PoisonIvy Skrevet 25. april 2008 #21 Skrevet 25. april 2008 Jeg syns du skal gi penger, dersom det er det hun ønsker seg... Mya snakk om å gi gaver som minner en på konfirmasjonen. Det er viktig å huske på at majoriteten av dagens konfirmanter konfirmerer seg fordi alle andre gjør det og for alle gavene (har jobbet på ungdomsskolen i 6 år) Jeg fikk selv kakkespader, sølvskjeer ol til min konfirmasjon og kan ikke akkurat si at disse gavene betyr mye for meg i dag (er nå 30 år) Mulig jeg høres litt kynisk ut, men jeg mener nå at dette er realitet.
trulta_ Skrevet 25. april 2008 #22 Skrevet 25. april 2008 Greit at hun ønsker seg penger, men de blir mest sannsynlig brukt til noe ufornuftig. Hva med en fin gullring? Litt klassisk, så kan hun bruke den i mange år. Eventuelt bestikk i sølv eller hardanger. Si ifra hva du kjøper til henne
Gjest Piper Skrevet 25. april 2008 #23 Skrevet 25. april 2008 (endret) Greit at hun ønsker seg penger, men de blir mest sannsynlig brukt til noe ufornuftig. Hva med en fin gullring? Litt klassisk, så kan hun bruke den i mange år. Eventuelt bestikk i sølv eller hardanger. Si ifra hva du kjøper til henne Hvordan kan du si at pengene mest sannsynlig vil bli brukt til noe ufornuftig? Kjenner en del konfirmanter og de har da virkelig ikke brukt pengene de fikk på ufornuftige ting. De har spart til sertifikat, kjøpt seg moped, kjøpt datamaskin, nytt stort tv, en sofa til å ha på rommet, stereoanlegg, spart til bil ol, og hvilken av disse tingene anser du som ufornuftige? Å velge ut et bestikk til en 15 åring er i mine øyne frekt, for hvordan kan du vite hva denne jenta vil like når hun blir voksen? Men det er jo enkelte som tydeligvis bare seg seg og sitt oppe i det hele, og da velger man selvfølgelig et bestikk man selv ville hatt. Men det er da virkelig ikke du som skal ha dette, men en helt annen person som vil forandre mening mange ganger før hun eventuelt ønsker å velge ut et bestikk hun selv vil ha. Er ikke alle som går med ringer heller. Jeg fikk sølvskjeer, kakespader i sølv og litt andre ting i sølv (husker faktisk ikke hva)til min konfirmasjon, og de tingene ligger pent og pyntelig oppe i skapet. Det er ikke min stil, og de har aldri vært brukt. Skal man kjøpe noe ungdommen ikke ønsker seg, skal man også kjenne ungdommen godt nok til å velge ut noe man tror vil passe akkurat denne personen om noe år. Man kjøper ikke noe man selv liker, men noe ungdommen vil like. Endret 25. april 2008 av Piper
estrella Skrevet 25. april 2008 #24 Skrevet 25. april 2008 Jeg hadde gått for pengene, selv om det kanskje ikke er like kjekt å gi, og eventuelt et lite søtt smykke ved siden av. Jeg fikk kun penger omtrent til min konfirmasjon. De brukte jeg på litt klær og språkreise. Noe jeg ikke angrer på. Satte litt inn på sparekontoen og. Jeg hadde blitt litt lei meg hvis jeg fikk kakespader, sølvbestikk o.l, ikke fordi jeg ikke vil ha slikt, men jeg vil heller finne et sett jeg ønsker meg, slik jeg kan si hvilket jeg vil. Er utrolig dumt hvis hun får masse bestikk som hun ikke liker. Og sølvskjeer er ikke så utrolig koselig gave Har tre søskenbarn som alltid får det til hver eneste jul og bursdag av tanten og onkelen. Så hvert år vi er i lag så gidder de ikke en gang å åpne gavene og kommer med kommentaren: Er bare ei sølvskje igjen.. Hun har ganske mange nå Greit det er greit å få, men hallo, det finnes grenser.
trulta_ Skrevet 25. april 2008 #25 Skrevet 25. april 2008 Hvordan kan du si at pengene mest sannsynlig vil bli brukt til noe ufornuftig? Kjenner en del konfirmanter og de har da virkelig ikke brukt pengene de fikk på ufornuftige ting. De har spart til sertifikat, kjøpt seg moped, kjøpt datamaskin, nytt stort tv, en sofa til å ha på rommet, stereoanlegg, spart til bil ol, og hvilken av disse tingene anser du som ufornuftige? Å velge ut et bestikk til en 15 åring er i mine øyne frekt, for hvordan kan du vite hva denne jenta vil like når hun blir voksen? Men det er jo enkelte som tydeligvis bare seg seg og sitt oppe i det hele, og da velger man selvfølgelig et bestikk man selv ville hatt. Men det er da virkelig ikke du som skal ha dette, men en helt annen person som vil forandre mening mange ganger før hun eventuelt ønsker å velge ut et bestikk hun selv vil ha. Er ikke alle som går med ringer heller. Jeg fikk sølvskjeer, kakespader i sølv og litt andre ting i sølv (husker faktisk ikke hva)til min konfirmasjon, og de tingene ligger pent og pyntelig oppe i skapet. Det er ikke min stil, og de har aldri vært brukt. Skal man kjøpe noe ungdommen ikke ønsker seg, skal man også kjenne ungdommen godt nok til å velge ut noe man tror vil passe akkurat denne personen om noe år. Man kjøper ikke noe man selv liker, men noe ungdommen vil like. Hvorfor skal alltid noen svare noe frekt når en skriver noe inne her?!?????? Fordi hvis en ungdom får disponere penger selv, så går kanskje mest til klær og annet som er borte om ti år! Greit bestikk ikke er det kuleste å få som 15 åring, men får brukt for den når hun blir voksen! Nei vet at ikke alle bruker ringer, jeg har nettopp begynt å brukt min ring som jeg fikk til min konfirmasjon. Jeg fikk mest penger til min konfirmasjon, nesten ingen gaver, den dag i dag kunne jeg ønsket at jeg fikk mer gaver og mindre penger!! Dette er min mening, og du trenger ikke å kicke på det jeg mener
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2008 #26 Skrevet 25. april 2008 Jeg syns alt for mange gir penger i gave. Syns det litt er stusselig, spesielt hvis man har nære relasjoner til konfirmanten (foreldre, tanter/onkler, besteforeldre, faddere etc). Om ikke gaven er så kul akkurat når man får den, blir gavene av de fleste (med enketunntak) satt mer og mer pris på jo eldre man blir.
trulta_ Skrevet 25. april 2008 #27 Skrevet 25. april 2008 Jeg syns alt for mange gir penger i gave. Syns det litt er stusselig, spesielt hvis man har nære relasjoner til konfirmanten (foreldre, tanter/onkler, besteforeldre, faddere etc). Om ikke gaven er så kul akkurat når man får den, blir gavene av de fleste (med enketunntak) satt mer og mer pris på jo eldre man blir. Enig!
Gjest Piper Skrevet 25. april 2008 #28 Skrevet 25. april 2008 (endret) Hvorfor skal alltid noen svare noe frekt når en skriver noe inne her?!?????? Fordi hvis en ungdom får disponere penger selv, så går kanskje mest til klær og annet som er borte om ti år! Greit bestikk ikke er det kuleste å få som 15 åring, men får brukt for den når hun blir voksen! Nei vet at ikke alle bruker ringer, jeg har nettopp begynt å brukt min ring som jeg fikk til min konfirmasjon. Jeg fikk mest penger til min konfirmasjon, nesten ingen gaver, den dag i dag kunne jeg ønsket at jeg fikk mer gaver og mindre penger!! Dette er min mening, og du trenger ikke å kicke på det jeg mener Hva feiler det deg? Er jeg frekk fordi jeg stiller deg et spørsmål? Vil nå heller si at du er frekk som påstår at konfirmantene bruker pengene på unødvendige ting. og at du kjefter og smeller på et veldig saklig og greit innlegg. Og selv om du mener at et bestikksett er noe du ville blitt glad for, så tror jeg faktisk de fleste voksne ønsker å velge ut sitt eget bestikksett. Så får du mene akkurat hva du vil, men jeg må da ikke være enig i det du sier bare fordi det er din mening. For min del må du ha din mening så mye du bare vil, men jeg mener at voksne mennesker bør få velge ut sitt eget bestikk. Og det er min mening, selv om du mener at jeg er frekk. Men jeg er kanskje frekk fordi jeg mener noe annet enn deg? og jeg sier det en gang til, det er IKKE din dag og det er IKKE du som er konfirmanten, så egentlig spiller det liten rolle hva du måtte mene om dette for du kjenner ikke konfirmanten en gang. Og man kjenner i alle fall ikke konfirmanten som voksen, og derfor er det helt fjernt å kjøpe noe man selv ville ønsket seg om man gikk tilbake til sin egen konfirmasjon. Men hadde alle konfirmanter kunne gå frem i tid for å se hvordan de ville blitt, så hadde det helt sikkert blitt mye enklere for de å komme med ønsker også. Men nå er de 15 år, og da ønsker de det de vil. Og jeg står fortsatt for at de fleste konfirmanter sparer til større ting, og de fereste kjøper unødvendige ting som klær ol. Kanskje de bruke litt på klær, men er det også gale? Og jeg som voksen vil velge mitt eget bestikk, men du må jo bare la andre velge for deg, men jeg vil velge selv. Min smak er helt sikkert ikke samme som det mine nieser og nevøer vil bli, og da skal ikke jeg prakke på de noe jeg anser som unødvendig siden det mest sannsynlig vil bli lagt i et skap. Endret 25. april 2008 av Piper
trulta_ Skrevet 25. april 2008 #29 Skrevet 25. april 2008 Hva feiler det deg? Er jeg frekk fordi jeg stiller deg et spørsmål? Vil nå heller si at du er frekk som påstår at konfirmantene bruker pengene på unødvendige ting. Og jeg står fortsatt for at de fleste konfirmanter sparer til større ting, og de fereste kjøper unødvendige ting som klær ol. Kanskje de bruke litt på klær, men er det også gale? Ingenting feiler meg, jeg svarte TS. Hun ønsket å gi noe annet enn penger, og jeg gidde to forslag til henne. NB: mange andre har gitt flere forslag enn meg!! Omtrent alle gaver er byttbare! Jeg hadde nok ikke som 15 åring blitt glad for et bestikk sett, men som voksen så ser du nytten av det! Helt greit at de bruker noen penger på klær og diverse andre ting, men synd om alt går bort til dette. Du har dine meninger, og jeg mine! Jeg syns ikke du er frekk fordi at du mener noe annet enn meg. Kjenner du denne konfirmanten?
Gjest Piper Skrevet 25. april 2008 #30 Skrevet 25. april 2008 Jeg syns alt for mange gir penger i gave. Syns det litt er stusselig, spesielt hvis man har nære relasjoner til konfirmanten (foreldre, tanter/onkler, besteforeldre, faddere etc). Om ikke gaven er så kul akkurat når man får den, blir gavene av de fleste (med enketunntak) satt mer og mer pris på jo eldre man blir. Det vil si at du ikke bryr deg om følelsene til 15 åringen, men tenker heller 10-15 år frem i tid. Ville sikkert vært en fantastisk dag for konfirmanten om alle skulle tenke som deg og andre her inne, der man ikke hører på konfirmanten i det hele tatt men velger ut i fra sin egen smak. Eller er man så dyktig som voksen, at man vet hva 15 åring vil like om 10-15 år? Forandret du smak fra du var 15 og oppover, eller har du samme smak i dag som du hadde det du var 15?
Gjest Piper Skrevet 25. april 2008 #31 Skrevet 25. april 2008 Ingenting feiler meg, jeg svarte TS. Hun ønsket å gi noe annet enn penger, og jeg gidde to forslag til henne. NB: mange andre har gitt flere forslag enn meg!! Omtrent alle gaver er byttbare! Jeg hadde nok ikke som 15 åring blitt glad for et bestikk sett, men som voksen så ser du nytten av det! Helt greit at de bruker noen penger på klær og diverse andre ting, men synd om alt går bort til dette. Du har dine meninger, og jeg mine! Jeg syns ikke du er frekk fordi at du mener noe annet enn meg. Kjenner du denne konfirmanten? Jeg kjenner tydeligvis denne konfirminanten bedre enn det du og TS gjør,s iden jeg ville gått etter ønske fra konfirmanten. Og jeg er helt uenig med deg i at bestikk er noe nyttig, for jeg ville aldri latt andre velge ut bestikk for meg. Jeg vil ha den stilen jeg vil ha, og ikke en stil andre har valgt ut på grunn av at de likte det. Og ejg svarte på ditt innlegg fordi du skrev at de fleste konfirmanter bruker pengene på unødvendige ting. Og det er ikke noe de andre har nevnt.
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2008 #32 Skrevet 25. april 2008 Da jeg var konfirmant ønsket jeg meg bestikket "Lilje" og fikk en del av det, bla fra besteforeldrene mine. Siden har jeg samlet på det fram til jeg ble voksen. Har nå 12 av hver. Noen blir faktisk veldig glade for slikt. Hadde jeg fått et mønster som jeg ikke i det hele tatt likt, kunne jeg jo ganske enkelt ha byttet i et annet. Det er lurt å spørre konfirmanten (eller foreldrene) om h*n samler på sølv og evt. hva slags mønster h*n ønsker seg.
Filur Skrevet 25. april 2008 #33 Skrevet 25. april 2008 Da jeg var konfirmant ønsket jeg meg bestikket "Lilje" og fikk en del av det, bla fra besteforeldrene mine. Siden har jeg samlet på det fram til jeg ble voksen. Har nå 12 av hver. Noen blir faktisk veldig glade for slikt. Hadde jeg fått et mønster som jeg ikke i det hele tatt likt, kunne jeg jo ganske enkelt ha byttet i et annet. Det er lurt å spørre konfirmanten (eller foreldrene) om h*n samler på sølv og evt. hva slags mønster h*n ønsker seg. Og mange 15åringer driter i bestikk og kakespader og vil heller spare pengene til noe de faktisk ønsker seg. Nå er jeg snart 22 og har fremdeles like liten interesse av sånt som da jeg var 15.
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2008 #34 Skrevet 25. april 2008 Hvorfor skal alltid noen svare noe frekt når en skriver noe inne her?!?????? Så da overhode ikke noe frekt i det svaret? Ditt motsvar derimot synes ikke det er noe å kjefte og smelle for at noen antyder at ungdommer kan bruke penger på fornuftige ting?
Gjest Evine Skrevet 25. april 2008 #35 Skrevet 25. april 2008 Hvis konfirmanten ønsker seg penger, så synes jeg han eller hun skal få penger. Hva er som gjør at så mange tror de vet bedre hva konfirmanten ønsker seg enn konfirmanten gjør selv? Mine sønner fikk masse penger til konfirmasjonene sine .. Pengene ble brukt til store ting som de ønsket seg og som de ikke hadde fått råd til uten å få pengegaver. Yngstemann kjøpte seg en spesiell og veldig dyr sykkel for pengene han fikk ..
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2008 #36 Skrevet 25. april 2008 Hvis hun ønsker seg penger, gi henne penger. Hun får nok sikkert nok til å "minne henne om dagen" ellers. Og som flere sier; Det er jo det hun ønsker seg selv. Hvorfor gå i mot det?
California Skrevet 25. april 2008 #37 Skrevet 25. april 2008 Jeg syns alt for mange gir penger i gave. Syns det litt er stusselig, spesielt hvis man har nære relasjoner til konfirmanten (foreldre, tanter/onkler, besteforeldre, faddere etc). Om ikke gaven er så kul akkurat når man får den, blir gavene av de fleste (med enketunntak) satt mer og mer pris på jo eldre man blir. Jeg syns det kan være greit å gi penger i gave dersom konfirmanten har uttrykt at de skal bruke det til noe spesielt (førerkort, scooter, reise), men har merket meg at blant mange konfirmanter er det bare om å få så mye penger som mulig, og det syns jeg blir feil. Til konfirmasjonen min ønsket jeg meg praktiske ting, ikke smykker (visste det uansett ville bli noen smykker). Den store fjellsekken og soveposen jeg fikk bruker jeg fortsatt, snart 10 år senere. Noen smykker jeg fikk har også vært fint å ha i ettertid, bunadssølv og klassiske gullringer, og det er disse gavene jeg husker best og setter pris på.
Bomull Skrevet 25. april 2008 #38 Skrevet 25. april 2008 Hva med en liten vri da? Invester i pengebeløpet i aksjer eller fond, med en viss restriksjon på når det kan tas ut? Et vennepar jeg kjenner fikk en pengegave i fond til sitt bryllup, og nå har det vokst ganske mye.
Gjest Gjest-M- Skrevet 25. april 2008 #39 Skrevet 25. april 2008 Jeg fikk veldig mange gaver til min konfirmasjon, og må innrømme at jeg ble litt skuffet. Ønsket meg mest penger, for å kunne ta sertifikat når den tiden kom. Og jeg har til dags dato ikke brukt/hatt nytte av disse gavene (bortsett fra gullhjerte fra foreldrene mine), og jeg er 40 år... Er enig med dem som sier at sølvtøy er lite interessant for en 15-åring, med mindre vedkommende samler på noe spesielt. Da vi giftet oss, fikk vi 12 sølvteskjeer i gave, og jeg syns det var litt dumt at andre "bestemte" hvilket mønster jeg skulle ha på mitt sølv. Kunne sikkert byttet det, men da hadde sikkert giveren blitt fornærmet(kjenner jeg dem rett...) Gi penger, ikke alle konfirmanter bruker dem på klær og uvarige ting. Min sønn har fortsatt sine penger i banken, 5 år etter.
Gjest Skrevet 25. april 2008 #40 Skrevet 25. april 2008 (endret) Hvis hun vil ha penger så hadde jeg evt gitt henne et gavekort på en smykebutikk eller lignende. Jeg gjorde tabben ved å si at jeg ikke ønsket meg smykker, men helst penger. Unnskyld og si det, men fikk så utrolig mye drit som jeg aldri noen sinne kommer til å se igjen, og har mest trolig ikke sett siden den dagen. Alt av pyntefigurer, fotoalbum, smykker (ja da, fikk noen), bøker, bilder o.l. har blitt stuet bort et eller annet sted og mest trolig blir det ligende der til foreldrene mine en eller annen gang kaster det. Fordi hvis en ungdom får disponere penger selv, så går kanskje mest til klær og annet som er borte om ti år! Greit bestikk ikke er det kuleste å få som 15 åring, men får brukt for den når hun blir voksen! Da tror jeg at jeg kjente veldig mange voksne 15 åringer. Store deler av beløpene ble spart og resten ble brukt til hva enn de ville akkurat da. Å få bestikk som 15 åring er utrolig upraktisk. Ikke bare fordi de mest trolig gir blanke i det akkurat da, men også fordi man neppe vet om et mønster man vil ha om man vil ha et, og man må jo bytte det innen en viss tid. Og den dagen man faktisk begynner å intressere seg for det så er det utrolig kjedelig å sikkert ha fått en del ting og så finne ut at man rett og slett ikke liker det mønsteret. Endret 25. april 2008 av Gjest
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå