Gå til innhold

Summerjoys høstglede. Baby på vei!


SummerJoy

Anbefalte innlegg

Hei alle!

Tenkte jeg skulle lage meg en graviditetsdagbok jeg også. Har veldig behov for å skrive om det som skjer med meg føler jeg. Jeg er ikke så kjent her, laget meg en bruker da jeg ble gravid.

Er altså 25 år gammel, har samboer, er student og har termin 1.november.

Er nå i uke 13, og de siste dagene er de første jeg har klart å sitte oppe siden uke 6. Har vært sengeliggende med en ekstrem kvalme.

Har veldig behov for å prate om dette, for det er noe av det værste jeg har opplevd. :(

Føler ikke at folk helt forstår, eller noen gjør det, men føler de fleste bare har hatt "morgenkvalme" og fungert helt fint resten av dagen.

Jeg derimot har vært kvalm døgnet rundt i altså 6 uker. Begynte vel å kaste opp rundt uke 7-8.

Har gått ned i vekt og føler meg fryktelig svak. Var vel i uke 10 eller noe jeg fikk Afipran av legen, og det hjalp såpass at jeg klarte å holde på maten. Litt i allefall.

Nå er jeg altså litt bedre, men kvalmen er fortsatt der innimellom.. Håper så inderlig at jeg blir kvitt det snart. Føler ikke at jeg har mye liv for tiden. Jeg orker ikke en gang å rydde ihuset.

Jepp, mye klaging her, men mye av grunnen til at jeg oppretter en slik dagbok er vel for å ha et sted jeg kan ha lov til å klage.

Oppdaget graviditeten rundt uke tror jeg det var. Litt senere kanskje... Var helt uforberedt. Jeg og samboeren hadde liksom lagt sammen 1 gang på ja 2 måneder. (HEHE!) Og jeg har pleid å kjent når jeg har eggløsning, og var sikker på jeg ikke hadde det den gangen. Vel, så feil kan man ta.

At mensen ikke kom reagerte jeg ikke på, for jeg har hatt veldig lange uregelmessige sykluser etter p pille slutt (for 1 år siden i mars).

Men jeg syntes den var borte vell lenge kanskje.. Hehe.

Det som gjorde at jeg fikk mer mistanke var at jeg var så utrolig trøtt, husker jeg var på Ikea med mamma, og bare hang over handlevognen. Lignet ikke meg i det hele tatt. Fikk også intense sultbyger innimellom, gjorde direkte vondt og måtte ha mat øyeblikkelig. Sist men ikke minst, fikk enormt ømme bryster og tisset veldig ofte følte jeg. Men egentlig koplet jeg ikke alt dette til graviditet, siden jeg trodde det var så usannsynlig at jeg skulle være det.

Gikk vel egentlig forbi et apotek og tenkte, hmm skal jeg ta en test eller? Var helt sikker på at den skulle bli negativ, kjøpte bind i samme slengen liksom. Ble altså veldig sjokka da to streker lyste mot meg. Men også veldig GLAD!

Har ønsket meg barn lenge.

Samboer ble også kjempeglad da han ble vant til tanken:)

Så gikk det vel ca en uke da, også satte kvalmen gradvis inn... Og den ble værre og værre for hver dag. Ganske uutholdelig til slutt kan man si. Det er utrolig slitsomt å spy hele tiden.

Har en ekstrajobb ved siden av studiene som jeg er sykemeldt fra.

Når det gjelder studiene, har jeg ingen obligatorisk oppmøte heldigvis, men jeg har store problemer med å se hvordan jeg skal stå på vårens eksamener. Jeg har ikke fått lest siden i begynnelsen av februar. Har rett og slett ikke klart det, har hatt nok med å eksistere.

Så ja, en stor bekymring der. Men eksamener kan man vel alltids ta igjen? Alle kan jo bli syke. Får prøve å ikke bekymre meg så veldig for det, blir nok ikke bedre av det akkurat.

Så til litt positive ting:

Hadde min 1.legekontroll i uke 12. Og da fikk jeg høre hjertet til babyen! Så utrolig stas var det! Utrolig merkelig følelse, et hjerte som slår heeelt nederst i magen min. Hehe...

Legen sa det var sterk og god fosterlyd, men hun klarte ikke telle pulsen for det romlet så fælt i magen min :fnise:

Det var i allefall en kjempefin opplevelse oppi all kvalmestyret. Hehe...

Legen sa jeg skulle tenke på det når jeg var på mitt kvalmeste, blir liksom litt lettere å takle da.

Prøver jo å tenke at jeg ikke er syk, det kunne vært værre. Jeg kunne vært kvalm av strålebehandling for kreft liksom...

Jeg er bare kvalm fordi jeg er GRAVID. Og det er jo en lykkelig omstendighet!

Har allerede sagt at dette blir første og eneste barn. Og jeg som alltid har ønsket meg 4. Vel, det var før jeg stiftet bekjentskap med kvalmehelvete...

Men for tidlig å bestemme seg for sånt egentlig, går det over snart og sånn så kan det jo hende jeg klarer å manne meg opp til å gå igjennom det en gang til.

Tenker med skrekk og gru på de som er kvalm i 9 mnd! Fy søren. Håper og tror ikke det skjer meg, da jeg tross alt har merket litt bedring de siste dagene som sagt.

Oi, dette ble langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har foressten blød neseblod hver dag (ikke mye, men litt) siden jeg ble gravid. Noen som vet om dette er vanlig?

Glemte å si det til legen på 1.kontrollen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen! Og gratulerer med liten spire på vei.

Håper du blir raskt bedre nå, og at du kan få lov til å nyte en deilig sommer og høst med stormage. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med spiren! :) og velkommen i dagboknabolaget! :rosasmil:

Håper du blir bedre fra kvalmen snart... jeg vet det er fryktelig slitsomt, har slitt en god del med det jeg og...

Ang. neseblod - det er forferdelig normalt! ;) slimhinnene dine er så skjøre nå, så det skal ingenting til før du blør. Du vil etterhvert merke at du kan blø i tannkjøttet når du pusser tenner og, det er bare en del av sjarmen ved å være gravid! ;)

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med den lille spiren din, og med 13 uker!=)

Håper kvalmen tar av fullstendig snart da, og det lover jo godt at den er blitt litt mildere allerede. Jeg spydde til uke 17, men kun om morningene fra uke 10-11 av. Fra uke 5-6 og til uke 10, var jeg sinnsykt kvalm av ingenting, og spydde vel en 3-4 ganger for dagen. Likevel betegner jeg ikke det som den verste kvalmen, du har det nok hatt verre. Men kjenner meg igjen fra det me å ikke orke å rydde, vaske, lage mat, spise noe særlig eller ha noe liv. Var konstant kvalm og uggen og slapp og tom for energi. Satt vel egentlig bare å så inn i veggen og prøvde å trykke i meg tørre knekkebrød og kjeks og isvann og prøvde å ikke spy. Og alt ble så visuelt for meg. Kunne brekke meg av en tegneseriefigur på tv liksom..hehe.. Husker at jeg tenkte at dersom dette ikke skulle ende bra, ville jeg ikke prøve igjen med engang pga kvalmen. Ukene etter uke 10 hadde jeg et fast rituale. 1. Stå opp, 2. spy, 3. spise frokost, 4. spise hver 2-3 time for å holde kvalmen borte. Måtte også ha med meg kaldt vann overalt.

Trøst deg med at det nok blir bedre om ikke så alt for lenge. Nå er kvalmen heeelt borte, og livet er plutselig mye lysere=)

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for hilsener og gode ord dere :)

Fint å høre at det med neseblod er normalt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ballerina

Gratulerer så mye med en liten spire :) Må være grusomt å være så kvalm... håper virkelig den avtar nå som du er over de magiske 12 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Lenge siden jeg har skrevet her nå.

Mast litt motivasjonen... Har ikke lest så mye i andre sine dagbøker, men har lest noen. Og blir litt deppa. Folk er jo så friske og freshe...

Men men, dette er en dagbok fra en jente som ikke føler seg fresh. Langt, langt i fra ;)

Kvalmen har lettet litt. (Hurra! og BANK i bordet) Lettet først for 1 uke siden, noe sånt. Jeg spyr fremdeles innimellom... spesielt etter tannpuss, den tannkosten altså, fremkaller brekninger så det holder. Og innimellom ellers også.

Målet om dagene er å spise mest mulig og klare å holde på det.

Legen min sine nøyaktige ord for 1 uke siden var "du ser ikke akkurat gravid ut". Tynn og omtrent ikke mage.

Men! Hun målte livmoren og den var visst heelt gjennomsnittlig så babyen vokser nok som den skal, selvom mor krymper. :D

God fosterlyd er det også...

Har klart meg den siste uken uten kvalmestillende :)

Ellers er jeg 100 % sykemeldt fra jobb og skole. Har fått fritak fra eksamen i vår. Det har vært nytteløst å lese.

Dagene går sånn her: sove først i 10 timer, våkne og fremdeles svi på øynene av trøtthet, forsøke å spise litt, ligge i ro for at kroppen skal ta til seg næring. Også ligge på sofaen resten av dagen og se tv/være på pc.

På en god dag orker jeg å ta en liten tur i nabolaget.

Sliter med lavt blodtrykk..og det svimler for meg vær gang jeg reiser meg. Har flere ganger sunket sammen, beina blir til gele.

MEN. Tross alt dette så er jeg OVERLYKKELIG. Jeg skal bli MAMMA!

Fikk foressten en utrolig sårende kommentar av min egen søster idag. Mamma snakket med henne på tlf, og hun klarer faktisk å si at jeg er sliten og trøtt fordi jeg ikke får dagslys!! At jeg måtte få motivasjon til å komme meg ut.

Åja, sier du det du?? tusen takk for opplysningen da! Er det virkelig det som er kuren?? Fantastisk at noen endelig sa det til meg da!

Jeg som vanligvis ikke er noe nærtagende, begynte bare å grine i ren frustrasjon... Her har jeg vært skamdårlig i ca 3 månender og alt jeg egentlig bare bør gjøre er å få meg litt dagslys?!

Vet hun mente det godt, men det var bare utrolig frustrerende og sårende. Bare de som har vært i min situasjon kan vel forstå det.

også motivasjon da gitt! Som om ikke alt jeg ønsker meg, av hele mitt hjerte, er å være i stand til å gjøre kjekke ting, gå på kjøpesenter og se på babyklær, sitte på altanen og nyte solen, være på grillparty og viktigst av alt være i stand til å ta eksamen!!

Det er ikke motivasjonen det går på her, det er EVNEN.

Jaja....

Skal på ultralyd den 29. mai og ser utrolig frem til det!

Men er litt redd også selvsagt... hva om ikke alt er som det skal?

Det blir spennende, thats for sure....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med barn i magen.Kjenner meg så utrolig godt igjen i det du skriver.Jeg var også kjempedårlig i mitt første svangerskap.Lå rett ut i to mnd og kasta opp dag og natt.Gikk ned fem kilo og fikk kjeft av jordmora mi.Makan,ikke akuratt min feil da.Det ga seg heldigvis i uke 18.

Nå er jeg gravid igjen og går nesten bare å venter på at kvalmen skal komme.Men håper jo det blir annerledes denne gangen da.

Lykke til på ultralyd og håper kvalmen forsvinner helt.

:goodbye:

Endret av skogmusa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pysepus

Gratulerer så mye! :-D

Godt å høre at kvalmen gir seg nå! Håper det holder seg sånn og at det bare blir bedre og bedre slik at du orker å gjøre flere ting! Men det er jo bra at søsteren din har svaret på alt ;) Du får si det til alle de gravide som er kvalme og ikke orker noe! :lol: Nei, er man dårlig så orker man ikke så mye! :troest:

Blir spennende med ultralyd! Det er jo bare en uke og en dag til det jo :-D Håper du forteller hvordan det går!

Ha en fin dag! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye! Skjønner det må være slitsomt å være så kvalm. Jeg er en av de som har vært veldig heldig og har sluppet mye plager. Men tannbørsten har vært min fiende også. Men når jeg bruker elektrisk tannbørste brekker jeg meg mye mindre enn med vanlig. Så hvis du har en slik liggende så kan den være grei å bruke.

Hilsen Lovebird 21+3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

På tide med en oppdatering!

Nå er jeg MYE bedre. Kvalmen er borte og mat smaker godt igjen!!

Ikke noe annet ord en FANTASTISK kan beskrive det. Hehe!

Igår var vi på ultralyd og fikk se vårt lille mirakel!

Det var en perfekt liten baby - veldig aktiv og kjempesøt!

En liten jente!!

Er lykkelig nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mye tilsa at vi skulle få jente egentlig. Jeg har vært møkkadårlig, pulsen til barnet har lagt over 140, det kinesiske fødselskartet...Hehe!

Men jeg hadde sånn guttefølelse at jeg var sikker på det var en liten gutt. Hehe, den følelsen var ikke til å stole på tydeligvis.

Vi er kjempeglade for en liten prinsesse.

Terminen min ble forskyvet med en uke. Helt ok. 8.november er datoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg kunne ligge ut et bilder av vår vakre baby! Fikk til og med 3D bilder- hadde ikke ventet det. Fikk 9 bilder til sammen:):)

post-21053-1212105942_thumb.jpg

Ingen tut her nei:

post-21053-1212105971_thumb.jpg

post-21053-1212105867_thumb.jpg

Endret av SummerJoy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har visst ikke vært i dagboka di før, jeg...

..så gratulerer med dagbok og baby i magen!!! :)

Godt kvalmen endelig er over!!! :hoppe:

Og ikke minst, gratulerer med ei lita søt :babyjente: i magen din!! :)

(Når jeg satt og leste meg nedover i boka di, tippet jeg faktisk for meg selv at det var jente, før jeg leste resultatet.... :fnise: )

Jeg hadde veldig guttefølelse for meg selv, og det stemte her!! :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...