Gå til innhold

Pitbull i borettslag?

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Hun sier hunden er myye større en bildet, men den er fremdeles en liten valp. Men hun vet ikke hva slags rase det er, så hvordan vet hun at den blir så stor da?? Hnger ikke på greip.

Du har rett til dine egne meninger..

Hvis du leste innlegget mitt ordentlig hadde du sett at jeg sa at naboens hund er mye større enn hundene i linken Tabris sendte. De fleste hundene i den linken er sikkert ikke større en en 10-15kg...

Naboens hund lignet hunden jeg linket til utseendemessig, og ja, den er faktisk nesten like stor som den på bildet.

Han har hatt hunden siden i fjor høst, så den er ikke "liten og nusselig", men man kan vel fremdeles kalle den en valp?

Jeg ønsker ikke å måtte lyve .. men er veldig frustrert.. Tviler på at hundeeier og jeg vil være helt på bølgelengde i denne saken. Derfor lufter jeg mine tanker og meninger her. :filer:

Endret av lillebøll
Gjest Helen Parr
Skrevet
Fordi den bare er valpen nå, men ser allerede Kjempeskummel ut. Ønsker jo at barna mine skal kunne ferdes trygt ute. Og da må den bort!

Jeg kan ikke så veldig mye om hund, men er ganske sikker på at dette er en kamphund.

Hvilke andre raser er det du mener?

Til opplysning for ts: Det er ikke noe automatikk i at en hund er farlig selvom den

a) ser skummel ut

eller

b) tilhører en kamphundrase.

Gjest _Hufsa_
Skrevet

Kan ikke skjønne at denne hunden skal være noe problem for deg bare fordi du syntes den ser skummelt ut, og du selv skriver at alle har egne innganger..?

Da vil jo isåfall også de eneste gangene du og barna møter på denne hunden være ute. Skal du nekte alle folk som har en hund du syns skummel ut å ha den da?

Beklager, men dette klarer jeg rett og slett ikke å ta seriøst.

Du sier naboen har hatt hunden siden i fjor høst. Har hunden på noe vis opptrådt truende iløpet av denne perioden?

Gjest Bolledeig
Skrevet

Vel, du vil altså heller ringe inn en falsk klage på en hundeeier enn å faktisk snakke med vedkommende fordi du er redd for at dere kommer til å være uenige? Det er ganske merkelig oppførsel, for å si det mildt.

Skrevet (endret)
Til opplysning for ts: Det er ikke noe automatikk i at en hund er farlig selvom den

a) ser skummel ut

eller

b) tilhører en kamphundrase.

Ikke? Så hvorfor gidder noen å anskaffe seg et slikt beist da? En sjefer er en vakt / politihund, mine foreldres spaniel en kosehund, og naboens hund er sannelig en kamphund spør du meg. Og disse er da laget for å angripe andre hunder og mennesker.. ergo er det farlige! Kan forstå hvorfor politiet har sjefere og folk har små hunder som selskap, eller fuglehunder til jakt...

Men dette!?

Endret av Ellavogue
Skrevet

Det er lov å lufte meningene sine. Det gjelder også for andre enn TS. ;)

Frykt for hunder, er en frykt som for mange er et reelt problem.

Og som alle hundeeiere må og skal ta hensyn til.

Men skal din nabo vite om deg og ditt problem TS, må du snakke med vedkommende. Så enkelt og så vanskelig er det.

Gjest Bolledeig
Skrevet

Og hunder er rovdyr. Og rovdyr dreper for å overleve. Ergo er alle hunder farlige.

Skrevet
Ikke? Så hvorfor gidder noen å anskaffe seg et slikt beist da? En sjefer er en vakt / politihund, mine foreldres spaniel en kosehund, og naboens hund er sannelig en kamphund spør du meg. Og disse er da laget for å angripe andre hunder og mennesker.. ergo er det farlige!

Du vet jo ikke engang hva slags rase det er snakk om så da kan du vel ikke vite hva den er avlet for!

Det kan f eks være en Cane Corso eller Dogo Canario - og det er raser som er avlet for vakthold, ikke kamp.

Men mot dumhet kjemper selv gudene forgjeves er det noe som heter...

Gjest Helen Parr
Skrevet
Ikke? Så hvorfor gidder noen å anskaffe seg et slikt beist da? En sjefer er en vakt / politihund, mine foreldres spaniel en kosehund, og naboens hund er sannelig en kamphund spør du meg. Og disse er da laget for å angripe andre hunder og mennesker.. ergo er det farlige!

Kamphunder er ikke avlet frem for å angripe andre mennesker.

Jeg vet om mange gode grunner til å skaffe seg en amstaff for eksempel, selvom den i sin tid ble avlet frem med kamp for øyet. De er sterke, lojale og trofaste.

Boxere, som også regnes som ekstremt menneskekjære hunder, ble i sin tid avlet frem til kamp med okser.

Skrevet (endret)

En venn av meg har to hunder som ligner på denne i kroppsform og ansikt, den ene er blanding av Dalmatiner og bullterrier, den andre er blanding av Rottweiler og Bullterrier. Noen naboer ble temmelig hysteriske da han og en venn som bodde sammen med ham kom flyttende inn i borettslaget deres og fantaserte både om at hundene var livsfarlige og at han solgte dop og var narkoman. Dette gikk det en del rykter om og de ble også utsatt for andre ting, bla noen som strødde finknust glass foran ingangsdøra og rundt omkring i hagen som hørte til deres del av rekkehusene, tydeligvis med onde hensikter (syke mennesker....en av hundene skadde potene sine på dette). Disse hundene er veldresserte og snille (hvilket forøvrig eieren også er) Borettslaget hadde tom. et møte der min venn ikke ble innbudt der de diskuterte både ham og de "farlige kamphundene" hans, dette fikk han vite av et par stykker som ikke hadde like livlig fantasi som andre.

Nå kommer han godt overens med alle, utenom den største hysterikeren, men jeg lurer på hva de sa den dagen de fikk vite at mannen var førskolelærer.... og ikke noen farlig narkoman langer med kamphunder.

De hundene som er mest utsatt for adferdsforstyrrelser som gjør at de angriper er forøvrig i forhold til en dansk undersøkelse Sankt Bernhardshund, Samojed og Chow Chow, og ikke hunder som ser skumle ut.

Om en hund er farlig eller ikke, kommer an på eierens oppdragelse og lag med hunder, ikke rase. Det er ganske hysterisk å dømme etter utseende.

Jeg vokste forøvrig opp med en Dobermann og er til manges overaskelse fortsatt i live og opplevde aldri å bli bitt.

Endret av absinthia
Skrevet (endret)

Den voksne løsningen her, i og med at TS ikke har noe grunnlag for å få hunden fjernet uten å lyve, ville vært å snakke med naboen det gjelder og forklare situasjonen. Be om å få bli kjent med hunden under trygge forhold. Det gjelder for barna dine også. Jeg regner med at dette er en ansvarlig hundeeier som har den i bånd og under kontroll. I så fall har du ingen rettigheter i denne saken. Ikke regn med at det er så enkelt som å si at hunden bjeffer om nettene om den ikke gjør det. Hvis du etter sigende er den eneste som har "hørt" hunden, ville i hvert fall jeg luktet ugler i mosen ...

Edit: Oi, fire stykker som har svart mens jeg svarte. TS kan kunsten å engasjere ...

Endret av Harlekin
Skrevet (endret)

Noen passer ikke til å bo i nærheten av andre mennesker. Derfor vil jeg anbefale TS å flytte, selge ungene så hun ikke påvirker de negativt lengre og å bosette seg i en stor og mørk skog uten kontakt med omverdenen.

Endret av lillebøll
Skrevet

Min hund er en liten hvit chinese crested powder puff, den ser ut som verdens nydeligste hund, søt og vakker..

han har adferdsproblemer og med små barn tror jeg han kan være myyyyyye mer farlig enn en snill "kamphund" (som du kaller det) som er oppdratt riktig

Derfor passer jeg på at ingen mennesker som han enda ikke kommer til å takle er i nærheten av han.. har også et hardt treningsprogram på han for å gjøre han mer sikker.

Med andre ord, IKKE SKUE HUNDEN PÅ HÅRENE!

Om du ikke har fått noen problemer enda så synes jeg ikke du skal begynne å lyve for å få eieren til å kvitte seg med hunden.

Det er usosial adferd som forsurer samfunnet vårt. Har selv en venninne som opplever at naboene lyver for å få henne til å kvitte seg med hundene (som ikke er noe problem, de er små søte og gjør ingen fortred) Men disse naboene skader henne psykisk!

Plager dette deg så mye at andre mennesker velger seg en hund de liker og har denne så får du bo et annet sted enn borettslag. Du er ikke så viktig i verden at du kan diktere andre sitt levesett. Fjerne en hund fordi den ser skummel ut.. fikk helt hakeslepp av denne kommentaren.. din frykt skal ikke gå utover fremmede så lenge de har kontroll på hunden sin, noe det virker som naboen din har.

Skrevet
Ikke? Så hvorfor gidder noen å anskaffe seg et slikt beist da? En sjefer er en vakt / politihund, mine foreldres spaniel en kosehund, og naboens hund er sannelig en kamphund spør du meg. Og disse er da laget for å angripe andre hunder og mennesker.. ergo er det farlige! Kan forstå hvorfor politiet har sjefere og folk har små hunder som selskap, eller fuglehunder til jakt...

Men dette!?

Politiet bruker sjefere fordi de har de egenskapene man trenger for å være politihund (les: lett å dressere, utmerket luktesans. De bruker forresten ofte andre hunderaser også).

De aller fleste velger hund etter utseende til hunden. Dessuten så har man ikke lov til å ta inn raser i Norge som er agressive av natur. Eks det bilde du linket til. Hvis jeg ulovlig hadde impotert en hunderase, så hadde jeg aldri i verden søkt om lov til å ha den i et boretslag (man er jo nesten dømt til å bli oppdaget da jo). Ta deg heller en ordentlig prat med han og hils på hunden.

Når er det du føler deg truet av hunden? Du kan jo umulig møte den flere ganger om dagen... Å regner heller ikke med at den står alene ute... For hvis det er tilfellet, stiller det saken i et helt annet lys...

Gjest Piper
Skrevet

Må si du virker totalt hysterisk, og ejg håper virkelig ikke du klarer å komme igjennom med noe i det hele tatt. Og det verste er at du mest sannsynlig lærer opp barna dine til å bli livredde for denne hunden, noe de ikke trenger å være bare fordi du ikke liker utseende på den.

Og så litt info om Pitbull, for det kan du tydeligvis behøve. Greit å vite hva man egentlig snakker om, før du faktisk sier noe i det hele tatt. Selv om ejg tviler på at den hunden du snakker om er en pitbull, kan det være greit å lære litt om den rasen du tydeligvis er kjemåe nervød for.

For noen kan kanskje virke merkelig, men disse hundene er stort sett svært snille og omgjengelige mot mennesker. Det er imidlertid ikke så rart, for de har tradisjonelt blitt avlet med tanke på nettopp disse egenskapene. De fleste som har pitbull vil også bekrefte at de er både lekne og tillitsfulle med barn. Rasen kan imidlertid være beskyttende overfor familien.

Rasen er ofte dominant overfor andre dyr, og da spesielt hunder av samme kjønn. Den kan ha «kort lunte», noe som egentlig bunner i et svakt eller utydelig kroppsspråk. Dette kan føre til at uerfarne hundeførere ikke ser signalene hunden gir, for eksempel overfor andre hunder, og resultere i en unødvendig slåsskamper eller farlige situasjoner.

Skrevet

Fortell at du er redd for hunden, og gjerne vil prøve å gjøre noe med det. Eierene kan sikkert hjelpe deg med å gradvis bli mer kjent med hunden (klappe, etc.) og plutselig vil du ikke være redd den heller.

Jeg kan og være litt redd store hunder, særlig hvis hunden er skeptisk til fremmede, men det er jo ikke noe problem, det er bare å holde seg unna hunden.

Jeg elsker hunder, de er noen fine vesner. Jeg er av og til "hundevakt" for en schwææææær bokser som ser farlig ut, men som er snill som et lam.

Forøvrig har jeg oppdaget at store hunder som regel er veldig snille, og at små hunder ofte er mer aggressive enn store. Men man blir liksom ikke like redd av en illsint, liten terrier.

Skrevet (endret)

Jeg kjenner jeg begynner å bli provosert - det er sjelden jeg har sett så mye uvitenhet og meninger basert utelukkende på fordommer som TS preseterer å vise om hunder her. Det mest skremmende er ikke at vedkommende ikke kan så mye om hund, men at hun ikke ønsker å ta til seg ny kunnskap men holder fast på at sine meninger - basert utelukkende på generaliseringer og fordommer, ikke kunnskap - er riktige.

Endret av lillebøll
Gjest Bolledeig
Skrevet

Det likner på veldig mange andre tråder her inne, trådstarter har ikke lyst på andres tilbakemeldinger eller kommentarer, men bare å få bekreftelse på at det hun gjør er det riktige. Om ikke det skjer setter man seg på bakbeina og blir defensiv med en gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...