Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
For min del syns jeg det høres fornuftig ut med sukkerfrie barnehager. Jeg syns ikke det ville vært noen krise hvis det aldri var kake eller kakao i barnehagen til barna mine! Jeg syns heller ikke det hadde gjort noe om det ikke var lov med juice. Å skylle tennene i en blanding av syre og sukker er ikke spesielt bra, og jeg syns ikke det gjør noe om barn lærer seg å drikke vann når de er tørste.

Må presisere at jeg ikke er noen anti-sukker-fantast. Jeg ser bare ikke noen ulempe med barnehager som ikke bruker kaker, sjokoladepålegg, kakao, is og juice. Det kan da ikke være annet enn en fordel for barna?

hei

ulempen kan vere i folge noen at barna for mindre begrensning mot det i andre situasjoner, ellers er jeg enig, men jeg mener barna got kan få kakao på tur, da bruker de energi og har behov for fler kalorie det er og en fin anledning til og lere barna om når man trenger mer og når man ikke gjor det, jeg syns elers det er bra at di begrenser suker intaket elers men det må ike bli for hysterisk

hilsen

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Tannpuss bør ikke gjøres mer enn to ganger daglig, så om barna pusser tennene om morgenen og på kvelden er det dermed ikke bra å pusse de etter lunsj... ;)

Jeg synes det er bra med sukkerfrie barnehager, så lenge man ikke gjør en big deal ut av det. Man savner kun kake i barnehagen om man faktisk er vant til å få kake i barnehagen, det samme gjelder syltetøy, kakao osv. Barna tar ikke skade av å ikke få syltetøy på skiva, og om de ikke greier å kose seg på tur uten kakao så kan neppe turen være særlig koselig i utgangspunktet... :roll:

Og er det en ting jeg hvertfall syns er en uting så er det kaker ved bursdager (i barnehagen). Ser ser hvor utrolig ofte tantebarna blir servert kake i den barnehagen de går i, for det er alltid noen har bursdag. Så da blir det kake i barnehagen. Så blir det gjerne kake på ettermiddagen igjen (i bursdagsselskap), eller kanskje selskapet holdes noen dager før/etter, så får barna kake flere ganger i løpet av uka.

Det er litt dumt når barnehager tilbyr så mye søtsaker (aker, syltetøy, kakao, osv) hvis foreldrene faktisk prøver på det motsatte hjemme, - å lære barna at man kan kose seg uten uten sukker. Nytter ikke så veldig når barnehagen hardnakket gjør det motsatte.

Syns det er trist at så mange foreldre og voksne lærer barna at man må¨ha søtsaker for å kose seg. Det går an å feire UTEN snop, kjære foreldre!! Og hvis det er så utrolig viktig for dere at barna deres lærer seg at kos=snop, hvorfor ikke ta ansvaret for det på fritiden, sånn at barnehagens uvaner slipper å gå utover alle barn?

hei

jeg kan vere enig med deg i det meste og det er det jeg ønsker også, jeg ser at det kan bli mage bursdager og jeg ser at det ike er bra, men jeg syns det blir hysterisk vis barna ikke kan få kakao på tur eller det ikke skal vere suker i bollene, der er det naturlig, barn tar ikke skade av og få kakao på tur det er en god tradisjon da tar man og med frukt og kvikk lunsj, man kan da lere dem at da trenger man mer energi, hva med de som er alergiske mot frukt hvor skal de ta det fra på tur, jeg tror du også er lit enig med meg når du får tenkt deg litt om det er forskjell på kakao på tur og om man hade det ver dag, man koser seg selvsakt også uten, men det blir litt teit om man skal bli så fanatisk at man ikke kan kose seg i spesielle anledniger også, jeg er helt enig i at man kan kose seg uten til vanlig men i spesiele anledninger er det lov og det kan man lere dem, det er greit med suker i boler men man skal ikke spise det så ofte det er bedre og lere dem det

hilsen

Gjest StoreSky
Skrevet

Føyer meg til de som ikke vil ha hyserti, men en normal avslappet linje.

Men: barn blir IKKE hyper av sukker, det er en myte.

Kroppen har en begrensning på hvor mye den reagerer på mat (i dette tilfellet sukker). Blir som at en Lada er fremdeles en Lada selv om man putter turbodiesel i bilen. Går fremdeles ikke fortere.

Det barn derimot blir hyper på (i forbindelse med bursdager, etc) er STØY og AKTIVITETSNIVÅ. Gjerne kombinert med litt slappere rutiner, etc.

Så et forsøk der de hadde to bursdagselskap, den ene med masse sukker, den andre uten. Foreldrene fikk motsatt beskjed. Og var sååå enig at sukker gjorte barna ville, mens den uten sukker så var barna mye mer roligere...

Men den bursdagen med sukker, hadde struktur, ordnen, flere voksne som var deltakende, teater underholdning, etc.

Uten sukker-bursdagen: få voksne, ingen regler eller rutiner, masse disko-musikk, "fri lek" hele tiden.

Skrevet
I barnehagen jeg jobber i har vi et avslappet forhold til mat.

Jeg tror vel det er det sunneste i det lange løp.

Alle måltider tilberedes i barnehagen, så ingen matpakker her i gården.

Havregrøt eller brødskive til frokost. De bestemmer selv hva de vil ha. Da er det selvfølgelig sukker og kanel på grøten. Hvis ikke ville ikke jeg spist den selv engang...

På brødet går det i ost, gomme, prim, pølser av forskjellig slag, leverpostei og kaviar. Sikkert flere, men det var de jeg husket i farten.

Barna velger selv hva de vil ha av det vi smører opp, og hvitost med eple på er mange ganger mer populært enn primen er.

Vi lager varm mat minst en gang i uken, og da går det i alt fra fiskekaker til supper.

Vi har med kakao på tur, og lager vafler eller lapper om vi har mye melk som skal brukes opp før datoen går ut.

Vi har IKKE kaker og slikt til bursdager. Da har vi vanslig smøremåltid, men med eget bord til bursdagsbarnet som får med to andre barn. Bordet pyntes med flagg og lys og det er stor stas :)

Vi har ingen overvektige barn i barnehagen, og de er sunne og aktive både hjemme og i barnehagen.

Når jeg selv får barn vil jeg ikke ha dem i sukkerfri barnehage. Jeg syns det blir for mye fokus på mat generellt. Og jeg tror ikke det er bra. Det som er bra er å la barna få prøve mange smaker, og lage smakfull mat slik at de lærer å like forskjellige ting.

hei

det syns jeg var bra, man bør ike blir for hysterisk, :) sel om jeg syns man kan gjore litt stas når noen har bursdag, for eksempel med fruktspyd eller fruktfat man trenger ike kake der er jeg enig

hilsen

Skrevet
Føyer meg til de som ikke vil ha hyserti, men en normal avslappet linje.

Men: barn blir IKKE hyper av sukker, det er en myte.

Kroppen har en begrensning på hvor mye den reagerer på mat (i dette tilfellet sukker). Blir som at en Lada er fremdeles en Lada selv om man putter turbodiesel i bilen. Går fremdeles ikke fortere.

Det barn derimot blir hyper på (i forbindelse med bursdager, etc) er STØY og AKTIVITETSNIVÅ. Gjerne kombinert med litt slappere rutiner, etc.

Så et forsøk der de hadde to bursdagselskap, den ene med masse sukker, den andre uten. Foreldrene fikk motsatt beskjed. Og var sååå enig at sukker gjorte barna ville, mens den uten sukker så var barna mye mer roligere...

Men den bursdagen med sukker, hadde struktur, ordnen, flere voksne som var deltakende, teater underholdning, etc.

Uten sukker-bursdagen: få voksne, ingen regler eller rutiner, masse disko-musikk, "fri lek" hele tiden.

hei

det du sier her er ingen vitenskapelig test, det blir bare for dumt, skule man hat en verdi og se her måtte bursdagene vert helt like med og uten sukker, da vile du nok se at barna får mer energi av suker, vet vertfal at noen bevist prøver og redusere sukeret fordi di ser at barna blir mer aktive men man skal ike redusere for mye en trenger lit energi

hilsen

Skrevet
det spørs vel hvor mye man sukrer det hjemmelagde syltetøyet med...

hei

det er jeg helt enig i, man kan også ha frysetøy, her gjør vi det med solber det blir kjempegodt og det er mye vitaminer i det :) , da kan man redusere sukeret og ha i anen stivelse det er bra

hilsen

Skrevet
hei

det du sier her er ingen vitenskapelig test, det blir bare for dumt, skule man hat en verdi og se her måtte bursdagene vert helt like med og uten sukker, da vile du nok se at barna får mer energi av suker, vet vertfal at noen bevist prøver og redusere sukeret fordi di ser at barna blir mer aktive men man skal ike redusere for mye en trenger lit energi

hilsen

Sukkeret oeker nok energinivaaet noe, men ikke saa mye som folk skal ha det til. Det er nok aller mest situasjonen som avgjoer om barna blir hyper eller ikke.

Man kan jo teste med seg selv. Sette seg i en behagelig stol, med en god bok og rolig musikk. Og proeve med og uten sukker. Jeg for min del merker liten forskjell, sukkeret gjoer at jeg blir litt mer vaaken en liten stund, selv med veldig hoeyt inntak av sukker, men saa gaar det kjapt over, og forskjellen er ikke signifikant.

Om man proever en annen situasjon, men mye bevegelse og en del stoey, saa merker man at man blir mer aktiv, mer vaaken, og kanskje litt hyper, men det skjer uavhengig av om man inntar sukker eller ikke, men man blir litt mer energisk i en kort periode etter aa ha spist sukker.

Jeg har en nevoe som blir veldig hyper naar han faar sukker, men det er mest i enkelte situasjoner han blir hyper. Han blir ikke hyper av aa sitte stille og se en film mens han spiser godteriet sitt, mens han kan bli skikkelig hyper om det er et selskap og han vil leke og styre med gjestene.

Og saa er det selvsagt en del barn som vil reagere sterkt paa aa spise sukker, og de kan ha den effekt at andre barn ogsaa blir hyper.

Skrevet
hei

hilsen

Det du påstår er iallfall ikke vitenskapelig tankegang, man kan ikke anta at dette ikke ville stemt dersom slik og slik hadde vært gjort annerledes. Det stemmer faktisk som StoreSky sier, det har vært gjort flere studier på dette som ikke har vist noen sammenheng mellom sukker og aktivitetsnivå. Forskningsbaser har ikke alle tilgang på, men f.eks. her vil du finne informasjon om en analyse av 23 forsøk som ikke viser denne sammenhengen.

Skrevet
Sukkeret oeker nok energinivaaet noe, men ikke saa mye som folk skal ha det til. Det er nok aller mest situasjonen som avgjoer om barna blir hyper eller ikke.

Man kan jo teste med seg selv. Sette seg i en behagelig stol, med en god bok og rolig musikk. Og proeve med og uten sukker. Jeg for min del merker liten forskjell, sukkeret gjoer at jeg blir litt mer vaaken en liten stund, selv med veldig hoeyt inntak av sukker, men saa gaar det kjapt over, og forskjellen er ikke signifikant.

Om man proever en annen situasjon, men mye bevegelse og en del stoey, saa merker man at man blir mer aktiv, mer vaaken, og kanskje litt hyper, men det skjer uavhengig av om man inntar sukker eller ikke, men man blir litt mer energisk i en kort periode etter aa ha spist sukker.

Jeg har en nevoe som blir veldig hyper naar han faar sukker, men det er mest i enkelte situasjoner han blir hyper. Han blir ikke hyper av aa sitte stille og se en film mens han spiser godteriet sitt, mens han kan bli skikkelig hyper om det er et selskap og han vil leke og styre med gjestene.

Og saa er det selvsagt en del barn som vil reagere sterkt paa aa spise sukker, og de kan ha den effekt at andre barn ogsaa blir hyper.

hei

netop der sa du det, det er flere faktorer som virker samen og suker er en

hilsen

Skrevet
Det du påstår er iallfall ikke vitenskapelig tankegang, man kan ikke anta at dette ikke ville stemt dersom slik og slik hadde vært gjort annerledes. Det stemmer faktisk som StoreSky sier, det har vært gjort flere studier på dette som ikke har vist noen sammenheng mellom sukker og aktivitetsnivå. Forskningsbaser har ikke alle tilgang på, men f.eks. her vil du finne informasjon om en analyse av 23 forsøk som ikke viser denne sammenhengen.

hei

poenget mit var at di testet ut to bursdager med ulike regler og da får man ikke testet ut sukeret som faktor, da mått man først ha testet ut to bursdager arangert på samme måte med og uten suker og set resultatet, dereter for eksempel to bursdager bege med suker men med ulike regler for og se samenhengen og uteluke sukeret, det kan og hende man hadde måttet se på to busdager som her med både gode og dårligere regler med og uten suker men uten og teste ut ale faktorer far man ike noe resultat, det er poenget mitt

ale reagerer ulikt og man far mer energi av suker

hilsen

Skrevet
hei

poenget mit var at di testet ut to bursdager med ulike regler og da får man ikke testet ut sukeret som faktor, da mått man først ha testet ut to bursdager arangert på samme måte med og uten suker og set resultatet, dereter for eksempel to bursdager bege med suker men med ulike regler for og se samenhengen og uteluke sukeret, det kan og hende man hadde måttet se på to busdager som her med både gode og dårligere regler med og uten suker men uten og teste ut ale faktorer far man ike noe resultat, det er poenget mitt

hilsen

Det stemmer at i en ordentlig vitenskapelig test skal alle andre faktorer vaere like. Men den testen som ble gjennomfoert gir likevel en indikasjon paa at sukkeret ikke utgjoer den mest signifikante faktoren, og at energinivaaet vil avhenge mer av andre faktorer. Og dette er noe man kan teste videre paa, for aa se om det er noen sammenheng ogsaa naar alle andre faktorer er like. Husk at selv om det er en sammenheng, saa er det ikke dermed sagt at det er sukkeret som gjoer at barna blir hyper.

Skrevet
I barnehagen jeg jobber i har vi et avslappet forhold til mat.

(...)

Vi har IKKE kaker og slikt til bursdager. Da har vi vanslig smøremåltid, men med eget bord til bursdagsbarnet som får med to andre barn. Bordet pyntes med flagg og lys og det er stor stas :)

Det med eget bord for bursdagbarnet og to andre barn synes jeg høres helt forferdelig ut! I hvertfall hvis det er barna selv som får bestemme hvilke to andre barn som skal være med. Det vil da alltid være noen barn som ikke får være med til burdsagsbordet så ofte. Hvorfor ikke pynte fellesbordet med flagg og lys?

tingeling

Skrevet
hei

hilsen

Poenget mitt er at du har konkludert på forhånd, med at man får mer energi av sukker. De vitenskapelige undersøkelsene jeg linket til blant annet, viser da at dette ikke nødvendigvis er tilfelle. Og ja, de er gjennomført på en måte du skisserer. Det er ikke bare ett forsøk som er gjort innenfor området. ;)

Nok avsporing, jeg er i mot hysteri, alt med måte. Det er kjempeflott at det er blitt fokus på dette, og spesielt bursdagskaker blir det jo mange av. Barnehagen er jo på en måte hverdag for barna, så kan det jo være opptil foreldrene å bestemme hva som serveres om lørdagen. Kakao på tur høres voldsomt ut, men samtidig er det en smakssak hvor mye sukker man trenger i den, men det må være lov å kose seg litt også, kutt heller ned på sukkermengden. Syltetøyet jeg kjøper har 80% bær, og frysetøyet jeg lager har maks 10%, men selvsagt ser jeg at det blir urettferdig dersom noen unger får syltetøy fordi de har "sunt" syltetøy, mens andre ikke får, fordi man kjøper billigsyltetøy.

Juice sliter en del på tennene, så selv drikker jeg bare ett glass daglig, men juice inneholder jo utrolig mye bra også i forhold til sukkermengde.

Skrevet
Poenget mitt er at du har konkludert på forhånd, med at man får mer energi av sukker. De vitenskapelige undersøkelsene jeg linket til blant annet, viser da at dette ikke nødvendigvis er tilfelle. Og ja, de er gjennomført på en måte du skisserer. Det er ikke bare ett forsøk som er gjort innenfor området. ;)

Nok avsporing, jeg er i mot hysteri, alt med måte. Det er kjempeflott at det er blitt fokus på dette, og spesielt bursdagskaker blir det jo mange av. Barnehagen er jo på en måte hverdag for barna, så kan det jo være opptil foreldrene å bestemme hva som serveres om lørdagen. Kakao på tur høres voldsomt ut, men samtidig er det en smakssak hvor mye sukker man trenger i den, men det må være lov å kose seg litt også, kutt heller ned på sukkermengden. Syltetøyet jeg kjøper har 80% bær, og frysetøyet jeg lager har maks 10%, men selvsagt ser jeg at det blir urettferdig dersom noen unger får syltetøy fordi de har "sunt" syltetøy, mens andre ikke får, fordi man kjøper billigsyltetøy.

Juice sliter en del på tennene, så selv drikker jeg bare ett glass daglig, men juice inneholder jo utrolig mye bra også i forhold til sukkermengde.

hei

jeg er enig med deg der, og jeg mener ogsa det med og redusere suker, kakao på tur er selsakt en smaksak men det var bare et eksempel, det er og like ile og sløyfe sukkeret på grøten, det er en av di tingene det er lov og ha suker på synes jeg

men frysetøy med 10% bær vordan blir det :overrasket:

hilsen

Skrevet
men frysetøy med 10% bær vordan blir det :overrasket:

hilsen

Mente selvsagt 10% sukker. ;)

Skrevet

Når man ikke får lov til og ete syltetøy, corn flakes, yoghurt, ikke kakao på tur og frukt på bursdagene ja da går det rett og slett for langt. Greit nok at barn ikke skall sitte og tygge sukker, men herregud, noe sukker kan nå de vell spise. Så for meg blir en sukkerfri barnehage sykt, sykt sykt :)

Gjest Gjest-M-
Skrevet
Når man ikke får lov til og ete syltetøy, corn flakes, yoghurt, ikke kakao på tur og frukt på bursdagene ja da går det rett og slett for langt. Greit nok at barn ikke skall sitte og tygge sukker, men herregud, noe sukker kan nå de vell spise. Så for meg blir en sukkerfri barnehage sykt, sykt sykt :)

Hvorfor er det sykt? Hva slags næringsverdi har sukker for små barn?

Fedme er vår tids voksende helseproblem, både blant barn og voksne. Foreldrene må jo selvfølgelig gi barna akkurat det de vil hjemme, men i barnehagen velger vi å ha fokus på sunn mat og barnas helse.

Og ja, noe sukker spiser de i barnehagen, men jeg vil mene at det er fornuftig å begrense det.

Gjest regine ii
Skrevet

Jeg syns det er helt merkelig at det nå skal mases om at det IKKE er bra å begrense søtsakene i barnehagene..... Jeg skjønner heller ikke at det kan kalles "hysterisk" å ikke ha alle mulige søte pålegg til hverdags.

Personlig ville jeg vært sjeleglad om barnehagen til ungene mine faktisk hadde slike begrensninger. Hvorfor skal BARNEHAGEN være en arena hvor ungene skal frotse i søtt? Det er utrolig bra når barnehagen faktisk er bevisst dette, og ser hvor mye søtt det faktisk blir på ungene - selv om de ikke har kaker hver dag!

Som en annen sa - barnehagen er barnas hverdag. Hvorfor skal de vennes til at det er kaker og annet godis på hverdager? Hvorfor skal de vennes til at alt som heter kos = søt mat?

Når jeg ønsker å begrense mitt barns sukkerinntak - så er det så bra at barnehagen støtter opp om dette! Da går det an å "skjeie ut" litt i helger og på fridager, uten at jeg trenger å tenke på at "ok - da ble det kaker/noe søttgodt x dager denne uken og".....

Gjest Dalwhinnie
Skrevet (endret)

I veslas barnehage er de bevisst i sitt forhold til sukker, men ikke hysterisk. Det passer meg bra, ettersom det er samme linje som vi har lagt oss på hjemme.

Raffinert sukker har null næringsverdi, og ettersom vi har et over gjennomsnittlig aktivt barn, var vi svært tilbakeholdne med sukker fram til hun var et og et halvt, for så å gradvis gi henne litt. F.eks så blander vi fortsatt ofte egen yoghurt til henne (yoghurt naturell og ren fruktmos), men vi kan også sende med kjøpeyoghurt. Når vi bruker sukker hjemme, bruker vi stort sett økologisk sukker som er uraffinert. I helga får hun en liten sjokolade, og jeg klarer ikke å se at dette gjør noen skade så lenge hun spiser sunt ellers. Alt med måte.

Barnehagen vår følger samme linje. De bruker ikke syltetøy, saft etc i hverdagen, men foreldrene får lov til å sende med det de ønsker når det er bursdag. Det oppfordres til å tenke sukkerfritt, men kake er også helt ok. Med 13 barn i avdelingen, snakker vi om en bursdag i måneden, og om det betyr sjokoladekake en gang i måneden, så synes jeg faktisk det er helt ok. Jeg hadde reagert mer på om de var sløve i forhold til dette i hverdagen, noe de ikke er.

Når barn ikke får lov til å ha syltetøy uten sukker på matpakken fordi barnehagen er sukkerfri, da synes jeg det har gått for langt.

Alt med måte, også sukker. Fanatisme har jeg imidlertid lite til overs for.

Endret av Dalwhinnie
Gjest Pest
Skrevet

Det var godt å se at de nye undersøkelsene rundt hypre barn og sukker ble tatt med, det er ganske relevant. Jeg synes det er hysterisk og tåpelig med bare betegnelsen sukkerfrie barnehager, fordi:

- Det fremstilles som om sukker alene er så forferdelig.

* For meg er det mer logisk med en barnehage som har en sunn matprofil, altså ikke fokus på det å kutte sukkeret men fokus på en sunn kost fordi en ser helheten.

- Det er ikke på barnehagen at barna får i seg de store sukkerdosene, det er hjemmenfra.

* Så barnehagene setter masse restriksjoner, uten at det egentlig har noe mer for seg.

Her en dag hørte jeg om en kostholdundersøkelse blandt barn, de fant overraskende ut at mange barn spiser for mye frukt, slik at de mister andre viktige næringskilder og får i seg for lite protein og vitaminer fra andre kilder enn frukten.

Jeg ønsker meg ikke en fruktfri barnehage av den grunn, men at folk skal kunne finne en balanse.

Min konklusjon er at jeg ønsker meg en kostbevisst barnehage, ikke nødvendigvis en "sukkerfri".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...