Gå til innhold

Det heter skåret


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Enig med deg. Det heter å skjære-skar-skåret. En annen sak (kan ikke dy meg), det heter også å bære-bar-båret. Ikke bærte-bært som jeg hører mange sier. Jeg har inntrykk av at dette gjelder spesielt unge mennesker.

Belladonna, ikke innlogget for øyeblikket

men igjen, det er forskjell på tale- og skriftspråk her. En ting er hva man sier i forhold til dialekt, en helt annen ting er hva som er lov å skrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo, men jobben og utdannelsen min gjør at jeg ikke trenger å være redd for å bli sett på som dum. Jeg vil nok heller bli sett på som litt rar. Eller: egentlig vil jeg ikke bli sett på som rar engang, det er såpass vanlig med skjærte, bærte osv, så jeg tviler på at det er noe stort problem. Om Finn Erik Vinje og hans undersåtter ser på meg som kunnskapsløs, so be it.

Forresten, supra, kjenner vi hverandre? Eller er det flere som har kødda med nickvalget ditt tidligere?

Vært et par som frisker til med spydigheter mot det valget. Har blant annet beef med sternokleidomastoid og biceps femoris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Omoya_*

"Å skjære" er et uregelmessig verb, altså er det korrekte bøyingsmønsteret "å skjære - skjærer - skar - har skåret". Det samme gjelder "å bære".

Men nå er det sånn at regelmessige verb er de som er produktive. De er altså mye vanligere. Alle nye verb som innføres i det norske språket blir bøyet etter et regelmessig mønster.

Med andre ord, uregelmessige verb holder på å dø ut av det norske språket. Dette er ingen "forsøpling" eller "fordumming" av språket, men en naturlig endring. Vet ikke om det er korrekt å skrive "skjærte" og "bærte" ennå, men skal ikke se bort i fra at disse etterhvert vil bli de "normale" formene både for tale- og skriftspråket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
Det er på ingen måte feil å si bærte - bært. ;) Men at det ikke er lov å skrive det, det er sant.

Hvem som helst kan vel snakke akkurat som de vil, det er ikke det som er spørsmålet her. Det er bare det at talespråket har en slem tendens til å overføres til skriftspråket. Jeg har blant annet arbeidet som korrekturleser og har sett utrolig mange merkverdigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madre Mia utlogga
Hvem som helst kan vel snakke akkurat som de vil, det er ikke det som er spørsmålet her. Det er bare det at talespråket har en slem tendens til å overføres til skriftspråket. Jeg har blant annet arbeidet som korrekturleser og har sett utrolig mange merkverdigheter.

Det er sant. Og også talespråket forandrer seg hele tiden. Der i norskbøkene til elevene at de ikke gjør forskjell på kjøre og skjøre. men det er jo ikke så rart, selv vår statsminister sier skjylling og fengskjell (fengsel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MM utlogga
Det er sant. Og også talespråket forandrer seg hele tiden. Der i norskbøkene til elevene at de ikke gjør forskjell på kjøre og skjøre. men det er jo ikke så rart, selv vår statsminister sier skjylling og fengskjell (fengsel).

Mente jo selvsagt "ser". :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...