Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2008 #21 Skrevet 12. mai 2008 Har bare hørt at de første årene på jussen fokuserer veldig på de norske lovene, Det gjelder i grunn alle årene det da, ettersom jus handler om norske lover Hva med å kontakte ANSA, den norske studentorganisasjonen? De kan helt sikkert hjelpe deg med råd og erfaringer.
Gjest Eddie Skrevet 29. mai 2008 #22 Skrevet 29. mai 2008 Jeg er ingen kvinne, men våger meg til slenge meg på denne diskusjonen uansett. Unika: Har du bestemt deg for hvor du skal studere? Jeg skal selv til australia for å studere i Jan/Feb 09'. Bachelor of creative industries på ECU i Perth. Jeg er selvfølgelig like mye på jakt etter erfaringer og tips fra tidligere studenter som deg, så det var slik jeg kom over denne tråden.. Hehe. Jeg har fått anbefalt Perth som studentby, da den rimeligere å bo i enn de fleste av byene på østkysten. For min del syns jeg også det er positivt at det ikke er en "storby" som f.eks Sydney, men det går jo først og fremst på personlige preferanser.. Eddie.
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2008 #23 Skrevet 29. mai 2008 Universiteter i Australia er generelt dårlig ansett blant norske arbeidsgivere, idet de går for å være de "letteste" universitetene.
Gjest Eddie Skrevet 29. mai 2008 #24 Skrevet 29. mai 2008 Syns vel det var en litt vel generell og dårlig begrunnet påstand, men for all del, hvis du har gjort en undersøkelse eller selv kjenner drøssevis med arbeidsgivere fra forskjellige bransjer så skal jeg ikke si noe. Det eneste som igrunn betyr noe, og det eneste som bør bety noe for arbeidsgivere er jo kompetansen man sitter igjen med tilslutt, og det er jo i stor grad bestemt av egen innsats under utdanninga, uansett om den er i norge eller australia. Mange arbeidsgivere ser vel også positivt på egenskaper som flytende engelsk og selvstendigheten man viser ved å tørre å reise til andre siden av jorda for å studere.
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2008 #25 Skrevet 29. mai 2008 Universiteter i Australia er generelt dårlig ansett blant norske arbeidsgivere, idet de går for å være de "letteste" universitetene. Dette avhenger selvsagt av hvilke universitet man velger! Problemet i Australia er at de fleste norske studenter velger private universiteter som f.eks. Bond. Bond har et dårlig rykte på seg, bla at man får karakterene før eksamen osv. Men det finnes en rekker universiteter som er minst like gode som de i Norge. Og hvor studiene er langt tøffere enn i Norge. De fleste studiene i Australi er komprimert siden de ikke har noen ordning på studielån, dermed må man jobber hardere men blir fortere ferdig. Australske universiteter krever også minst 80% oppmøte, om man ikke har 80% så stryker man. Ingen nåde. Jeg tar medisin her gjennom NTNU. Og dette studie er i allefall langt tøffere enn ved NTNU. 10-20% stryker på hver eksamen. Ingen konteeksamner, om man styker så må man enten gå semesteret eller hele året på nytt. Man har kun 2 sjanser, stryker man gang nr 2 så må man slutte uansett hvor langt man har kommet i studiet. Universitetet her krever 100% oppmøte, mellom 100% og 80% må man ha legeerklæring. Under 80% oppmøte på tross av legeerklæringer så stryker man. Så å si at universitetene i Australia er "lettest" blir for enkelt.
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2008 #26 Skrevet 29. mai 2008 Jeg har studert i Australia i 2 år, tok Bachelor of Business på Griffith Uni. på Gold Coast. FANTASTISK opplevelse. Hadde de beste årene av mitt liv der. Skolen var mye tøffere enn jeg hadde forestilt meg, noe annet en Norge.. Valgte å bo sammen med andre av sosiale grunner, men kjenner folk som bodde alene. Tror prisene på GC er lavere enn andre store byer i Australia fordi utvalget er så enormt stort. Hadde greit med penger, men var selvf alltid tom på slutten av semesteret. Jobbet ikke, og led absolutt ingen nød. Hadde litt oppspart fra før, noe som var greit i ferier ol. Når en først reiser så langt er det jo ok å kunne unne seg noen turer rundt i det fantastiske landet! Byron Bay ligger bare ca 1 time fra GC, utrolig kult sted. Ellers er Noosa og Airlie Beach steder jeg elsker! Savner landet utrolig mye, så blir nok ikke lenge før jeg må ha meg en tur nedover igjen.. Har forresten bare fått positive tilbakemeldinger på valg av studieland karrieremessig! Mulig jeg har vært heldig... God tur - GLED DEG!
