Gå til innhold

15 åringer kan koste 50 000,- til 100 000,- i året...


Gjest Augustina

Stemmer disse tallene for deg?  

  1. 1. Stemmer disse tallene for deg?

    • Nei - overhodet ikke
      6
    • Ja - ligger nok rundt 50 000,-
      2
    • Ja - ligger nok nærmere 100 000,-
      1
    • Ligger antakelig over 100 000,-
      0
    • Vet ikke - ikke aktuelt for meg enda
      3


Anbefalte innlegg

Gjest Mayamor

http://www.dagbladet.no/kunnskap/2003/05/0.../09/368317.html

Ble rent skremt jeg...

Stemmer dette med dere KG brukere sin oppfatning?

Skjemmer vi bort barna våre?

Er det press blandt ungdommene for å ha alt dette?

Er alt dette "nødvendig"?

Kan vi som foreldre "klare" å stå i mot dette presset?

Jeg har en 6 åring - og må innrømme at jeg håper dette ikke stemmer... :-?

Maya30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Missuganda

Jeg hadde aldri giddet å regne ut hva ungen min kostet. Ser ikke helt hensikten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ifølge tall fra Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) kostet en 15-åring om lag 30000 kroner årlig i år 2000. Utregningen er nøktern. Dersom man tar høyde for 20 prosent prisstigning, ligger dagens budsjett på 40000 kroner. Og da er ikke bolig, reiser, ferier, mobilbruk, ekstrautgifter i forbindelse med utdanning, gavekjøp eller utstyrskrevende interesser inkludert.

Ifølge SSB øker forskjellene mellom fattig og rik. Derfor kan ønskene og vanene skape problemer.

- Familier med lav inntekt har ingen sjanse til å følge med på dette forbruket, mener forsker ved Norsk institutt for by- og regionsforsking (NIBR), Ivar Brevik.

- Det er himmelstormende forskjeller i foreldres evne til å gi podene noe. Skolegården er blitt en catwalk, der du lett kan fall utenfor om du ikke har det de andre har, sier han.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dette er skremmende dersom mat og bolig ikke er med i beløpet. :-?

Da blir det på et tidlig stadium stor forskjell mellom fattig og rik. :cry:

Jeg håper at dette ikke er vanlig av foreldre å skjemme bort barna på denne måten. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

Barn og ungdom er sikkert dyre, ja. Jeg har ikke kostet mine gamlinger så mye i klær og slikt, og de eneste dyre vanene jeg har, er vin, importøl, espresso og enkelte matvarer. Men jeg kan godt forstå at vi kan koste så mye. Selv har jeg jo gått til leger og spesialister i mangfoldige år, så det er vel kanskje legekostnadene mine som har vært dyre.

Jeg er mer glad i museumer og kunst i stedet for sport, så jeg kan jo se en vesentlig forskjell der. Ikke snakk om at jeg har krevd massevis av penger av foreldrene mine til snowboard. Som liten var jeg nok dyrere, red blant annet, og det blir fort en svært kostbar hobby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke bo et sted (i fremtiden) hvor barna forlanger så mye stæsj /må ha for ikke å bli totalt venneløs. Djizuz. De lærer ikke mye om hvor penga kommer fra... "vil du ha nytt snowboard? skaff deg en jobb, gå med aviser eller noe". Selvfølgelig får barna en del, sportsutstyr og klær og leker og sånt, men det var litt ekstremt. Er det egentlig mange 15-åringer som kan kreve f.eks DVD spiller og TV og datamaskin på rommet? Har ikke de fleste hjem DVD spillern i stua, hvis de har en ? og ikke en hver??

Jeg syntes det var helt forrykt, og synes synd på de ungene den dagen de skal betale for seg selv. De får seg nok et sjokk. De må ivertfall ta seg en veldig god utdannelse med gode resultater for å opprettholde livsstilen (jeg har også inntrykk av at barna hvor foreldrene er ganske rike ofte er temmelig late også, og ikke gidder gjøre innsats på skolen, de er vant til å få alt opp i fanget).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tror ikke jeg kosta mine foreldre mer enn 10000 da jeg var femten, INKLUDERT mat, husvære og strøm... måtte nok få meg jobb og kjøpe det jeg skulle ha sjøl ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa
(jeg har også inntrykk av at barna hvor foreldrene er ganske rike ofte er temmelig late også' date=' og ikke gidder gjøre innsats på skolen, de er vant til å få alt opp i fanget).[/quote']

Nå nå, har da sett mye whitetrash som viser tilsvarende oppførsel jeg da. Men for all del; kjenner til unger av kakser som har hodet sitt så langt opp i sin egen r*** at de ikke burde få overtatt familiebedriften. Tror modne og smarte unger koster foreldrene sine mindre enn de som ikke har samme perspektiv på penger.

Jeg jobber av og til, men får først og fremst penger jeg trenger av foreldrene mine, fordi jeg må ta skolen seriøst. Jeg kunne nok ha forsørget meg selv, men hadde ikke hatt samme tiden til å gjøre det jeg egentlig skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det blir helt feil å si sånt sikkert..

For jeg mener, det varierer jo så utrolig!

Ja, vi har nok dem som koster en del, skal ha det og det merke osv, osv, men så igjen, det er jo foreldrene som setter begrensningene!

Så om en 15-åring koster 100 000 kr i året er forelderene skyld i det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...