Gjest Gjest Skrevet 20. april 2008 #21 Skrevet 20. april 2008 Det var da en underlig holdning...å spekulere i om barn ikke har det bra hos foreldrene sine bare fordi foreldrene med god grunn er skeptiske til barnevernet? Hehe, da misforsto du meg litt. Det jeg mente var at om de noen gang skulle få bruk for hjelp av barnevernet tror jeg det er dumt for barna om foreldrene har en slik holdning til barnevernet. Det tror jeg kunne gjort mer skade på barna enn hjelp til dem. Ved at barna blir sittende igjen med intrykk av at barnevernet er den store stygge ulven. Jeg tror overhodet ikke at de med dårlige holdninger til barnevernet er dårlige foreldre enn andre i det hele tatt. Forsto du hva jeg mente nå? Jeg ser det kom litt feil ut...
Gjest skal vi nå se Skrevet 20. april 2008 #22 Skrevet 20. april 2008 Ikke at barnevernet aldri gjør feil, men: Jeg husker en dokumentar oppfølging av en sak hvor barnevernet ble dømt (fylkesmannen/rettssystemet) for at de gjorde en feil da de gikk inn og tok barna fra foreldrene. Var mye styr i media, og alle naboer og alle i bygda engasjerte seg mot det fæle barnevernet. Og så fikk de jo rett i at barnevernet var fæle, det ble slått fast at barnevernet tok feil. Så da NRK intervjuet barna i voksen alder, viste det seg at barna hadde vokst opp i et helvete, og at de ble tvunget tilbake til helvete. Barna som nå var voksne var veldig bitre på barnevernet. Ikke fordi barnevernet hadde tatt dem ut. Nei, fordi at barnevernet sluttet å kjempe for å få barna vekk fra foreldrene etter at bv ble idømt å holde seg borte fra familien. For det var barna og barnevernet som visste og forstod hvor jævlig de hadde det hjemme. Slekt, venner, naboer, sambygdinger og alle andre som engasjerte seg mot barnevernet, inkludert fylkesmann og rettssystem gikk ut fra foreldrenes versjon- Barna hadde det flott hjemme, og de stakkars traumatiserte barna hadde fælt i barnevernets/forsterhjem. Som var en helt motsatt virkelighet enn det barna faktisk opplevde. Jeg er drittlei av at foreldres ord blir tatt mye mer hold i enn barnas og barnevernets granskninger og funn. Når man vet hvor utrolig lite barnevernet bruker tvang, så er det helt horribelt å se hvor mange som blindt tror på foreldres versjoner, til og med uten å høre hva barna og barnevernet kan fortelle om.
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2008 #23 Skrevet 20. april 2008 Ikke at barnevernet aldri gjør feil, men: Jeg husker en dokumentar oppfølging av en sak hvor barnevernet ble dømt (fylkesmannen/rettssystemet) for at de gjorde en feil da de gikk inn og tok barna fra foreldrene. Var mye styr i media, og alle naboer og alle i bygda engasjerte seg mot det fæle barnevernet. Og så fikk de jo rett i at barnevernet var fæle, det ble slått fast at barnevernet tok feil. Så da NRK intervjuet barna i voksen alder, viste det seg at barna hadde vokst opp i et helvete, og at de ble tvunget tilbake til helvete. Barna som nå var voksne var veldig bitre på barnevernet. Ikke fordi barnevernet hadde tatt dem ut. Nei, fordi at barnevernet sluttet å kjempe for å få barna vekk fra foreldrene etter at bv ble idømt å holde seg borte fra familien. For det var barna og barnevernet som visste og forstod hvor jævlig de hadde det hjemme. Slekt, venner, naboer, sambygdinger og alle andre som engasjerte seg mot barnevernet, inkludert fylkesmann og rettssystem gikk ut fra foreldrenes versjon- Barna hadde det flott hjemme, og de stakkars traumatiserte barna hadde fælt i barnevernets/forsterhjem. Som var en helt motsatt virkelighet enn det barna faktisk opplevde. Husker også de dokumentaren- Dattera sa rett ut at naboers og sambygdigers "gode hjep" fratok henne og hennes søsken flere ektra år fra deres barndom. De kunne vært tidligere i fsterhjem el.l. om det ikke hadde vært for at "alle" bedyret hvor gode forholdene i hjemmet var... Saken fra Bindalhar jeg ikke noe formening om- Det er kun de tre guttene selv som vet hva de har vært igjennom. Holder selv på å bli fosterforeldre i dise dager. Ser at det i enkeltes øyne gjør oss suspekte og at vi samarbeider med ondsinnede bv-ansatte som ønsker større budskjettoverføringer...
Tiit Skrevet 20. april 2008 #24 Skrevet 20. april 2008 Husker veldig godt den utrolig triste saken fra Skien/Porgrunn (tror det var der et sted) hvor støttegruppas massive angrep på barneverntjenesten gjennom media gjorde at barna ble fratatt den hjelpa de skulle hatt. Såvidt jeg husker var presten blant annet viktig i dette "støttenettverket" som barna i ettertid var bitre på for at de ødela barndommen deres. Det kan være stor forskjell på hva som er foreldrenes beste og hva som er barnets beste.
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2008 #25 Skrevet 20. april 2008 Min erfaring er at barnevernet/fylkesnemnda gir seg for lett. Har selv vært barn i bvs søkelys etter mottatt bekymringsmeldinger, men både foreldrene mine og alle nære venner bedyret overfor dem at vi hadde det så bra hjemme, så da.... Selvfølgelig var jeg glad for det den gangen at vi skulle få bo hjemme, men hva visste vel jeg? Det er jo ikke før som voksen at jeg ser at det beste hadde vært om vi ble tatt derfra. Jeg har vondt for å tro at bv i den aktuelle saken har sett seg ut en tilfeldig familie og bestemt seg for å at den skulle de ta og rive fra hverandre helt uten grunn. Det skjer bare ikke! Om det skulle være som noen foreslo over her, for å få økte bevilgninger, hvorfor ikke stå hardere på overfor de familiene hvor barn ikke har det bra?
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2008 #26 Skrevet 20. april 2008 Når man her på kvinneguiden finner flere eksempler på at bv ikke har gjort nok så syns jeg det er bevis nok om at vi faktisk er uvitende om hva som egentlig er tilfelle i landets hjem jeg....... Jeg syns det er fryktelig trist at vi skal sette så store spørsmålstegn til en instans som jobber for at barna skal ha det så godt som mulig. Det hadde vært til alles beste om vi heller hadde støttet dem.... Selv er jeg oppvokst i et forholdsvis godt hjem, men med en pskisk ustabil mor. Dette har vært en godt bevart hemmelighet hele livet mitt. Og har blitt skjult for alle rundt. Det viser bare hvor mye som ingen andre enn de innenfor husets fire vegger vet etter min mening. Det er først nå i voksen alder jeg har fått forståelse for hva som egentlig skjedde i min barndom og som har formet meg til den jeg er. Og først nå jeg har klart å fortelle mine beste venner om hvorfor jeg var som jeg var i tenårene når jeg var forferdelig mye sint på foreldrene mine, og de ikke forsto hvorfor fordi de var så hyggelige og det var så perfekt hjemme hos oss... "perfekt" ja...
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2008 #27 Skrevet 20. april 2008 Min erfaring er at barnevernet/fylkesnemnda gir seg for lett. Har selv vært barn i bvs søkelys etter mottatt bekymringsmeldinger, men både foreldrene mine og alle nære venner bedyret overfor dem at vi hadde det så bra hjemme, så da.... Selvfølgelig var jeg glad for det den gangen at vi skulle få bo hjemme, men hva visste vel jeg? Det er jo ikke før som voksen at jeg ser at det beste hadde vært om vi ble tatt derfra. Jeg har vondt for å tro at bv i den aktuelle saken har sett seg ut en tilfeldig familie og bestemt seg for å at den skulle de ta og rive fra hverandre helt uten grunn. Det skjer bare ikke! Om det skulle være som noen foreslo over her, for å få økte bevilgninger, hvorfor ikke stå hardere på overfor de familiene hvor barn ikke har det bra? Jo, jeg er overbevist om at enkelte saksbehandlrere og ledere i bv kan handle ut fra personlige motiver og hevn. Man kan jo undres når de lager saker fordi de får inn bekymringsmeldinger som går på at man stiller spørsmål(noe som et ganske vanlig for jurister) og noe alle har rett til etter forvaltningsloven og at man ikke kom til ett møte med offentlige instanser. Et møte man meldte avbud til flere uker tidligere og der de gir far (uten foreldrensvaret etter loven på dette tidspunkt) rett til å ta alle beslutninger. Og også når de stiller opp for far ubetinget når han melder deg til bv fordi du skal flytte og nærmest opptrer som fars advokat. Jeg er temmelig skremt over både barnevern og offentlige instanser, spesielt i bygde-norge.
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2008 #28 Skrevet 21. april 2008 Jeg har også møtt saksbehandere fra barnvernet i andre sammenhenger, og en del av de er IKKE som andre folk. De kan være utrolig kverulerende og nærmest forvente at de har rett til alt mulig, og at de er opphøyet andre mht regler.
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2008 #29 Skrevet 22. april 2008 Desverre er det alt for mange familier som får ødelagt mye pga at det sitter noen mennesker i barnevernet som ALDRI skulle vert der!Dette har jeg opplevd selv.Når feil gjøres må det ryddes opp i,derfor er det viktig at de som blir utsatt for en slik unødig last klager slik at den som sitter i en stilling (som de ALDRI skulle hatt) blir fjærnet for godt! Klart gjør bv en god jobb også,men når det skjer noe så forferdelig,må det straffes,SELVFØLGELIG:
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2008 #30 Skrevet 23. april 2008 Ja, man kan bli skremt når ledere i det offentlige med 20- 40 års erfaring melder foreldre som stiller spørsmål til barnevernet og fordi de ikke kommer til ett møte, samtidig som de gir far uten foreldreansvar-myndighet rett til å ta alle beslutninger!!! Hva ville de oppnå?????
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2008 #31 Skrevet 23. april 2008 Ja, man kan bli skremt når ledere i det offentlige med 20- 40 års erfaring melder foreldre som stiller spørsmål til barnevernet og fordi de ikke kommer til ett møte, samtidig som de gir far uten foreldreansvar-myndighet rett til å ta alle beslutninger!!! Hva ville de oppnå????? Jeg kan sågar sitere fra rapporter at DE var personlig og faglig krenket og fornærmet. Hva det har med mitt barn eller mine omsorgsevner å gjøre kan man undres på. (Spesielt når jeg godtok alt de foreslo) Så klart det kan være hevnmotiver hos ansatte.
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2008 #32 Skrevet 23. april 2008 Når barne"vernet" velger å "helle bensin på bålet" ved å feks beskylde og misstenkeliggjøre foreldre for å gi barnet sitt dårlig omsorg,SAMT true og missbruke makten sin,så har barnet rett på å få vite om barnevernets trakassering.
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2008 #33 Skrevet 24. april 2008 Når barne"vernet" velger å "helle bensin på bålet" ved å feks beskylde og misstenkeliggjøre foreldre for å gi barnet sitt dårlig omsorg,SAMT true og missbruke makten sin,så har barnet rett på å få vite om barnevernets trakassering. Selv har jeg spart på alt skriftlig. At de meldte meg til bv fordi jeg stilte spørsmål og ikke kom på ett møte, at det var DE som var såret og krenket, at de gav far fullmakt til alt, at de til og med ringte hverandre privat under ferier for å meddele siste nytt om meg (journaler fra deres jobb) M.M.!
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2008 #34 Skrevet 24. april 2008 Selv har jeg spart på alt skriftlig. At de meldte meg til bv fordi jeg stilte spørsmål og ikke kom på ett møte, at det var DE som var såret og krenket, at de gav far fullmakt til alt, at de til og med ringte hverandre privat under ferier for å meddele siste nytt om meg (journaler fra deres jobb) M.M.! Så kan mitt barn se hvordan de var i den "koselige bygda" og hvorfor jeg ikke støtter tvungen delt omsorg.
Gjest Gjest_Mor_* Skrevet 24. april 2008 #35 Skrevet 24. april 2008 Hei Ingen er feilfri, ikke en gang vårt barnevern, men... Saker som blir presentert i media tror jeg ofte bare presenteres fra den ene "partens" synsvinkel. (uten at jeg sikter til en spesiell sak nå) Og jeg tror også at mennsker som opplever at barna blir fjernet fra dem, ikke ALLTID har god nok selvinnsikt til å forstå HVORFOR. og, de aller fleste opplever nok da en sånn sak som et overgrep og en umyndiggjøring, for ikke å snakke om at de aller fleste foreldre også er veldig glad i barna sine. Sterke følelser blir satt i sving, og reaksjonene blir også sterke, det er forståelig. Når det er sagt kan jeg bare fortelle om min egen erfaring med barnevernet. Har fått hjelp av dem til å takle en vanskelig tilværelse, og jeg er villig til å gå på mine knær og takke for den hjelpen jeg fikk. Uten den vet jeg ikke helt hvordan vi ville endt opp, familien min og jeg. De var en trygghet og en støtte i 4 år. De sikret mine barn i en periode da jeg selv ikke var i stand til det. De trakk seg da situasjonen ble bedre, og i dag kan jeg sitte og varme meg med tanken på de flotte ungene mine som har klart seg så fint. Gudskjelov for barnvernet, det er min erfaring NB, til dere som nå kommer med skrekkhistorer om barnevernet som har gjort feil, eller unalatt å gjøre noe i det hele tatt. Ja, jeg vet at de finnes, helt klart, og det er kanskje en sak for de engasjerte? Hvrdan skal de sakene unngås? Klem til dere alle, og ta vare på hverandre, også naboens unger :-)
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2008 #36 Skrevet 24. april 2008 Hvrdan skal de sakene unngås? Hvordan?????? For det første kan det da ikke være så jævla vanskelig å sette seg inn i lover og regler - spesielt forvaltningsloven når man jobber i det offentlige og barneloven og barnevernsloven - når man jobber med barn og foreldre!!! Verre og vanskeligere er det ofte ikke!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2008 #37 Skrevet 24. april 2008 Hvordan?????? For det første kan det da ikke være så jævla vanskelig å sette seg inn i lover og regler - spesielt forvaltningsloven når man jobber i det offentlige og barneloven og barnevernsloven - når man jobber med barn og foreldre!!! Verre og vanskeligere er det ofte ikke!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Det blir tross alt forventet at vi jurister kan ALT om alle andre fagområder.
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2008 #38 Skrevet 24. april 2008 Saken og hele denne tråden gjør meg bare trist, såret og forbannet. Jeg tror neppe det er regelen at mennesker i barnevernet misbruker makten de har, selv om jeg ikke skal påberope meg at jeg vet at det aldri kan skje. At barnevernet gir etter for press fra familiens naboer og venner er jo bare svakelig! Hva pokker vet naboene om hva som foregår innenfor veggene til familier i bv's søkelys? Foreldre som mishandler barna sine er jæv... flinke til å manipulere folk rundt seg til å tro at de er nærmest perfekte. Jeg har selv vært barn i den situasjonen. Ingen andre enn vi visste hva som foregikk inne hos oss, men naboer og "venner" og til og med "omsorgspersoner" på skolen min påberopte seg å vite at moren min var verdens beste. For det var det inntrykket hun klarte å gi omverdenen. Hjemme var hun en helt annen. Det ble stor oppstandelse og mange såkalte støtteerklæringer, til bv ga seg. Det ble ikke noe bedre å være meg hjemme etter det, det kan jeg love dere. Barnevernet driver barnevern, det er alle rundt som driver foreldrevern på høyeste nivå! Dessverre er barnevernet altfor svakt, de skulle hatt mer ressurser og mer makt.
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2008 #39 Skrevet 24. april 2008 Saken og hele denne tråden gjør meg bare trist, såret og forbannet. Jeg tror neppe det er regelen at mennesker i barnevernet misbruker makten de har, selv om jeg ikke skal påberope meg at jeg vet at det aldri kan skje. At barnevernet gir etter for press fra familiens naboer og venner er jo bare svakelig! Hva pokker vet naboene om hva som foregår innenfor veggene til familier i bv's søkelys? Foreldre som mishandler barna sine er jæv... flinke til å manipulere folk rundt seg til å tro at de er nærmest perfekte. Jeg har selv vært barn i den situasjonen. Ingen andre enn vi visste hva som foregikk inne hos oss, men naboer og "venner" og til og med "omsorgspersoner" på skolen min påberopte seg å vite at moren min var verdens beste. For det var det inntrykket hun klarte å gi omverdenen. Hjemme var hun en helt annen. Det ble stor oppstandelse og mange såkalte støtteerklæringer, til bv ga seg. Det ble ikke noe bedre å være meg hjemme etter det, det kan jeg love dere. Barnevernet driver barnevern, det er alle rundt som driver foreldrevern på høyeste nivå! Dessverre er barnevernet altfor svakt, de skulle hatt mer ressurser og mer makt. Vel. Meg er det så som liker. Og jeg kan ikke helt se at foreldre skal ha dårligere rettsvern enn andre.
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2008 #40 Skrevet 24. april 2008 Vel. Meg er det så som liker. Og jeg kan ikke helt se at foreldre skal ha dårligere rettsvern enn andre. "Meg er det så som liker"? Skjønte ikke helt den.. Selvfølgelig skal ikke foreldre ha dårligere rettsvern enn andre. Men hvorfor skal foreldres rettsvern gå utover barnas rettvern? For det er det som ofte skjer. Er barn og foreldre konkurrenter hva rettsvern angår? Det er sikkert ikke det du mener, men det var det bildet jeg fikk av den setningen din. "Stakkars lille deg, du får bare lide videre gjennom barndommen din, foreldrene dine må få beholde retten til å gjøre med deg som de vil...om det er rettferdig eller ikke...."
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå