Bianca Skrevet 13. april 2008 #21 Skrevet 13. april 2008 Jeg synes det er stressende aa maatte jobbe ved enhver anledning og knapt kunne ta seg skikkelig ferie et par uker i aaret. Synes det blir saa dumt naar man faar kjeft for aa vaere sliten, for studenter har det jo saa fett og gjoer ingenting og har masse tid. Man kan jo 'bare' ta seg en deltidsjobb og jobbe alle ferier for aa penger. Og skal i alle fall ikke klage over aa vaere stressa og utbrent naar man bare studerer (selv om man studerer 100%, jobber et par dager i uka, jobber i alle ferier utenom til sammen kanskje to uker i loepet av aaret). Er det rart studenter drikker saa mye? Hahaha ja der sa du det! Er ikke noe som er mer avkoblende og avslappende enn en kald øl i handa på studentbaren.. Og legger du til enda tre/fire kalde øl og en håndfull kjekke karer er det gjort. Da er presset fra den store arbeidsmengden forsvunnet, og dukker ikke opp igjen før neste morgen sammen med hodepinen Og som Ce'Nedra sier så er jo det å mestre noe; å overraske seg selv ved å takle store utfordringer, som er noe av det mest givende med studiene, og som gjør at man får så mye tilbake for det i form av selvfølelse og erfaring (m.m).
Gjest Frk Åberg Skrevet 14. april 2008 #22 Skrevet 14. april 2008 Som andre nevner, er det tanken på at man aldri helt kan ta seg fri, som er det verste med å studere. Jeg pådrar meg likevel ikke stressproblemer. Jeg trives med å ha litt å gjøre, og jeg syns det meste jeg jobber med er såpass spennende at det går bra. Så lenge jeg jobber jevnt, stresser jeg ikke på det jevne. Men det er klart det er mer stress i eksamens- og innleveringsperioder. Jeg gleder meg likevel til å begynne å jobbe, og jeg kan dra hjem fra jobb uten å føle at jeg bure se over noe på kvelden. Ja til faste arbeidstider. Noe jeg stort sett klarer å overholde nå også, men jeg får stadig følelsen av at det er noe mer jeg kan gjøre, selv om jeg ikke er en spesielt sløv student.
Anglofil Skrevet 14. april 2008 #23 Skrevet 14. april 2008 Ja, sliter en del med dårlig samvittighet også. De har lagt opp mange store eksamener tett oppå hverandre, noe som fører til at jeg blir ganske stressa bare ved tanken på å komme gjennom dem. Jeg leser heldigvis hele tiden gjennom året - og vi har mange skriftlige deleksamener til de større eksamene som gjør at det er lettere å huske, men allikevel føles ikke det som nok. Skulle ønske man kunne kuttet litt ned på antall eksamener (man snakker da gjerne om en 10-15 eksamener i året). Mvh Yvonne
Gjest Gjeste_gjest Skrevet 14. april 2008 #24 Skrevet 14. april 2008 Jeg stresser ja.. får ikke lest noe.. tror ikke dette er noe for meg alikevel... Stress stress og masse dårlig selvfølelse
Gjest Gjest_Helene_* Skrevet 14. april 2008 #25 Skrevet 14. april 2008 Nå er jeg ferdigutdannet, og det deiligste med å komme ut i jobb var det at klokken 4 (5-6) så er man ferdig! Mens jeg studerte så var det alltid noe en kunne lest om kvelden. Nå var ikke jeg spesielt stresset som student. Jeg studerte som regel fra 9 til 16 hver dag. Og for å være ærlig, så tror jeg mange som stresser hadde sluppet det hvis de hadde hatt bedre studieteknikk. Det er forbausende mange som tror at skippertaksmetoden er like effektiv som jevn lesing hele semesteret. Det hadde vært morsomt å vite om SV-studenter er mer stresset enn realfagsstudenter. Jeg innbiller meg at realfagsstudenter er mindre stresset fordi de vet hva som kreves av dem. I mange sv-fag kan du fint briljere i eksamen selv om du bare har lest i 2 uker.. (Jeg var forøvrig sv-student selv)
Lovinda82 Skrevet 14. april 2008 #26 Skrevet 14. april 2008 Jeg kjenner meg igjen her! Når jeg leser får jeg dårlig samvittighet for alt annet jeg ikke får gjort, når jeg gjør andre ting så får jeg dårlig samvittighet for at jeg ikke leser... Jeg ser virkelig frem til å bli ferdig med studiene og få meg en 8 til 16 jobb
Fluffie Skrevet 14. april 2008 #27 Skrevet 14. april 2008 Nå er jeg ferdigutdannet, og det deiligste med å komme ut i jobb var det at klokken 4 (5-6) så er man ferdig! Mens jeg studerte så var det alltid noe en kunne lest om kvelden. Nå var ikke jeg spesielt stresset som student. Jeg studerte som regel fra 9 til 16 hver dag. Og for å være ærlig, så tror jeg mange som stresser hadde sluppet det hvis de hadde hatt bedre studieteknikk. Det er forbausende mange som tror at skippertaksmetoden er like effektiv som jevn lesing hele semesteret. Det hadde vært morsomt å vite om SV-studenter er mer stresset enn realfagsstudenter. Jeg innbiller meg at realfagsstudenter er mindre stresset fordi de vet hva som kreves av dem. I mange sv-fag kan du fint briljere i eksamen selv om du bare har lest i 2 uker.. (Jeg var forøvrig sv-student selv) Jeg vet ikke. Jeg gikk paa SV selv paa bachelor, pluss at jeg hadde en lett blanding av fag med de frie studiepoengene. Jeg var sjeldent stresset. Det vil si at jeg be nok stresset, men det var den gode varianten av stress som gjorde at jeg jobba bra og fikk gjort det jeg skulle. Var nok notorisk skippertaker til tider, men gikk alltid paa forelesninger og gjorde det jeg skulle underveis, saa det var faa fag det ikke funket med. Den stressen jeg har naa er ganske annerledes, og har nok noe med at jeg tar master i utlandet, i et helt annet fag enn foer, og spesielt naa i andre semesteret klarer jeg ikke aa slappe av i det hele tatt. Jeg leser mer enn jeg gjorde foer, og gjoer oppgavene jeg skal og slikt, men likevel stresser jeg. Heldigvis er det ikke saa lenge igjen, saa jeg kommer meg igjennom det, og klarer meg nok.
Carebear1 Skrevet 14. april 2008 #28 Skrevet 14. april 2008 (endret) - Endret 30. januar 2009 av Melania
Gjest Ada Blûe Skrevet 14. april 2008 #29 Skrevet 14. april 2008 Hvordan klarer du deg som student i Oslo med et studielån på bare 6400 i mnd (dersom du får fullt lån og stipend) og lite jobbing egentlig? Jeg klarer meg også fint på den summen i måneden. (Jeg jobber kun i ferier, og da blir det noe ekstra de månedene). Har tjent meg opp en formue etter å ha vært yrkesaktiv noen år før studietiden, men det er sjelden jeg må ta noe av den kontoen. Men det er grådig dyrt å bo i Oslo (jeg har stor lån på leiligheten, pluss faste utgifter til borettslaget), så det handler om prioriteringer for å få det til å gå opp. Nuvel, nå sporet jeg av... JA,jeg stresser som student. Tankene flyr rundt studier nesten hele tiden og dagene går stort sett med til lesingen og skriving. Jeg synes det er vanskelig å legge bort studiene for å drive med andre aktiviteter. Det ligger alltid over meg. Når det er sagt: Jeg trives også svært godt som student. Studiet er utfordrende, meningsfylt og interessant. Kunne bare ønsker det var som en 8 - 4- jobb.
Bianca Skrevet 14. april 2008 #30 Skrevet 14. april 2008 Jeg vet ikke. Jeg gikk paa SV selv paa bachelor, pluss at jeg hadde en lett blanding av fag med de frie studiepoengene. Jeg var sjeldent stresset. Det vil si at jeg be nok stresset, men det var den gode varianten av stress som gjorde at jeg jobba bra og fikk gjort det jeg skulle. Var nok notorisk skippertaker til tider, men gikk alltid paa forelesninger og gjorde det jeg skulle underveis, saa det var faa fag det ikke funket med. Den stressen jeg har naa er ganske annerledes, og har nok noe med at jeg tar master i utlandet, i et helt annet fag enn foer, og spesielt naa i andre semesteret klarer jeg ikke aa slappe av i det hele tatt. Jeg leser mer enn jeg gjorde foer, og gjoer oppgavene jeg skal og slikt, men likevel stresser jeg. Heldigvis er det ikke saa lenge igjen, saa jeg kommer meg igjennom det, og klarer meg nok. Ja studier i utlandet kan være utrolig mye hardere. Jeg tok bachelorgraden min i utlandet og kom hjem med et middels snitt. Nå tar jeg master i Norge, og føler at jeg trenger å anstrenge meg mye mindre og samtidig få toppkarakterer.. Merkelig det der.
Gjest Wolfmoon Skrevet 15. april 2008 #31 Skrevet 15. april 2008 Jeg er av de som veksler mellom jevn lesing og skippertaksmetoden, og trives egentlig ganske godt med det. Nå skal det sies at jeg i perioder jobber ganske mye ved siden av studiene, og derfor blir det gjerne skippertak for å ta igjen det jeg ikke har rukket å lese i disse periodene. Generelt stresser jeg veldig lite som student, med delevis unntak foran store innleveringer eller eksamner, men ikke alltid jeg stresser da heller.
tjadama Skrevet 15. april 2008 #32 Skrevet 15. april 2008 skulle vært litt mer som wolfmoon merker jeg, stesser alt for mye. og jeg prøver å lese jevnt, men rekker ikke alltid å ta skippertakene når jeg har jobbet vekk noen lese timer, så jeg henger alltid litt etter selv om jeg leser mer enn ingentingerne på en måte. sukk...
Concertina Skrevet 15. april 2008 #33 Skrevet 15. april 2008 Jeg stresset altfor mye, under studiene mine i UK jobbet jeg i snitt 60-70 timer i uken med studiene og i tillegg jobbet jeg lørdag og søndag for å ha penger til husleie... Jeg er en perfeksjonist, og det holder ikke å kunne holde seg til planer - dersom man ser at man ligger før planen så må man jo være ambisiøs og legge på litt ekstra arbeid... Kom tilbake til Norge og tok det mye roligere, fram til jeg fikk en veldig stressende oppgave og var tilbake til disse endeløse dagene med mye arbeid... Endte med at jeg fikk senebetennelse i skuldre/rygg/armer/nakke og har vært sykemeldt fra studiene i 6 måneder... Nå har jeg sakte men sikkert startet påan igjen og jeg kjenner at jeg må slappe av mer og jeg tar meg ofte i å løfte skuldrene altfor høyt... Men jeg håper at jeg skal klare å ta mer pauser enn tidligere og være flinkere til å lytte til kroppens signaler
Gjest Wolfmoon Skrevet 15. april 2008 #34 Skrevet 15. april 2008 skulle vært litt mer som wolfmoon merker jeg, stesser alt for mye. og jeg prøver å lese jevnt, men rekker ikke alltid å ta skippertakene når jeg har jobbet vekk noen lese timer, så jeg henger alltid litt etter selv om jeg leser mer enn ingentingerne på en måte. sukk... Hehe, ikke ofte jeg hører at noen skulle ha vært mer som meg, så takk for den Jeg har i grunn innsett at jeg ikke kan få f.eks. kun A'er med den arbeidsmengden jeg har tatt på meg. Tar 40 studiepoeng dette semesteret, i tillegg skal jeg ta opp igjen en eksamen tilsvarende 20 studiepoeng. Man må nok ha et realistisk syn når det gjelder arbeidsmengde i forhold til resultat for å kunne være så avslappet som det jeg faktisk er. Dessuten må man ha tro på at man har en hukommelse som greier å hente fram det man faktisk trenger på en eksamen uten å ha pugget stoffet, noe min hukommelse har bevist flere ganger
mustapippuri Skrevet 15. april 2008 #35 Skrevet 15. april 2008 Nja, periodevis. I de periodene hvor det er mye stress klarer jeg ikke å legge fra meg studiene etter en ti timers arbeidsdag og da kjenner jeg det på kroppen. Men litt lett stress er greit, da det får meg til å prestere bedre.
Maneo Skrevet 15. april 2008 #36 Skrevet 15. april 2008 Generelt stresser jeg veldig lite som student, med delevis unntak foran store innleveringer eller eksamner, men ikke alltid jeg stresser da heller. Anser meg selv som heldig som ikke stresser så mye over studiet som en del av mine klassekamerater gjør.
Gjest Stjernedryss Skrevet 15. april 2008 #37 Skrevet 15. april 2008 Jeg er veldig misunnelig på dere som stresser. Jeg klarer ikke å stresse to dager før eksamen en gang, og det koster meg dyrt noen ganger :gjeiper:
Olive Skrevet 21. april 2008 #38 Skrevet 21. april 2008 Ikke i det hele tatt... Tar livet veeeeeldig med ro
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2008 #39 Skrevet 22. april 2008 Voldsomt så stresset alle her er da... Jeg savner studietiden noe voldsomt, og dro den også ut så godt jeg kunne (tok ekstra fag innomellom embetsstudiet jeg gikk på). Syntes det var fantastisk med all friheten, legg opp som du vil, reis, jobb, ha det moro, bare sørg for å ta eksamen. Nå tar jeg ting veldig lett, og det er selvsagt god hjelp, men stusset likevel over mange av mine medstudenter som jeg mener la opp lesingen helt feil dersom målet var å få gode resultater.
Gjest Wolfmoon Skrevet 22. april 2008 #40 Skrevet 22. april 2008 Ikke så lett å jobbe eller reise i dag, siden vi har obligatorisk oppmøte stort sett hele tiden. Ellers er jeg jo en av de som tar det ganske med ro da
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå