FoxyFish Skrevet 7. mai 2008 #81 Skrevet 7. mai 2008 Ser at det er mange her som fremhever at GR er den hunden som biter mest. Og det er på sett og vis riktig - og det skulle bare mangle, da det er den mest populære familiehunden. Dette er imidlertid feil bruk av statistikk. Om 2 av 10 amstaffer biter og 5 av 100 retrievere biter, så kan man si at påstanden om at flest blir bitt av retrievere er riktig. Men det er riktigere å si at 20% av amstaffene biter og bare 5% av retrieverne. Om du da møter en amstaff og en retriever, så er det fire ganger større sjanse for at amstaffen skal bite deg enn at retrieveren gjør det... Er du sikker på at statistikken var brukt feil da?
Gjest Bolledeig Skrevet 7. mai 2008 #82 Skrevet 7. mai 2008 Denne såkalte norske bitestatistikken som så mange refererer til, eksisterer faktisk ikke, og i utenlandsk bitestatistikk, kommer golden kun høyt opp så lenge det ikke justeres for antall hunder. Å bruke sånn statistikk til å vise noe som helst, blir omtrent som å argumentere for at det er tryggere å kjøre ned en bratt bakke i en handlevogn enn i en BMW, fordi det har vært langt flere BMWer enn handlevogner som har kræsjet.
mysan Skrevet 7. mai 2008 #83 Skrevet 7. mai 2008 Ser at det er mange her som fremhever at GR er den hunden som biter mest. Og det er på sett og vis riktig - og det skulle bare mangle, da det er den mest populære familiehunden. Dette er imidlertid feil bruk av statistikk. Om 2 av 10 amstaffer biter og 5 av 100 retrievere biter, så kan man si at påstanden om at flest blir bitt av retrievere er riktig. Men det er riktigere å si at 20% av amstaffene biter og bare 5% av retrieverne. Om du da møter en amstaff og en retriever, så er det fire ganger større sjanse for at amstaffen skal bite deg enn at retrieveren gjør det... I statistikken er det tatt hensyn til at det er flere retrievere på markedet, så den holder ikke. De har regnet prosent per antall i hver hunderase, ikke totalt for alle hunder. Det jeg imidlertid kan tenke meg er at folk anser den som så ufarlig at de lar ungene herje vilt med dem, og da blir det jo straks en annen sak. Ellers er jo amstaffer, pitbuller og staffordshire bt vanlige familiehunder i andre land enn Norge, så sånn sett burde det veie opp noe den andre veien.
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 7. mai 2008 #84 Skrevet 7. mai 2008 I statistikken er det tatt hensyn til at det er flere retrievere på markedet, så den holder ikke. De har regnet prosent per antall i hver hunderase, ikke totalt for alle hunder. Det jeg imidlertid kan tenke meg er at folk anser den som så ufarlig at de lar ungene herje vilt med dem, og da blir det jo straks en annen sak. Ellers er jo amstaffer, pitbuller og staffordshire bt vanlige familiehunder i andre land enn Norge, så sånn sett burde det veie opp noe den andre veien. og, hvis du ser filmen jeg linket til, der statistikkene er nevnt på slutten, så er denne fra statene. I statene er pitbullen en av de mest populære rasene. Hvis du ikke så filmen, så kan jeg opplyse om at på slutten sies det at i en undersøkelse gjort over 7 år, sto pitbullen for 1.89% av bittene, og når de regnet ut sannsynligheten for å bli bitt av hver og en av rasene var pitbullen nummer 4... fra bunnen (altså nummer 96 av 100).
