Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet
Det var godt å se at de nye undersøkelsene rundt hypre barn og sukker ble tatt med, det er ganske relevant. Jeg synes det er hysterisk og tåpelig med bare betegnelsen sukkerfrie barnehager, fordi:

- Det fremstilles som om sukker alene er så forferdelig.

* For meg er det mer logisk med en barnehage som har en sunn matprofil, altså ikke fokus på det å kutte sukkeret men fokus på en sunn kost fordi en ser helheten.

- Det er ikke på barnehagen at barna får i seg de store sukkerdosene, det er hjemmenfra.

* Så barnehagene setter masse restriksjoner, uten at det egentlig har noe mer for seg.

Her en dag hørte jeg om en kostholdundersøkelse blandt barn, de fant overraskende ut at mange barn spiser for mye frukt, slik at de mister andre viktige næringskilder og får i seg for lite protein og vitaminer fra andre kilder enn frukten.

Jeg ønsker meg ikke en fruktfri barnehage av den grunn, men at folk skal kunne finne en balanse.

Min konklusjon er at jeg ønsker meg en kostbevisst barnehage, ikke nødvendigvis en "sukkerfri".

Veldig enig i dette! Balanse er det viktigste.

Veldig mange som er opptatte av et sunt kosthold går i fellen med ikke å ha kunnskap nok om hva et sunt kosthold i realiteten er, og ender opp med feilernæring.

Jeg har kontakt med flere kliniske ernæringsfysiologer, og alle sier det samme:

Et balansert kosthold skal ha LITT sukker (under 10%), fett (under 30 % av den rette typen fett), karbohydrater (rundt 50 %) og proteiner (rundt 20 %),

Men de opplever veldig ofte en skjevdeling som går på at sukkerinntaket blir for høyt (på grunn av for mye frukt og for lite grønnsaker), for lite av det riktige fettet selv om mengden er rett, nok karbohydrater, og for lite proteiner!

Videoannonse
Annonse
Gjest Elfrida
Skrevet

Jeg ser virkelig ikke problemet med at barnehagebarn ikke spiser sukker mandag til fredag fra 8 til 4.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg ser virkelig ikke problemet med at barnehagebarn ikke spiser sukker mandag til fredag fra 8 til 4.

Men ser du problemet med at alt skal være svart/hvitt til enhver tid?

Ser du problemet med å lære barn hysteri?

Det er ikke slik at enten kjører du i 100, eller så står du helt stille, det finnes mange grader i mellom der.

Det samme gjelder også sukker i barnehagen!

Det finnes mange grader mellom det å spise sukker i barnehagen mandag til fredag 8-16, og det å aldri kunne innta noe sukkerholdig i barnehagen.

Gjest Elfrida
Skrevet
Ser du problemet med å lære barn hysteri?
Men merker barna dette da? Det er vel bare hvis de ansatte snakker masse med dem om det de ikke får spise?
Gjest Gjest
Skrevet
Men merker barna dette da? Det er vel bare hvis de ansatte snakker masse med dem om det de ikke får spise?

Ja, det vil jeg tro...

Dersom barna ønsker kakao til turen, en saftis på en tropevarm sommerdag, en kake til "oppsamlingsbursdagen den siste fredagen i måneden, og hver gang får beskjed om at de ikke får lov fordi det er sukker i kakaoen, isen, kaken, lærer de veldig fort at sukker er "fy-fy", og vil ikke få noe naturlig forhold til det å bruke sukker.

Personlig er jeg veldig streng med tanke på sukkerbruk, men hysteri den ene eller andre veien har jeg ingenting til overs for.

Jeg ser ingenting galt med å sende med barna kakao på termos en isende kald vinterdag, der de skal ha ski/akedag!

Gjest regine ii
Skrevet

Hvis barn i barnehagen aldri har blitt presentert for at de "må" ha kakao på tur, de "må" ha is når det er varmt, de "må" ha kake når noen har bursdag - så blir det meningsløst å si at man "fratar" de noe, eller er hysterisk.

Det er vel helst de voksne som mener at disse MÅene er så fryktelig viktig - jeg har til dags dato ikke møtt en unge som på eget initiativ VIL HA søtsaker uten at unge først er opplært til at det er viktig.

Skrevet (endret)

Jeg synes det er helt greit å vært bevisst på å begrense sukkerinntaket -man trenger ikke kaker, is osv ved enhver anledning, men å bannlyse sukker i den grad at man nekter sukker på grøten, har forbud om yoghurt osv blir litt overdrevet. Fanatisme gjør seg ikke i noen sammenheng.

Og jeg tror jeg -av rent prinsipp -hadde gått rett i vranglås om barnehagen skulle legge seg opp i om ungene mine fikk brunost i matpakken -det får være grenser for detaljstyring.

Endret av Daria
Skrevet

Jeg er for sukkerfrie barnehager, men hvist alt skal være skikkelig svart/hvitt blir det for hysterisk.

Mitt barn går i en barnehage som fokuserer på kosthold. Vi søkte henne inn dit nettopp pga det. Det blir mye sukker i helgene og ellers hjemme, så er fint at det blir begrenset i hverdagen hvertfall.

Vi har ikke fått noe beskjed om at det ikke er greit med sjokoladepålegg/syltetøy osv på brødskiva. Men jeg har aldri gitt barnet mitt dette (hun er 1år) Men hun får prim, brunost.

I barnehagen får de varmt måltid 1gang i uka, og det kan være alt fra pizza til fiskekaker, de lager ofte vaffler/boller og koser seg. Men de har mindre sukker i og lager de grovere. vann er tørstedrikken!! Kakao på tur er en selvfølge! Men man trenger jo ikke ha et lass med sukker oppi den...

Så hvisst alt sukker skal nektes blir det for drøyt synes jeg. men at man minsker mengden og tenker litt, så synes jeg det er en god ting!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...