Gjest LanaLane Skrevet 30. mai 2008 #27 Skrevet 30. mai 2008 Jeg er ingen kvinne, men våger meg til slenge meg på denne diskusjonen uansett. Unika: Har du bestemt deg for hvor du skal studere? Jeg skal selv til australia for å studere i Jan/Feb 09'. Bachelor of creative industries på ECU i Perth. Jeg er selvfølgelig like mye på jakt etter erfaringer og tips fra tidligere studenter som deg, så det var slik jeg kom over denne tråden.. Hehe. Jeg har fått anbefalt Perth som studentby, da den rimeligere å bo i enn de fleste av byene på østkysten. For min del syns jeg også det er positivt at det ikke er en "storby" som f.eks Sydney, men det går jo først og fremst på personlige preferanser.. Eddie. Jeg studerte Creative Industries på ECU og jeg slutta etter 1,5 år fordi det var så utrolig useriøst. Du har 2-3 timer i uka i hvert fag(4 fag tilsammen) og klasserommene er som regel stappfulle 1.året og du får ikke den oppfølgingen du har krav på dersom du ikke maser. Ga opp til slutt, selv om jeg hadde gode karakterer,fordi jeg fant ut at alt jeg lærte der kunne jeg ha lært meg på egenhånd i Norge på et halvt år. Likevel angrer jeg ikke fordi jeg utviklet meg veldig mye som person og fikk litt fri fra norsk kjas og mas. Det som er positivt med ECU er at det er 80% praktisk og du får tilgang til Media Store(der du kan leie kamerautstyr+++) så du har en god del ting å vise frem til arbeidsgivere. Karakterene betyr ikke en skit desverre siden ECU er en skole som absolutt alle kommer inn på. Men om du har mye bra oppgaver du kan vise for(jeg kom inn på en vanskelig mediaskole pga en dvd med arbeid jeg sendte inn) så burde det ikke være noe problem. Om du trenger flere tips, bare spør!
Unika Skrevet 31. mai 2008 Forfatter #28 Skrevet 31. mai 2008 Jeg er ingen kvinne, men våger meg til slenge meg på denne diskusjonen uansett. Unika: Har du bestemt deg for hvor du skal studere? Jeg skal selv til australia for å studere i Jan/Feb 09'. Bachelor of creative industries på ECU i Perth. Hei! Jeg har søkt på Griffith university på østkysten. Regner med jeg får svar innen 2 uker,spennende!
Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2008 #29 Skrevet 31. mai 2008 Hei! Jeg har søkt på Griffith university på østkysten. Regner med jeg får svar innen 2 uker,spennende! OBS, OBS. Griffith sammen med Bond er av de private universitetene som har et heller frynsete rykte og er kjent for å være "lettvindt". Men har inntrykk av at Griffith har bedret seg de siste årene. Vet ikke om arbeidsgiverene har fått med seg dette.
Gjest Elfrida Skrevet 31. mai 2008 #30 Skrevet 31. mai 2008 Her er en liste over de 400 beste universitetene i verden i følge the Times: http://www.topuniversities.com/worlduniver...0_universities/ Det er mye å si om slike lister, men de gir jo en viss pekepinn. Sjøl har jeg studert ved University of New South Wales (nr 44 på lista). Jeg tok en mastergrad, og det var kjempetøft, men samtidig utrolig lærerikt. Jeg innbiller meg at jeg lærte mer i løpet av ett år der enn i løpet av 4 år ved Universitetet i Oslo, men jeg hadde selvfølgelig lagt et solid grunnlag for fordypning ved UiO. Det var undervisning i relativt små grupper (ca 8-15 personer) med professorer og forskere som gruppeledere. De var aktive forskere og kunne dele mye med oss, men krav til forberedelse og deltakelse i seminarene var også høye. Jeg hadde ca 6-8 timers undervisning/seminar i uka, og mye tid gikk med til å forberede seg til disse. I tillegg var det ca 3 korte og 3 lengre presentasjoner pr semester, pluss diverse innleveringer av korte og middels lange oppgaver. I tillegg til selve masteroppgaven så klart. Karakteren ble satt sammen av karakter på deltakelse i seminarer, presentasjoner og innleverte arbeider. Når jeg kom hjem prøvde jeg å få jobb innen faget, men det klarte jeg rett og slett ikke. Jeg har inntrykk av at mange tror at det å studere i Australia er en slags litt lang og avslappende surfeferie. Noe som er langt fra sannheten i de fleste tilfeller. Jeg havnet inn i et litt annet løp, og jeg trives godt med den jobben jeg har nå. Jeg angrer ikke på noen måte på valg av masterstudium allikevel, for jeg lærte vanvittig mye både faglig og personlig som jeg har hatt nytte og glede av i ettertid.
