Gjest Gjest_Bygdedyret_* Skrevet 7. april 2008 #61 Skrevet 7. april 2008 Fordi den bare er valpen nå, men ser allerede Kjempeskummel ut. Ønsker jo at barna mine skal kunne ferdes trygt ute. Og da må den bort! Jeg kan ikke så veldig mye om hund, men er ganske sikker på at dette er en kamphund. Hvilke andre raser er det du mener? Du minner meg om en kompis......... Han skaffet seg en doberman gjennom omplassering, dobermaner er jo som kjent veldig skumle og han var jo en tøff kar. Men han fikk den snille dobermantispen i stedet, en helt utrolig snill hund som ikke gjorde noen fortred. Vi lo litt av han men han ble jo fornøyd med hunden selv også da selv om det ikke var den vaktbikkja han hadde sett for seg. Om en hund er farlig eller ikke har ikke noe med rasen å gjøre, det har med oppdragelsen å gjøre. Selv en liten håndveskehund kan være farlig mot unger hvis den blir oppdratt feil, små engstelige hunder biter mest er min erfaring.
Gjest Gjest Skrevet 7. april 2008 #62 Skrevet 7. april 2008 Jeg bor i et borettslag, hvor alle har egen inngang og hvor det etter søknad er tillatt å skaffe seg hund. Nå ser det ut til at en yngre herre her i blokka har gått til anskaffelse av noe jeg vil karakterisere som en "pitbull". Jeg snakket med styreformannen, som informerte meg om at det var gitt tillatelse til å ha hunden i borettslaget og at det ikke var snakk om noen pitbull. Noen som har noen tips til hvordan jeg kan få fjernet monsteret? Blir jo livredd bare for å gå ut av døra.. 1)Hvis borettslaget har gitt tillatelse, er det *ikke* en pitbull eller amstaff. Borettslag må verne om beboerne. Rasen til naboen din nok 100% lovlig. (Til informasjon er Pitbull & Amstaff ganske små med sine ca 35-40cm ) 2)Her er hva du gjør -du må kommunisere! Hundeeiere er som regel stolte av hunden sin. Neste gang du ser han hilser du! Her er noen eksempler på hva du kan si: "Hei. Vi har ikke hilst på hverandre før! Jeg bor i nr X." "Jeg er så nysgjerrig på hunden din. Jeg har aldri sett en sånn før. Hva slags rase er det?" "Er den snill mot barn? Jeg har to barn og de er litt redde for hund. Din hund ser litt skummel ut synes jeg." Jeg har hatt slike samtaler ofte. Jeg har en Dobermann og bor i borettslag med egen inngang. Det første de nærmeste naboene gjorde, var å spørre meg om disse tingene. Det synes jeg var så flott gjort! For da kunne jeg fortelle dem sannheten. At hunden min er kjempe snill. At den er litt redd for barn, men at jeg er flink til å skjerme den og barn for hverandre og at vi trener på problemet. At jeg alltid skal ha den i bånd når jeg er i nabolaget...etc. Og en tilleggsinformasjon. Da jeg søkte borettslaget om å ha Dobermann, fikk jeg en tlf. fra styret fordi de lurte på om Dobermann var en kamphund. Var den det, fikk jeg ikke lov å ha den.. Ikke alle vet like mye om hunderaser, men ikke la det være en stopper for ditt liv i borettslaget. Stress og vonde tanker løser ingen problemer.
sebra Skrevet 7. april 2008 #63 Skrevet 7. april 2008 du er klar over at golden retrivere har biti de og,og de er vel en av de mest populære familiehundene? du har jo tydeligvis ikke så god kunnskap om hunder. hvordan i alle dager skal du klare å argumentere for at det er en kamphund?
Gjest Gjest_Bygdedyret_* Skrevet 8. april 2008 #64 Skrevet 8. april 2008 du er klar over at golden retrivere har biti de og,og de er vel en av de mest populære familiehundene? du har jo tydeligvis ikke så god kunnskap om hunder. hvordan i alle dager skal du klare å argumentere for at det er en kamphund? Det sies også at den familiehunden som biter mest faktisk er golden retriever. Foreldre tror det er trygt å la barna sine herje med en golden retriever for den er så godslig, men å bli herjet med er ganske slitsomt for hunder også. Og hunder som ikke kan trekke seg unna når den vil kan reagere med å bite. Som jeg har prøvd å fortelle mine barn, redde hunder biter - uansett rase. Til TS, i stedet for å få panikk, bli kjent med naboen og hunden. Kanskje det ikke er så farlig som du tror - i de fleste tilfeller er det nemlig ikke det.
la Flaca Skrevet 8. april 2008 #65 Skrevet 8. april 2008 Jaja, du kan ihvertfall være glad for at du ikke trenger å bekymre deg for kamphund i nabolaget lenger, for nå har du jo fått bekreftet at dette ikke er noen kamphund. Typiske kamphundraser er mye mindre enn hunden du beskriver, så dette er mest sannsynlig en presa canario ell. En populær og lovlig hund. Man lærer så lenge man lever.
Gjest Gjest_Emilie_* Skrevet 8. april 2008 #66 Skrevet 8. april 2008 (endret) forresten, er ikke kamphunder trent opp for å være aggresive mot andre hunder og dyr, ikke mennesker? Jeg skal få meg en staffordshire bull terrier til jul, det er en kamphund, men uansett er den kåret til en av de ti beste familiehundene i Storbritannia.. Sier ikke det noe. Endret 9. april 2008 av lillebøll
Kirri Skrevet 8. april 2008 #67 Skrevet 8. april 2008 Du må nok bare innse det.... Du er hu fæle nabokjærringa! Dette er rett og slett dårlig oppførsel! Det virker som om du er en større trussel for nabolaget enn hunden.
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2008 #68 Skrevet 9. april 2008 Jeg tenker også fort på trolling når jeg leser tråder som dette, men så vet jeg jo også at det finnes folk som tenker som TS ... Så da er det vel like greit å svare nogelunde seriøst. Ja, du er ei skikkelig kjerring hvis du gjør det du skriver om her. Ei ignorant, ondskapsfull og smålig kjerring, til og med. Jeg hadde en nabo som var livredd hunder. Hun løp fra døra og inn i bilen når hundene våre stod ute (tre "tjenestehund-raser", hvorav en skarp), men hun tok heldigvis dette på egen kappe. Hun banket på hos meg, og spurte om jeg kunne fortelle henne litt om hunder og deres atferd, samt hva hun skulle gjøre hvis de kom mot henne. Jeg tegnet og forklarte, samt lot henne bli litt kjent med dem for at hun skulle se på dem som individer, og ikke bare tre eksemplarer av en hundetype hun var livredd. Det fungerte veldig bra for alle parter - kommunikasjooooon er undervurdert. Totalt utenfor tema, men fy F, jeg er imponert over naboen din! :-D (og deg )
mysan Skrevet 9. april 2008 #69 Skrevet 9. april 2008 Vi har en Staffordshire Bull Terrier. Rasen er opprinnelig avlet som kamphunder i kamper med okser, men dette var tidligere. I dag avles de på sitt gode gemytt og omgjengelighet i forhold til barn. Jeg ser at du skriver Pitbull i overskriften din, ergo går jeg utfra at du tror naboens hund er en pitbull. I såfall må den være avlet ulovlig, hvilket vil si at han ikke kan ha papirer på den, og dermed antakelig heller ikke ville fått lov å ha den. Har han ikke papirer på den kan han knapt ta den med ut fordi politiet og mattilsynet med full lovlighet kan forlange å se papirene på hunder de mistenker kan være ulovlige. Som andre sier i denne tråden så biter også den typiske familiehundene Golden retriever - og ikke bare biter den, men det er den rasen som OFTEST biter. De såkalte kamphundene er ikke onde i utgangspunktet, og angriper ikke folk i hytt og pine noe mer enn en hvilken som helst annen hund, og de er forbudt fordi feil folk skaffet seg dem, nettopp fordi de ingir frykt og er katalogisert som kamphund. I andre land er både AmStaff og Pitbull anerkjente familiehunder med godt gemytt og godt lag med barn. Så du ser; din frykt er kun basert på fordommer, hear/say og uvitenhet.
Gjest lillebøll Skrevet 9. april 2008 #70 Skrevet 9. april 2008 Tråden er ryddet iht kvinneguidens regler. Ved gjentakende regelbrudd vil tråden vurderes stengt. Lillebøll-mod
FoxyFish Skrevet 5. mai 2008 #71 Skrevet 5. mai 2008 Huff, du høres ut som en kjip nabo! Jeg bor også i borettslag, og har en (veldig liten) dvergdachshund. Da vi nettopp hadde fått ham, møtte jeg en nabo i trappen. Hun skvatt til og satte øynene i den lille, svarte valpen. Etter noen sekunder utbryter hun: " Er det lov med rotweiler her?? Som du ser... Det er de som er mest uvitende som kommer til kort på de fleste steder, og frykt er veldig ofte ubegrunnet!
sebra Skrevet 5. mai 2008 #72 Skrevet 5. mai 2008 Huff, du høres ut som en kjip nabo! Jeg bor også i borettslag, og har en (veldig liten) dvergdachshund. Da vi nettopp hadde fått ham, møtte jeg en nabo i trappen. Hun skvatt til og satte øynene i den lille, svarte valpen. Etter noen sekunder utbryter hun: " Er det lov med rotweiler her?? hahahahahahaha
Harlekin Skrevet 5. mai 2008 #73 Skrevet 5. mai 2008 Huff, du høres ut som en kjip nabo! Jeg bor også i borettslag, og har en (veldig liten) dvergdachshund. Da vi nettopp hadde fått ham, møtte jeg en nabo i trappen. Hun skvatt til og satte øynene i den lille, svarte valpen. Etter noen sekunder utbryter hun: " Er det lov med rotweiler her?? Som du ser... Det er de som er mest uvitende som kommer til kort på de fleste steder, og frykt er veldig ofte ubegrunnet! Her hadde jeg hatt store problemer med å holde meg alvorlig ...
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 6. mai 2008 #74 Skrevet 6. mai 2008 (endret) Jeg ville bare vise TS denne filmen, synes den sier mer enn tusen ord: http://gprime.net/flash.php/thepitbullproblem Hilsen en som ELSKER de såkalte "kamp"hundene Edit: Og husk å se HELE! De elskede cocker spanielene dine nevnes på slutten. Edit igjen: Og husk å skru på lyden... Endret 6. mai 2008 av Pia 30.08.08
Gjest Skrevet 6. mai 2008 #75 Skrevet 6. mai 2008 Pitbullen er vel en av de hundene som ble forbudt her til lands før de fikk etablert seg som familie hunder. Og som statistikken viser så er det flere tilfeller av bitt fra såkalte familiehunder enn det er fra disse "farlige drapsmaskinene"..
Gjest Lacuna Skrevet 6. mai 2008 #76 Skrevet 6. mai 2008 Huff, du høres ut som en kjip nabo! Jeg bor også i borettslag, og har en (veldig liten) dvergdachshund. Da vi nettopp hadde fått ham, møtte jeg en nabo i trappen. Hun skvatt til og satte øynene i den lille, svarte valpen. Etter noen sekunder utbryter hun: " Er det lov med rotweiler her?? Som du ser... Det er de som er mest uvitende som kommer til kort på de fleste steder, og frykt er veldig ofte ubegrunnet! Noen dømmer hunder ut fra fargen; antar at hunden din er black/tan? Jeg har selv en gordonsetter, og her om dagen møtte jeg en dame som hadde en black/tan cavalier king Charles spaniel, og hun kunne fortelle at hun hadde blitt spurt om hunden hennes var en gordonsettervalp. Andre igjen er redd for alle hunder som er black/tan, for sikkerhets skyld. (Det skumleste min hund kan finne på å gjøre, er å sutre så man får vondt i ørene.)
FoxyFish Skrevet 6. mai 2008 #77 Skrevet 6. mai 2008 Noen dømmer hunder ut fra fargen; antar at hunden din er black/tan? Jeg har selv en gordonsetter, og her om dagen møtte jeg en dame som hadde en black/tan cavalier king Charles spaniel, og hun kunne fortelle at hun hadde blitt spurt om hunden hennes var en gordonsettervalp. Andre igjen er redd for alle hunder som er black/tan, for sikkerhets skyld. (Det skumleste min hund kan finne på å gjøre, er å sutre så man får vondt i ørene.) Jeg har black&tan, ja Forferdelig skummelt beist som ligger og sover i senga si ved min side her nå!
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 6. mai 2008 #78 Skrevet 6. mai 2008 Folk er ganske uvitende. Jeg har faktisk mange ganger fått spørsmål om min (5 år gamle) BC/golden/setter er babyen til min (snart 4 år gamle) meksikanske nakenhund Hallo... Skal du finne bikkjer som er mer ulike på alle vis så du sannsynligvis sette en leonberger ved siden av puddel...
mysan Skrevet 6. mai 2008 #79 Skrevet 6. mai 2008 Jeg ble spurt om min SBT var en boxer, men den kan man jo forstå bedre da...
Gjest Trege Skrevet 7. mai 2008 #80 Skrevet 7. mai 2008 Ser at det er mange her som fremhever at GR er den hunden som biter mest. Og det er på sett og vis riktig - og det skulle bare mangle, da det er den mest populære familiehunden. Dette er imidlertid feil bruk av statistikk. Om 2 av 10 amstaffer biter og 5 av 100 retrievere biter, så kan man si at påstanden om at flest blir bitt av retrievere er riktig. Men det er riktigere å si at 20% av amstaffene biter og bare 5% av retrieverne. Om du da møter en amstaff og en retriever, så er det fire ganger større sjanse for at amstaffen skal bite deg enn at retrieveren gjør det...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå