Unika Skrevet 15. april 2008 #1 Skrevet 15. april 2008 Vurderer å studere i Australia neste år siden det er uendelig med fagmuligheter der ned og spennende sammensatt. Er intressert i å vite mest mulig før jeg søker,og gjerne egene erfaringer, eller andre du kjenners Hva studerte du? Hvor studerte og bodde du? Hvordan hadde du det økonomisk? Bodde du alene/med fler? Er det "hardere" eller "enklere" og studere der nede? Har det vært lett å få jobb hjemme i Norge? Har du møtt arbeidsgivere som er skeptiske til universitetet du gikk på? Eller Australia generelt? Fortell meg gjerne alt du kommer på!
aprikos Skrevet 7. mai 2008 #3 Skrevet 7. mai 2008 Jeg har jobbet sammen med ei som studerte et eller to semestre i australia, internasjonal kommunikasjon tror jeg det var. Jeg har ikke så mye kontakt med henne lenger, men vet at hun har hatt problemer med å finne seg relevant jobb. Blitt mange vikariater. Men så har hun en personlighet som er litt voldsom, så det kan like gjerne være derfor hun har slitt med å få seg en relevant jobb...
Gjest aussie Skrevet 10. mai 2008 #4 Skrevet 10. mai 2008 Hvor studerte og bodde du? University of Newcastle, har reist og bodd en rekke steder under studietiden. Bla; Newcastle, Sydney, Taree, Orange, Byron Bay, Tamworth, og Townsville. Har hatt muligheten til å bo på en rekke steder på grunn av utplasseringer gjennom studiet. Hvordan hadde du det økonomisk? Jeg har forsåvidt klart meg greit økonomisk sett siden skolepengene mine betales av et norsk universitet. Hadde jeg ikke reist hjem hvert år så hadde jeg sikkert klart meg uten ekstralån utover studielånet. Husleie prisene her har gått opp de siste årene og man må regne med å betale omtrent det samme i husleie i Australia som i Norge. Og husk at standaren i Australia er langt under den i Norge om man ikke vil ut med mye penger eller bo i haug. Strøm , gass og vann er dyrere i Australia. Dagligvarer er noe billigere, tjenester (f.eks å gå på resturanter ol) er mye billigere i Australia. Bodde du alene/med fler? Å bo alene i Australia er altfor dyrt og som jente heller ikke noe jeg har ønsket. Har kun bodd alene 2 måneder i et leilighetskompleks med security sponset av universitet. Er det "hardere" eller "enklere" og studere der nede? Studiet mitt har definitivt vært hardere enn studiene til mine medstudenter i Norge, men dette avhenger veldig av hva man studerer. Newcastle ar obligatorisk oppmøte på kollokviegrupper og forelesninger i de fleste studiene. Har det vært lett å få jobb hjemme i Norge? Har du møtt arbeidsgivere som er skeptiske til universitetet du gikk på? Eller Australia generelt? Svarer på disse under et da jeg var garantert min første jobb når jeg kom hjem. Enkelte skrukker på nesen av utenlandsstudenter generelt, men de fleste er positive. Har kun fått positive tilbakemeldinger på University of Newcastle da de har vært pionerer på PBL og vært modell for norske universiteter. Har nå fått ny jobb uten store vanskeligheter, tviler på at universitet/landet jeg studert i hadde noe med det å gjøre, dette var nok heller basert på min siste jobb. Fortell meg gjerne alt du kommer på! Hvorfor skulle noen være negative til Australia generelt?? Min eneste store advarsel er; pass deg så du ikke blir der for godt!! Jeg kommer til å dra nedover igjen om et års tid, føler meg mer som en australier enn normann. Lykke til! Have fun. Australiere er et fantastisk folk og landet har uendelig mye å by på.
Unika Skrevet 10. mai 2008 Forfatter #5 Skrevet 10. mai 2008 Tusen takk for svar! Mente om arbeidsgivere var skeptiske til akkurat det universitetet du hadde gått på, eller utdanning generelt i Austraila, klønete formulert av meg. Jeg har vel mer eller mindre bestemt meg for å dra, så nå er det bare å starte planlegging og sparing så jeg kan reise i januar 09.
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2008 #6 Skrevet 10. mai 2008 Spennende! Hvor drar du? Bare å glede seg det er helt topp.