Unika Skrevet 31. mai 2008 Forfatter #31 Skrevet 31. mai 2008 OBS, OBS. Griffith sammen med Bond er av de private universitetene som har et heller frynsete rykte og er kjent for å være "lettvindt". Men har inntrykk av at Griffith har bedret seg de siste årene. Vet ikke om arbeidsgiverene har fått med seg dette. Er Griffith med sine 35.000 elever privat?! Da har jeg i såfall gått glipp av noe... Jeg valgte Griffith ene og alene fordi de har den utdannelsen jeg vil ha, uten at jeg må betale blodpris (Så først på skoler i Melbourne,men det er for dyrt!) Har vært i kontakt med folk som har studert og studerere på Griffith nå,alle er veldig positive. Lærerene er hjelpsomme og det er godt miljø. Dessuten hvis man ser på rangeringslister over Australias universiteter så ligger Griffith i den øvre halvdelen. Godt nok, skulle jeg studert medisin eller noe sånt hadde jeg sikkert valgt et universitet med mer midler til forskning (=de universitetene som ligger på toppen av rangeringslistene). Jeg tror det handler om å velge universitet utifra hva man skal studere. Noen universiteter er gode på jus, noen er gode på økonomi, og noen er gode på vannforskning. Griffith har jeg hørt er gode på PR og Markedsføring. Passer meg midt i blinken Dessuten tror jeg ikke at norske sjefer generelt vet så mye om utdanning i Australia. Min far blandt annet er IT-sjef i et internasjonalt selskap, og han hadde aldri hørt at norske sjefer var negative til Australske studenter. Han ville heller syntes det var positivt at den han skulle ansette var dreven i engelsk
Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2008 #32 Skrevet 31. mai 2008 Er Griffith med sine 35.000 elever privat?! Da har jeg i såfall gått glipp av noe... Jeg valgte Griffith ene og alene fordi de har den utdannelsen jeg vil ha, uten at jeg må betale blodpris (Så først på skoler i Melbourne,men det er for dyrt!) Har vært i kontakt med folk som har studert og studerere på Griffith nå,alle er veldig positive. Lærerene er hjelpsomme og det er godt miljø. Dessuten hvis man ser på rangeringslister over Australias universiteter så ligger Griffith i den øvre halvdelen. Godt nok, skulle jeg studert medisin eller noe sånt hadde jeg sikkert valgt et universitet med mer midler til forskning (=de universitetene som ligger på toppen av rangeringslistene). Jeg tror det handler om å velge universitet utifra hva man skal studere. Noen universiteter er gode på jus, noen er gode på økonomi, og noen er gode på vannforskning. Griffith har jeg hørt er gode på PR og Markedsføring. Passer meg midt i blinken Dessuten tror jeg ikke at norske sjefer generelt vet så mye om utdanning i Australia. Min far blandt annet er IT-sjef i et internasjonalt selskap, og han hadde aldri hørt at norske sjefer var negative til Australske studenter. Han ville heller syntes det var positivt at den han skulle ansette var dreven i engelsk Hvilken liste over Australske Uni's er det du snakker om? Sjekk % full fee paying students og international students, om denne er høy så kan man i veldig stor grad kjøpe seg utdanningen der.
Unika Skrevet 2. juni 2008 Forfatter #33 Skrevet 2. juni 2008 Hvilken liste over Australske Uni's er det du snakker om? Sjekk % full fee paying students og international students, om denne er høy så kan man i veldig stor grad kjøpe seg utdanningen der. Bruke google så finner du Skjønte ikke helt hva du mente med full paying students? Alle må vel betale skolepenger...? Internasjonale studenter er det masse av på alle universitetene. Har sett det er ganske lik % andel av internasjonale studenter på de forskjellige skolene. University of Queensland som blir regnet som en av de beste skolene har jo ca 6000 internasjonale av 38.000. Griffith har 35.000 elever, ca 8000 internasjonale. Er da ikke radikale forskjeller egentlig.
