Gå til innhold

Kalde hender

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Bare meg_*
Skrevet

Jeg slenger meg på forumet.

Jeg sliter også med kalde hender, føtter og blå lepper. Jeg fikk diagnosen Raynaud syndrom hos legen noe som har med for tynne blodårer , tja.. genrelelt dårlig blodomløp til ytre kroppsdeler. Det som jeg spesilet plages av er at hendene mine blir stive og oppsvulmede. De skifter og farge fra hvit/blålig til rød, svulmende til normal igjen ganske ofte. Om vinteren en eller flere ganger hver dag. Legen sa derfor jeg hadde et ganske sterkt tilfelle av raynaud siden jeg bare er 17 år og det pleier å utvikle seg værre meg årene. Likevel, om det er dette du har er det ikke noe farlig. Det går an å få medisiner mot det men legen ambefalte meg å ikke ta noe pga mulige bivirkninger. Om ikke er jeg sikker på at det finnes noe naturmedisiner eller annet alternativt å ta for det, eller bare passe på at du holder fingrene varmest mulig ved å bruke hansker.

Lykke til;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var en skikkelig frysepinn som liten og var nesten alltid kald på hender og føtter. Nå har det gått over, og nå er det jeg som er varmest av jentene og den som må lufte mest. :) Med mindre man har en sykdom hjelper dette:

1. Kle deg godt. Er det kaldt, ta på mer tøy. Om nødvendig går jeg med to-tre lag med klær, selv inne, og sitter gjerne med et pledd på i sofaen om vinteren. Ikke gå med kalde, svette sokker, da er det bedre å skifte til rene sokker med ull. Jeg bruker heller for mye klær enn for lite, da kan jeg heller ta av meg noe hvis jeg blir for varm. Bruk ull og bomull istedenfor polyester og andre syntetiske stoffer. Pass på at du dekker til området nederst i ryggen også, putt t-skjorten nedi buksa. Hvis kroppen er kald henter den varme fra hendene og føttene inn til de indre organene for å beskytte dem. Bruk alltid vanter/hansker/votter og varme sko/støvler når det er kaldt. Gå med tøfler eller tjukke sokker inne.

2. Er du kald, spis suppe eller drikk te. Spis mat som gir kroppen varme og energi, som rotgrønnsaker, kjøtt og ingefær. Varm opp kroppen innenfra. Ikke spis og drikk kaldt, da må kroppen din bruke energi på å varme opp det du har fått i deg. Ta et varmt fotbad, skyll hendene i varmt vann eller ta en varm dusj/bad. Varm kroppen utenfra. Sett opp varmen i det rommet du oppholder deg. 1 grad kan gjøre stor forskjell. Selv må jeg ha 21 grader i et rom for å ikke fryse.

3. Trening og bevegelse sørger for at blodet pumpes rundt i kroppen og gir god sirkulasjon, som vi trenger for å få blod til alle delene i kroppen. Gå fort, og ikke spenn skulderne og andre muskler mens du går.

• 2 måneder senere...
Skrevet
Jeg var en skikkelig frysepinn som liten og var nesten alltid kald på hender og føtter. Nå har det gått over, og nå er det jeg som er varmest av jentene og den som må lufte mest. :) Med mindre man har en sykdom hjelper dette:

1. Kle deg godt. Er det kaldt, ta på mer tøy. Om nødvendig går jeg med to-tre lag med klær, selv inne, og sitter gjerne med et pledd på i sofaen om vinteren. Ikke gå med kalde, svette sokker, da er det bedre å skifte til rene sokker med ull. Jeg bruker heller for mye klær enn for lite, da kan jeg heller ta av meg noe hvis jeg blir for varm. Bruk ull og bomull istedenfor polyester og andre syntetiske stoffer. Pass på at du dekker til området nederst i ryggen også, putt t-skjorten nedi buksa. Hvis kroppen er kald henter den varme fra hendene og føttene inn til de indre organene for å beskytte dem. Bruk alltid vanter/hansker/votter og varme sko/støvler når det er kaldt. Gå med tøfler eller tjukke sokker inne.

2. Er du kald, spis suppe eller drikk te. Spis mat som gir kroppen varme og energi, som rotgrønnsaker, kjøtt og ingefær. Varm opp kroppen innenfra. Ikke spis og drikk kaldt, da må kroppen din bruke energi på å varme opp det du har fått i deg. Ta et varmt fotbad, skyll hendene i varmt vann eller ta en varm dusj/bad. Varm kroppen utenfra. Sett opp varmen i det rommet du oppholder deg. 1 grad kan gjøre stor forskjell. Selv må jeg ha 21 grader i et rom for å ikke fryse.

3. Trening og bevegelse sørger for at blodet pumpes rundt i kroppen og gir god sirkulasjon, som vi trenger for å få blod til alle delene i kroppen. Gå fort, og ikke spenn skulderne og andre muskler mens du går.

Skrevet

Sliter med det samme. Går med tjukkesokker midt på sommeren og hansker hele tiden. En venninne av meg har prøvd akupunktur og sier at det hjelper. Jeg er litt skeptisk til de nålene så jeg har ikke prøvd det ennå... :sjenert: Koster visstnok 400 for hver time eller noe sånt...

• 4 uker senere...
  • 1 måned senere...
Gjest Daniel
Skrevet

jeg er en gutt på 13 år og har kalde hender hele tiden selv når det er sykt varmt inne i huset jeg har pratet med legen men alt er fint men jeg føler det er noe som kjer når jeg får kalde hender. og når jeg går inn i gamle rom så får jeg frysninger det føles nesten at det er noen ved meg håper du har et svar til meg ?

Skrevet

Jeg tror det hjelper litt å bruke stressball.

Er visst bra for blodomløp og muskulatur å klemme i vei :)

I hvert fall hjalp det for søsteren min som har fått forfrysninger i hendene.

• 2 uker senere...
Gjest Pedagog
Skrevet

Elektriske såler og votter, jevnlig oppmykning i varm basseng, trening i ulendt terreng

• 1 måned senere...
Skrevet

Personlig så synes jeg den psykotilnærmingen er halv-svada, psykologien vil gjerne gi en psykologisk tilnærming til de fleste problemer vi strir med.

Den enkleste forklaringen er som regel den riktige, pga den månedlige menstruasjonssyklusen mister jenter endel blod regelmessig.

Mengden varierer og noen bør spe på med jern for å få bygd opp til normalt nivå kjapt.

Ellers så blir man slapp, trøtt, kald på hender og føtter, vondt i hodet, osv alle symptomer på blodmangel.

Blodet som du har samles ved temperatursvingninger i kjernen av kroppen og sørger for at vitale organer får sitt, armer og ben nedprioriteres automatisk.

medic-zloty

Skrevet

Så du sier at til og med ALLE får kalde hender og føtter begrunn av mensen?....

Hva med de i overgangsalderen som har blitt operert i håndleddet? Man skal ikke være bedreviter uten å ha medisinsk bagrunn! Ting er ikke bare bare. Man skal vite og ikke tro.

Skrevet

JEG har personlig rett til å avfeie psykologiens psykologiske svar som HALV-svada.

Det er det jeg skriver da, nok engang tandre mennesker med dårlige lese og skriveferdigheter som bare skumleser innleggene, blir fly forbannet og taster ivei..

Nå ble jeg sur. Vi har alle rett på å ha en mening. basta

indignert-zloty

blodmangel, jernmangel,nerver, stive muskler, stress alt hindrer blodgjennomstrømming(nok mengde) i ekstremitetene derav følger kalde hender og føtter.

• 6 måneder senere...
Skrevet

Jeg har også kalde hender nesten hele tiden!

For å varme dem sitter jeg på dem fordi jeg er varm under lårene, men så blir de kalde igjen.

Jeg har også fuktige hender, og de er tydeligvis "ekle" å ta i, noe jeg fant ut da vi hadde dansing på skolen, var litt frekt også, men de er jo ekle, siden det er som om de er svette.

Jeg har ikke gått til noe lege, nesten ikke snakket med noen om det heller. Jeg sliter også å jobbe når jeg har så kalde hender, så det er bare flaks at vi får gjøre prøver på pc i et varmt datarom nå! Ellers kunne jeg faktisk gått ned en karakter, siden jeg ikke orker å gjøre mer pga. kalde hender :s

Mange svar her var til hjelp også, takk! :)

• 2 uker senere...
Gjest xMariax
Skrevet

Hei.

Slenger meg på. Jeg kjører/går mye på ski om vinteren, og uansett hva jeg gjør fryser jeg på hender og føtter. Nå har jeg heldigvis fått støvelvarmere, så føttene er ikke et stort problem lenger, men hendene sliter jeg fryktelig med.

Nå er jeg på fjellet og i går kjøpte jeg meg et par hestra-votter til 800 kroner. Jeg tenkte at "nå måtte problemet være løst" med så gode votter, men den gang ei.

Jeg har prøvd ALT! Jeg er så lei av å få ødelagt dager med iskalde hender. Når jeg kommer hjem er jeg aldri varm, og det ødelegger også deler av skiopplevelsen for min del fordi det å holde seg varm synes jeg er viktig for å få en god tur.

Har dere kloke mennesker noen erfaringen å dele eller noen tips å gi?

JEG ER HELT ÆRLIG DESPERAT. Jeg trodde ikke det var mulig, men jeg har prøvd alt, og jeg fryser alltid, uansett.

Hilsen meg

Gjest xMariax
Skrevet

Jeg sliter med akkurat det samme, men jeg vet heller ikke hva jeg skal gjøre.. :o

Trenger hjelp, fordi at jeg blir kald når jeg er ute etter bare 2-4 minutter :(

har spurt en lege om det, men ha bare fått responsen "dårlig blodsirkulasjon" så jeg skal prøve å spørre igjen. Håper på et bedre svar denne gangen. :)

Skrevet

Nå har jeg søkt etter Memoplant, men finner ikke noe eksakt produktnavn.

Jeg kunne tenke meg å forsøke Memoplant. Dessverre å bor jeg et stykke unna nærmeste helsekost, så jeg må bestille via nett. Kan noen hjelpe meg med produktnavn? Jeg har forsøkt å søke på Memoplant, men det kommer ikke opp noe.

Skrevet

Hei.

Slenger meg på. Jeg kjører/går mye på ski om vinteren, og uansett hva jeg gjør fryser jeg på hender og føtter. Nå har jeg heldigvis fått støvelvarmere, så føttene er ikke et stort problem lenger, men hendene sliter jeg fryktelig med.

Nå er jeg på fjellet og i går kjøpte jeg meg et par hestra-votter til 800 kroner. Jeg tenkte at "nå måtte problemet være løst" med så gode votter, men den gang ei.

Jeg har prøvd ALT! Jeg er så lei av å få ødelagt dager med iskalde hender. Når jeg kommer hjem er jeg aldri varm, og det ødelegger også deler av skiopplevelsen for min del fordi det å holde seg varm synes jeg er viktig for å få en god tur.

Har dere kloke mennesker noen erfaringen å dele eller noen tips å gi?

JEG ER HELT ÆRLIG DESPERAT. Jeg trodde ikke det var mulig, men jeg har prøvd alt, og jeg fryser alltid, uansett.

Hilsen meg

• 1 måned senere...
Gjest J-J  :0)
Skrevet

Hei..

Jeg er ei jente på 20, frøys alltid selv tror jeg har prøvd det meste av

Jerntabeletter og Helsekost "medisiner" jeg vil egentlig ikke kalle heslekost for ett medikament for det er helt naturlige ingredienser var tross alt dette som fikk meg til å prøve det.. men ingenting.. jeg tror gjerne på dette med at vi jente mister mye blod etc, for det fortalte en del av vennindene mine at skjedde med dem også, men jeg tror også at det kan ha noe med røyking å gjøre for etter jeg sluttet fikk jeg glo varme hender, å jeg har ikke røyket siden..

jeg har sett på dette som ett så stort problem at jeg orket ikke mer..

å det var tungt skal jeg si dere.! ;) Men utrolig deilig.

Gjest J-J  :0)
Skrevet

Hei..

Jeg er ei jente på 20, frøys alltid selv tror jeg har prøvd det meste av

Jerntabeletter og Helsekost "medisiner" jeg vil egentlig ikke kalle heslekost for ett medikament for det er helt naturlige ingredienser var tross alt dette som fikk meg til å prøve det.. men ingenting.. jeg tror gjerne på dette med at vi jente mister mye blod etc, for det fortalte en del av vennindene mine at skjedde med dem også, men jeg tror også at det kan ha noe med røyking å gjøre for etter jeg sluttet fikk jeg glo varme hender, å jeg har ikke røyket siden..

jeg har sett på dette som ett så stort problem at jeg orket ikke mer..

å det var tungt skal jeg si dere.! ;) Men utrolig deilig.

• 3 måneder senere...
Skrevet

Hei! jeg gikk til legen, ettersom jeg er plaget med kalde hender. Jeg er kald på hendene når jeg er inne, og ute, men det er stort sett hvor jeg er kald. Når det er varmt føler jeg at jeg er kjempe varm. Hvis jeg da kommer ani andre deler av kroppen min (med hendene), blir jeg iskald. Legen jeg snakket med, gikk ut i fra at jeg hadde lik fingre. En diagnose et fåtall av personer har. Her pleier huden å bli hvit, deretter hovne opp å bli rød/prikkete. Legen fortalte at det er ingen medisiner som fungerer, det eneste man kan gjøre, er å bruke ofte hansker, og at det kan hjelpe å ikke røyke.

Jeg har aldri røykt en sigarett i mitt liv, samt jeg bruker mye hansker+ pulsvarmere, men dette fungerer ikke. Jeg har fått høre fra bekjente at dette kan være tegn på lav jern innhold, eller dårlig blod sirkulasjon. I følge prøvene var det ikke noe som ble oppdaget.

Jeg tror dette er en mild versjon av likfingre, uten synlige symptomer, men ettersom det er lite som fungerer, er det viktig å stå sammen, for å finne ut hva som fungerer. Eller demostrere, for å få legene til å ta oss på alvor!

• 1 år senere...
Skrevet

Jeg har alltid hatt kalde hender siden jeg var 9 og nå er jeg 14. Jeg tenkte at det ville gi seg men det gjorde det ikke. Neglene mine blir helt blå og gule og følelsen er ubehagelig. Jeg trenger virkelig gode tips til hvordan jeg kan ta meg av dette!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...