Gå til innhold

Det heter skåret


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Det heter vel skråret og ikke skjærte eller skjært? Hvorfor skriver nesten alle skjærte/skjært da?

Jeg gjør det faktisk selv :sjenert: skåret høres litt feil ut også er jeg så vandt med å skrive skjærte. Jeg har skjært brød. Heter vel, jeg har skåret brød. Men det høres jo helt feil ut.

Hva skriver du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sier "skjært", men skriver skåret. Nå er vel jeg litt overstadig opptatt av rettskrivning da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er lov å skrive skjært. Se bare i Bokmålsordboka på nett.

Der tar du feil. "Skjært" er i disse tilfellene intetkjønnsformen av adjektivet "skjær", og ikke perfektum partisipp av verbet "å skjære". Dette verbet bøyes nemlig som trådstarter sier, å skjære - skjærer - skar - har skåret. http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=n&renset=j

Endret av Zia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må tydeligvis sjekke bedre, selv når jeg sitter på jobb. Syntes det var litt rart egentlig at det skulle være lov ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man sier jo at noe har skjært seg, jeg synes det høres så rart ut med "Det har skåret seg mellom oss"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man sier jo at noe har skjært seg, jeg synes det høres så rart ut med "Det har skåret seg mellom oss"?

Hmmm, jeg sier "det skar seg" jeg... Men "det har skåret seg mellom oss" ble igjen litt merkelig. Sier alltid skjært/skjærte, bortsett fra i "det skar seg".

Nå begynte jeg å fundere over språket mitt her... :ler:

Heldigvis er jeg ganske flink til å skrive den korrekte formen, altså "skar/skåret" (bortsett fra når jeg er på KG, da er ikke rettskrivinga det viktigste ;) ), det er bare muntlig det skjærer seg for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er fullstendig lovlig å si "det har skjært seg". Men på bokmål er det ikke lov å skrive det.

Dialekt er ikke skriftspråk, derfor er det fryktelig mye som er tillat å si, men ikke skrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nord-Norge

Eg må flire når eg tænke på ka vi sei her eg e ifrå.

Å skjære, skjære, skar, har skórre...

eiller i ordet verpe

å værpe, værpe, varp, har vorpe... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Infraspinatus
Men det er fullstendig lovlig å si "det har skjært seg". Men på bokmål er det ikke lov å skrive det.

Hva skjer da? Blir jeg satt inn? Mister brevene jeg skriver juridisk gyldighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lydspråke

jæi har tenkt å venne mei til å drite i hva andre synns åm hvorrann jæi skriver, fårdi jæi synns de er domt å lage sånne regler. Jæi vil ha språkanarki, de vil si at fålk får skrive på dialekten sin åveralt. Jei syns de er fint, jæi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Belladonna_*
Det heter vel skråret og ikke skjærte eller skjært? Hvorfor skriver nesten alle skjærte/skjært da?

Jeg gjør det faktisk selv :sjenert: skåret høres litt feil ut også er jeg så vandt med å skrive skjærte. Jeg har skjært brød. Heter vel, jeg har skåret brød. Men det høres jo helt feil ut.

Hva skriver du?

Enig med deg. Det heter å skjære-skar-skåret. En annen sak (kan ikke dy meg), det heter også å bære-bar-båret. Ikke bærte-bært som jeg hører mange sier. Jeg har inntrykk av at dette gjelder spesielt unge mennesker.

Belladonna, ikke innlogget for øyeblikket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer da? Blir jeg satt inn? Mister brevene jeg skriver juridisk gyldighet?

Der kom spydigheten selv og satt alle på plass.

Er det nå jeg skal be deg ta en bolle?

Nei, forresten, ta to!

jæi har tenkt å venne mei til å drite i hva andre synns åm hvorrann jæi skriver, fårdi jæi synns de er domt å lage sånne regler. Jæi vil ha språkanarki, de vil si at fålk får skrive på dialekten sin åveralt. Jei syns de er fint, jæi.

Du kan jo ringe Ravi og spørre om dere skal starte klubb sammen.

Endret av Supraspinatus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva skjer da? Blir jeg satt inn? Mister brevene jeg skriver juridisk gyldighet?

Nei, men du kan for eksempel risikere å bli latterliggjort, sett ned på som litt "dum", ikke få jobben du har lyst på, oppnå dårlige karakterer på eksamener og akademiske arbeider, bli rettet på i offentlighet...

You name it.

Men kjør på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Infraspinatus&teresminor

Jo, men jobben og utdannelsen min gjør at jeg ikke trenger å være redd for å bli sett på som dum. Jeg vil nok heller bli sett på som litt rar. Eller: egentlig vil jeg ikke bli sett på som rar engang, det er såpass vanlig med skjærte, bærte osv, så jeg tviler på at det er noe stort problem. Om Finn Erik Vinje og hans undersåtter ser på meg som kunnskapsløs, so be it.

Forresten, supra, kjenner vi hverandre? Eller er det flere som har kødda med nickvalget ditt tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men jobben og utdannelsen min gjør at jeg ikke trenger å være redd for å bli sett på som dum. Jeg vil nok heller bli sett på som litt rar. Eller: egentlig vil jeg ikke bli sett på som rar engang, det er såpass vanlig med skjærte, bærte osv, så jeg tviler på at det er noe stort problem. Om Finn Erik Vinje og hans undersåtter ser på meg som kunnskapsløs, so be it.

Hvis jobben og utdannelsen din er så bra, så burde du jo ha bakgrunnskunnskaper nok til å skrive korrekt norsk. Jeg er helt sikker på at det er veldig mange som betrakter språkfeil som ganske kunnskapsløst. I alle fall når man i tillegg er smertelig klar over at det man sier er feil, men velger å si det likevel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naria
Enig med deg. Det heter å skjære-skar-skåret. En annen sak (kan ikke dy meg), det heter også å bære-bar-båret. Ikke bærte-bært som jeg hører mange sier. Jeg har inntrykk av at dette gjelder spesielt unge mennesker.

Belladonna, ikke innlogget for øyeblikket

Det er på ingen måte feil å si bærte - bært. ;) Men at det ikke er lov å skrive det, det er sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...