Gjest Bond Skrevet 10. mai 2008 #7 Skrevet 10. mai 2008 (endret) Sjekk bakgrunnen for universitetet, reputasjonen har mye å si. De såkalte 'sandstones' - (The University of Sydney, The University of Melbourne, The University of Adelaide, The University of Tasmania, The University of Queensland, The University of Western Australia) og ANU, og en del til har veldig god reputasjon (jeg kjenner ikke til alle), en del andre kanskje ikke så god. De som profilerer seg veldig sterkt nesten bare på utenladske studenter (dvs å tjene inntekt), er ikke alltid kjent for god kvalitet. De annoneserer jo seg ofte også med 'studiesteder på Gold Coast' osv, det de spiller på andre ting en kvaliteten selv. Min erfaring er at det er utrolig fint land, utrolig fine mennesker, men utdanningen er ganske variabelt. Du kan få noe veldig bra, men også noe som ikke er SÅ bra. Endret 10. mai 2008 av mrs_bond
Serenity88 Skrevet 10. mai 2008 #8 Skrevet 10. mai 2008 Har Bond University et godt rykte på seg? (litt utenfor tema,så unnskylder for det TS)
Gjest Bond Skrevet 10. mai 2008 #9 Skrevet 10. mai 2008 Har Bond University et godt rykte på seg? (litt utenfor tema,så unnskylder for det TS) google? Men ut i fra det jeg fant ut, ikke så verst for visse fag? noe informasjon om Bond Bond er jo da en privat institusjon. Rapporter om kvalitet Australianske universiteter - lange offisielle dokumenter, dvs 'kjedelige å lese', men gir veldig god oversikt
Serenity88 Skrevet 10. mai 2008 #10 Skrevet 10. mai 2008 Søkte på Google, lest ganske mye om det, men mye reklame på selve siden for Bond, og liker best å få kunnskap fra noen som kanskje har opplevd skolen selv/evt har venner/bekjente der La også merke til at jus særlig blir kreditert godt, og det jeg har tenkt til å ta!
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2008 #11 Skrevet 10. mai 2008 Noen som kjenner til rennomet til noen av disse australske universitetene? Deakin University, Geelong/Melbourne, Australia 2+1 Murdoch University, Fremantle/Perth, Australia 2+1.5 Curtin University, Perth, Australia 2+1 University of Western Sydney, Australia 2+1.5
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2008 #12 Skrevet 11. mai 2008 Har Bond University et godt rykte på seg? (litt utenfor tema,så unnskylder for det TS) Bond er kjent som stedet hvor man kjøper seg plass og hvor rikmansbarna fester dagen lang.
Unika Skrevet 11. mai 2008 Forfatter #13 Skrevet 11. mai 2008 La også merke til at jus særlig blir kreditert godt, og det jeg har tenkt til å ta! Skal du ta jus i Australia?! Lære australske lover?
Unika Skrevet 11. mai 2008 Forfatter #14 Skrevet 11. mai 2008 Sjekk bakgrunnen for universitetet, reputasjonen har mye å si. De såkalte 'sandstones' - (The University of Sydney, The University of Melbourne, The University of Adelaide, The University of Tasmania, The University of Queensland, The University of Western Australia) og ANU, og en del til har veldig god reputasjon (jeg kjenner ikke til alle), en del andre kanskje ikke så god. De som profilerer seg veldig sterkt nesten bare på utenladske studenter (dvs å tjene inntekt), er ikke alltid kjent for god kvalitet. De annoneserer jo seg ofte også med 'studiesteder på Gold Coast' osv, det de spiller på andre ting en kvaliteten selv. Min erfaring er at det er utrolig fint land, utrolig fine mennesker, men utdanningen er ganske variabelt. Du kan få noe veldig bra, men også noe som ikke er SÅ bra. De universitetene du nevner er jo de "beste" ja. De beste på forskning, de som har mest penger til å forske,ikke nødvendigvis de beste på å lære bort,eller kvaliteten på lærerene. Når jeg begynte å planlegge australiastudier var jeg oppsatt av at jeg måtte på en av de universitetene som var rangert som best,men etter et møte med en rådgiver med kunnskap om utdanning i australia er ikke dette viktig i det hele tatt lenger. Som sagt, de universitetne er bra på forskning,men ikke nødvendigvis på den utdanningen jeg skal ta, (PR og markedsføring). Rådgiveren mente hvertfall at jeg heller burde se på universiteter som har godt rykte på seg innen media/kommunikasjon enn forskning og teknologi. Dessuten er de "toppuniversitetene" dyyre,og lånekassa er ikke akkurat gavmilde mot australiastudenter... Det er jo universiteter i australia som ikke er med i den gruppen som har fått priser for beste læringsmiljø o.l Hvis noen vil anbefale en skole som er gode på det jeg skal studere så er det bare å spytte ut forresten!
Unika Skrevet 11. mai 2008 Forfatter #15 Skrevet 11. mai 2008 (endret) mrs bond: Kjempefint hvis du vil fortelle hvilken skoler som du tror ikke er så bra og eventuelt hvorfor. (hvis du vet om noen) Rådgivere er jo veldig politisk korrekte,så hun sa ikke noe negativt om noen skoler... Jeg vil bare suge til meg det jeg kan av info,så alt du måtte vite enten du har lest det/blitt fortalt eller opplevd. Rykter er også velkommen... Endret 11. mai 2008 av Unika
Serenity88 Skrevet 11. mai 2008 #16 Skrevet 11. mai 2008 Skal du ta jus i Australia?! Lære australske lover? Eeeeh, sist jeg sjekket er jus så mye mer enn bare advokater i en rettsal? Dessuten tenker jeg kun å ta et eller to semestere, da tar jeg enten valgfagene eller skriver hovedoppgaven...
Gjest Bond Skrevet 11. mai 2008 #17 Skrevet 11. mai 2008 (endret) De universitetene du nevner er jo de "beste" ja. /.../ Det var derfor jeg la til at det var flere som jeg ikke vet om Og ulike universiteter er flinke på ulike fag, det er jo helt klart. Men her er det jo også snakk om hvordan framtidige arbeidsgivere tenker om universitetet, og der er det ofte så urettferdig at de som er best rangert som gode forskningsuniversiteter, har også best imago/status (men det spørs om hvilket fag det er snakk om - fag som økonomi eller PR og lignende er kanskje litt annerledes?). Men det er da min oppfatning. Endret 11. mai 2008 av mrs_bond
Unika Skrevet 12. mai 2008 Forfatter #18 Skrevet 12. mai 2008 Eeeeh, sist jeg sjekket er jus så mye mer enn bare advokater i en rettsal? Dessuten tenker jeg kun å ta et eller to semestere, da tar jeg enten valgfagene eller skriver hovedoppgaven... jada vet jo det... Har bare hørt at de første årene på jussen fokuserer veldig på de norske lovene, men hvis du bare skal ta deler av utdanningen i utlandet går det sikkert supert! (tenkte ikke på delstudier med engang skjønner du)
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2008 #19 Skrevet 12. mai 2008 En venninne av meg studerte journalistikk i Australia, mener det var Melbourne. Hun har slitt med å få jobb her hjemme, har blitt mye freelance jobbing og kortere vikariater i lokalavisene i området hun bor. Foreløpig ikke noe fast stilling.
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2008 #20 Skrevet 12. mai 2008 Jeg dro på utveksling et halvt år til østkysten i Australia i fjor for å studere jus. Det ble da et halvår ekstra med studier, diverse valgfag. Det vil jeg på det varmeste anbefale! De australske universitetene tilbyr gjerne fag som internasjonal rett, menneskerettigheter, noen faktisk også EU-rett. Ellers kan det være interessant med innføringskurs i australsk rett, slik at man får litt nye perspektiver. Man behøver med andre ord ikke sitte med fag som går ut på å få detaljkunnskap om australske lover! Jeg sitter igjen med vanvittig mange nye erfaringer og en enda bedre forståelse av jus. For ikke å snakke om at det er veldig fint å bli introdusert til "jusspråket" på engelsk. Jeg tror et utvekslingssemester kan se bra ut på CV'en også, så hopp i det! Når det gjelder Bond, så tror jeg de har et greit rykte på seg. Jeg har imidlertid hørt at det kan bli litt lite og klaustrofobisk der. Dessuten mye "posh" studenter. Jeg tror kanskje jeg ville valgt en annen skole hvis jeg var deg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå