er vel omtrent fra nå at det begynner å gå nedover med det meste om jeg ikke gjør noe drastisk).

Per dags dato ligger vekta på 65. Formene er ok, bare litt for store til å passe inn i garderoben min, der klærne er i str. 36/38. Det meste strammer nå. Det er ikke morsomt.

Jeg liker klær og pene sko, og ønsker å kunne kle meg i hva jeg vil uten å måtte tenke på om jeg kanskje ikke kler det fordi jeg har litt mer underhudsfett enn det kroppen min trenger å ha.

Jeg vil også stramme opp og styrke kroppen med styrketrening (hjemmetrening med manualer) og tre-fire raske gåturer på mellom tre kvarter og en time i uka.

Jeg er opptatt av å få i meg riktig og nok mat, kunne med fordel spist mye mer fisk og skalldyr enn jeg gjør. Nå går det mest i karbonadedeig og kyllingfilèt.

Høyere belgfruktinntak (bønner, linser, kikerter) er også en kostholdsendring jeg skal gjennomføre.

Spiser allerede mye frukt, salat, rå grønnsaker, egg, havregrøt og grove rugknekkebrød med pålegg (mager leverpostei, peanøttsmør, makrell i tomat, roastbiff, kokt skinke, agurk, paprika).... Spiser svært lite raske karbohydrater, lite mettet fett og unngår så godt jeg kan mat med tilsatt sukrose.

Bruker fullkornspasta (helst grov speltpasta), kommer til å spise quinoa i stedet for hvit ris i hverdagsmiddager.

Jeg er veldig glad i nøtter, særlig cashewnøtter, mandler og valnøtter. Spiser det flere ganger i uka. (Her må jeg kanskje lære å begrense meg litt mer, energirike som de små rakkerne er!)

Siden jeg får oppblåst mage og stygg ansiktshud (= kviser) av melkeprodukter, unngår jeg dem så godt jeg kan, men små mengder innimellom går greit, særlig når det gjelder ost. Så litt ost spiser jeg. (Mager hvitost, feta og parmesan.)

Jeg går på p-piller (Yasmin), det kommer jeg ikke til å slutte med. (Den vektøkningen det kunne medføre er jeg ferdig med.)

Min plan fremover innebærer:

Styrketrening av de fleste muskelgruppene 2 x uke (3x15 el. 4x10 alle øvelser)

Ca. 50 min. rask gange/litt jogging 3-4 x uke

(skal finne faste dager for aktivitetene, erfaring tilsier at det er enklere å gjennomføre det da)

Tre hovedmåltider og to mindre mellommåltider/sunn snack-måltider per dag.

Jeg spiser alltid frokost.

Noen ganger hopper jeg over kveldsmaten, selv om jeg kanskje akkurat har trent- hvis jeg ikke er sulten. Er jeg litt sulten, knasker jeg rå grønnsaker og noen nøtter, evt. et knekkebrød med pålegg og en frukt.

Her kommer jeg til å legge inn ukesrapporter, særlig på treningen jeg gjennomfører. Kommer også til å skrive om andre tanker jeg har om trening, kropp og kosthold.

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei Lilje!

Høres ut som en bra plan!

Jeg er like høy som deg, og veier nå 57 kg, ved nyttårstider i fjor veide jeg ca 53, og har vært oppe i 65 kg. Så jeg kjenner meg igjen!

Mitt mål er å komme ned i 55 kg, og det vet jeg at jeg klarer. Kjenner meg igjen i beskrivelsen din av både kosthold og utskeielser......

Jeg trener vanligvis mye, men har vært skadet en stund. Derfor blir det mest gåturer - prøver å løpe litt intervall på disse turene.

Det jeg har funnet ut som er helt avgjørende for å lykkes, er:

• Spise mange og små måltider. Det er helt avgjørende for å holde forbrenningene oppe, særlig i perioder da jeg ikke får trent så mye som jeg ønsker.
  • Unngå sukker og iskrem (ja, dessverre, men is er faktisk noe av det verste for fettlagringen...)
  • Jeg lager meg en plan, hvor jeg har skrevet inn startmålene mine (mål og vekt), og hvor jeg fyller inn med jevne mellomrom. Jeg veier meg hver dag, men måler meg 1-2 ganger i uka.
  • I denne planen skriver jeg også inn hva jeg trener, om jeg husker på å ta vitaminer, og om jeg hart å ikke skeie ut. Det er veldig motiverende å følge med på denne måten!

Lykke til!

Gjest Gjest_marita_*
Skrevet

Heisann!!:)

Jente 21 her, som har gått ned fra 68 kg (er ca 169 cm høy) til 59,2 kg! Bare rundt livet har jeg gått ned 15 cm. Målet mitt er 57 kg, og det veit jeg at jeg klarer uten problem! :)

Før i tenårene har jeg aldri vært tynn, men normal/slank med fine former (og fornøyd med kroppen min!). Har alltid vært aktiv innen idrett og trening, helt siden jeg var liten. Har også alltid spist MYE mat og vært veldig glad i snop, og de 2 siste årene har kiloene sneket seg på. Året etter videregående ble det veldig lite trening, men jeg fortsatte å spise som før (og snop/bakervarer flere ganger i uka). Vet ikke nøyaktig hvor mye jeg veide på det meste (aldri pleid å veie meg), men iallefall 68 kg, om ikke mer.

Har trent regelmessig igjen siden i høst (4-5 ganger i uka), men snek meg av og til unna en trening her og der. Trente heller ikke ren styrke (med stang). Matinntaket var som det alltid har vært. Gikk ned et par kilo utover høsten og vinteren, gjennom trening.

31. mars i år veide jeg 66 kg, og jeg bestemte meg for at dette skulle jeg gjøre noe skikkelig med. Jeg ville rett og slett få maksimalt utbytte av treningen min og legge

om kostholdet slik at jeg ville få tilbake den kroppen jeg var fornøyd med!!

Slik gjorde jeg det:

Trening 7 dager i uka på treningssenter (noen uker 6 dager, for restitusjon)

-Kombinert-timer 2 g i uka (spinning+styrke 90min, og aerobic+styrke 90 min)

1 ren styrketime 60 min

Aerobic/spinning/svømming 60 min de resterende dagene.

Ingen problem å komme seg på trening så ofte når en først har kommet i gang og ser effekten av det! Nå blir jeg skikkelig utålmodig dersom jeg må gå noe dager uten trening.

Mat

-Kutta ut alt av snop og bakervarer i uka (og minimalt i helgene- har vel spist snop/boller/chips 3-4 ganger etter jeg startet prosjektet mitt). For meg passer det bedre å kutte ut nesten helt slike usunne ting, ellers har jeg utrolig lett for å skeie ut! Er av typen som ikke greier å spise bare 2 sjokoladeruter eller én bolle, må liksom ha 2 store sjokolader og 4 boller.. :sjenert:

-Spiser regelmessig, ca hver 3.-3,5. time

-Vanligvis til middag: masse grønnsaker + kyllingfilet (spiser masse wok)

Fisk (laks-/torskefilet) + grønnsaker

Grønnsaksuppe med pølse (mager type)

-Frokost: skål med havregryn,cottage cheese,lavkalori-syltetøy,melk,eple,rosiner

Evt rugbrød m/kokt skinke, makrell i tomat, mager leverpostei, reker++

De andre måltidene består ofte av det samme som nevnt ovenfor (litt middagsrester, frukt, avocado, rugbrødskive, knekkebrød, havregryn, cottagecheese-blanding etc).

Bruker ikke smør (heller mager-ost) eller feite meieriprodukter. Unngår sukker. Spiser sjeldent poteter/ris/pasta.

Har kutta kraftig ned på mengden mat jeg spiser (kunne før spise både 2 og 3 porsjoner, til jeg var STAPPmett), men går ikke sulten likevel!

Er ikke i tvil om at du kommer til å nå målet ditt, bare du bestemmer deg skikkelig for det :)

Gjest Gjest_Silje_*
Skrevet

oi, dette var imponerende lesning "marita". Skulle gjerne klart det samme selv. Vil ca 5 kilo ned, er i dag ca 60/61 kg 168 høy. Føler meg ikke vel i krppen min da jeg vet min naturlige vekt er litt lavere enn den er i dag.

Hadde vært gøy om det ble litt tak i denne tråden så man kunne hatt noe å la seg motivere av!

Gjest Gjest_Irene_*
Skrevet

Huff, jeg føler meg feit her jeg sitter. Og det har jeg vel også vært de siste årene. Har samme høyde som dere, er 168 cm. Begynte på livstilsendring 20. januar i år og da veide jeg den nette sum av 75,5 kg. Veide meg i dag tidlig og er nå nede i 67,2 kg. :)

Jeg har alltid vært slank igrunnen, men de siste 3-4 årene har jeg brukt mat som trøst og oppmuntring og tenkt tanker som "_Jeg_ blir da ikke feit, det hadde tatt seg ut!". Har vært inaktiv i tillegg. Dermed føyk jeg opp i vekt. Har egentlig ikke lagt særlig merke til det selv, bortsett fra at det er litt kjipt å føle at klærne ikke sitter så pent som de kunne.

Jeg skal prøve komme ned i 65 kg innen 5. juni. Dvs. drøye 2 kg før jeg kommer dit. Så skal jeg bruke sommeren på å komme under 60 kg. Tror det bør gå greit.

Heier på dere alle sammen!

Gjest Gjest_Lilje_*
Skrevet

Dumt, samtidig godt, å vite at det er flere enn meg med omtrent samme høyde som synes det er best å veie mellom 55 og 60... Vi er jo ikke overvektige, noen av oss, det er bare snakk om å nå den ultimate trivselsvekten (og klær som sitter pent eller ikke)...

I dag har jeg spist:

Frokost: Havregrøt på 30 g gryn + vann, litt kanel på, 1 hardkokt egg og 1 gulrot.

Lunsj: Rest av kyllingmiddag fra i går (stekte filètbiter i tomatsaus av herm. hakkede tomater, hvitløk, hakket koriander) + 1 stor microstekt, skivet champignon (jeg elsker sopp), 1 gulrot.

Mellommåltid 1: 1 eple + 1 sånn liten gjennomsiktig bama-eske med ferske bringebær

Mellommåltid 2: 1 eple, 2 ss peanøttsmør (eplet i skiver, brukte peanøttsmøret som dip, det er organisk/økologisk kremet peanøttsmør med KUN peanøtter i, ikke tilsatt herdet fett eller sukker)

Planen er å spise følgende til middag om noen timer: 2 kokte nypoteter, 1 laksefilet og masse brokkoli.

Om jeg spiser kvelds i dag, er usikkert. Laks er veldig mettende i min mage!

(Twigi: Har du også kuttet ut poteter, sånn som en av de andre over her? Jeg tror ikke poteter er det verste man kan spise mht raske/trege karbohydrater?)

Gjest lucy d-.-b
Skrevet

Hei :)

23 år her! Høyde: 161 cm. Vekt: Startet på 65 kg, nå 60 kg. Skal ned til mest sannsynlig 57 kg. Jeg har brukt ca 2 mnd på de 5 første kg, og skal være på 57 innen 15 juni.

Mat:

Spis sunt! Ikke godteri, alkohol, salt mat, for mye tørket frukt eller hvitt mel! Dette er utgangspunktet mitt, også har jeg gitt meg selv litt kos så vidt det er. Jeg skal ligge på 1500kcal om dagen! Drikker mye vann og grønn-/urtete.

Trening: Trener minst annenhver dag, varierer mellom basis styrkeøvelser med fri-vekter og andre styrkeøvelser som går på store muskelgrupper, jogging (3-4 km på tredemølle), spinning intervall, går eller sykler til og fra trening (30 min rask gange, 10-15 min sykling). Går også på boksing innimellom.

Ellers: Veier meg ikke ofte, ca 1 gang i uken. Måler meg ca hver tiende dag. Jeg ser VIRKELIG resultater!

Jeg gikk opp i vekt da jeg møtte meg tilkommende for 5 år siden, og har i perioden ligget og duppet mellom 64 og 67 kg. Nå vil jeg tilbake i form, ikke bare utseendemessig meg også fysisk form som kondis, muskelstyrke osv. Jeg skal gå tung fjelltur med svigers i sommer!! :)

Ingenting er bedre enn å se resultater, og mitt program har virkelig gitt det for meg! Jeg ligger ganske lavt i kaloriinntak, men jeg trenger ikke mer for å fungere godt, og jeg passer på å trene så mye styrke at muskelmassen ikke brytes ned! Passer også på å få god restitusjon slik at jeg bygger opp det som bygges kan!

Jeg er heldig, forbrenningen min går i været med en gang jeg trener regelmessig, og jeg elsker det jeg driver med nå og programmet mitt, så jeg tror jeg kommer til å klare å holde dette gående, ja resten av livet :) Å være i god form er det beste som finnes!

Magen begynner virkelig å forsvinne, det er rart, den hadde blitt en del av meg, og nå er det bare en liten pølse igjen under navelen og litt på sidene. HIHI!!!

Stå på jenter! Det er lys i enden av tunnellen :trene:

Gjest Gjest1
Skrevet

Dette var virkelig inspirerende!

Skal heller tenke at jeg er utålmodig etter å se resultater, å trene masse, istede for å sitte på sofaen og finne på unnskyldninger:)

Er 165 høy og vil helst veie 55-57 kg, veier nå rundt 60.. kanskje 62, er ikke helt sikker.

Satser på å gå tur ca 3-4 ganger i uka.

Det som kanskje ødelegger en del for meg er alkohol.

Jeg fester omtrent hver helg. Men jeg danser kjempemasse når jeg fester også da.. hm.

Ellers vil jeg spise normalt. Brødskiver med pålegg, mer grønnsaker til middagen og youghurt til mellommåltid.

Foresten, hvor "farlig" er potetmos? For jeg elsker potetmos nemlig, og det går en del av det.

Gjest lucy d-.-b
Skrevet
Det som kanskje ødelegger en del for meg er alkohol.

Jeg fester omtrent hver helg. Men jeg danser kjempemasse når jeg fester også da.. hm.

Jeg tror du må danse til neste kveld hvis du skal klare å forbrenne det du heller i deg av alkohol :( Jeg tenkte også slik en periode, men leste at det er så godt som umulig å danse av seg det man drikker, og at det ikke bør være en unnskyldning for å helle i seg enda mer.

Brennevin 40% : 235 kcal per 100g

Tørr Hvitvin 12% : 67kcal per 100g

Rødvin 12%: 66 kcal per 100g.

Øl 4,4%: 39 kcal per 100g.

Øl 5,7%: 51 kcal per 100g.

Du kan jo regne ut hvor mye du pleier å drikke?

Jeg har kuttet alkolhol ned til et minimum (dvs jeg koser meg med det innimellom), og det har massevis å si for min del! Hvis jeg sprekker og drikker masse en helg og et par dager etterpå er det rett opp 1 kg.

Og husk, man kan jo faktisk gå ut og danse uten å drikke seg snydens :danse:

Foresten, hvor "farlig" er potetmos? For jeg elsker potetmos nemlig, og det går en del av det.

Hvis det er hjemmelaget potetmos kan du jo regne ut: per 100g poteter er det ca 70 kcal. Så har du sikkert melk (lettmelk 46kcal per 100g) og smør (bremykt 746kcal per 100 g). Hva annet har man i den? :) Hvis du vil ned i vekt må du kanskje veie potetmosen opp mot det andre du spiser. Hvis du må kutte ned på grønt og sunn fisk etc for å få i deg poteten er det kanskje en idé å snu trenden litt? Ellers er det ikke fyfy med poteter og stivelse, men å holde seg unna det hjelper mange på vei med vektreduksjonen.

Og BLÆ, jeg vet at kalorier kan være DØDSKJEDELIG, men noen ganger er det det lille som skal få oss til å tenke to ganger før vi putter noe i munnen ;)

Gjest Gjest_Lilje_*
Skrevet

Det ble med èn potet til laksen, jeg ble mett før jeg fikk begynt på den andre... :ler:

Og så har jeg gått meg en tur. Rask gange i en liten time. Ble svett.

Gjest Gjest_Lilje_*
Skrevet

Her en dag skrev jeg ned en liste over hva jeg frykter skal skje når jeg veier 57 kg.

For noe må det jo betyr, at jeg har drevet og sabotert meg selv så lenge.

Jeg spurte meg selv; -hva er jeg redd for?

Og på førsteplass kom, litt overraskende, kommentarer fra familien. De fleste i min familie er litt overvektige, men ønsker å være slanke. Jeg ser for meg at det vil komme noen kommentarer dersom jeg "bryter familiemønsteret" og klarer å bli slank og veldreid. (Jeg var en lubben tenåring, helt til jeg endret matvanene fra familiens til mine egne, og ble normalvektig. Da kom kommentarene. Ikke slemme kommentarer, egentlig, men jeg følte at det ble for mye oppmerksomhet og fokus på meg og min kropp.)

Og det er kanskje en annen ting jeg er redd for, å få mer oppmerksomhet. Bli gjenstand for andres glanende øyne. Kanskje det er innbilsk å tro at det kommer til å skje? Håper det.

Jeg er også redd for å bli for opphengt i sunnhet, og ikke klare å nyte mat jeg elsker fordi den er "usunn" på en eller annen måte.

Jeg er redd for å utvikle en slags tvangsnevrose, at jeg ikke klarer å ha det bra med meg selv om jeg ikke trener et visst antall dager i uken.

Jeg er også redd for å klare å komme ned i den ønskede vekten, for så å oppdage at jeg må jobbe beinhardt resten av livet for å klare å holde den, og at forsakelse skal bli min levevei. Det ønsker jeg ikke.

(Er kanskje en smule makelig anlagt!)

Og mens jeg skriver dette, ser jeg at det skinner igjennom en holdning til en aktiv og sunn livsstil, som jeg ikke ønsker å ha. Er det familiegrums, mon tro?

Noen annens stemme i hodet mitt? For jeg mener at livet blir bedre med sunn mat og mosjon.

Og så tenkte jeg litt på hvilke kjendiser jeg beundrer for kroppene deres. (Så overfladisk... men det er inspirerende å se bilder på nett av disse personene.)

Scarlett Johansson. (Som har sagt i et intervju at hennes favorittutskeielse i matveien er et (ett!!!) stykke med veggispizza, eller en liten skive med key lime pie. Lurer på hvordan det vanlige kostholdet er, da!)

Mira Craig.

Rachel McAdams.

Jessica Biel.

Blant annet. Det er flere også, men jeg vil ikke at dette skal bli en tråd med fokus på "hvordan bli som kjendisene", for det er ikke poenget med disse tankene. Det er bare inspirasjons-innsuging for hjernen, rett og slett.

Jeg inspireres også veldig av slanke, veltrente mennesker jeg ser ute i det virkelige livet, og slanke venninner.

Mennesker som sykler eller jogger forbi på gata.

Ansikter som gløder av den pulserende, livgivende energien som er i fri flyt fordi de er aktive, og har det bra i kroppene sine. DEN inspirerer meg, fordi jeg vet hvor deilig det er å føle den strømme i min egen kropp.

Gjest Gjest_Lilje_*
Skrevet

Og så har jeg lest en del om emosjonell spising, kjedespising, sosial spising og trøstespising- alle er de feller jeg har falt i, om og om igjen.

Et annet nyttig tema å lese om har vært porsjonskontroll, og hvordan vi selv og matvareindustrien faktisk lurer oss til å spise mer enn vi tror, ved størrelsen på pakninger, tallerkenstørrelse, etc.

(Brian Wansink: Derfor spiser du mer enn du tror.)

Og så har jeg endelig innsett at jeg må TRO på meg selv, virkelig TRO at JEG er verdt å få til dette, at det jeg gjør for meg selv mht kosthold og trening er det ingen annen som kan gjøre for meg.

Jeg synes det har hjulpet å lese mye om emnet, jeg føler at jeg forstår mye nå om hva som gjør at problemer med forholdet til mat og kropp faktisk eksisterer i så mange av oss.

Andre bøker jeg anbefaler, er:

Du er hva du spiser, Gillian McKeith

Spis med glede, Susie Orbach

French Women Don`t Get Fat, Mireille Guilliano

Alt om fettforbrenning, Fredrik Paulun

Passe mett, Linda Gassenheimer

Mat er medisin, Jean Pierre Cousin

og

Helbred deg selv, Susanna Ehdin.

De har alle gitt meg gode, balanserte kunnskaper om mat, trening, kroppsbilde, og alt dette satt i sammenheng med hvordan vi lever og hva som påvirker oss. Klart, man må sile en del av informasjonen, og absorbere det som passer en selv best. Men jeg lover noen aha-opplevelser for dem som dykker ned i noen av disse bøkene.

Gjest Gjest_Lilje_*
Skrevet

Her er noe jeg vil dele med dere andre som vil ned noen kilo! Det er noen råd jeg fikk fra en veldig slank venninne av meg, nemlig følgende:

Fokusèr på å være snill mot deg selv. Spis sunn mat som du virkelig liker, ikke tving i deg mat som du ikke synes smaker godt. Ta vare på deg selv, gjør mer av sånt som gjør deg glad, som får deg i godt humør.

Ikke overspis. Ikke bli overmett. Sett en porsjonsgrense for deg selv på visse matvarer det er lett å spise for mye av (brød, sjokolade, etc.), og hold den. Husk på at du gjør det for deg selv, av egen fri vilje, fordi du ønsker å oppnå noe. Det handler om kloke valg, ikke forsakelse.

Spis mange og små måltider i stedet for få og store.

Dette var sikkert ting dere visste fra før, og jeg også. Men det er godt å bli minnet på det iblant!

Gjest Gjest_Lilje_*
Skrevet

Jeg har ofte tenkt at jeg vil være fri for denne fokusen, fri for alle disse tankene og vurderingene rundt mat og aktivitet.

Men så en dag innså jeg at dersom man ønsker å være slank og sunn her i Norge i dag, så krever det gjerne en innsats og et visst fokus. Det er bare sånn det er, ikke bare her, men også i andre industrialiserte land med god økonomi og en nesten kvalmende overflod av matvarer.

Vi er programmerte til å spise, det er like naturlig for oss som å puste, og det må det være, ellers kunne vi ikke leve.

Kunnskap er makt. Også i dette temaet. Bare synd at fornuften så ofte må kjempe en hard kamp mot følelsene og instinktene når vi står foran valg som handler om mat. Ofte taper fornuften, og vi kaster i oss maten fordi vi egentlig hadde bestemt at vi ikke skulle få den. Eller vi må snike den i oss i enerom, fordi at om noen andre hadde sett oss spise akkurat DEN maten, hadde vi følt oss skikkelig tatt på fersken.

Det er helt naturlig å elske mat.

Gudene skal vite at jeg elsker mat.

Et annet tips som har virket for meg har vært å ikke spise foran tv og pc.

Synder av og til mot det når jeg ser film sammen med samboeren, og da går det som det går. (Les trådens første innlegg; popcorn og sjokolade inntas, ofte i alt for store mengder fordi jeg ikke merker at jeg putter ting i munnen når jeg følger med på skjermen.)

Men dere, nå skal jeg gå og drikke et glass vann, og legge meg og sove.

En god natts søvn er viktig hvis man prøver å miste kroppsfett... :sove:;)

Skrevet

Dette var inspirerende lesing!

Jeg begynte min "livsstilsendring" for omtrent en måned siden. Jeg er 21 år, 162 cm høy og veide da omtrent 62 kg. Etter å ha kuttet ut alt av godteri og potetgull og redusert alkohol- og brusinntaket, er jeg nå nede på 57,7 kg. Jeg har også trent to- tre ganger i uken. I det siste har jeg fokusert mest på fettforbrennende/kondisjonstrening, med en styrkeøkt i ny og ned. Styrke trener jeg både i sal (Body Pump) og med frivekter i styrkesal. I styrkesalen kjører jeg som regel 3 sett med 10 rep, men jeg vurderer om jeg skal øke til 15 rep.

For meg har det å legge om matvanene vært det avgjørende, men jeg har fortsatt mye å gå på her. Jeg spiser alt for mye karbohydrater, og det legger seg på magen og på rompa. :kjefte: Til frokost spiser jeg musli med bananer og H-melk, og har tenkt til å fortsette med det for å få i meg fiber og litt fett. Men jeg spiser sikkert seks brødskiver hver dag (butikkbrød ;l ) og i tillegg blir det fort en potet eller to eller pasta til middag. Så det store spørsmålet mitt er vel hva man kan spise til lunch og kveldsmat i steden for brød? Det bør helst være noe som er enkelt å lage og som tåler å ligge i sekken noen timer. ;p I tillegg lurer jeg på hvor mange kcal dere ligger på om dagen? Jeg leste et sted at jeg burde ligge på 1250, men synes dette var ganske lite med tanke på at jeg trener en del.

Lykke til alle sammen! ;D

Gjest lucy d-.-b
Skrevet
I tillegg lurer jeg på hvor mange kcal dere ligger på om dagen? Jeg leste et sted at jeg burde ligge på 1250, men synes dette var ganske lite med tanke på at jeg trener en del.

Det er mye diskusjoner rundt hvor mye man bør ligge på om dagen, men hvis du vil ha en gjevn vektnedgang som ikke går alt for fort ville jeg ligget på 300-500 kcal mindre enn det du forbrenner.

Jeg ligger på 700 kcal mindre, men det er fordi jeg etter mye prøving og feiling har funnet ut at det er best for meg: Da mister jeg vekt ganske raskt, men får ikke mindre energi og blir ikke sliten.

1250 kcal høres litt lite ut, jeg ville aldri satset på mindre enn 1500. Men, folk er forskjellige :) Kanskje http://diett.no kan hjelpe deg med dette, de regner ut hva du må gå i underskudd for å nå målet ditt innen et gitt tidspunkt.

Skrevet
Det er mye diskusjoner rundt hvor mye man bør ligge på om dagen, men hvis du vil ha en gjevn vektnedgang som ikke går alt for fort ville jeg ligget på 300-500 kcal mindre enn det du forbrenner.

Jeg ligger på 700 kcal mindre, men det er fordi jeg etter mye prøving og feiling har funnet ut at det er best for meg: Da mister jeg vekt ganske raskt, men får ikke mindre energi og blir ikke sliten.

1250 kcal høres litt lite ut, jeg ville aldri satset på mindre enn 1500. Men, folk er forskjellige :) Kanskje http://diett.no kan hjelpe deg med dette, de regner ut hva du må gå i underskudd for å nå målet ditt innen et gitt tidspunkt.

Takk for linken. ;D

Jeg husker ikke helt nøyaktig, men tror jeg regnet ut (ved hjelp av en formel jeg fant på vektklubben.no) at jeg forbrenner 2100 kcal på en dag uten trening. Jeg tenker da at jeg bør ligge på 1500 kcal på en vanlig dag. Burde jeg få i meg mer de dagene jeg trener? Hvis tilfelle, hvor mye mer?

Gjest Gjest_Lilje_*
Skrevet

God morgen, jenter! Hvordan går det med dere?

Er det noen som har kommentarer til noen av innleggene jeg skrev i går kveld, om den emosjonelle/mentale siden av livstilssending og vekttap?

Etter at jeg stod opp i dag viste vekta 64,6 kg. :-D Det går riktig vei!

Frokost i dag: grøt på 30 g havregryn og vann, litt kanel på, 1 hardkokt egg og en stor, saftig pære.

Resten av dagen planlegger jeg ikke mht mat, spiser det jeg har lyst på i små mengder når jeg er sulten. Tror det er den beste måten for meg og min kropp.

Gjest Gjest_Lilje_*
Skrevet

Alternativer til lunsj og kveldsmat, i stedet for brød:

2 hardkokte egg og en frukt

En blandet salat med ca. 125 g kjøtt til (skinke, kylling, fisk)

Havregrøt laget på vann

Suppe

Gjest Gjest_Lilje_*
Skrevet

Jeg har pleid å kjedespise frukt, fordi frukt er det aller beste jeg vet, og fordi jeg har tenkt at frukt er så sunt, det legger man ikke på seg av.

Men om man spiser fire epler, en appelsin, to pærer, en stor drueklase og en banan i løpet av en dag, så går man ikke akkurat ned i vekt.

I går klarte jeg å holde meg til to epler, that`s it. I dag har jeg spist en pære, det vil si at jeg har èn frukt igjen å spise i dag.

Jeg prøver, og ser om det funker.

Jeg har blitt tipset om at 2 frukter om dagen er max for dem som ønsker å gå ned i vekt. Og så er det lurt å få i seg minst tre porsjoner med grønnsaker hver dag, det fyller opp i magen uten å gi mye energi, men det gir masse vitaminer og annet man trenger (vær bare forsiktig med mais, avocado og kokte gulrøtter)...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...