Gå til innhold

Igjen døde tre ungdommer i en bilulykke


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

For min del blir spekulasjoner om hendelsen rundt hele situasjonen feil. (om han var alene om det å holde farten høy, om jentene var med på det osv) Det er mange følelser involvert i saken, så jeg syns man skal unngå å referere til en avdøde som idiot. Vi er alle klar over at situasjonen kunne vært avverget, og ja, den avdøde trodde han behersket mer enn det han kunne, men ingen pårørende burde oppleve å komme over noe som "han var en idiot". Disse personene har også mistet noen som stod dem nær, selv om det var han som kjørte..

Det er forferdelig trist at ungdommer mister livet på denne måten. En tragedie som denne berører oss alle, men selvfølgelig er det de pårørende har en vanskelig tid foran seg nå. Jeg kan ikke tenke meg følelsen av å vite at begge døtrene dine er borte. Forsåvidt ikke at sønnen er borte heller. Selv om dere har noe negativt å si om de omkommene, vit at deres negative mening påvirker noen i stor grad der ute.

Disse menneskene trenger å finne en fokus på livet videre, hvordan støtte hverandre og hvordan takle egne reaksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det tragiske her er kombinasjonen ungdom og fart og at denne kombinasjonen alt for ofte tar liv.

I ungdommen føler man seg udødelig, jeg husker selv at det var slik. Vi jentene satt på med gutter som tøffet seg og kjørte fort. Vi hvinte av redsel. Husker ennå den gangen det gikk opp for meg at trafikk kunne være farlig, jeg var over 20.

Som foreldre er nettopp den mixen av ungdommelig overmot, kort tid bak rattet og høy hastighet vår redsel når ungdommen er ute og kjører. En er redd for jenter som sitter på og for gutter som kjører, særlig når det er helg og mange i bilen.

( Litt ot, men tar det med:)

Hver vår er det også tragiske ulykker med båt eller bil der russen er innblandet. Unge sjåfører kjører langt. Det er fest og lite søvn. Russetreffene er spredd over det ganske land. Russebilene er så som så. Som mor til en i russedress og med et 6 måneder gammelt sertifikat, skal jeg puste lettet ut når de returnerer fra Tryvann en gang i morgen eller overmorgen etter å ha lagt bak seg mange mil i tett pinsetrafikk mellom Oslo og Stavanger.

Tror nok holdningskampanjer hjelper litt, men ser ingen grunn til å nekte ungdom å kjøre i helgene. Tror mer på å slå hardt ned på de ungdommene som bryter fartsgrensene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest samson
Jeg skjønner når folk spekulere o.s.v. Men det skal et skikkelig tak til for å dele en TT i to. De tåler faktisk en del. De kjørte nok ikke akkurat i 60-80 km/t

En såppas ny bil som TT har rimelig store deformasjonssoner, og i møte med ett digert furutre vil den begynne å gi etter rimelig fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emelita

Jeg synes ungdom som kjører fort for å "tøffe seg" er et stort samfunnsproblem. Her på bygda er det mye råning i helgene. Synes heller det er fint med mannfolk som viser hensyn i trafikken:-) Og særlig setter jeg pris på at kjærestene til døtrene mine også tenker på det.

Det er nå min mening, og jeg kommer ikke til å beklage for det, vi har tross alt ytringsfrihet her i Norge. Grensene mellom hva som etisk egener seg i dette forumet(der denne spesifikke saken er dratt frem) bør taes av hver enkelt.

Jeg vil også legge til at de pårørende har min aller største medfølelse. For meg er et slikt tap helt umenneskelig. De ble jo så altfor unge!!!

Selv har jeg to døtre på samme alder, men de har andre verdier enn å råkjøre med guttene, feste eller være fjortis, og takk for det.

(Og jeg sier ikke at det var tilfelle med disse jentene!!!)

En mor har mange bekymrelser. Bare vent og se;-)

Med vennlig hilsen Emelita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Når noen pene ungdommer fra vestkante stryker med på Bygdøy i en dyr og fin bil, skrives det om det i riksavisene.

Men hvor mange "hillbilly"-ungdommer dør i bygde-Norge uten at en kjeft bryr seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Infralove
49 prosent av dødsulykkene på norske veier skyldes høy fart

Unge under 30 år utgjorde nær en tredel av alle omkomne på veiene i fjor. 76 personer under 30 år mistet livet i trafikken i 2007. I alt omkom 233 personer og 12.082 ble skadd. 879 personer ble hardt skadd, viser tall fra Statistisk sentralbyrå.

link

Viss eg skjønar det rikitg, så betyr det at ca 120 personer døyr kvart år pga for høg fart. 76 av desse var under 30år. Så det er ein del dødsulykker vi aldri høyerer om. Men det er overraskande lite, syns eg. Når man tenkjer på kor mange som køyrer kvar dag, og kor mange som råkøyrer.

På køyreskulen fortalde køyrelæraren min at bilulykker som regel fekk berre ei lita rute i avisa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjestinnen
Når noen pene ungdommer fra vestkante stryker med på Bygdøy i en dyr og fin bil, skrives det om det i riksavisene.

Men hvor mange "hillbilly"-ungdommer dør i bygde-Norge uten at en kjeft bryr seg?

Ja, de ofrene som avisene trekker fram er veldig pene. Hadde det vært en like "spennende" artikkel om de hadde hatt bilde av noen harry-gutter fra indre enfold med revehale og hockeysveis?

http://www.nettavisen.no/innenriks/article1835579.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Maria_*

Ja, helt enig! Det blir altforofte satt fokus på de "pene, vellykkede og populære" i mediene. Grovt generaliserende var de to jentene sosser (utseendemessig), og de kjørte rundt i den dyre bilen i altfor høy fart.

Hvor blir det at ungdommen som må jobbe og slite for livet. Det er de det er spennende å lese om. Ikke de som får alt servert på et sølvfat av foreldrene sine. De har holdninger som gjør meg kvalm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trist dette her uansett.Hva gjør en 16 åring på Aker Brygge og drikker øl egentlig?Hvorfor er det så viktig å ikke omtale Ole Thomas og Camilla som et par?Ene øyebliket er de kjærester og det neste holder en annen kjæreste tale i begravelsen??Skjønner ingenting jeg,bortsett fra at alle tre var like uansvarlige.

Ja til alkolås på biler!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er like viktig å få fram at alle tre i bilen hadde drukket alkohol og ikke bare sjåføren. Vi har selv ansvar for at vi ikke setter oss i en bil med en sjåfør som har drukket.. Og hvorfor drikker en 16-åring alkohol på Aker Brygge?

Jeg har lurt på en del av det samme som deg, Honey Bee, men etter å ha lest litt på minnegruppene på Facebook, så har jeg skjønt at det sitter to bitre ekser der ute og at veldig mange mener at Skullerud og Feet ikke var et par.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest antigartner
Ja, helt enig! Det blir altforofte satt fokus på de "pene, vellykkede og populære" i mediene. Grovt generaliserende var de to jentene sosser (utseendemessig), og de kjørte rundt i den dyre bilen i altfor høy fart.

Hvor blir det at ungdommen som må jobbe og slite for livet. Det er de det er spennende å lese om. Ikke de som får alt servert på et sølvfat av foreldrene sine. De har holdninger som gjør meg kvalm.

Personlig synes jeg ikke det gjør noe at denne saken har fått så mye medieomtale. Det er en viktig påminner at heller ikke bedrestilt ungdom i dyre biler er udødelige i trafikken.

Jeg reagerer imidlertid på overfladiskheten på minnesidene for jentene på FB. Det handler jo bare om hvor pene de er. Hadde de virkelig ingen andre egenskaper som er verdt å minnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff det er tragisk at dette var promillekjøring.....

Men synes det er bra at en slik sak får mye omtale - la det være til skrekk og advarsel til andre (ikke bare ungdom).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Er selv pårørende til ungdom som har vert i ulykke. I en viss alder så er de udødelig, de tror de mestrer alt.

Ofte er det promille, stoff de finner i blodet,men det er sjåfører uten ruspåvirkning også. det skjer ofte i helger, på kvelds og nattestid.

Og dele skyld hjelper lite.

ungdommen raser over tiltak som må gjøres....de mener det blir kollektiv straff osv....jeg regner med om 20 år så mener de noe annet.

Og ha barn,fam eller andre i ulykke r grusomt. ofte vet en ikke om de overlever, hva skadene blir eller om de blir en "grønnsak". ofte ender det opp med livslang skade med store vanskeligheter.

livet endrer seg for den skadde og fam rundt de.

ved kjøreopplæring så skulle det vert obligatorisk med besøk på Sunnås og lign instutisjoner.

Ved fartskontroll gi de dobbel prikkbelastning. ved promille, uansett hvor lav den er så gi de minimum 5 år utsettelse uten mulighet til å søke.

mere politi på veier, flere fotobokser.

ingen har det så travelt at vi må suse avgårde. beregn heller god tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg reagerer imidlertid på overfladiskheten på minnesidene for jentene på FB. Det handler jo bare om hvor pene de er. Hadde de virkelig ingen andre egenskaper som er verdt å minnes?
Jeg reagerer også på den minnesiden. Og at det er så mange festbilder der hvor man ser alkohol stå fremme.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg syns egentlig det er helt forferdelig at vi sitter og spekulerer om hva som har skjedd osv osv. Men jeg må si at en tanke slo meg da jeg hørte at det var snakk om promillekjøring. Og det er: Hvorfor i all verden setter to såpass voksne jenter seg inn i en bil sammen med en de var har drukket????? De burde vite bedre!

Saken blir selvfølgelig ikke mindre tragisk av at de visste det på forhånd, men allikevel.... Jeg ville selv aldri gjort det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns egentlig det er helt forferdelig at vi sitter og spekulerer om hva som har skjedd osv osv. Men jeg må si at en tanke slo meg da jeg hørte at det var snakk om promillekjøring. Og det er: Hvorfor i all verden setter to såpass voksne jenter seg inn i en bil sammen med en de var har drukket????? De burde vite bedre!

Mest sannsynlig fordi de hadde drukket like mye selv..

1,9 i promille tilsvarer visstnok 8 alkoholenheter.

Det er ganske mye når du skal kjøre bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...