Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet
Hvis jeg hører om en som er søppeltømmer og om en som er hjernekirurg, gjør jeg meg ubevisst noen antagelser i hodet.

Søppeltømmeren kan ha lang utdannelse han innen eks legeyrke eller advokatyrket eller noe annet,men valgte dette bort å ble søppelkjører!

Å dømme folk på yrke skal man være forsiktig med.

Videoannonse
Annonse
Gjest skorpio
Skrevet

Det her er vel mer sossete, ikke snobbete (altså typ forvirra tenåring som vil være som alle andre); jeg hater hater hater at "alle" har begynt med strikk rundt buksa nederst ved ankelen. Gutter som jenter. Gjerne med bånd rundt topplokket, og masse solpudder. Altså, vil du ha skinny jeans, så kjøp skinny jeans da vel! Hårstrikk er til håret! :kjefte: Haha, deilig å få ut ass! :P

Skrevet
Søppeltømmeren kan ha lang utdannelse han innen eks legeyrke eller advokatyrket eller noe annet,men valgte dette bort å ble søppelkjører!

Å dømme folk på yrke skal man være forsiktig med.

Les innlegget mitt på nytt, du. ;)

Skrevet (endret)

Her fant jeg noen definisjoner på en snobb:

http://www.answers.com/topic/snob

En snob er vel et engelsk ord og utfra definisjonen så ser det ut til at det er væremåten til snobben som gjør ham til en snobb. En snobb føler seg overlegen endel mennesker og vil vise sin avsky mot dem. Samtidig vil snobben forsøke menge seg med de som snobben føler er over ham/henne i "rang" slik som kongelige, rike forretningsfolk, kjendiser etc.

Mange snobber kjøper veldig dyre ting for å flotte seg og kanskje få innpass hos de som snobber ser på som høyere rang enn seg selv. Samtidig som snobben bruker de dyre tingene for å sette dem under sin rang på plass. De kjøper ikke gjenstandene primært fordi de liker dem, men fordi de skal vise seg med dem.

Noe av det aller mest snobbete jeg kan huske er de russiske nyrike på begynnelsen av 90-tallet som gikk med enormt store diamantringer, de dyreste Rolex klokkene, kjøpte den dyreste Champagnen, de dyreste klærne, bilene etc. og fortalte alle de snakket med om hva tingene kostet og hvor mange slike ting han hadde.

En av de største norske snobbene jeg kan komme på er Røkke. Han skulle bygge verdens størte yacht og fortalte media om dette. Da han senere fikk høre om at en annen riking hadde bygget en enda større yacht så solgte Røkke yachten sin. Den var ikke fin nok for ham lenger siden han ikke hadde verdens største. Røkke bygget ikke yachten fordi han likte å kjøre båt og leve bra ombord. Han brukte den knapt.

Frimurerlosjen er også en form for snobbisme. Her må man være spesielt invitert for å kunne være med og det er kun samfunnstopper eller andre "viktige" personer som får en slik invitasjon. De vil ikke ha vanlige dødelige for du og jeg er ikke interessante nok for dem.

Mensa organisasjonen er en annen form for snobbisme. De verdsetter mennesker utfra en score man får på en IQ-test. Scorer man høyt nok så blir man invitert til å bli medlem. De sier at kun de 2% mest intelligente menneskene i verden kan være med. Men er man først medlem så snakker de på møter etc. om helt vanlige ting hvor høy IQ ikke har noen betydning for å kunne delta i debattene. De forsøker skape en form for elite basert på et veldig tynt grunnlag (en såkalt IQ-test).

Jeg synes at en organisasjon som IOC er ganske snobbete, i tillegg til mange andre ikke så positive sider (korrupt etc.). Det har blitt noe bedre de senere årene, men var ganske ille i tiden med Samaranch og før. Dette var gutteklubben grei på sitt verste. De hadde mye makt og visste å bruke den.

Endret av Paladin
Skrevet (endret)

Snobberi er rett og slett forfengelige og jålete mennesker! Mener nå jeg da :)

Endret av Heritære
Skrevet

Jeg synes ihvertfall ikke det er noe negativt med "harry", for meg er det jordnært!

Snobberi er patetisk, dårlig selvtillit og materialisme. Jeg kunne aldri følt meg underlegen en snobb!

Gjest Casey
Skrevet

Snobberi er en holdning, og kan uttrykkes gjennom en bestemt attitude overfor andre som ikke deler de samme kodene med hensyn til for eksempel musikk, språk, kunnskap, argumentasjon, biler, jobb, livsvalg, bosted, reisemål og mye annet.

Snobbethet kan også være å velge det typisk ikke-fine fordi det er kult at the moment. Misforstått snobbethet kan være å kjøpe Armani-bukser når man har økonomi som ikke tillater det. Da er man en want to be.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...