Gjest Gjest Skrevet 15. april 2008 #1 Skrevet 15. april 2008 Hva sier dere, kan man som vernepleier jobbe i en sykepleierstilling? Takler man som vernepleier de medisinske utfordringene like godt somen sykepleier? Det skal jo være noenlunde det samme bortsettfra at spl går mer i dybden på det medisinske? Noen som jobber slik?
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2008 #3 Skrevet 17. april 2008 Hvorfor skriver du i forkortelser? Tror det er få utlyste sykepleierstillinger som dekkes av vernepleiere.
Gjest TS Skrevet 17. april 2008 #4 Skrevet 17. april 2008 Hvorfor skriver du i forkortelser? Tror det er få utlyste sykepleierstillinger som dekkes av vernepleiere. Mitt inntrykk er det motsatte, at flere sykepleierstillinger dekkes av vernepleiere. Da tenker jeg på sykehjem etc. Forkortelser er vel greit?? Nå har jeg unnlatt det for ikke å støte noen
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2008 #5 Skrevet 17. april 2008 Neida, bare tenkte at du kanskje fikk flere svar ellers.
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2008 #6 Skrevet 18. april 2008 Jeg skjønner ikke helt spørsmålet jeg?! Vernepleierutdanningen og sykepleierutdanningen er ganske forskjellige, og det er jo også forskjellige fag og yrker. På sykehus/sykehjem ansettes ikke vernepleiere i sykepleierstillinger, de har ikke lik kompetanse og en vernepleier kan ikke jobbe som sykepleier. Offentlig godkjent sykepleier er en beskyttet tittel. Vernepleiere jobber som regel i psykiatrien, selv om du også kan finne dem i andre stillinger i helsesektoren. Tradisjonelt sett har de vel stort sett jobbet med psykisk utviklingshemmede/autister etc, men såvidt jeg vet blir vernepleiere ønsket i litt andre roller/stillinger mer nå enn før pga at yrket er bedre kjent i fagmiljøene. Så til spørsmålet ditt: nei - en vernepleier takler ikke de medisinske utfordringene i sykepleien like godt som en sykepleier, og dermed utlyses sykepleierstillinger til sykepleiere! Hvorfor skulle de ansette noen som har ulik kompetanse og trening??
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2008 #7 Skrevet 18. april 2008 Neida, bare tenkte at du kanskje fikk flere svar ellers. Ja, du ville nok fått flere svar om du ikke hadde laget en overskrift med bare forkortelser... Skjønner ikke folk hva som står i overskriften gidder de ikke gå inn og lese tråden.
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2008 #8 Skrevet 18. april 2008 Jeg skjønner ikke helt spørsmålet jeg?! Vernepleierutdanningen og sykepleierutdanningen er ganske forskjellige, og det er jo også forskjellige fag og yrker. På sykehus/sykehjem ansettes ikke vernepleiere i sykepleierstillinger, de har ikke lik kompetanse og en vernepleier kan ikke jobbe som sykepleier. Offentlig godkjent sykepleier er en beskyttet tittel. Vernepleiere jobber som regel i psykiatrien, selv om du også kan finne dem i andre stillinger i helsesektoren. Tradisjonelt sett har de vel stort sett jobbet med psykisk utviklingshemmede/autister etc, men såvidt jeg vet blir vernepleiere ønsket i litt andre roller/stillinger mer nå enn før pga at yrket er bedre kjent i fagmiljøene. Så til spørsmålet ditt: nei - en vernepleier takler ikke de medisinske utfordringene i sykepleien like godt som en sykepleier, og dermed utlyses sykepleierstillinger til sykepleiere! Hvorfor skulle de ansette noen som har ulik kompetanse og trening?? jeg er vernepleier, og jobber i sykepleierstilling på sykehjem.!! Og det vet jeg flere fra kullet mitt også gjør, og i hjemmesykepleien er flere ansatt i sykepleierstillinger. Det er feil at vernepleiere stort sett jobber i psykiatrien, vi jobber alle veier. Eks. er som du sier bofellesskap, psykiatrien, på skoler, barnehager, sykehus, hjemmesykepleien, dagsentre, barnevern osv. Første året er sykepleie og vernepleie tilnærmet 100% likt, men det endre seg utover studiet ! jeg har ikke hatt NOEN prolemer med å jobbe i en sykepleierstillig, og føler at jeg takler oppgavene mine like godt som en sykepleier. Så her er vi tydeligvis ikke enige! skulle gjerne skrevet i forkortelser jeg også, men dette passer seg ikke har jeg forstått
Gjest Nyskjerrig gjest Skrevet 19. april 2008 #9 Skrevet 19. april 2008 jeg er vernepleier, og jobber i sykepleierstilling på sykehjem.!! Og det vet jeg flere fra kullet mitt også gjør, og i hjemmesykepleien er flere ansatt i sykepleierstillinger. Det er feil at vernepleiere stort sett jobber i psykiatrien, vi jobber alle veier. Eks. er som du sier bofellesskap, psykiatrien, på skoler, barnehager, sykehus, hjemmesykepleien, dagsentre, barnevern osv. Første året er sykepleie og vernepleie tilnærmet 100% likt, men det endre seg utover studiet ! jeg har ikke hatt NOEN prolemer med å jobbe i en sykepleierstillig, og føler at jeg takler oppgavene mine like godt som en sykepleier. Så her er vi tydeligvis ikke enige! skulle gjerne skrevet i forkortelser jeg også, men dette passer seg ikke har jeg forstått Fikk du da omgjort sykepleierstillingen til en vernepleierstilling etter ansettelse da?Jeg er hverken sykepleier eller vernepleier,men lurer på det.
Gjest TS Skrevet 19. april 2008 #10 Skrevet 19. april 2008 Fikk du da omgjort sykepleierstillingen til en vernepleierstilling etter ansettelse da?Jeg er hverken sykepleier eller vernepleier,men lurer på det. Neida jeg jobber i en sykepleierstilling. Det er ikke endret noe i "stillingsteksten".
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2008 #11 Skrevet 19. april 2008 Neida jeg jobber i en sykepleierstilling. Det er ikke endret noe i "stillingsteksten". Nå kjenner ikke jeg til vernepleieutdanningen, så jeg bare lurer; Får dere ,i utdanningen deres, medikamentopplæring og autorisasjon til å administrere medikamenter? Lærer dere katertrisering, sårskift og innlegging av venekateter?
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2008 #12 Skrevet 19. april 2008 Det å ansette en vernepleier i sykepleiestilling er etter min mening totalt uansvarlig. Etter min forståelse så har vernepleiere mye mer miljørettet kunnskap mens sykepleiere har mer sykdomsbasert kunnskap. Jeg mener ikke at det er urelevant for vernepleiere å jobbe på sykehjem, men det burde absolutt ikke vært i en sykepleierstilling. Avdelingen mister da mye verdifull og viktig kompetanse etter min mening!
Gjest Gjest-S Skrevet 19. april 2008 #13 Skrevet 19. april 2008 Nå kjenner ikke jeg til vernepleieutdanningen, så jeg bare lurer; Får dere ,i utdanningen deres, medikamentopplæring og autorisasjon til å administrere medikamenter? Lærer dere katertrisering, sårskift og innlegging av venekateter? Vernepleiere har medisinkompetanse slik sykepleierne har,dvs.kompetanse til å administrere medikamenter.Men de har ikke kompetanse til å drive med sårskift,innlegg av venekateter,katetrisering og lignende.Derfor virker det helt utrolig at en vernepleier kan bli ansatt i en sykepleierstilling.
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2008 #14 Skrevet 19. april 2008 jeg er vernepleier, og jobber i sykepleierstilling på sykehjem.!! Og det vet jeg flere fra kullet mitt også gjør, og i hjemmesykepleien er flere ansatt i sykepleierstillinger. Det er feil at vernepleiere stort sett jobber i psykiatrien, vi jobber alle veier. Eks. er som du sier bofellesskap, psykiatrien, på skoler, barnehager, sykehus, hjemmesykepleien, dagsentre, barnevern osv. Første året er sykepleie og vernepleie tilnærmet 100% likt, men det endre seg utover studiet ! jeg har ikke hatt NOEN prolemer med å jobbe i en sykepleierstillig, og føler at jeg takler oppgavene mine like godt som en sykepleier. Så her er vi tydeligvis ikke enige! skulle gjerne skrevet i forkortelser jeg også, men dette passer seg ikke har jeg forstått Du må gjerne skrive i forkortelser i teksten, det er overskriften som nok gjør at en del hopper over tråden... Men jeg skjønner fortsatt ikke greia her altså; du sier at første året på vpl-linja og spl-linja er lik. Det kan godt hende at det er mange like fag som medikamentregning, anatomi og fysiologi, sykdomslære o.s.v. Men i tillegg til det har spl-studentene ganske mye sykepleieteori, pasientrettet sykepleiekunnskap, praksisperiode på sykehjem/sykehus o.s.v. Dette har vel ikke vpl-studentene? Dessuten - det er jo fra 2. året man på mange måter VIRKELIG begynner å lære seg sykepleiefaget, og det er i 2. og 3. året man har praksis i eldreomsorgen og i medisin/kirurgi + alle teoretiske fag tilknyttet dette. Hvordan kan man jobbe i en spl-stilling uten utdanning i sykepleie-fag? Hvis man ikke kan sårstell eller andre sykepleieprosedyrer, hvordan kan man da utføre en sykepleiejobb?
mustapippuri Skrevet 19. april 2008 #15 Skrevet 19. april 2008 Vernepleiere har medisinkompetanse slik sykepleierne har,dvs.kompetanse til å administrere medikamenter.Men de har ikke kompetanse til å drive med sårskift,innlegg av venekateter,katetrisering og lignende.Derfor virker det helt utrolig at en vernepleier kan bli ansatt i en sykepleierstilling. Feil, som vernepleier lærer man også sårstell, kateterisering og lignende. Ja, vernepleiere kan også sette veneflon og lignende om de får opplæring. Så om dette virker helt utrolig for deg så er det fordi du ikke har kunnskap nok.
Gjest TS Skrevet 19. april 2008 #16 Skrevet 19. april 2008 Feil, som vernepleier lærer man også sårstell, kateterisering og lignende. Ja, vernepleiere kan også sette veneflon og lignende om de får opplæring. Så om dette virker helt utrolig for deg så er det fordi du ikke har kunnskap nok. Signerer denne.. Praksis på sykehjem har man som vernepleierstudent første året!! Det er obligatorisk... Kanskje man kan søke frem fagplanene for sykepleien og vernepleien, og deretter uttale seg??
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2008 #17 Skrevet 20. april 2008 Jammen ikke rart at standarden på norske sykehjem er lav, når vernepleier innbiller seg at de kan gjøre jobben til sykepleiere.
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2008 #18 Skrevet 20. april 2008 Medisinsk sett har vernepleiere og sykepleiere samme medisinkompetanse med unntak av somatiske sykehus og psykiatriske akuttavdelinger. Det er derfor ingenting som skulle tilsi at sykepleiere har en bedre kompetanse for jobb på sykehjem enn hva vernepleiere har. Nå er det jo slik at det ofte heller ønskes vernepleiere i disse jobbene, med bakgrunn i vernepleiernes allsidige kompetanse. Etter ansvarsreformen som kom ca i 1990 ble vernepleierne nødt til å utvide sine arbeidsområder. I tillegg til psykisk utviklingshemmede kom de mer inn på fagområder som sykehjem/aldershjem, rus, psykiatri, habilitering/rehabilitering, hjemmesykepleie, skole, barnevern osv. Jeg vet også om vernepleiere som jobber med helseforsikring hos forsikringsselskap. Som mange av dere seg her så tråkket vernepleierne sykepleierne på tærne i og med at mange av de nevnte arbeidsområdene historisk sett har "tilhørt" sykepleierne. De er livredde for konkurransen fra vernepleierne og gjør dermed så mye som de kan for å hevde at vernepleierne ikke kan utføre samme jobb som de. Dette er det selvsagt ingen holdepunkter for. Ser særlig i psykiatrien at sykepleierne som også ofte er ledere gjør hva de kan for å heller ansette sykepleiere kontra vernepleiere. De gjør også hva som helst for å opprettholde ledertitlene "AvdelingsSYKEPLEIER" for å hindre at vernepleierne skal få disse stillingene. Men det er heldigvis endring i sikte, selv om det går tregt. Det nye blir "AvdelingsLEDER" som er en bedre tittel i og med at det ikke er styrt til at man må inneha sykepleierutdanning. Men som sagt dette går tregt i og med at lederne som bestemmer dette er sykepleiere selv og ikke vil gi fra seg disse fordelene.
Gjest Helsearbeider Skrevet 20. april 2008 #19 Skrevet 20. april 2008 Det er utrolig mange profesjonskamper i helsevesenet ja
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2008 #20 Skrevet 20. april 2008 Feil, som vernepleier lærer man også sårstell, kateterisering og lignende. Ja, vernepleiere kan også sette veneflon og lignende om de får opplæring. Så om dette virker helt utrolig for deg så er det fordi du ikke har kunnskap nok. "Å lære om sårstell,kateterisering og lignende" er ikke det samme som at man har kompetanse til å utføre disse arbeidsoppgavene i praksis. Helsesekretærer, apotekteknikere og andre studieretninger på videregående skole nivå lærer også om disse arbeidsoppgavene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå