Gå til innhold

Paganistforbundet (NPF)


Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Er du medlem der eller kjenner til forbundet på annet vis? Jeg har vært på et pubtreff der for mange år siden, og hadde tidligere bekjente som var medlem der. Trivdes godt, men det ble ikke til at jeg meldte meg inn da.

Nå har jeg begynt å føle for å få litt mer struktur på livet mitt, og siden min tro og livssyn er en svært stor del av meg så er det å sortere det et av flere skritt. Så håpet mitt er at å få inntrykk fra andre som har litt de samme tankene vil kunne hjelpe meg med å få sortert ting.

Hvordan er miljøet der? Jeg er ikke aktivt utøvende paganist, og har som sagt ingen nære som heller mot samme tro, så jeg er ærlig talt redd for å bli sett på som en "grønnskolling". Vil tro det varierer fra gruppe til gruppe, og det jeg har lest meg til på nettsiden dems så sokner jeg nok til Rogalandsavdelingen geografisk sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Jeg er medlem i Nordisk Paganistforbund. Jeg bor i en helt annen landsdel, og har aldri vært på treff i Rogaland, men har bare hørt positive ting om Rogalandsavdelingen - og de andre avdelingene.

Ellers synes jeg ikke du skal være redd for å stille spørsmål. Som kjent har Nordisk paganistforbund tre etiske og filosofiske retningslinjer til sine medlemmer. Disse er:

1: Kjærlighet til og fellesskap med naturen. En ærbødighet overfor livskreftene og deres evig fornyende syklus av liv og død.

2: Et respektfullt forhold til annet liv. Ansvaret gis til den enkelte, uten

regler for skal/skal ikke. Hvert individ står ansvarlig for sine egne

handlinger, for å utvikle seg selv og sine muligheter, for å sette sine egne

grenser overfor omverdenen - og for de innvirkninger egne handlinger har på

omgivelsene og medmenneskene.

3: En anerkjennelse av det guddommelige som overskrider kjønn; og aksept av både feminine og maskuline aspekter av dette.

Utover dette, velger du jo selvsagt selv hva du tror på! Det er nettopp det som kjennetegner paganismen, noen tror på den gamle norrøne troen, det fins druider som tror i keltisk-inspirert retning, du har Wicca og mer innenfor paganismen! Ingen vil finne på å presse deg eller misjonere for deg, det er stor takhøyde blant NPF's medlemmer. Alle som jeg har møtt er åpne for diskusjon.

Er det noe spesielt du lurer på? Og lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Gjest_Line_*

Jeg vet ikke om jeg er medlem... Jeg meldte meg inn og betalte avgiften i vinter, men har ikke hørt noe siden.

Jeg har ikke turd ennå å gå på et av disse pubtreffene, fordi jeg aldri før har møtt noen av samme trostretning som megselv... og jeg er enig med deg, om det å være redd for å bli sett på som "grønnskolling" :ler:

Men håper på at jeg tørr en dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...