Gå til innhold

Kalde hender

Fremhevede innlegg

Gjest Elinasa
Skrevet

Jeg er en jente på 22 år og jeg har alltid iskalde hender... De blir også likssom litt stive..... Hansker hjelper ikke no særlig og det kan jeg jo ikke bruke nå! Når det er så varmt ute.... Jeg lurer på hvorfor jeg har dette. Er jernemangel den eneste grunnen??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei Elinasa.

Jeg er også plaget med iskalde hender/stive fingre.

I følge min fysioterapeut skyldes det nakke/skulderproblemene mine.

Låsningene mine i nakken hindrer blodomløpet fra og "flyte fritt"

En ting du kan gjøre er å sette deg ned, og slapp helt av i kroppen, og la armene henge løst og uhindret ned langs siden.

Konsentrer deg om å slappe av.

Etter et par minutter så kjenner jeg varmen komme tilbake igjen.

Det behøver jo ikke være det samme som hos meg, men du kan jo gjøre et forsøk.

Hjelper det, så ring å prat med en fysioterapeut.

Håper det hjelper.

Hilsen Cita

Uten jernmangel. :blunke:

Skrevet

En grunn kan være at du har dårlig blodomløp..

Sliter med det samme problemet selv!

Håper det bedrer seg når det blir varmere i været da :wink:

Gjest M-ling
Skrevet

Har ikke noe tips, men henger meg på; for meg gjelder det både hender og føtter. Konstant kald. Ikke så jeg legger merke til det selv, men kjenner det når jeg tar på.

Hadde vært fint å høre fra noen som har forslag.

Gjest Samara
Skrevet

Tror det er ganske vanlig. Blir selv veldig fort kald, både på hender og føtter. Ikke bare litt kald, men iskald i følge kjæresten... Stakkars, han som må varme meg hver kveld! :blunke:

Er ganske sikker på at det bare er dårlig blodsirkulasjon som er årsaken til dette hos meg. Trening skal visst hjelpe.

Gjest Niniel
Skrevet

Kjæresten min har det samme problemet, han var hos legen og spurte hva det kunne være.. Legen sa at det mest sannsynlig var kommet pga forfrysning. Når man forfryser hendene blir de små blodårene ødelagt, og dermed blir blodomløpet dårligere. (nå snakker jeg om mild forfrysning altså..)

Så i hans tilfelle: militæret har skylda! :ler:

Gjest M-ling
Skrevet

Cita, tror du har løsningen for meg.

Jeg har ryggproblemer - hmmm. Takk for opplysning. ;)

Gjest Mzfire
Skrevet

Søstern min og jeg har alltid hatt kalde hender og føtter. Nå går hun i psykoterapi. Der fikk hun vite at grunnen til at vi har kalde hender og slikt er fordet det har med psyken å gjøre. At man blokkerer følelser. Da blir det en slags brudd i energigjennomstrømningen også. Husker ikke alt hun sa, men det hørtes veldig logisk ut for meg.

Skrevet

Personlig så synes jeg den psykotilnærmingen er halv-svada, psykologien vil gjerne gi en psykologisk tilnærming til de fleste problemer vi strir med.

Den enkleste forklaringen er som regel den riktige, pga den månedlige menstruasjonssyklusen mister jenter endel blod regelmessig.

Mengden varierer og noen bør spe på med jern for å få bygd opp til normalt nivå kjapt.

Ellers så blir man slapp, trøtt, kald på hender og føtter, vondt i hodet, osv alle symptomer på blodmangel.

Blodet som du har samles ved temperatursvingninger i kjernen av kroppen og sørger for at vitale organer får sitt, armer og ben nedprioriteres automatisk.

medic-zloty

Gjest Lady-M
Skrevet
Cita, tror du har løsningen for meg.

Jeg har ryggproblemer - hmmm. Takk for opplysning. ;)

Takker jeg også, Cita. Har samme problem med kalde hender og har stiv nakke/rygg. Kjennes ut som jeg har nakken helt opp i ørene noen ganger, og da er det jo ikke så rart blodet ikke får flyte fritt!

Gjest Mzfire
Skrevet

Jeg har hatt kalde hender fra jeg var barn så for meg har ikke menstruasjonen noe med det å gjøre. Folk får velge å tro på hva de vil. Kan være forskjellige årsaker for hvert tilfelle. Men jeg syns det er respektløst å avfeie mitt svar som psykologisk svada. Det gir deg ingen rett! Jeg har mye større tro på alternativ medisin enn allmennpraktiske dritt leger !

Gjest Ethereal
Skrevet

Jeg sliter også med kalde hender, og har enda ikke funnet årsaken. Men det er nok delvis psykisk, for det merkes spesielt godt når jeg er stresset. Det er faktisk veldig viktig å passe på å bruke hansker, for å forfryse seg kan gjøre problemet verre. Det med dårlig blodomløp tror jeg (som dedikert treningsnarkoman) ærlig talt ikke noe på.....

