Gjest Minimia Skrevet 4. mai 2008 #1 Del Skrevet 4. mai 2008 Har problemer med å finne den rette bøyninga på verbet "finne" i en spesiell setting, som feks " Hvis den hadde f....... i en annen farge, hadde jeg kjøpt den". Hva skal det stå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 4. mai 2008 #2 Del Skrevet 4. mai 2008 Har problemer med å finne den rette bøyninga på verbet "finne" i en spesiell setting, som feks " Hvis den hadde f....... i en annen farge, hadde jeg kjøpt den". Hva skal det stå? Hadde funnes. Presens finnes, preteritum fantes, perfektum funnes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minimia Skrevet 4. mai 2008 #3 Del Skrevet 4. mai 2008 Hadde funnes. Presens finnes, preteritum fantes, perfektum funnes. Høres helt rart ut for meg, "Hvis det hadde funnes...." Er det virkelig riktig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 4. mai 2008 #4 Del Skrevet 4. mai 2008 Høres helt rart ut for meg, "Hvis det hadde funnes...." Er det virkelig riktig? Selvfølgelig er det riktig. Du kan selv få det bekreftet i hvilken som helst ordbok. Hva ville du ha sagt i dette tilfelle, da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minimia Skrevet 4. mai 2008 #5 Del Skrevet 4. mai 2008 Selvfølgelig er det riktig. Du kan selv få det bekreftet i hvilken som helst ordbok. Hva ville du ha sagt i dette tilfelle, da? Nei jeg har alltid prøv å unngå å si det med ordet "finne". På min dialekt sier vi "funtes", men jeg vet det ikke er riktig bomål. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest antigartner Skrevet 4. mai 2008 #6 Del Skrevet 4. mai 2008 Det er forresten ikke verbet "å finne" vi snakker om her, men "å finnes". "Å finnes" har med eksistens å gjøre. "Å finne" er noe litt annet, bl.a. et ønsket resultat etter leting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minimia Skrevet 4. mai 2008 #7 Del Skrevet 4. mai 2008 Ja det har du rett i! Og vet du svaret også kanskje? Er det riktig det som Belladonna har svart? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zia Skrevet 4. mai 2008 #8 Del Skrevet 4. mai 2008 Ja det har du rett i! Og vet du svaret også kanskje? Er det riktig det som Belladonna har svart? Ja, ser her! http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=n&renset=j Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest antigartner Skrevet 4. mai 2008 #9 Del Skrevet 4. mai 2008 (endret) Her er svaret: http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=n&renset=j Edit: Oj, her har Zia og jeg vært nesten likt ute Endret 4. mai 2008 av antigartner Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minimia Skrevet 4. mai 2008 #10 Del Skrevet 4. mai 2008 Åh takk! Men det høres fremdeles litt merkelig ut i mine ører: "Hvis den hadde funnes i en annen farge..." :klø: Men jaja, jeg må visst bare venne meg til det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 4. mai 2008 #11 Del Skrevet 4. mai 2008 (endret) Du får heller si: "Hvis den bare hadde vært i en annen farge." Eller: "Har dere denne i en annen farge?" Endret 4. mai 2008 av Kamikatze Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå