Gjest vimselot Skrevet 5. april 2008 #1 Skrevet 5. april 2008 Jeg snakket med ei venninne om lønn og utgifter og hun nevnte en hun kjenner som tjener 230.000 kroner i året. Hvis man bor sentralt, og det gjelder ikke bare de store byene, er jo det skrekkelig dyrt å bo. Mat er dyrt, man må ha internet, forsikringer, telefon, kanskje bil, ferie, gaver, klær, fornøyelser osv., alt koster penger... Så hvordan klarer man seg på en inntekt på f.eks. 230.000 kroner? Nå snakket vi om en som er singel, men også de som er i et forhold kan bli single igjen, så jeg forstår ikke hvordan de kan få regnestykket til å gå opp? Og hvorfor streiker de ikke? Hvilken tilfredstillelse er det å gjøre en samfunnsnyttig jobb og motta en lønn som man nesten må ansette en økonom for å forstå hvordan man skal klare seg på...? Er det en form for stolthet, at de er de som egentlig holder samfunnet oppe? Jeg blir så irritert fordi de ikke streiker, bare finner seg i det og får par kroner i lønnshopp og en klapp på skulderen om de får det da, og dette gjelder som kjent flest kvinner. Hvordan kan en som er singel og ung f.eks. kjøpe seg bolig på en slik lønn? Skal vedkommede måtte vente til foreldrene dør og arven kommer, hvis der er noen arv? Det er sikkert mange som er lavlønte her inne og jeg er ikke irritert på de lavlønte men hvordan klarer man seg økonomisk? Man kan jo f... ikke bli økonomisk uavhengig en mann hvis man er i et lavtlønnsyrke og samfunnet trenger alle disse yrkesgruppene som gjør en kjempejobb. Er det liksom planlagt og forsket på at så og så mange kvinner, vil finne seg en mann og få barn og så og så mange skilles ikke og skilles de, finner de seg en ny mann og derfor streiker de sikkert ikke..? Likestilling...
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2008 #2 Skrevet 5. april 2008 Hva er egentlig definisjonen på lavtlønnet? Er det mulig å jobbe 100% og bare tjene 230 000? Hvilke yrker gjelder det?
Gjest vimselot Skrevet 5. april 2008 #3 Skrevet 5. april 2008 Vet ikke hvilke yrker det gjelder, men leste under karriere her at noen butikkansatte tjener 116 kroner timen, også de over 23 år, men kanskje jeg leste feil... I alle fall tilsvarer vel en lønn på 230000 cirka 140 kroner i timen. De lavtlønte jobber vel innen helse, butikk, barnehage m.m.?
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2008 #5 Skrevet 5. april 2008 Jeg snakket med ei venninne om lønn og utgifter og hun nevnte en hun kjenner som tjener 230.000 kroner i året. Hvis man bor sentralt, og det gjelder ikke bare de store byene, er jo det skrekkelig dyrt å bo. Mat er dyrt, man må ha internet, forsikringer, telefon, kanskje bil, ferie, gaver, klær, fornøyelser osv., alt koster penger... Problemet i dag er først og fremst bolig. Med en så lav inntekt i dag må man vel nesten dele med noen, eller bo hjemme til man har spart opp en betydelig egenkapital... Bil kan man glemme. Ferie og fornøyelser kan man droppe, klær kan man kjøpe på Fretex. Men bolig er det vanskelig å prute på når det står noen andre der med to inntekter og byr på samme boligen.
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2008 #6 Skrevet 5. april 2008 Jeg skjønner ikke hvordan du får til at 140 kr timen blir 230 000 på et år om de jobber fulltid jeg..... Og hvor mye tjener du selv?
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2008 #7 Skrevet 5. april 2008 Og hvorfor streiker de ikke? Hvilken tilfredstillelse er det å gjøre en samfunnsnyttig jobb og motta en lønn som man nesten må ansette en økonom for å forstå hvordan man skal klare seg på...? Er det en form for stolthet, at de er de som egentlig holder samfunnet oppe? Jeg blir så irritert fordi de ikke streiker, bare finner seg i det og får par kroner i lønnshopp og en klapp på skulderen om de får det da, og dette gjelder som kjent flest kvinner. Hvordan tror du lønnsforhandlinger foregår egentlig? At det er den enkelte arbeidstager som kan bestemme seg for å streike på privat grunnlag? Det er fagforeningene som forhandler om dette og avgjør om noen skal tas ut i streik. Medlemmene kan stemme ned forhandlingsresultatet, men da må jo et flertall stemme mot.
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2008 #8 Skrevet 5. april 2008 Jeg skjønner ikke hvordan du får til at 140 kr timen blir 230 000 på et år om de jobber fulltid jeg..... Jeg kommer til at 140 kr timen blir 273 000 i året. Man må tjene rundt 118 kroner timen om det skal bli årslønn på 230 000.
Noli Skrevet 5. april 2008 #9 Skrevet 5. april 2008 Det er mange av yrkesfagene på vgs der man begynner på 230.000 som nyutdannet, altså rett etter at man har tatt fagbrev. Dette gjelder selvsagt helse- og omsorgsyrkene.
Gjest lavtlønnet Skrevet 5. april 2008 #10 Skrevet 5. april 2008 Jeg jobber som ufaglært assistent i bhg i lønnstrinn 2 og har "hele" 221.000 i året - 13.000 utbetalt i mnd. (har utdannelse da, men ikke innen det feltet ) Jeg har nå samboer og ett barn, men separat økonomi, Og må si at det er så og si ingenting til overs etter faste utgifter er betalt. Har ikke mye gjeld (ca 800.000 tilsammen i huslån og studielån), har ikke bil (låner mannens når det trengs), bruker mobilen lite, og kjøper alltid klær på tilbud. Men om jeg skulle blitt alene hadde jeg nok slitt, hadde ikke kunnet fått nok lån til å kjøpe og leieprisene her er helt sinnsyke. Så hadde nok måttet gi hovedomsorgen for sønnen vår til min sambo for at økonomien min skulle gått rundt. Har i det siste begynt å se etter ny jobb innen det jeg er utdannet i, men kommer på langt nær å trives i det yrket som det jeg gjør i barnehage.Desverre så må jeg sette lønna fremfor trivsel
Gjest vimselot Skrevet 5. april 2008 #11 Skrevet 5. april 2008 Det er uinteressant hva jeg tjener, siden dere kan svare som gjester og min inntekt ikke har noens interesse. Vet at enkeltpersoner ikke kan streike, men mener arb.takere er likegyldige og for passive. Kanskje for slitne når de må jobbe i tunge yrker som f.eks. barnehage eller som helsepersonell eller sitte i kassa på rimi? Med barn i tillegg og en økonomi som ligger og tynger som et ekstra problem..? 230.000 : 11 = 20.909 kr. 20.909 : 21 dager = 995,70 995,7 : 7,5 = 132 kroner timen Vel, da regnet jeg feil, men jeg jobber altså ikke på noen lønningsavdeling og det var bare en kjapp hoderegning uten komma... Det er litt ille om barn/unge skal bo hjemme til de omtrent mottar arv for å komme inn på boligmarkedet og alle kan faktisk ikke utdanne seg til eiendomsmeglere m.fl. Da ville samfunnet falt sammen som et korthus. Likevel får de en lønn som gjør at man må inn i ekteskapet, snakk om tvangsgifting, jeg overdriver ikke, setter bare ting på spissen. Da eksisterer tvangsekteskap i Norge også da, bare at her er det pakket inn i form av lønn og lommebok, men vi får jo velge hvem vi MÅ dele hus med.
Gjest Stjernedryss Skrevet 5. april 2008 #12 Skrevet 5. april 2008 Det bør vel legges til grunn at feriepenger kanskej er inkludert i de 230 000 kr i året, derfor vil jeg si det er mer riktig å dele på 12 mnd enn 11. Det vil gi en lavere timelønn.
Zarabi Skrevet 5. april 2008 #13 Skrevet 5. april 2008 (endret) Jeg som student har 80.000 i inntekt (studielån) det er trangt, men går.. ja, jeg veit jeg ikke har huslån, billån eller barn, men med 150.000 til så skulle jeg klart mye av dette. 230.000 kr er en ganske vanlig inntekt...Er bare å la være å være matrealistisk... kan fint handle klær i normale butikker (ikke fretex), men man kan bare ikke handle for flere tusen hver mnd og det burde ikke være noe problem å reise på ferie hvert år, jeg reiser på ferie...Lev fornuftig Endret 5. april 2008 av Zarabi
Carebear1 Skrevet 5. april 2008 #14 Skrevet 5. april 2008 (endret) - Endret 24. august 2008 av Melania
Gjest vimselot Skrevet 5. april 2008 #15 Skrevet 5. april 2008 Er jeg helt på jordet eller er ikke feriepenger ca. 11 prosent av grunnlønna da? Dvs at de kommer i tillegg.
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2008 #16 Skrevet 5. april 2008 Men Vimselot...... Hvorfor finner du ikke frem til noe som dokumenterer hva som er vanlig lønn her til lands da? Ikke gjennomsnittet, fordi det blir jo blåst opp pga de som tjener uhorvelig med penger. Men hvor mye de fleste av oss tjener? Det er ikke så mye hvis du tenker på hvor mange det er som jobber for å få landet til å gå rundt, og ikke de som sitter på toppene. Det er faktisk ikke så mange det.... Det er heller ikke slik at det er en menneskerett å da på ferie, å eie hus, å gå ut og spise tre ganger i uken. Altså fornøyelser. Det er da mange som må spare for å ha råd til å gjøre slike ting? Hva jobber du med Vimselot? Hva tjener du i forhold til majoriteten her til lands?
Fredrik=) Skrevet 5. april 2008 #17 Skrevet 5. april 2008 det handler vel om tilbud og etterspørsel. samfundet vil ikke betale mer en nødvendig for tjenester. alle har gode muligheter til å tjene penger i norge. det eneste som de som jobber i lavtlønns yrker og klager over det, har å forsvare seg med mener jeg er at de måtte velge før de var modne for det. i det du går ut av ungdomskolen har du ikke så store mulighet til å se for deg livet som voksen. å streike i tide og utide tror jeg ikke er løsningen. det er kjempe dyrt for samfundet og det er en grunn til at noen jobber er dårligere betalt. fagforeningene gjør det de kan for å presse opp lønningene. men de må ha noe å presse med. ofte er det ikke noe problem å få i folk som kan ta jobbene. eller det er jobber som krever lite. man kan uansett ta en annen jobb som betaler bedre. ikke noe problem og finne jobber med eller uten utdannelse. man er sin egen lykkes smed. kjenner folk som har strø jobber og tjener 200.000 i året og folk som har tjente 100mil. i utgasnke punkte med ganske like muligheter og evner det står mest på viljen! mener også at problemet ofte er at folk bruker for mye ikke at de tjener for lite. ikke meningen at alle skal ha ny leilighet ny bil ny tv osv osv tidlig i 20årene.
Gimmick Skrevet 5. april 2008 #18 Skrevet 5. april 2008 Jeg klarer meg, men det er klart at jeg merket det da husstanden ble redusert til halvparten. Det er dyrt å være singel, sitte med eget hus og betale alle regninger alene. Når man er avhengig av bil blir det ikke billigere. Men, det går. De store utskeielsene blir det ikke rom for, men så må man jo velge litt hva man vil ha. Vil man ha råd til de store reisene, masse shopping og bo i et lite bøttekott midt i byen, eller vil man bo romsligere litt lenger unna sentrum og heller bruke mindre penger på luksus ? Jeg valgte det siste, og tror det er det billigste i lengden.
Nabodama Skrevet 5. april 2008 #19 Skrevet 5. april 2008 Jeg er enig med Viselot i at de lavtlønte har en dårligere stilling i samfunnet enn de som tjener mer. Problemet er at det er så vanskelig å gjøre noe med det. I det de lavtlønte får lønnstillegg, får også de som tjener bedre lønnstillegg, noe som er årsaken til at de lavtlønte heller ikke da kommer i en bedre posisjon. Kjøpekraften øker og prisene på bl.a. bolig stiger. Men nå er det sånn at vi faktisk må ha folk i de lavtlønte yrkene også. At alle tar høyere utdanning for å kunne ha mer spennende jobber og kunne tjene mer fører bare til at vi får stor mangel på folk i nødvendige samfunnsfunksjoner, f.eks pleie og omsorg, butikk og barnehage. Det er klart alle har valg, og alle er sin egen lykkes smed, men vi er avhengige av å ha folk i de lavtlønte yrkene også......og hva gjør vi med det? Importere arbeidskraft fra utlandet, fra land hvor lønningene er dårligere enn her? Nå er det også sånn at arbeidstakere har større makt enn på lenge, fordi det er mangel på arbeidskraft. Og i framtida vil denne trenden fortsette, det vil til og med bli enda færre arbeidere innenfor alle sektorer. Derfor bør det bli fokus på dette nå, og de lavtlønte må selv ta tak i det. Det er også sant som Vimselot sier, at det er vanskelig å greie seg alene på lav lønn, og at det fører til dårligere valgfrihet på mange områder. Og hva Vimselot selv tjener har vel ingenting med denne problemstillingen å gjøre, ettersom det er en diskusjon på generelt grunnlag.
Trillrund Skrevet 5. april 2008 #20 Skrevet 5. april 2008 Er jeg helt på jordet eller er ikke feriepenger ca. 11 prosent av grunnlønna da? Dvs at de kommer i tillegg. Årslønn er inntekten man har i løpet av et år, og da er feriepengene inkludert. Jeg har selv vært tilknyttet et vikrabyrå i et år, og der begynte jeg på 117 per time, og topplønna var 125 per time. Det var bra med timer på sommeren, men i perioden oktober-mars, var vel gjennomsnittlig arbeidstid 1,5 dag i uken. Og siden jeg aldri har hatt fast stilling større enn 50% var det ikke mye a-trygd å hente heller. Det siste året tjente jeg vel cirka 160 000 og det er ikke en god følelse å være "forsørget" av sin samboer. Jeg kunne aldri klart meg alene på denne inntekten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå