Gå til innhold

Forsøppling rundt hytteveggen


Jane F.

Anbefalte innlegg

Man har ei hytte som ligger 10/12 meter fra vannet og man har ei nydelig strand nedenfor. Men når man kommer på hytta er det titalls engangsgriller og bleier strødd omkring. Må jo heller ikke glemme at folk tisser og bomelommer rundt i buskene rundt hytta og man finner papir overalt.

Det er for jævlig at når man kommer på hytta ligger halve komunen og soler seg og forsøppler. I tillegg parkerer de langs med den private veien og stenger for, slik at du ikke får kjørt ned til hytta engang.

Er noe man lovlig kan gjøre for å forhindre slikt? Eller er loven om "fri" strandsone slik at man bare må sitte å se på, at andre bruker hyttetomta?

Jeg blir så lei, får jo ikke lyst til å dra dit heller når det blir sånn :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter hvordan jeg har forstått reglene, så kan dere ikke hindre folk i å bruke strandområdet. Om dere kan gjerde inn selve hytta vet jeg ikke, tror det kommer an på hvor langt unna strandsonen den ligger.

Men om veien er privat, er dere i deres fulle rett til å stenge den, for eksempel med å sette opp en port eller bom, i det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har planer om å sette opp bom... men tviler at det kommer til å hjelpe så alt for mye, ettersom stranden er den beste i mils omkrets.

Hvis man i så fall skal gjerde inn hytta så hva er det man skal gjerde inn? det er en ganske stor tomt men mesteparten er området ned mot sjøen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det deres private strand? I såfall er det vel faktisk sånn at om hytta deres ligger få meter fra stranda (10-12 m er få...) så mener jeg at det ikke er fri adgang til denne, selv om det vel er sånn at man har lov til å legge til midlertidig og til gjennomgang... Eller tar jeg helt feil? Det er i hvert fall slik det er blitt praktisert der i Oslofjorden hvor min familie har hytte. Å sette opp gjerde tviler jeg på at dere har lov til, men skal ikke si det for sikkert. Det er mye bra med fri ferdsel, og mange dumme hytteeiere, men jeg har medfølelse med dere som opplever så mye forsøpling og håper dere finner ut av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tomta går helt ned i sjøen.. det er alt jeg vet.. det er ikke min/vår hytte men den tilhører familien.. men det er ingen som har brukt den på flere år på grunn av dette med all ferdselen og søplet.

Og nå når vi "barna" har blitt så gamle, har flere av oss tenkt på å begynne å bruke den igjen:) men vi får se da..

"ønsker flere tips velkommen" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr

I utgangspunktet er det fri ferdsel i strandsonen selvom området er privat eiendom.

Det er et skille mellom innmark og utmark når man definerer innholdet i allemannsretten. I innmark er det begrensede ferdselsrettigheter og i utmark er det i utgangspunktet fri ferdsel. Dog finnes det enkelte begrensinger her også.

Skillet mellom innmark og utmark er definert i friluftsloven, og regnes som opparbeidet eller dyrket mark. Hage, som regnes som en privat sone rundt hytta, vil være typisk eksempel på innmark. Selvom det er fri ferdsel i utmark begrenses denne retten av at man skal opptre hensynsfullt, og i henhold til regler for øvrig. Det er for eksempel ikke lov til å forsøple, og som eier kan man bortvise besøkende som ikke overholder dette.

Allemannsretten står sterkt i Norge, og man har sett mange eksempler de siste årene på at eiere har forsøkt å gjøre utmark til innmark ved å sette opp møbler, flaggstang og lignende. Høyesterett har ved flere anledninger avsagt dommer som går ut på at slike private anretninger likevel ikke skal være til hinder for fri ferdsel.

Når det er sagt, tror jeg at i deres tilfelle, hvor det dreier seg om 10-12 meter fra hytta til stranden, vil man kunne si at dette dreier seg om hyttas naturlige private sfære, og dermed definere området som innmark. Jeg tror fremdeles selve gjennomgangsretten består, men ikke retten til å slå seg ned. Dette er jeg usikker på, og det kan også ha betydning hvorvidt deres hytte ligger i veien for andre områder innenfor - det er nettopp for å sikre fri ferdsel at man har passeringsrett. Jeg mener at man operer med en tommelfingerregel om at et mål rundt hytta er greit å definere som innmark.

Det er hevet over enhver tvil at man kan hindre andre i å bruke ens private innretninger, så som brygge, badetrapp og lignende.

Det er så synd at folk ødelegger synet på allmannaretten ved å forsøple og ta seg mer til rette enn man har krav på. Jeg ville nok forsøkt å få bragt på det rene hva som er tilfelle for dere, om det er innmark eller utmark, og deretter krevet at besøkende fulgte reglene. Uansett burde man i det minste utvise normal folkeskikk og rydde etter seg.

Ta kontakt med kommunen, de kan ofte hjelpe med slikt.

Linker til noen sider med mer informasjon:

Almennhetens rett til fri ferdsel

Advokatenhjelperdeg.no

Jusstorget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...