Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Snobberi for meg er hvis man kjøper dyre ting fordi man legger sin menneskelige verdi i en prislapp. Hvis man kjøper dyre ting fordi man liker de, og man har anledning, synes jeg ikke dette er snobberi. Ofte er det et tynt skille mellom disse to, men så lenge man ikke bruker Chanel-vesken sin til å signalisere at "jeg er bedre enn deg fordi jeg har råd", ser jeg overhodet ikke noe galt i å drasse rundt på en Chanel, Prada eller LV.

Enig :jepp: Du klarte å si akkurat det jeg ville si - på en mye bedre måte!

Gjest Screemy
Skrevet

Snobberi er dersom man bygger en hytte i gigantstørrelse med 7 bad og 7 soverom dersom man er 2 stykker og ikke har tenkt å leie det ut!

Kun bygd for å vise at man har råd til det!!!

Jeg syns også det blir "dust" å kjøpe en eks. veske til kr. 10.000; kun for å gå rundt å fortelle alle at den kostet så mye!

Fortelle på en nedlatende måte at den ringen du fikk til din forlovelse kostet mye mere enn eks. kollegaens forlovelsesring......

Hva er vitsen, jo kun for å imponere! Det er snobberi!

Skrevet

det er snobberi å være medlem av hemmelige klubber som kun de mest velstående har adgang til!

jeg ser også snobberi i små hverdagslige ting.. Å alltid handle ost fra ferskvare ostedisker, og å dra på ferie på de dyreste plassene og spise middag på de dyreste restaurantene, der regningen kommer på mer enn turen i seg selv kostet. Å legge om dialekten til en mer snobbete dialekt for å vise hvor velstående du er. for eksempel i trondheim, legger de om fra å si "æ" til "jej".

Gjest Eurydike
Skrevet
Snobberi er dersom man bygger en hytte i gigantstørrelse med 7 bad og 7 soverom dersom man er 2 stykker og ikke har tenkt å leie det ut!

Kun bygd for å vise at man har råd til det!!!

Jeg syns også det blir "dust" å kjøpe en eks. veske til kr. 10.000; kun for å gå rundt å fortelle alle at den kostet så mye!

Fortelle på en nedlatende måte at den ringen du fikk til din forlovelse kostet mye mere enn eks. kollegaens forlovelsesring......

Hva er vitsen, jo kun for å imponere! Det er snobberi!

Disse eksemplene kan faktisk like gjerne klassifiseres som harry, synes jeg - typisk klisjé harry nyrikoppførsel. Ingenting er mer harry enn sånne Røkke-palasser (eller Kurt Nilsens gitarhytte).

Gjest Eurydike
Skrevet
det er snobberi å være medlem av hemmelige klubber som kun de mest velstående har adgang til!

jeg ser også snobberi i små hverdagslige ting.. Å alltid handle ost fra ferskvare ostedisker, og å dra på ferie på de dyreste plassene og spise middag på de dyreste restaurantene, der regningen kommer på mer enn turen i seg selv kostet. Å legge om dialekten til en mer snobbete dialekt for å vise hvor velstående du er. for eksempel i trondheim, legger de om fra å si "æ" til "jej".

Det med klubbene er jeg enig i.

Men å handle ost fra ferskvare og å besøke i gode/dyre restauranter er selvsagt ikke snobberi - det er å prioritere god mat. For det gjør jeg. :sjarmor:

Gjest Gjest-M-
Skrevet

Trond Kirkvaag viste i sin sketsj "Heisan Montebello" akkurat det jeg forbinder med snobberi.

At man må ha tøffelavstand til alle fasiliteter er snobbete.

Skrevet

En tanke som slår meg når det gjelder snobberi, er at kategorisering av hva som er snobberi og hva som ikke er det, i stor grad kan være utslag av misunnelse og jantelov. Hvis det er snobbete å bruke penger fordi man kan, hvem er det i såfall som bestemmer det? Hvis jeg kan og vil bruke 10 000 kroner på en veske, og jeg velger å bruke pengene mine på den måten, er ikke det en privatsak?

Skrevet
Disse eksemplene kan faktisk like gjerne klassifiseres som harry, synes jeg - typisk klisjé harry nyrikoppførsel. Ingenting er mer harry enn sånne Røkke-palasser (eller Kurt Nilsens gitarhytte).

Jeg er fullstendig enig i at dette er harry. Det å bruke penger på noe betyr ikke at det er snobbete. Men det trenger heller ikke nødvendigvis å være harry. Det kommer helt an på hva det er man bruker penger på, og på hva motivasjonen for pengebruken er.

Skrevet
Jeg er fullstendig enig i at dette er harry. Det å bruke penger på noe betyr ikke at det er snobbete. Men det trenger heller ikke nødvendigvis å være harry. Det kommer helt an på hva det er man bruker penger på, og på hva motivasjonen for pengebruken er.

Men tolkning av motivasjon er jo svært subjektivt, og misunnelse er en sterk følelse.

Gjest Eurydike
Skrevet

Jo mer jeg leser i disse to merkelige trådene, dess mer usikker blir jeg, faktisk. :ler: Er personens egenmotivasjon virkelig avgjørende? Eller er det bare blikkene utenfra som definerer hva som er harry eller snobbete?

Gjest Gjest
Skrevet
Selv får jeg angst av rosa hårbånd på tenåringsgutter.

Ellers kan jeg ikke fordra

gullkraner

persiske tepper

De som må bevise for verden rundt de at de har så "god råd"at de bare må kjøpe veske til 12000,klær,briller med synlig merke. Så holder de på å krepere aV SULT I SIN LILLE TOROMS.

Vi andre vet at de som har god råd er mer fornuftig....du gjør alt de kan for å skjule det. Kjøper klær på cubus osv....de stråler av selvttillitt.

Gjest Screemy
Skrevet (endret)

Størrelsen på hytta til Kurt Nilsen er snobberi!

At den er gitarformet er bare orginalt, ikke harry eller snobbete!

Størrelsen på en hytte som er mer enn 200 kvadratmeter(tar i nå da) for to personer er desidert unødvendig dersom hytta er beregnet på meget få personer og den ikke skal leies ut! Joda, det er både snobbete, unødvendig og "harry" å bygge et palass av en hytte kun for å fortelle venner om at du har det!

Endret av Screemy
Skrevet
De som må bevise for verden rundt de at de har så "god råd"at de bare må kjøpe veske til 12000,klær,briller med synlig merke. Så holder de på å krepere aV SULT I SIN LILLE TOROMS.

Vi andre vet at de som har god råd er mer fornuftig....du gjør alt de kan for å skjule det. Kjøper klær på cubus osv....de stråler av selvttillitt.

Og dette vet du fordi?

Gjest Screemy
Skrevet (endret)

dobbeltpostet - beklager :sjenert:

Endret av Screemy
Skrevet

Snobberiet vedr. størrelsen på hytta til Kurt Nilsen er snobberi!

At den er gitarformet er bare orginalt, ikke harry eller snobbete!

Størrelsen på en hytte som er mer enn 200 kvadratmeter(tar i nå da) for to personer er desidert unødvendig dersom hytta er beregnet på meget få personer og den ikke skal leies ut! Joda, det er både snobbete, unødvendig og "harry" å bygge et palass av en hytte kun for å fortelle venner om at du har det!

Er ikke dette direkte selvmotsigende? Hytta til Kurt Nilsen er på 189 kvadratmeter. Hvis jeg forstår deg rett, er det greit med stor hytte bare den er gitarformet?

Gjest Screemy
Skrevet

Jeg antar at du har opplevd dette siden du skriver om det!

Nå snakker jeg om at du vet at de som kjøper dyre ting, mer eller minde er personlig konkurs på "hjemmebane" når det gjelder mat, møbler og regninger!

Gjest Screemy
Skrevet (endret)
Er ikke dette direkte selvmotsigende? Hytta til Kurt Nilsen er på 189 kvadratmeter. Hvis jeg forstår deg rett, er det greit med stor hytte bare den er gitarformet?

Nei, selvsagt ikke!Jeg vet ikke hvor stor denne hytta til K.Nilsen er, men jeg mener som jeg også nevnte at størrelsen på hytta er mer snobbete/harry enn at den er gitarformet! At den er gitarformet er faktisk veldig orginalt og ikke spesielt harry/snobbete!

At hytta er på 189 kvadratmeter vet jeg ingenting om!Du vet det ser jeg! Jeg tok heller ikke opp gitarhytta til K.Nilsen men svarte på spørsmålet der en bruker nevnte hytta.

Jeg mener at giganthytter som er tiltenkt 2 personer - gitarformet eller ei, er snobbete dersom det kun er 2 eller mindre som skal bruke den!

Endret av Screemy
Gjest antigartner
Skrevet

Det mest snobbete jeg kommer på er å avvise billigmerker, det være seg mat, kosmetikk eller klær, av den enkle årsak at de er billige, men likevel bruke varens kvalitet som vikarierende motiv.

I tillegg reagerer jeg på de som synes de gjør verden en tjeneste og sier "vi reiser jo med kollektivtransport" når det er flyturer de snakker om. Dette er vel ikke akkurat et tegn på snobberi, snarere dumskap.

PS: en gitarformet hytte er og blir harry for meg, uavhengig av størrelse

Skrevet

Når det gjelder dette med god plass så merker jeg nok at jeg er litt misunnelig, egentlig. Skulle gjerne hatt enda mer plass å boltre meg på, selv om jeg strengt tatt har den plassen jeg behøver. Skulle nok fint klart å bo på 200 kvm selv om vi er to personer ;) Men nå har jeg jo lyst på barn også da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...