Muligens kan det også ha sammenheng med at man ikke spiser nok, siden kroppen da skrur ned forbrenningen på sparebluss.

M

Skrevet

JEG har personlig rett til å avfeie psykologiens psykologiske svar som HALV-svada.

Det er det jeg skriver da, nok engang tandre mennesker med dårlige lese og skriveferdigheter som bare skumleser innleggene, blir fly forbannet og taster ivei..

Nå ble jeg sur. Vi har alle rett på å ha en mening. basta

indignert-zloty

blodmangel, jernmangel,nerver, stive muskler, stress alt hindrer blodgjennomstrømming(nok mengde) i ekstremitetene derav følger kalde hender og føtter.

Skrevet

Hmm.... Jeg sliter med låsninger i nakke/rygg og stive muskler, men jeg er alltid varm på hendene. Det er mange som bemerker det når jeg "tar" på de. Jeg har alltid hatt varme hender(uten å være svett) :roll:

Gjest Mzfire
Skrevet

Zloty: Sorry, du må selfølgelig få lov til å mene hva du vil. Klar over at dette er et diskusjonsforum. Men jeg tolket svaret ditt som veldig negativt og nedlatende. Tåler at andre har andre meninger. Men syns du går for langt med dine egne lave kommentarer til meg om lese/skrive vansker. Skjerp deg!

Skrevet

Memoplant er en helsekost medisin som hjelper UTROLIG godt for kalde hender og føtter. Jeg har i allefall slutta med ullsokker i senga, og hansker bare det var bris ute. Kjempeflotte greier!!!

Gjest Duchess
Skrevet

Jasså....Jeg var til legen fordi jeg fryser konstant, ikke bare på hender og føtter, men overalt.

Han tok blodprøver, testa stoffskiftet og det som var, men fant ingenting galt.

Da fikk jeg beskjed om at "noen mennesker bare ER sånn"

Hva er det for slags svar da ? :evil:

Jeg fryser fortsatt bare det er en ørliten bris jeg, og har fortsatt ullteppe på stranda.

Og at noen bare er sånn, det tror jeg ingenting på.

• 5 år senere...
Gjest Gjest_Cath_*
Skrevet
Jasså....Jeg var til legen fordi jeg fryser konstant, ikke bare på hender og føtter, men overalt.

Han tok blodprøver, testa stoffskiftet og det som var, men fant ingenting galt.

Da fikk jeg beskjed om at "noen mennesker bare ER sånn"

Hva er det for slags svar da ? :evil:

Jeg fryser fortsatt bare det er en ørliten bris jeg, og har fortsatt ullteppe på stranda.

Og at noen bare er sånn, det tror jeg ingenting på.

Alt i kroppen har en sammenheng med følelsene dine. Hvis du blokkerer følelser, flyter ikke energien i kroppen fritt, noe som f.eks. kan føre til kalde hender og føtter.

Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet
Jeg sliter også med kalde hender, og har enda ikke funnet årsaken. Men det er nok delvis psykisk, for det merkes spesielt godt når jeg er stresset. Det er faktisk veldig viktig å passe på å bruke hansker, for å forfryse seg kan gjøre problemet verre. Det med dårlig blodomløp tror jeg (som dedikert treningsnarkoman) ærlig talt ikke noe på.....

Muligens kan det også ha sammenheng med at man ikke spiser nok, siden kroppen da skrur ned forbrenningen på sparebluss.

M

Hei!

Hva mener du med at du ikke tror på det med dårlig blodomløp? Bare i ditt tilfelle, eller generelt?

Og hvorfor ikke? :o)

• 1 måned senere...
Skrevet

Hei.

Slenger meg på. Jeg kjører/går mye på ski om vinteren, og uansett hva jeg gjør fryser jeg på hender og føtter. Nå har jeg heldigvis fått støvelvarmere, så føttene er ikke et stort problem lenger, men hendene sliter jeg fryktelig med.

Nå er jeg på fjellet og i går kjøpte jeg meg et par hestra-votter til 800 kroner. Jeg tenkte at "nå måtte problemet være løst" med så gode votter, men den gang ei.

Jeg har prøvd ALT! Jeg er så lei av å få ødelagt dager med iskalde hender. Når jeg kommer hjem er jeg aldri varm, og det ødelegger også deler av skiopplevelsen for min del fordi det å holde seg varm synes jeg er viktig for å få en god tur.

Har dere kloke mennesker noen erfaringen å dele eller noen tips å gi?

JEG ER HELT ÆRLIG DESPERAT. Jeg trodde ikke det var mulig, men jeg har prøvd alt, og jeg fryser alltid, uansett.

Hilsen meg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...