Gjest Skrevet 7. mai 2008 #85 Skrevet 7. mai 2008 Denne såkalte norske bitestatistikken som så mange refererer til, eksisterer faktisk ikke, og i utenlandsk bitestatistikk, kommer golden kun høyt opp så lenge det ikke justeres for antall hunder. Å bruke sånn statistikk til å vise noe som helst, blir omtrent som å argumentere for at det er tryggere å kjøre ned en bratt bakke i en handlevogn enn i en BMW, fordi det har vært langt flere BMWer enn handlevogner som har kræsjet. Det justeres jo for antall hunder. Om man sender like mange BMW'er og handle vogner utenfor en bakke så regner jeg nok med at BMW kommer lengt ned på listen (håper jeg da)
Gjest Bolledeig Skrevet 7. mai 2008 #86 Skrevet 7. mai 2008 (endret) Link? Den bitestatistikken de fleste refererer til er en som sto i VG for noen år siden, og den var ikke justert for antall hunder, og golden-statistikken har blitt resirkulert i flere tiår. I tillegg er det jo en gang sånn at det ikke føres offisiell bittstatistikk i Norge. Jeg har også hørt den historien om golden retrievere og bitestatistikk i årevis, men har til den dag i dag ikke sett konkrete tall, så hvis noen har tall som viser at jeg tar feil, er jeg selvsagt villig til å legge meg pannekakeflat Bitestatistikk fra utlandet kan ikke brukes i samme sammenheng, vi har andre sammensetninger av hunderaser i andre land. Statistikk justert for antall hunder i befolkningen: linkylink Amerikansk studie om hundeangrep med fatalt utfall Endret 7. mai 2008 av Bolledeig
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 7. mai 2008 #87 Skrevet 7. mai 2008 (endret) Du sier bitestatistikk fra utlandet ikke kan brukes, men du linker til dem selv Jeg synes du skal lese denne artikkelen, som setter den siste linken din litt i perspektiv. Denne såkalte "undersøkelsen", er basert helt og fullt på det dette mennesket har funnet i aviser. Jeg vil ikke akkurat kalle dette en viktig - eller riktig - statistikk. utdrag: According to Clifton's report [which, once again, is based entirely on press accounts], during the 24-year period covered by his study there were a total of 2,209 “[dog] attacks doing bodily harm†in the U.S. and Canada. 1,182 of those attacks were by pit bulls and pit bull mixes. (Lumping mixes together with so-called purebreds makes no sense from any standpoint, but Mr. Clifton lumps them together --- so I will, too, again for the purposes of this post.) Innlegget er endret iht. Kvinneguidens regler. Helen - mod. Endret 7. mai 2008 av Helen
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 7. mai 2008 #88 Skrevet 7. mai 2008 Til slutt må jeg bare legge til at jeg rett å slett ikke klarer å ta deg alvorlig når du linker til den "studien" til Merritt Clifton, da det er tydelig at du ikke har lest den, eller satt deg inn i det som står der. For ethvert hundemenneske ville reagert på den.
Gjest Bolledeig Skrevet 7. mai 2008 #89 Skrevet 7. mai 2008 Det var nettopp derfor jeg påpekte i innlegget mitt at man ikke kunne ta den bokstavelig, som med stort sett all annen statistikk. Har lest artikkelen, og fjernet linken Det jeg først og fremst reagerte på, var at alle snakker om denne golden-statistikken, men ingen klarer å finne den. Dette er ikke en diskusjon jeg har lyst å "vinne" eller "tape" problemet er at det slenges rundt med påstander som ikke har tallmateriale som støtter det, og da har det begrenset verdi. Har du lest gjennom tråden så har jeg jo vært rimelig kritisk til å plassere hunder i "farlig/ufarlig" kategorier. For ethvert hundemenneske ville reagert på den. Jeg er like glad i hunder som enhver annen person, det trenger ikke utelukke at jeg liker å forholde meg til fakta, og ikke bitestatistikkmyter som ingen ønsker å bekrefte eller avkrefte.
mysan Skrevet 7. mai 2008 #90 Skrevet 7. mai 2008 http://no.wikipedia.org/wiki/Hundebitt Dette er vel en grei og ganske nyansert artikkel ang hundebitt. Nå kan artikler på Wiki skrives av hvem som helst, men allikevel.
Gjest Bolledeig Skrevet 7. mai 2008 #91 Skrevet 7. mai 2008 Så forsåvidt greit ut, nettopp fordi det vedkjenner at Norge ikke har noen bittstatistikk, MEN Det er altså merkelig at noen av hunderasene har blitt forbudt, mens flere av verstingene på statistikken kan omsettes fritt. Dette har faktisk ikke noe i en artikkel å gjøre.
mysan Skrevet 8. mai 2008 #92 Skrevet 8. mai 2008 Nå er det Wiki da - skrevet av privatpersoner. Hvem som helst. Man må regne med at det kommer inn personlige aspekter i ny og ne.
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2008 #93 Skrevet 8. mai 2008 Fordi den bare er valpen nå, men ser allerede Kjempeskummel ut. Ønsker jo at barna mine skal kunne ferdes trygt ute. Og da må den bort! Jeg kan ikke så veldig mye om hund, men er ganske sikker på at dette er en kamphund. Hvilke andre raser er det du mener? Ferne hunden for at DU synes den ser skummel ut????. Desverre er det mange hunder som får rykte på seg for at de er farlige. Det kommer fra sånne uvettige folk som deg. det er ikke lov å ha pittbull i Norge, så du må stole på hva de sier til deg. Hva gjør du om det kommer flere i nabolaget ditt som har hunder som ser skummel ut da? du er klar over at du overfører din frykt til barna.? Kan du nevne flere raser du synes ser skummel ut? jeg villle ha prøvd å fjernet deg fra bomiljøet...for DU er skummel.
mysan Skrevet 9. mai 2008 #94 Skrevet 9. mai 2008 Ferne hunden for at DU synes den ser skummel ut????. Desverre er det mange hunder som får rykte på seg for at de er farlige. Det kommer fra sånne uvettige folk som deg. det er ikke lov å ha pittbull i Norge, så du må stole på hva de sier til deg. Hva gjør du om det kommer flere i nabolaget ditt som har hunder som ser skummel ut da? du er klar over at du overfører din frykt til barna.? Kan du nevne flere raser du synes ser skummel ut? jeg villle ha prøvd å fjernet deg fra bomiljøet...for DU er skummel. Slik som paret borti veien her da valpen vår kom løpende mot dem. (Han stakk av under innkallingstrening). De hadde med seg et barn i vogn. Mors reaksjon: Løfte armene opp og forte seg vekk når "uhyret" nærmet seg. Fars reaksjon: "Nå kan du velge, jeg sparker'n hvis du ikke fjerner'n". Disse to er garantert å få hunderedde barn. De lærer dem jo at hunder er farlige saker.
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2008 #95 Skrevet 10. mai 2008 Jeg bor i et borettslag, hvor alle har egen inngang og hvor det etter søknad er tillatt å skaffe seg hund. Nå ser det ut til at en yngre herre her i blokka har gått til anskaffelse av noe jeg vil karakterisere som en "pitbull". Jeg snakket med styreformannen, som informerte meg om at det var gitt tillatelse til å ha hunden i borettslaget og at det ikke var snakk om noen pitbull. Noen som har noen tips til hvordan jeg kan få fjernet monsteret? Blir jo livredd bare for å gå ut av døra.. Skaff DEG en terapeut eller flytt, for noe stort tull.
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2008 #96 Skrevet 10. mai 2008 Slik som paret borti veien her da valpen vår kom løpende mot dem. (Han stakk av under innkallingstrening). De hadde med seg et barn i vogn. Mors reaksjon: Løfte armene opp og forte seg vekk når "uhyret" nærmet seg. Fars reaksjon: "Nå kan du velge, jeg sparker'n hvis du ikke fjerner'n". Disse to er garantert å få hunderedde barn. De lærer dem jo at hunder er farlige saker. Hørt om langline? Uforsvalig å ikke bruke dette når man trener innkalling både av valpens sikkerhet og for å forhindre situasjoner som over.
Gjest Zanasol Skrevet 14. mai 2008 #97 Skrevet 14. mai 2008 Må si jeg sitter og rister på hodet nå... Er altfor mye uvitende folk som uttaler seg om disse såkalte "kamphundene"... En kamphund er en en hund som, uansett rase, er trenet til kamp mot andre hunder eller dyr. En hund er ikke en kamphund før den er trenet til det.... Pit bull og amstaff går faktisk under gruppe 3: terriere TS: Du høres jo helt på trynet ut... Det er slike folk som deg som jeg ikke kan fordra... Har en såkalt "kamphund" selv, og vi får stygge kommentarer og folk løper over på andre siden av veien når vi kommer gående. Bikkja mi er snill som et lam, og ville aldri skadd noen. Han er fantastisk med barn. Disse såkalte "kamphundene" er faktisk avlet for å være aggressive mot andre hunder og dyr, og IKKE mennesker. De er avlet spesielt for å være snille mot mennesker, og dette er de også kjent for... Det er INGEN god grunn for at amstaff og pitbull ble ulvolige... Se på Sverige, der er ingen raser ulovlige, og de har ikke mer hundebitt der enn her i Norge... Hunden til din nabo kan være flere raser, men at det er en pit bull terrier eller en amstaff, tviler jeg STERKT på, og du er ei skikkelig kjærring som i det hele tatt tenker på å lyve for å bli kvitt bikkja. Flytt heller, og ta med deg ungene dine.. Ellers kan du prøve å bli kjent med naboen og hunden. Naboen her er livredd for min hund, og hun går ikke ut døra om hun ser at jeg har min ute av huset, og jeg planlegger å be henne over på kaffe slik at hun kan få hilse på hunden, og skjønne det at han er snill selv om han ser tøff ut... Hunden til naboen kan være en: Cane Corso Perro de Presa Canario(Dogo Canario) Boerboel Stafforshire Bull Terrier Amerikansk Bulldog Bull Terrier Alle disse er fullt lovlige og kan for folk som ikke har peiling(slike som TS) oppfattes som "pit bull"... Cane Corso: http://ccc.lasvegaspalmtrees.com/dante_alerted.jpg Dogo Canario: http://www.realpresa.com/images/Mar07Von5.jpg Boerboel: http://www.k9breedlist.com/images/Ryan_Holt_Boerboel.jpg Staffordshire Bull Terrier: http://bulldogbreeds.com/breeders/pics/diamondhkennels.jpg Amerikansk Bulldog: http://www.hundezeitung.de/hundekunde/american-bulldog.jpg Bull Terrier: http://petcaretips.net/bull_terrier.jpg
FoxyFish Skrevet 14. mai 2008 #98 Skrevet 14. mai 2008 Må si jeg sitter og rister på hodet nå... Er altfor mye uvitende folk som uttaler seg om disse såkalte "kamphundene"... En kamphund er en en hund som, uansett rase, er trenet til kamp mot andre hunder eller dyr. En hund er ikke en kamphund før den er trenet til det.... Pit bull og amstaff går faktisk under gruppe 3: terriere TS: Du høres jo helt på trynet ut... Det er slike folk som deg som jeg ikke kan fordra... Har en såkalt "kamphund" selv, og vi får stygge kommentarer og folk løper over på andre siden av veien når vi kommer gående. Bikkja mi er snill som et lam, og ville aldri skadd noen. Han er fantastisk med barn. Disse såkalte "kamphundene" er faktisk avlet for å være aggressive mot andre hunder og dyr, og IKKE mennesker. De er avlet spesielt for å være snille mot mennesker, og dette er de også kjent for... Det er INGEN god grunn for at amstaff og pitbull ble ulvolige... Se på Sverige, der er ingen raser ulovlige, og de har ikke mer hundebitt der enn her i Norge... Hunden til din nabo kan være flere raser, men at det er en pit bull terrier eller en amstaff, tviler jeg STERKT på, og du er ei skikkelig kjærring som i det hele tatt tenker på å lyve for å bli kvitt bikkja. Flytt heller, og ta med deg ungene dine.. Ellers kan du prøve å bli kjent med naboen og hunden. Naboen her er livredd for min hund, og hun går ikke ut døra om hun ser at jeg har min ute av huset, og jeg planlegger å be henne over på kaffe slik at hun kan få hilse på hunden, og skjønne det at han er snill selv om han ser tøff ut... Hunden til naboen kan være en: Cane Corso Perro de Presa Canario(Dogo Canario) Boerboel Stafforshire Bull Terrier Amerikansk Bulldog Bull Terrier Alle disse er fullt lovlige og kan for folk som ikke har peiling(slike som TS) oppfattes som "pit bull"... Cane Corso: http://ccc.lasvegaspalmtrees.com/dante_alerted.jpg Dogo Canario: http://www.realpresa.com/images/Mar07Von5.jpg Boerboel: http://www.k9breedlist.com/images/Ryan_Holt_Boerboel.jpg Staffordshire Bull Terrier: http://bulldogbreeds.com/breeders/pics/diamondhkennels.jpg Amerikansk Bulldog: http://www.hundezeitung.de/hundekunde/american-bulldog.jpg Bull Terrier: http://petcaretips.net/bull_terrier.jpg Det er så godt å lese innlegg fra mennesker som virkelig vet hva de snakker om Jeg har selv en liten forkjærlighet for staffordshire bullterrier. Til informasjon, TS, så var det nettopp en staffe som vant "Hundeskolen" som gikk på tv2 for en tid tilbake. De er fantastiske familiehunder, og det finnes ikke vondt i dem. Hunders oppførsel formes av eierne som oppdrar dem.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå