Gå til innhold

Hva slags fisk er ok å spise?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Oppdrettslaks er tvilsomt, torsk er utrydningstruet i følge matbladet jeg leser, noen arter kveite også visstnok. Sei er vel greit, men hvordan fiskes den? Bunntrål er ikke bra. Mye fisk er sendt jorda rundt for å foredles. Noen fiskearter er fulle av tungmetaller. Og sånn fortsetter det.... Jeg synes det er mye å tenke på og lite informasjon :forvirret: Ikke har vi fiskebutikk i nærheten heller, så i det daglige er vi prisgitt frossenfisk fra standardprodusentene, bortsett fra litt selvfisket fisk. Resultatet er for tiden at vi velger bort fisken litt for ofte, og det er jo ikke bra det heller :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her vrimler det av fisk, sjarkene stimler sammen for å ta del i herligheta!

Torsk, sei, kveite, hyse m.m. lager vi de herligste retter av. Ja det er helt sant!

Velkommen til yttersia i nord. :spise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet, jeg har litt av samme problem. Etter hva jeg forstår, så er steinbit ikke-overfisket villfisk. Det samme er vel sild og torsk fra Atlanterhavet. Bellona har en oversikt på sin hjemmeside over fisk som er overbeskattet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet, jeg har litt av samme problem. Etter hva jeg forstår, så er steinbit ikke-overfisket villfisk. Det samme er vel sild og torsk fra Atlanterhavet. Bellona har en oversikt på sin hjemmeside over fisk som er overbeskattet.

Åh herregud.....!

Hørt om å sutte på tommelen.

Miljø er blitt den nye religion...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh herregud.....!

Hørt om å sutte på tommelen.

Miljø er blitt den nye religion...

??

Mener du at vi som tenker over dette er dumme? Jeg hadde ikke tenkt noe særlig over dette før jeg så en reportasje på tv om f eks kysttorsken som nå er utrydningstruet. Da ønsker ikke jeg å kjøpe denne fisken i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida ikke dumme, men det blir bare litt for overdrevet syns nå jeg.

Du spiser kanskje ikke kjøtt heller fordi dyrene promper så fælt at CO2 - utslippene når nye høyder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke overdrevent å tenke langsiktig og på flere enn seg selv. Det er faktisk helt genialt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gjest
Scampi skal i hvert fall være det verste av all sjømat.

Vet du hvorfor?

Og noen som vet hvorfor norsk hummer ikke bør spises?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste at scampi er det verste pga. at oppdrettet gjør alvorlige inngripen i miljøet rundt. Vet desverre ikke mer enn det. Men vet at en del norske matvarekjeder av den grunn bevisst ikke reklamerer for scampi.

I butikken hos oss har det dukket opp en "ny" type fisk fra Peru, tror jeg det er. Den selges i sånne blå/hvite cooppakker. På obs selges de frosne i vakuumpakke. Kommer ikke på hva den heter, for det er ikke et vanlig navn. Noen som vet?

Den kommer jeg IKKE til å kjøpe. Den er flyfrakta..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge WWF er lista som følger:

Spis med god samvittighet:

- Blåskjell

- Kamskjell

- Krabbe

- Kongekrabbe

- Pollock (fra Alaska)

- Reker

- Sei

- Sild

- Økologisk fisk (oppdrett)

- Økologisk scampi

Still spørsmål:

- Blåkveite

- Hyse/kolje

- Laks (oppdrett)

- Kveite (oppdrett)

- Makrell

- Pangasius/malle

- Steinbit

- Tilapia

- Torsk/skrei (fra Barentshavet)

- Torsk (oppdrett)

- Tunfisk/yellow fin

- Sjøkreps

- Ørret (oppdrett)

Styr unna:

- Blåfinnet tunfisk

- Breiflabb

- Kveite (viltfanget)

- Kysttorsk

- Norsk hummer

- Pigghå og andre haier

- Rødspette

- Sverdfisk

- Scampi/tropiske reker

- Torsk (fra Nordsjøen)

- Uer

- Ål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så den listen i bladet, veldig bra å ha! Selv rører jeg ikke blåskjell, siden de er testet på rotter for å finne ut om de er giftige på oss. Jeg er også skeptisk til måten krabber blir avlivet på. Men miljømessig er det jo en genial liste. :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg så den listen i bladet, veldig bra å ha! Selv rører jeg ikke blåskjell, siden de er testet på rotter for å finne ut om de er giftige på oss. Jeg er også skeptisk til måten krabber blir avlivet på. Men miljømessig er det jo en genial liste. :-D

Det visste jeg ikke, så takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pangaius, heter den fisken ja! Måtte google den, og det er jo en fisk vi IKKE har i Norge.

Jeg kommer ikke til å spise den, for den er flyfraktet langt. Prøver å være flink på sånne ting: Kjøpe lokal mat og lokalt håndtverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pangaius, heter den fisken ja! Måtte google den, og det er jo en fisk vi IKKE har i Norge.

Jeg kommer ikke til å spise den, for den er flyfraktet langt. Prøver å være flink på sånne ting: Kjøpe lokal mat og lokalt håndtverk.

Er det pangasius du mener? Isåfall så er den på den gule listen, så man skal være skeptisk til den, ja. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest Glør
Ifølge WWF er lista som følger:

Spis med god samvittighet:

- Økologisk fisk (oppdrett)

Oppdrettsfisk er vel nei-mat uansett, i ett globalt perspektiv? Iom at det i snitt går med fire villfisk for å fø en oppdrettsfisk, og det er matvaremangel i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Oppdrettsfisk er vel nei-mat uansett, i ett globalt perspektiv? Iom at det i snitt går med fire villfisk for å fø en oppdrettsfisk, og det er matvaremangel i verden.

EU dumper tonnevis med mat for å holde prisene oppe.

Matvaremangel...? nei politikk!

Spis all slags fisk med god samvittighet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis all slags fisk med god samvittighet

Ja, hvis man ikke er interessert i å tenke på miljø, dyrevelferd eller matressurser så er det bare å kjøre på! Jeg hører butikken like om hjørnet selger mahogny og tigerpels også - løp og kjøp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...