Gå til innhold

Syklistar


Gjest Tigress

Anbefalte innlegg

Gjest Tigress

Eg berre lurte på om det er nokon her som kan forklare på ein logisk måte kvifor det er så mange bilistar som blir så forbanna når dei skal køyre forbi syklistar? Det er utruleg få bilistar som ter seg så aggressivt når dei skal køyre forbi traktorar, og syklistar køyrer om lag like fort (viss dei ligg i felt), eventuelt er raskare å køyre forbi (viss dei er aleine, eller to etter kvarandre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kan bare snakke for meg selv. kunne ikke falt meg inn å bli sur pga at noen er ute å kjører traktor, de har gjærne ikke noe alternativ.

mens sykklister som sykkler i veien der det er gang og sykkelstier kan få meg vil å gal ganske fort. aksepterer dem på landevei uten sykkelstier men skjønner virkelig ikke at det skal være nødvendig å drive å sykkle etter veien når det er så mange gang og sykkelstier her! de fleste av dem sykkler jo uansett fra a til a å da bør det være mulig å leggeopp en rute der de ikke hindrer folk! kjenner jeg blir litt sint bare jeg tenker på det, men de hater vel meg også. hadd jeg vært sykkel idiot hadd jeg muligens hata meg sjøl også, er vel bare sånn det er. lettest å se saken fra sin egen side. har uansett ikke tenkt å presse dem av veien eller noe(selv om jeg har hatt lyst) så tror ikke noen av pratene har så veldig vondt av å hate hverandre litt. bedre å få ut litt agresjon der en på folk du bryr deg om:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Vel, det er mange grunnar til at syklistar ikkje brukar sykkelstiar:

1. Det er farleg: når ein sykkelsti kryssar ein veg vil få av dei som svingar inn dersjå om det kjem nokon på sykkelstien, før dei eventuelt har ein syklist på panseret.

2. Det er ofte så dårleg asfalt der at det er farleg av den grunn, og ein risikerer å punktere heile tida.

3. Trafikk på sykkelsti skal skje i gangfart, eit sykkelfelt kan køyre i 50km/t, så skal ein trene på sykkel må ein halde seg vekk frå sykkelstiar.

Det er vel inga strekningar i landet der ein aldri vil vere i vegen for bilistane, syklistar på langtur køyrer jo ofte ein ti-tolv mil. Syklistar som køyrer i felt er klar over at det er mange andre på vegen, og vil strekkje seg langt for å hjelpe bilistane fram, til dømes ved å vinke på dei når dei først i feltet ser at det er klart. Men det er klart, ein blir ikkje så venleg innstilt når bilisten ligg inntil bakerstemann og tutar... :)

Eg synst det er heilt utruleg at ikkje bilistane skjønar kva for fare dei utsett syklistar for ved å køyre heilt opptil dei, tute så ein kan hoppe i vêret av skrekk eller å bråstoppe rett foran dei for å skjelle dei ut... Det skal seiest at det tek like kort tid å køyre forbi eit sykkelfelt som å køyre forbi ein traktor, men ein ser betre kva som skjer foran dei. Eg fattar ikkje kvifor bilistane ikkje kan ta hensyn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naria

Jeg blir kraftig provosert av syklister som legger treningsturene sine på tungt trafikkerte veier, midt i rushen. Det finnes mange veier som er bedre egnet for trening her jeg bor, men skummelt mange velger allikevel riksvegen. Enten så har de et sterkt behov for å vise seg frem, eller så har de rett og slett et dødsønske, for det er virkelig ikke trygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de fleste av dem sykkler jo uansett fra a til a å da bør det være mulig å leggeopp en rute der de ikke hindrer folk! kjenner jeg blir litt sint bare jeg tenker på det, men de hater vel meg også.

Men de fleste som kjører bil skal vel også fra a til å, og da legger de opp, som syklistene, den letteste ruta? Hvorfor skal bilistene være i en særstilling?

Men når det er sagt skjønner jeg godt de som irriterer seg og syklister som ikke tar hensyn. De ødelegger for alle de som faktisk tar hensyn, gir tydelig tegn når de skal svinge, og følger trafikkreglene. Syklistene har like mye rett til å være på veien som bilistene.

