Gå til innhold

Hva er "normalt" for jente på snart 6 år?


Gjest Qlio

Anbefalte innlegg

Gjest Qlio

Hei!

Jeg har en stedatter som snart er 6 år. Det jeg lurer på er hva er det normalt at en 6-åring skal/bør klare? Jeg har ingen egne barn (bortsett fra den i magen, men det er litt dårlig sammenligningsgrunnlag *s*)....... Så er det noen erfarne mødre der ute som kan belyse mine spørsmål?

Jeg lurer på om følgende er normalt:

1.

Klær - Hun trenger fortsatt masse hjelp til å kle på seg (eks. dra igjen jakka, ta på sokker, kneppe knapper, knyte sko, dra på strømpebukser).

2.

Legging - Hun skal synges for helt til hun sovner etter at hun har fått eventyr i tillegg (det tar ca. 1 time på oss hver). Dette er blitt pålagt oss av mor fordi dette gjøres hjemme hos dem (like rutiner).

3.

Spising - Alt unntatt suppe spises med hender.

4.

Tannpuss - Pest og pine, vi pusser tennene hennes først og forsøker og få henne til å "øve" på å gjøre dette selv etterpå. Uten hell....

Det må legges til at vi oppmuntrer henne til å forsøke og lære seg alle disse tingene, men hun viser ingen interesse alikevel (men hun er tydeligvis redd for å bli mobbet av andre barn fordi hun ikke kan diverse ting i barnehage o.l)! Jeg vet ikke hvor mange ganger vi har forsøkt og vise henne i "slow motion" og sammen med henne uten hell.... jeg er litt rådvil, jeg. Ønsker at hun skal ha det fint når hun er hos oss, og vil ikke presse henne til noe (for da vil hun ikke til oss mer). Det vi frykter litt er hvordan det blir når hun begynner på skolen, vil hun bli mobbet fordi hun ikke kan diverse ting? Uff, det er ikke bare lett alt dette med barn. Hvorfor kommer de ikke med bruksanvisning? *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klær -Hun burde klare å kle på seg selv nå :o

Datteren min på 6 år begynte å kle seg selv som 2 åring det samme med 3 åringen min,jeg fant fram klærne og de tok dem på.

2.

Legging - Syng ett par sanger til henne.Bruker du 1 time?

Det synes jeg er lang tid.Hun burde klare å sove uten å bli dullet så mye med

3.

Spising - Her er regelen ved middagen:Bruk gaffel!!!!!!!

Min bruker også kniv (barnekniv)

4.

Tannpuss - Jeg starter pussingen og hun tar over.Om dagen pusser hun dem selv.3 åringen min har det på samme måte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle barn er forskjellig, men her er det jeg mener en 6-åring bør klare:

Klær: Det kan være vanskelig å klare glidelåser, knapper, knyte sko (tror ikke jeg kunne det selv da jeg var 6?) osv. Så lenge hun klarer å ta på seg bukser, gensre etc. synes jeg ikke det er grunn til bekymring. Ofte er det rett og slett litt latskap som gjør at de ikke vil ta klærne på selv... Jeg prøver av og til å bestikke min sønn med å si at hvis han gjør det skal han få gjøre et eller annet (f.eks se naturprogram på tv, spise frokost hjemme istedet for i barnehagen etc.)

Legging: Det leggeritualet der hørtes vel voldsomt ut spør du meg! Max 1/2 time spør du meg og da totalt! Synes ikke det er et godt argument at hun skal ha samme rutine hos dere, barn er tilpasningsdyktige!

Spising: Hun bør absolutt klare å spise med gaffel eller skje!

Tannpuss: Voksne skal pusse barnas tenner til de er ganske store (8-9 år tror jeg), så det er forsåvidt ingen hast at hun lærer det.Likevel er det fint at dere prøver å oppmuntre henne til å pusse selv, men er hun ikke interessert så er det ikke lett.

Det er mye vilje i barn på den alderen, og de kan også gjøre ting de ikke har lov til/ nekte å gjøre ting for å irritere foreldrene. Dere kan jo forhøre dere litt hjemme hos moren om hun er akkurat lik der som hos dere. Høres ut som en helt normal jente iallefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo ut som om hun henger litt etter. Tror barn har lett for å bli sånn hvis foreldrene krever for lite av dem. Det kan jo være at mor hjelper henne med det meste slik at hun ikke får sjanse/lyst til å prøve selv.

Er selv stemor til en gutt på snart 6år. Han er litt sent utviklet, begynte ikke å snakke så vi forstod før han begynte i barnehage som 4-åring. Litt av det skyldes nok at moren hans gjør altfor mye for han. Men hos oss får han ikke bestandig viljen sin og vi lar han gjøre ting selv. Og han er en helt annen gutt hos oss enn hos mamma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder påkledning ligger hun klart etter. Min sønn på 6 år kler på seg alle klær og knytter sko selv (knytting kan ikke kreves ved den alderen)

Legging: Hun har rett og slett fått en dårlig vane og den burde moren også være interessert i å bli kvitt. Da vår sønn var 5 mnd hadde vi det likedan, men fikk beskjed om å slutte med en gang på helsestasjonen, fordi barnet fikk ikke så god søvn når de ble busset i søvn. Hun er stor nok til å forstå at dette ikke går ann, bruk noen kvelder på avvenning, alle vil ha igjen for det.

Spising: Regelen er bestikk, unntaket er med hendene og da bare ved pizza, taco ol spising.

Tannpuss: det er bra at dere får pusse tennene hennes, det bør dere gjøre frem til hun er 10 år. Men hun bør absolutt lære seg det selv, slik at hun kan ta morgen pussen selv f. eks.

Barn setter pris på regler og rutiner, lag deres egne rutiner når hun er hos dere, ellers vil hun alltid dra med seg uvaner og unoter hjemmefra.

Hvis mor ikke kan godta det bør det tas en runde med mekling. Få orden så fort som mulig, hvis ikke kan det bli vanskelig når babyen kommer med å ha forskjellige rutiner.

Lykke til. :P :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trebarnsmor

Minstejenta er snart 5 1/2

1. Hun kler på seg alle klærne selv. Hun retter også klærne om de er på vrangen. Noen ganger trenger hun hjelp til ekstra vanskelige knapper o.l. Knyte sko har vi ikke startet med enda. Men de to andre lærte dette i 5-6 årsalderen.

2. Jeg synger eller leser et kort eventyr noen kvelder, men vi bruker ofte leggetiden til å snakke om dagens hendelser og annet som opptar henne.

Noen ganger vil hun ikke ha meg med inn på rommet, hun kan da legge seg selv :D og lurer på om jeg tror hun er en baby :o (så dumme er mamma'er nemlig.. :blunke: )

3. Hun spiser med samme bestikk som oss andre(biffbestikk), har nettopp lært seg å skrelle potet og er kjempestolt! Til dette bruker hun biffkniv, det er det eneste som duger. Barnekniv er da alt for sløvt. (prøv bare selv... :wink: )

Hun forsyner seg med mat selv, men trenger noen ganger hjelp til å skjære opp kjøtt, renske fisk ol.

Hun lager seg saft selv, smører på skiva selv, henter vann når hun er tørst osv. Noen ganger får hun hjelp, hun er jo enda liten...

Vi forsøker å lære ungene at jeg som mamma godt kan hente dem ting og gjøre ting for dem, smøre mat ol. men de kan også hente meg vann noen ganger. Jeg kaller dette "å ikke bare tenke på seg selv". Om du selv vil ha saft, vil sikkert andre familimedlemmer også sette pris på å få.

Dette høres kanskje mye ut for en unge som ikke er fylt 6 enda, men tro meg! De lærer seg å vise hensyn og omsorg for andre enn seg selv.

Fungerer værtfall hos oss.. Og ikke minst: Ungene er så stolte!!!

3. Når det gjelder tannpuss, bør dette gjøres av foreldrene til ungene er ti år, som nevnt. Men selvsagt selv en toåring kan ta morgenpussingen selv! Og er mamma/pappa ekstra sliten en kveld, eller syke, ja da får tennene allikavel en puss.. Så kan mamma ta morgenpussen :wink:

Litt bortskjemt det stebarnet ditt, spør du meg :lol:

Problemet består i å få ungene til å forstå at de må kle på seg selv for å få bli med ut! Skjønner at foreldre ikke har tid til dette om morgenen, vet hvor stressende de er :hoppe:

Har blitt endel skrik, hyl og adskillige turer på rommet før vi kan dra. I de tilfellene har tålmodigheten fått hard medfart.

Mor og far bør etter min mening få "plukket av"(beklager språkbruken hær) barnet disse unotene, de tar opp verdifull tid(som vi alle har så alt for lite av), og barnet trenger å selv mestre ting for å få bygge opp selvtilitten og selvfølelsen!

Lykke til, barnet er heldig som har to foreldre OG en stemor som bryr seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns ingen av de punktene du ramser opp der er normalt, men jeg har bare min egen datter å referere til; hun fikset alt d der lenge før hun var seks bortsett fra å knytte sko, som hun plagdes m en god stund. Hun leste selv fra hun var fem, så fikk hun ikke sove etter at høytlesingen var over, lå hun og leste litt for seg selv til hun ble trett nok. Når d gjelder tannpuss har hun alltid hatet å bli hjulpet m dette, fikk nærmest kvelningsfornemmelser og brakk seg som bare d, så hun har hele tiden insistert på å pusse selv; i begynnelsen minnet vi henne stadig om viktigheten m å pusse jekslene veldig godt f eks. Hittil, i en alder av snart 13 år, har hun ikke hatt ETT hull i tennene, noe hun er veldig stolt over. Vi har ikke vært VELDIG strenge m hensyn til bordskikk, nærmest for ikke å ødelegge stemningen og matgleden, men de spisevanene du nevner der syns jeg høres ufyselige ut....Men jeg er sikker på at m god vilje skal d sikkert ikke så mye til for å bedre på disse tingene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trude Luth

Min 6-åring kler på seg alt selv, men trenger av og til litt hjelp med skjorteknapper o.l. De fleste av skoene hans har borrelås, så det greier han greit selv. Han har spist med gaffel eller skje siden han var ca 1 år. Det ble mye søl i begynnelsen, men nå går det fin, fint. Han pusser tennene sine selv om morgenen, men om kvelden pusser først pappa eller jeg og så får han pusse litt selv på slutten. Tanntråden må vi hjelpe ham med. Om kvelden leser vi et kapittel i en bok og prater litt om hva som har skjedd i løpet av dagen, så er det kos og natta. Mange av disse tingene tror jeg går på vane. Jeg ser veldig stor forskjell på de forskjellige kameratene hans som har overnattet her. Noen er vant med å få full service hjemme og er rett og slett ikke vant til å måtte klare seg litt selv. En venninne av meg mener at hennes 6-åring ville brukt for lang tid, så derfor kler ikke han på seg selv, for dette har de ikke tid til! Dette er å gjøre ungene en bjørnetjeneste, spør du meg :fy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Er stort sett enig med det som allerede er skrevet her.

Vil bare legge til at det for mange barn kan være veldig skummelt å prøve noe de er redde for at de ikke mestrer. Angsten for dette viser de ved f. eks å si at de ikke vil, eller ved å bli vrang og si at de ikke gidder. F. eks barn som ikke kan sykle mens alle de andre vennene kan. For noen blir terskelen så høy å komme over at de gir utrykk for at sykle, nei det gidder de slettes ikke for det er kjedelig.

Jeg har selv en gutt på 6 år som kan være slik til tider. Han trenger av og til en dytt bak, men blir utrolig glad når han mestrer tingene. Dette beviser for meg at han egentlig vil, men er redd for å mislykkes. Derfor tror jeg at det er bra for ham at han får hjelp til å tørre og prøve. Husk å rose masse; Dette klarer du, jeg kan hjelper deg, flott at du prøver osv osv. Jeg har også fortalt sønnen min at ingen kan noe første gangen de prøver, og at det er en hel masse ting jeg ikke får til, men at det ikke gjør noe. Barn blir ofte litt forundret over det - de tror ofte at alle andre, spesielt voksne kan nesten alt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

1. påkledning er det litt forskjellig med. Lærerene sier at det ikke er alle førsteklassinger som klarer dette med ytterklær selv. Strikk under støvlene og slike plukk - ting.

Begge mine klarer seg utmerket, emn gutten ønsker gjerne å være liten litt til og tar seg litt ut med "klarer ikke". Og noen ganger hjelper vi han litt. Nå er den perioden over, men av og til liker de å spille litt hjelpesløse.

2. legging, der er det bare å komme inn i rutiner. Vi synger og leser, her prøver også han på seks å dra det ut. Det kommer litt an på hvor slitne vi er om vi gjøre mer enn normalt. Men han blir utrolig lykkelig dersom jeg synger to sanger eller pappan leser to kapitler i boken.

Men i timevis er det aldri snakk om. Da måtte de jo begynt like etter barnetv !

3. spise med gaffel bør hun jo klare om hun spiser suppe med skje ! Toåringen vår spiser med gaffel !

4. tannpuss uten voksen hjelp blir ikke god nok før ungene har lært å skrive løkkeskrift rent motorisk.

Vår seksåring pusser selv om morgene og vi pusser først og han etter på kveldene. Rett og slett for å kjøre inn gode vaner !

Hva ? Fikk dere ikke med bruksanvisning ? Da bør dere klage til butikken der dere kjøpte henne !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hun klarer sikkert å kle på seg selv - hvis hun vil! Men har hun mulighet til å la være så gjør hun vel det...

2. Hva med å la henne høre på musikk i stedet for å bli lest eller sunget for (dette kan jo gjøres før hun skal legge seg!).

3. Hun bør kunne bruke en gaffel. Hvis ikke er det på tide å lære seg det!

4. Hva med å la henne pusse tennene selv om morgenen, og slippe om kvelden da er hun sikkert trett og vil ikke lære nye ting. Puss dine tenner samtidig som henne da blir det litt mer moro!

Det blir annerledes når du får ditt eget barn. Da kan du øve, prøve og feile mens barnet ennå er lite. Du har massevis av tid...

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gabriel*

Jeg deler oppfatningen til de fleste over og har lyst til

å kommentere et punkt: Morens krav om at det skal være

samme regler over alt. Det er ingen grunn til det. Barn

håndterer greit at det er noen regler hos far, andre hos mor,

andre regler igjen i barnehagen eller hos besteforeldre.

Jeg har aldri hørt noen barn tar skade av det. Det som er

forstyrrende er når noen ikke er konsekvente. Far og hans

nye dame bør være enige. Far og besteforeldre må være enige

om hvem som skal bestemme hvis far overnatter sammen

med barna hos besteforeldre og han har andre regler enn de

besteforeldrene praktiserer når barna overnatter alene.

Og føy ikke barna. Hvis barna ikke vil komme fordi de ikke

får en eller annen gode og man gir etter for det så blir man gissel.

Hvis man begynner å føye barna for å være populær så har

alle tapt.

Gabriel*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta på seg bukse og jakke og støvler/sko med borrelås bør de klare selv. Det er vanlig at man må hjelpe dem med å lukke igjen glidelåser og vanskelige sokker - og nesten alle må ha hjelp til å ta strikken på dressen under støvlene.

Hvis de får beskjed om at de klarer å kle på seg selv, klarer de som regel det veldig bra. Selvfølgelig vil de gjerne ha hjelp hvis de kan få det - det går mye fortere enn når de må klare seg selv.

Mange barn må trene på selvstendighet når det gjelder å holde orden på tingene sine i sommerferien før de starter i 1. klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke barn selv, men husker en gang i en annen tid da jeg jobbet som reiseleder og hadde hånd om stedets og selskapets barneklubb, så var aldersgrensen 4 år. Aldergrensen var satt for at vi ikke skulle være barnepleiere, men leketanter og -onkler, og barna skulle kunne selv klare å spise og kle av og på seg, si fra når de skulle på do, gå på do selv og helst kunne tørke seg (!) være ferdig med bleier osv. Jeg har også noen barn i min omgangskrets og de steller seg selv på badet (tannpuss trenger litt hjelp, ja) men å dusje og ta på pysj og sånn, er ikke noe problem fra fire-fem års alder. Selvsagt er det forskjell, men dette er tv at en seksåring ikke kan lære seg.

Selv knyttet jeg faktisk slipset til skoleuniformen min da jeg var fem... men er litt usikker på skoene mine altså... :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det at hun ikke KAN eller VIL tro?

For meg høres det ut som at det kan være litt begge deler.

Når du skriver at hun har problemer med å knappe igjen, kle på sokker, bruker ikke bestikk, kan ikke pusse tenner osv så fikk det meg til å tenke på hennes motoriske ferdigheter (fingermotorikken spesielt).

Ofte får barn som er litt "svake" på det punktet litt sånn "gir-opp-holdning" fordi de er redde for å ikke mestre det.

Altså at de gir opp før de egentlig har prøvd noe særlig, rett og slett pga dårlig selvtillit når det gjelder å få til ting.

Her er ros ros ros og oppbakking/oppmuntring kjempeviktig slik at dette ikke blir noe som går igjen hele livet hennes (at hun vil gi opp ting før det er prøvd).

En annen ting også: hun begynner på skolen til høsten, ikke sant?

Ofte er "skolestartere" en smule distré like før skolen begynner, masse tanker som svirrer rundt i hodet (barnet er liksom for stor til barnehagen, og for lite til skolen).

Og om mammaens "like rutiner-opplegg" sier jeg bare en ting: :roll:

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...