Gå til innhold

Syklistar


Gjest Tigress

Anbefalte innlegg

Gjest Frk Åberg
Hvis du som syklist blir engstelig pga fotgjengere, så må du ha det vondt..

Ja, det er grusomt. Men jeg snakker om holdningen du formidler, som jeg lurer på om du tar med deg i bilen, ved at du blir en aggressiv bilist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om jeg kjører på deg og det er din skyld, så blir jeg fratatt førerkortet på stedet. Det plager meg.

Det skjønner jeg. Samtidig så ønsker ikke jeg å bli påkjørt. Jeg har kjent mange syklister, og jeg kjenner ingen som ønsker å bli påkjørt. Jeg har derimot vært borti mange som ikke sykler, men bare kjører bil, som vedkjenner seg at de gjerne gjør ubehagelige aksjoner for å oppdra syklister.

Skal du ta livet av noen i Norge, gjør det med bil, og påstå at det var et uhell. Sykler du på landeveien, er livet ditt prisgitt humøret til de som kjører bil. Det plager meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress
Men der det er enveiskjørte gater og ikke går an å kjøre forbi da? Når der ligger to i bredden som holder hender og er såå forelska (jada, har møtt slike), og sykler kanskje 10km i timen på en traffikert vei. Synes du det er greit?

Og på alle veier er det faktisk noe som heter fartsgrense. Er fartsgrensen på 50km/t, betyr ikke det at man kan velge å kjøre den farten man vil opp til de 50km. Da skal man kjøre i nettopp 50km/t, og DET er det ikke mange syklister som klarer naturlig nok.

Er enig i at der det ikke finnes gangveier eller fortau osv, må syklister få sykle på veiene, men aldri to og to i bredden. Her i området finnes det mange helt nye fortau, men blir de brukt? neida! Og hvis man sykler for å trene, hvorfor ikke bare finne seg en bedre egnet løype? Bedre for alle parter det

Nei, eg meiner ikkje at det er greit å te seg slik som du seier, men det eg snakkar om når eg seier vi ligg ved sidan av kvarandre, det er sykkelfelt på landeveg. Og det er faktisk tryggare, av den grunn at bilistane vil sjå oss.

Det du seier om fartsgrensa er tull.

Eg har forklart kvifor ein ikkje syklar på fortau når ein syklar for å trene - det er farleg av di bilistar som svingar av vegen ikkje ser oss, fordi asfalten ofte er full av hol, grus, glasskår, sprekkar og folk som tek opp heile vegen. Det er få sykkelstiar som ein faktisk kan sykle på.

Eg lurar litt på kor du meiner det er greit å sykle, slik at det er betre for alle partar? Eg trur dei aller fleste landevegsryttarar prøver å halde seg til lite trafikkerte vegar, men det seier seg sjølv at bor ein i ein by er det vanskeleg å unngå nokre av dei vegane det er bilar på.

Og eg er skremt over den som seier h*n ville gå til åtak på ein syklist som prøvar så godt han kan å unngå å køyre ned folk. Sist eg sjekka var ein kamikazeflygar ein som ofra seg sjølv i åtak på andre. Vel, eg kan ikkje seie at det å seie i frå til folk ein kommer bak er verken eit åtak eller å ofre seg sjølv, såsant ein ikkje treff hissigproppen frå helvete. Røynda er nemleg det at ein MÅ rope til folk på ein sykkelsti, dei høyrer deg ikkje ellers, og når dei då oppdagar oss har dei ein lei tendens til å fyke rundt i alle retningar - farleg for alle, betre å seie i frå at vi har kontroll og kan svinge utenom dei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare en liten ting til dere som mener at sykklistene har like stor rett til å bruke veien. de fleste av dem har ikke vært med å betale sin del av veien. vi har betalt for den, og for å få ha den i fred har vi også spandert gang og sykkelstier, men siden de da kan risikere og bli hindret selv kan de ikke sykkle der. selv om de bare sykkler for å trene er det utenkelig å utsette seg for å måtte bremse for noen. om andre må bremse for dem er ikke så nøye.

å kjøre fra a til a eller med andre ord unødig kjøring er forbudt. som bilist eller mc fører risikrer jeg bot om jeg kjører unødig. burde vært det samme for dem som sykkler i veien. om jeg kjører under fartsgrensa der det ikke er ytreforhold som tilsier at jeg burde det, og dermed hindrer andre unødig(feks ved å kjøpe alt for stor campingvogn og bil med liten motor) risikrer jeg bot. burde vært det samme for folk som sykkler i veien.

og jadda jeg veit at jeg ser dette veldig fra min side av saken, og at jeg høyst sannsynlig vil hatt en annet syn på det om jeg selv sykklet mer. men det gjør dere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress
bare en liten ting til dere som mener at sykklistene har like stor rett til å bruke veien. de fleste av dem har ikke vært med å betale sin del av veien. vi har betalt for den, og for å få ha den i fred har vi også spandert gang og sykkelstier, men siden de da kan risikere og bli hindret selv kan de ikke sykkle der. selv om de bare sykkler for å trene er det utenkelig å utsette seg for å måtte bremse for noen. om andre må bremse for dem er ikke så nøye.

å kjøre fra a til a eller med andre ord unødig kjøring er forbudt. som bilist eller mc fører risikrer jeg bot om jeg kjører unødig. burde vært det samme for dem som sykkler i veien. om jeg kjører under fartsgrensa der det ikke er ytreforhold som tilsier at jeg burde det, og dermed hindrer andre unødig(feks ved å kjøpe alt for stor campingvogn og bil med liten motor) risikrer jeg bot. burde vært det samme for folk som sykkler i veien.

og jadda jeg veit at jeg ser dette veldig fra min side av saken, og at jeg høyst sannsynlig vil hatt en annet syn på det om jeg selv sykklet mer. men det gjør dere også.

Det er godt du ser sjølv kor einspora dette er. Ikkje gløym verken at også syklistar betalar skatt, og at mange motorsyklistar køyrer for moro skuld. Og veit du, mange av oss som syklar har også sertifikat og køyrer bil. Vi berre blir ikkje så sinte når vi må dele vegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg møter på syklister på veien mens jeg kjører bil, så hender det at jeg blir redd pga måten syklistene sykler på. Synes ikke dere at det er hensynsløst av syklistene når de sykler i 80 sonen midt i rushen uten en gang å sykle innom en busslomme slik at den laaaange rekka med biler kan få kjøre forbi? Jeg vet at det går an å kjøre forbi syklisten mens h*n sykler, men ofte så er det masse trafikk i det andre kjørefeltet også, så hvis jeg skulle kjørt forbi så hadde jeg most syklisten.

Andre skumle situasjoner er der syklistene vingler mens de sykler slik at billistene ikke tør å kjøre forbi, eller de gangene syklistene tar med seg barna sine på sykkeltur som styrer sykkelen sin etter hvilken retning de snur hodet, og ingen kan vel si at foreldrene klarer å passe på barna godt nok når de selv sykler.

Dette er ikke enkeltilfeller bare så det er sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_transmogrifier_*
bare en liten ting til dere som mener at sykklistene har like stor rett til å bruke veien. de fleste av dem har ikke vært med å betale sin del av veien. vi har betalt for den, og for å få ha den i fred har vi også spandert gang og sykkelstier, men siden de da kan risikere og bli hindret selv kan de ikke sykkle der. selv om de bare sykkler for å trene er det utenkelig å utsette seg for å måtte bremse for noen. om andre må bremse for dem er ikke så nøye.

Du har rett. Det er utrolig ubehagelig å bremse, for så å skulle akselerere igjen ved hver utkjørsel. Det blir veldig tungt på en 10 mils tur.

å kjøre fra a til a eller med andre ord unødig kjøring er forbudt. som bilist eller mc fører risikrer jeg bot om jeg kjører unødig.

Var det en lov du fant på akkurat nå?

Trening er i høyeste grad nødvendig. Langt billigere at noen utålmodige sjeler må drøye'n litt i trafikken, enn at vi må pleie folk etter slaganfall og hjerteinfarkt i flere tiår fordi alle blodårene er tettet igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke noe jeg fant på nei. var en sak på tv, der politiet bøtela rånere for å kjøre unødig. fikk ikke med meg/husker ikke hvilken paragraf de brukte, du kan sjekke lovdata om det er viktig for deg. poenget er nå uansett at det ikke er lov å kjøre unødig. og det er helt fint mulig å trene uten å sykkle i veien.

"det blir veldig tungt på en 10mils tur" herregud er det ikke trening du snakker om da? er det ikke meningen at det skal være slitsomt? om en tur blir for slitsom kan du ikke bare sykkle en kortere en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress
"det blir veldig tungt på en 10mils tur" herregud er det ikke trening du snakker om da? er det ikke meningen at det skal være slitsomt? om en tur blir for slitsom kan du ikke bare sykkle en kortere en?

Nei. Det er ikkje slik sykkeltrening fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress
Synes ikke dere at det er hensynsløst av syklistene når de sykler i 80 sonen midt i rushen uten en gang å sykle innom en busslomme slik at den laaaange rekka med biler kan få kjøre forbi? Jeg vet at det går an å kjøre forbi syklisten mens h*n sykler, men ofte så er det masse trafikk i det andre kjørefeltet også, så hvis jeg skulle kjørt forbi så hadde jeg most syklisten.

Jau, det er hensynslaust, eg slepp alltid bilar forbi om eg syklar i rushtida, men det gjer eg sjeldan, prøver å trene når det er lite trafikk. Men om det ligg nokre bilar bak meg og eg syklar opp ein bakke, ja då kan dei vente til det blir klart, det tek to sekund å køyre forbi meg, for meg kostar det masse syre. Då kan bilistane ta hensyn til meg som slit opp bakken.

Du skal heilt over i motsett køyrefelt når du køyrer forbi hindringar, så du kan absolutt ikkje køyre forbi syklisten når det kjem nokon i mot, det er livsfarleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ta livet av noen i Norge, gjør det med bil, og påstå at det var et uhell. Sykler du på landeveien, er livet ditt prisgitt humøret til de som kjører bil. Det plager meg.

Ingen fare for det egentlig. Jeg vil ikke ha riper på bilen min, så jeg prøver å svinge unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og eg er skremt over den som seier h*n ville gå til åtak på ein syklist som prøvar så godt han kan å unngå å køyre ned folk. Sist eg sjekka var ein kamikazeflygar ein som ofra seg sjølv i åtak på andre. Vel, eg kan ikkje seie at det å seie i frå til folk ein kommer bak er verken eit åtak eller å ofre seg sjølv, såsant ein ikkje treff hissigproppen frå helvete. Røynda er nemleg det at ein MÅ rope til folk på ein sykkelsti, dei høyrer deg ikkje ellers, og når dei då oppdagar oss har dei ein lei tendens til å fyke rundt i alle retningar - farleg for alle, betre å seie i frå at vi har kontroll og kan svinge utenom dei.

Det var ikke sykkelstier det var snakk om i innlegget du siterte. Jeg skjønner selvfølgelig at man roper til fotgjengere som har villet seg inn på egne sykkelstier, men du mener altså at det er greit at en syklist brøler til en fotgjenger på et fortau som er trangt? Det vitner kanskje mer om dårlig folkeskikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress
Det var ikke sykkelstier det var snakk om i innlegget du siterte. Jeg skjønner selvfølgelig at man roper til fotgjengere som har villet seg inn på egne sykkelstier, men du mener altså at det er greit at en syklist brøler til en fotgjenger på et fortau som er trangt? Det vitner kanskje mer om dårlig folkeskikk.

Det er snakk om gang- og sykkelstier der folk går fire i bredda utan tanke på at det kan kome andre, både gåande og syklande og rulleskøytande. Har du noko betre forslag? Ein må jo varsle at ein kjem, og sier ein i frå kva ein vil dei skal gjere slepp ein å få ei barnevagn i forhjulet. Og er det ikkje minst like dårleg folkeskikk i så fall å dekke heile sykkelstien? Gjer folk fortener dei å bli ropt til. Og, for ordens skyld - det er ikkje mogleg å ikkje brøle, det høyrer ikkje folk. Og er det i alle fall ikkje elendig folkeskikk å klabbe ned ein syklist som prøvar å gjere sitt for å kome forbi på ein trygg måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har til gode å bli hindret av andre gående, det er vel ikke verre enn at man kan plinge med bjella, slik de aller fleste oppegående syklister i Oslo gjør.

Brøler en syklist til meg, så kan jeg love deg at jeg i hvertfall ikke flytter meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Og når såg du sist ein landevegssykkel med bjelle? Trur vi snakker forbi kvarandre, eg snakkar om sykkelstier langs landeveg. Eg syklar aldri på fortau i Oslo, der kjem ein ikkje fram pga alle fotgjengarane, så der syklar eg alltid i vegen. Eg synast det er rart du aldri får fotgjengarar i vegen når du syklar i Oslo, men det kan hende eg har vore uheldig. Uansett må eg seie det er leit du viser så lita vilje til å få trafikken på sykkelstiane til å skli glatt, og at du reagerer med vrangvilje når nokon prøver. Forsåvidt illustrerer du godt kvifor vi som driv med landevegssykling ikkje syklar på sykkelstier når vi kan sleppe det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

blir litt oppgitt her av at enkelte i denne diskusjonene synes det er helt greit om bilister må vente på syklister som sperrer veien, mens syklister ikke skal tåle at det finnes folk som kan sperre gangstiene! Det er jo i bunn og grunn det samme, så hvorfor slik dobbeltmoral?

Og jeg har selv sykla på mange flotte gangveier/fortau, så det går faktisk an. Å om man skal sykle for å trene, hvorfor ikke sykle på turstier eller landeveier? Hva med de som jogger da? skal de få jogge i 80-sonen for der er underlaget jevnt?

Og som sagt før, og kommentert av en annen, nei, det er ikke lov å kjøre 20km/t i en 50-sone om man "føler for det". Traffikken skal flyte fint, og det er ulovlig å være en unødig hinding for andre traffikanter med mindre forholdene ikke tillater dette (les, is, dårlig sikt osv osv osv). Man kan jo faktisk få bot for det, så da vil jeg konkludere med at det er ulovlig. Logisk ja? yess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
Og når såg du sist ein landevegssykkel med bjelle? Trur vi snakker forbi kvarandre, eg snakkar om sykkelstier langs landeveg. Eg syklar aldri på fortau i Oslo, der kjem ein ikkje fram pga alle fotgjengarane, så der syklar eg alltid i vegen. Eg synast det er rart du aldri får fotgjengarar i vegen når du syklar i Oslo, men det kan hende eg har vore uheldig. Uansett må eg seie det er leit du viser så lita vilje til å få trafikken på sykkelstiane til å skli glatt, og at du reagerer med vrangvilje når nokon prøver. Forsåvidt illustrerer du godt kvifor vi som driv med landevegssykling ikkje syklar på sykkelstier når vi kan sleppe det!

Monter på ei bjelle da! De selges løst til alle sykler de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress
Å om man skal sykle for å trene, hvorfor ikke sykle på turstier eller landeveier?

Det er jo det vi gjer! Med rasande bilistar som følgje. Uansett sykkelsti eller ikkje, bredda på vegen og måtan vi syklar på. Utruleg mange med aggresjonsproblem verkar det som. Eg meiner, det verkar ganske meiningslaust å bli tuta på, eller vist fingeren til når ein bil køyrer forbi med 30cm klaring på rett veg, utan bilar i mot, berre fordi ein trenar rulle med ti mann i felt, søndag formiddag. Det er inga hindring, det er berre å ta hensyn, men tydelegvis er det forferdeleg.

Til deg over: bjelle er uaktuelt, og stort sett unødvendig, vi køyrer jo i vegen. Dessutan må ein be folk stå i ro likefullt, dei flyg like mykje i aust og vest om dei høyrer ei bjelle enn om ein ropar. Kan like gjerne spare den vekta på sykkelen. Viss det ikkje verkar logisk, konkludér med at du ikkje kjenner landevegssykling.

Endret av Tigress
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida
bare en liten ting til dere som mener at sykklistene har like stor rett til å bruke veien. de fleste av dem har ikke vært med å betale sin del av veien.
Jeg tror veldig mange voksne syklister også har bil, men de velger å bruke sykkel allikevel. Det er faktisk veldig bra for miljøet og det gir mindre slitasje på den kostbare veien.

Det er lagt til rette for at man skal kunne sykle i veien (lovbestemmelser etc) fordi det er ønskelig at flest mulig sykler. Ja til sykkelfil på flere veier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"det blir veldig tungt på en 10mils tur" herregud er det ikke trening du snakker om da? er det ikke meningen at det skal være slitsomt? om en tur blir for slitsom kan du ikke bare sykkle en kortere en?

Jo. Jeg kan.

Men det er ikke noe gøy.

Dessuten har forskning vist at det ikke er akselerasjonen en får trening av, eller hvor sliten du føler deg, men hvor mange timer du trener over et visst minimum av hjertefrekvens, med unntak av noen undersøkelser som dokumenterer raskere forbedring over 6 uker med intensitet opp mot makspuls.

Kan ikke du bare vente litt i stedet?

Endret av Transmogrifier
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...