Jeg er en av de som liker å sykle fra a til å, og prøver å ta hensyn. Men det betyr ikke at jeg lar være å sykle i trafikken, bare på de største, skumleste veiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Kvifor så provoserte - syklistar har like stor rett til å bruke vegen som bilistar! :)

Glow, det er ikkje så vanskeleg å ikkje skade syklistane, det er berre å leggje seg over i motsett køyrefelt når du passerar. Ikkje tut - det skremmer vatnet av dei... Set forresten pris på omtanken du viser! :blomst:

To i bredda gjer mange fordi det gjer oss meir synlege. For ein ting er sinte bilistar, dei har i alle fall sett oss, slik sett er dei som ikkje ser oss mykje verre! :forvirret:

Endret av Tigress
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Naria
Kvifor så provoserte - syklistar har like stor rett til å bruke vegen som bilistar! :)

Ja, men det er ikke til å stikke under en stol at syklister langs enkelte veier ofte skaper trafikkfarlige situasjoner. Ville tanken på at du hadde retten på din side være en trøst når du sitter lam i en rullestol, eller enda verre ligger begravet på kirkegården? Enkelte veier bør man unngå å sykle på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg
kan bare snakke for meg selv. kunne ikke falt meg inn å bli sur pga at noen er ute å kjører traktor, de har gjærne ikke noe alternativ.

mens sykklister som sykkler i veien der det er gang og sykkelstier kan få meg vil å gal ganske fort. aksepterer dem på landevei uten sykkelstier men skjønner virkelig ikke at det skal være nødvendig å drive å sykkle etter veien når det er så mange gang og sykkelstier her! de fleste av dem sykkler jo uansett fra a til a å da bør det være mulig å leggeopp en rute der de ikke hindrer folk! kjenner jeg blir litt sint bare jeg tenker på det, men de hater vel meg også. hadd jeg vært sykkel idiot hadd jeg muligens hata meg sjøl også, er vel bare sånn det er. lettest å se saken fra sin egen side. har uansett ikke tenkt å presse dem av veien eller noe(selv om jeg har hatt lyst) så tror ikke noen av pratene har så veldig vondt av å hate hverandre litt. bedre å få ut litt agresjon der en på folk du bryr deg om:)

Du har tydeligvis ikke syklet mye. Kombinerte gang- og sykkelstier er en vits, etter mitt syn. Særlig i sentrale strøk. Når folk går med to barnevogner i bredden, og det er stadige fortauskanter, er det opplagt at det er lettere å sykle i veien mange steder. Én ting er når man skal sykle en liten tur på butikken, noe annet er når man er ute for å trene eller sykler langt til jobb. Da vil man ikke ha så mange stopp. Jeg kan heller ikke skjønner hvorfor bilene skal ha noe mer rett på veien enn syklister. Det å sykle er en bra ting, og da syns jeg man automatisk burde få litt mer forståelse enn om man f.eks. gjorde noe miljøskadelig.

En annen ting er at flere syklister burde være oppmerksomme på at de er et kjøretøy i trafikken. Trafikklys gjelder dermed også for dem om de sykler i veien, og jeg har sett flere trafikkfarlige situasjoner som følge av at noen syklister tror de kan sykle gjennom lyskryss som det passer dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress
Ja, men det er ikke til å stikke under en stol at syklister langs enkelte veier ofte skaper trafikkfarlige situasjoner. Ville tanken på at du hadde retten på din side være en trøst når du sitter lam i en rullestol, eller enda verre ligger begravet på kirkegården? Enkelte veier bør man unngå å sykle på.

Det er sjeldan det er syklistane som lagar farlege situasjonar, som oftast er det sinte bilistar som lagar slike situasjonar.

Enkelte vegar unngår ein å sykle på, men ut av byar er det ofte ikkje mogleg å ikkje ha ein eller fleire strekningar på tett trafikkert veg. Eg synast ikkje dømet ditt om å ha retten på min side om eg dauer i trafikken er relevant. Eg kan ikkje ta ansvar for idiotar i trafikken, eg berre lurar på kvifor det er noko å irritere seg over, all den tid syklistar er ein naturleg del av trafikkbiletet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det er ikke til å stikke under en stol at syklister langs enkelte veier ofte skaper trafikkfarlige situasjoner. Ville tanken på at du hadde retten på din side være en trøst når du sitter lam i en rullestol, eller enda verre ligger begravet på kirkegården? Enkelte veier bør man unngå å sykle på.

:Nikke: Egentlig burde det vært påbudt med "sykkelsertifikat". Men det ville vle være litt vanskelig å gjennomføre. Gruer meg for øvrig til om en liten stund, da skal jeg begynne å sykle på jobb fra ytre øst i Oslo til Asker. Jeg sykler mye, og er forsiktig i veien, men slik en del bilister og motorsyklister ferdes i trafikken, er det litt skummelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress
Du har tydeligvis ikke syklet mye. Kombinerte gang- og sykkelstier er en vits, etter mitt syn. Særlig i sentrale strøk. Når folk går med to barnevogner i bredden, og det er stadige fortauskanter, er det opplagt at det er lettere å sykle i veien mange steder. Én ting er når man skal sykle en liten tur på butikken, noe annet er når man er ute for å trene eller sykler langt til jobb. Da vil man ikke ha så mange stopp. Jeg kan heller ikke skjønner hvorfor bilene skal ha noe mer rett på veien enn syklister. Det å sykle er en bra ting, og da syns jeg man automatisk burde få litt mer forståelse enn om man f.eks. gjorde noe miljøskadelig.

En annen ting er at flere syklister burde være oppmerksomme på at de er et kjøretøy i trafikken. Trafikklys gjelder dermed også for dem om de sykler i veien, og jeg har sett flere trafikkfarlige situasjoner som følge av at noen syklister tror de kan sykle gjennom lyskryss som det passer dem.

Vel tala, Frk. Åberg.

Det siste du nemner er utruleg sant, det finst ein litan prosent idiotsyklistar, om lag den same prosenten av idiotbilistar tenkjer eg, som gjer dårleg rykte til dei av oss som ter oss bra og ryddig i trafikken: brukar teikn, vinkar fram bilar og er forutsigbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress
:Nikke: Egentlig burde det vært påbudt med "sykkelsertifikat". Men det ville vle være litt vanskelig å gjennomføre. Gruer meg for øvrig til om en liten stund, da skal jeg begynne å sykle på jobb fra ytre øst i Oslo til Asker. Jeg sykler mye, og er forsiktig i veien, men slik en del bilister og motorsyklister ferdes i trafikken, er det litt skummelt...

Eg har sykkelsertifikat! På skulen der eg gjekk som lita fekk vi sykkelsertifikat i 4. klasse, og då måtte vi ut på prøvesykling og greier. Det var faktisk veldig bra.

Lykke til med pendlinga forresten, eg må seie eg synst du er modig. Eg har sjølv sykla ein del i Oslo sentrum, og det er mildest tala skremmande. Trikkeskinner og faenskap. Eg sykla i by for første gong i England, i ein liten by der alle var vante med syklistar overalt, og tok hensyn til dei. Det var eit sjokk å kome til Oslo etter det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lacuna

Sykling er risikosport, og selv har jeg blitt klemt opp i fortauskanten av en idiot-taxisjåfør som så det som sin plikt å få flest mulig syklister på sykehuset. Heldigvis gikk det bra med meg, men det gikk ikke like bra med en venninne av meg, som er en mye mer defensiv syklist enn hva jeg noensinne vil bli. Hun havnet på sykehus med hjernerystelse og hukommelsestap og hadde sterke smerter i lang tid etterpå. Hun var glad hun brukte hjelm...

Når man ikke engang kan unngå to barnevogner i bredden når man sykler i skogen, hvor skal man da få utfolde seg? Noen ganger kunne jeg tenkt meg en ordentlig trykkluftsfløyte ala den som finnes på skip, for å få tregingene til på flytte seg tilbake til den faste plassen sin foran rulletrappa på kjøpesentrene. :kjefte:

Når jeg kjører, forsøker jeg så godt jeg kan å ta hensyn til syklistene, for jeg vet altfor godt hvordan det er, og selv benytter jeg sykkelen mest til trening, og ikke som transport, av gitte årsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Naria
Det er sjeldan det er syklistane som lagar farlege situasjonar, som oftast er det sinte bilistar som lagar slike situasjonar.

Det finnes idioter bak alle typer ratt, det skal jeg være enig med deg i. Men som sagt tidligere, når man som syklist velger å legge treningsturen sin på fylkets mest trafikerte strekning, midt i rushen. Da skaper man faktisk trafikkfarlige situasjoner - selv om man har aldri så mye rett til å sykle der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lacuna

Så lenge syklistene overholder trafikkreglene, er det ikke de som er skyld i at bilistene blir så utålmodige og aggressive at farlige situasjoner oppstår. Det må hver enkelt bilist ta på sin kappe. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naria
Så lenge syklistene overholder trafikkreglene, er det ikke de som er skyld i at bilistene blir så utålmodige og aggressive at farlige situasjoner oppstår. Det må hver enkelt bilist ta på sin kappe. :roll:

På denne konkrete strekningen vil det være mer eller mindre umulig å komme seg forbi en syklist på forsvarlige måte når trafikken er på sitt verste. Mener du helt seriøst at syklistene da ikke bør vurdere andre treningsruter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Tigress

Det er eg heilt samd i, Lacuna. I dei tilfella der det er snakk om skikkeleg dårleg syklistoppførsel er det litt forståeleg, men det ville vere greit om bilistane kunne tenkje seg litt om før dei tek igjen - ein syklist er trass alt ganske mjuk.

Eg kan også til ein viss grad skjønne at det verkar rart at vi køyrer to og to i bredda. Det er jo fordi vi øver på å køyre fort. Men det skal også seiest at det er lurt fordi bilistane då ser oss, og det er faktisk lettare å køyre forbi, sei, ti syklistar, om dei ligg to og to, for då er feltet mykje kortare enn om dei ligg ein og ein. Å køyre forbi syklistar når det kjem bilar i mot er farleg, så ein må i så fall vente til det er klart uansett, og då er det mykje raskare å køyre forbi "doble" felt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg
Noen ganger kunne jeg tenkt meg en ordentlig trykkluftsfløyte ala den som finnes på skip, for å få tregingene til på flytte seg tilbake til den faste plassen sin foran rulletrappa på kjøpesentrene. :kjefte:

:ler:

Men det er virkelig synd at man skal måtte være redd i trafikken når man selv følger reglene. Det virker som en del biler også glemmer at det fins syklister der ute. Jeg har også ved noen tilfeller opplevd at biler fulgt vikeplikten når de skal ut i kryss for bilene foran meg, men når jeg har kommet, har de kastet seg ut, slik at jeg må vike for dem. Det gjør meg ofte i tvil om bilen som står og venter på å kjøre ut ser meg når jeg kommer syklende, eller om jeg kan risikere å bli meid ned. Det samme med biler som står i veikanten (gjerne i sykkelfilen :kjempesinna:). Når de skal kjøre ut, er jeg ofte usikker på om de ser seg ordentlig bak, fordi jeg også har opplevd å måtte bråbremse fordi en bil plutselig har svingt ut fordi de ikke har sett meg der jeg syklet lovlig på veien. Syklister er en del av trafikken når de er i veien, og det må syklister og biler innse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress
På denne konkrete strekningen vil det være mer eller mindre umulig å komme seg forbi en syklist på forsvarlige måte når trafikken er på sitt verste. Mener du helt seriøst at syklistene da ikke bør vurdere andre treningsruter?

Det verkar som ei merkeleg planlegging av treningsrute, det er ikkje pendlarar, då? Det må vere rom for sykkelpendlarar, og dei kan jo også ha på seg sykkelty. Blir jo litt rart om det ikkje skal vere mogleg å bruke sykkel til jobb dersom ein ikkje skal jobbe overtid... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naria
Det verkar som ei merkeleg planlegging av treningsrute, det er ikkje pendlarar, då? Det må vere rom for sykkelpendlarar, og dei kan jo også ha på seg sykkelty. Blir jo litt rart om det ikkje skal vere mogleg å bruke sykkel til jobb dersom ein ikkje skal jobbe overtid... :)

Nei, dette er ikke folk som sykler til eller fra jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...