Gjest LanaLane Skrevet 2. juni 2008 #34 Skrevet 2. juni 2008 Bruke google så finner du Skjønte ikke helt hva du mente med full paying students? Alle må vel betale skolepenger...? Internasjonale studenter er det masse av på alle universitetene. Har sett det er ganske lik % andel av internasjonale studenter på de forskjellige skolene. University of Queensland som blir regnet som en av de beste skolene har jo ca 6000 internasjonale av 38.000. Griffith har 35.000 elever, ca 8000 internasjonale. Er da ikke radikale forskjeller egentlig. På ECU i Perth går australsk ungdom gratis og utenlandske studenter betaler 80 000 NKR i året. De utenlandske utgjør da også den største andelen av studenter. Velg heller en skole der alle må betale, eller ingen(om det er mulig). Mange universiteter utnytter utenlandske studenter som lengter etter forandring.
Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2008 #35 Skrevet 2. juni 2008 Bruke google så finner du Skjønte ikke helt hva du mente med full paying students? Alle må vel betale skolepenger...? Nei, finner den ikke. Så er interessert i en link, om den finnes da. I Australia så må alle betale skolepenger. Studentene på den vanlige kvoten betaler HECS, en ikke avskrekkende avgift som de fleste studenter har råd til. Ergo kamp om disse plassene og et høyere nivå. Internasjonalestudenter betaler MYE skolepenger og om de ikke tas inn via et univesitet i hjemlandet så brukes de ofte som melkekuer. Full fee paying students - en andel plasser som er tilgjenngelig for de som kan betale full avgift slik som de internasjonalestudentene på forhånd. Altså pappa kjøper utdanningen. Lavt nivå! Styr derfor unna Universiteter som har høy andel full fee + internasjonale. Griffith har en mye større andel full fee enn f.eks UQ som du bruker som eksempel.
Unika Skrevet 3. juni 2008 Forfatter #36 Skrevet 3. juni 2008 Nei, finner den ikke. Så er interessert i en link, om den finnes da. Du virker ikke så hyggelig: "intressert i link om den finnes" Link blandt annet her: http://www.australian-universities.com/rankings/ Jeg er en helt vanlig norsk jente som skal ta utdanning. Jeg har ikke femmere eller seksere i alle fag så kommer ikke inn på toppuniversitetene. Ikke har jeg råd til det heller! Virker som at med en gang man skal studere i utlandet så må man velge de beste universitetene. Jeg er bare intressert i et universitet som leverer det jeg trenger,det er uansett jeg som må "selge meg selv" når jeg kommer hjem og skal på jobbintervju. Tror ikke de som ansetter legger største vekten på valg av skole. Forhåpentligvis ser de på hva jeg kan, og setter pris på at jeg i tilegg snakker engelsk flytende, og har fått en erfaring studenter i Norge ikke har.
Gjest Elfrida Skrevet 3. juni 2008 #37 Skrevet 3. juni 2008 Sånne rakninglister skal man ta med en klype salt. Et universitet kan være i verdenstoppen på ett fagområde, men allikevel ikke nå opp fordi slike rankinger ser mye på bredde. I tillegg er det ofte slik at man får poeng fordi samfunn og forskere har tillit til dem. Altså har man ord på seg for å være bra får man poeng for det også...
Unika Skrevet 3. juni 2008 Forfatter #38 Skrevet 3. juni 2008 Sånne rakninglister skal man ta med en klype salt. Et universitet kan være i verdenstoppen på ett fagområde, men allikevel ikke nå opp fordi slike rankinger ser mye på bredde. I tillegg er det ofte slik at man får poeng fordi samfunn og forskere har tillit til dem. Altså har man ord på seg for å være bra får man poeng for det også... Jeg vet, jeg har sluttet å tenke for mye på de listene. Med en gang jeg begynte å tenke på studier i Australia var jeg fast bestemt på å gå på en av universitetene som lå som nummer 1 eller 2, men har insett at det passer ikke for meg. Dessuten kan vel ikke Griffith være dårligere enn et gjennomsnittlig norskt universitet? De samarbeider jo tross alt med norske skoler, og elever som har gått der har jo fått jobb... Og folk jeg har snakket med er storfornøyd. Er det noe de holder tilbake da kanskje?
Bindi Skrevet 3. juni 2008 #39 Skrevet 3. juni 2008 Husk å søke visum direkte gjennom f.eks ambasaden i Berlin, ikke gjennom MyPlanet. Du sparer drøyt tusen lappen på dette.
Unika Skrevet 3. juni 2008 Forfatter #40 Skrevet 3. juni 2008 Husk å søke visum direkte gjennom f.eks ambasaden i Berlin, ikke gjennom MyPlanet. Du sparer drøyt tusen lappen på dette. Takk for tips
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå