Gå til innhold

Smoothien velter dietten min!


Fat Sally Lee

Anbefalte innlegg

Gjest Elfrida
eg skal ikke tvinge noen til å gjøre noe som helst, men jeg tror at litt kaloritelling (i hvertfall i begynnelsen) hadde spart mange for mye frustrasjon.
Det har du sikkert rett i, det er mange som har veldig lite kunnskap om det de putter i munnen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjesttrampe
Om man ikke har peiling på hvor mye kalorier man får i seg, blir det som å skulle skyte på blink uten å vite så mye som hva slags retning blinken står i, med bind for øynene. Jeg ser veldig godt hva som er fristende med å VITE at man er i kaloriunderskudd, i stedet for å bare HÅPE at man er det. Selvfølgelig vil man få gode resultater kun med sunn mat og trening. Det er det heller ikke noen som nekter for. Det at svært mange ikke når målene sine nettopp fordi de ikke har denne "feelingen" på hvor mye mat og trening som skal til, er tydeligvis ikke et tema her, men jeg synes det er viktig.

Vel da får du mene det, da. Så er det nå en gang sånn at det er summen av dagens kalorier som tipper vektskålen til slutt, og da går det ikke an å bare være bevisst på noen av kaloriene, og gi blaffen i andre. Du kommer heller ikke i sparemodus av 1500 kalorier, med mindre du kanskje veier 100 kilo der mesteparten er muskler.

Dessuten fyrer du oppunder en av de mest utslitte slankemytene av dem alle selv, nemlig at alle som teller kalorier er hysterikere.

det å slanke seg på en sunn måte handler om litt mer enn +/- på kcal. Det er faktsik veldig mange forhold som spiller inn. Og 1500 kcal når du i tilegg trener er FOR LITE. men for all del, om dere ønsker å ødelegge kroppen, vær så god. Men jeg støtter meg på mange spesialister når jeg sier dette.

"Hvis dere skal redusere med 500-1000 kalorier (avhengig av hvor overvektige dere er) så kan det bli for lavt inntak av mat om man ender opp på så lite som 1300-1500 kalorier. Dette er heller ikke et nivå dere kan leve med på sikt"

Jeg her forøvrig aldri sagt at ALLE som teller kalorier et hysterisk, det jeg sa var at det blir hysterisk når man vurdere feks jordbær mot bringebær........da har det gått litt langt. Men det er jo en kjennegjerning at man ikke innrømmer det selv når man har et problem. Det å telle kaloeriene på et type bær kontra et annet er på grensen til hysteri, og har ikke noe med å være bevisst å gjøre. Velger du derimot frukt istedet for sjokolade eller kake er du bevisst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjesttrampe:

Nuvel. Jeg har prøvd mange metoder for å gå ned i vekt/oppnå resultater, men det var først da jeg begynte å telle kalorier, veie/måle maten og å sette meg inn i næringsinnholdet på mat, at jeg lærte noe og fikk resultater. Dessuten kan du ikke se om 1500 kcal er passe for trådstarter da du verken vet kroppsvekt, høyde eller hennes personlige mål...

Å telle kalorier må være nøyaktig, ellers er det rett og slett ingen vits. 20 kalorier her og 20 kalorier kan være avgjørende for om man holder seg innen fastsatte rammer. Jeg har telt kalorier flere perioder i livet, og det er det som må til for at jeg skal klare målene mine. Noen må også ha det litt mer strikst enn andre, ellers sklir det ut.

Endret av Ce'Nedra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det å slanke seg på en sunn måte handler om litt mer enn +/- på kcal. Det er faktsik veldig mange forhold som spiller inn. Og 1500 kcal når du i tilegg trener er FOR LITE. men for all del, om dere ønsker å ødelegge kroppen, vær så god. Men jeg støtter meg på mange spesialister når jeg sier dette.

Det å telle kaloeriene på et type bær kontra et annet er på grensen til hysteri, og har ikke noe med å være bevisst å gjøre. Velger du derimot frukt istedet for sjokolade eller kake er du bevisst.

Vel, først og fremst aner du ingen ting om hvor høy jeg er, om jeg har nedsatt forbrenning pga. medisiner og hvor hardt og lenge jeg trener, om jeg har en stillesittende jobb etc etc. 1500 kalorier dagen har hjulpet meg å gå ned 6 kilo allerede (og det samtidig som jeg har bygget muskler!). Jeg sier ikke at det er riktig for alle, men for meg er det det.

Og hvis du hadde lest hele tråden så hadde du visst at jeg alt har tilbakevist tankespinnet rundt hvilke bær som inneholder mest kalorier. (Selv om det er riktig som nevnt, at noen kalorier her og noen der til slutt kan utgøre ganske mye, og at det er nettopp disse kaloriene som hindrer folk i å nå målvekten)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig. Men så mange ganger som jeg hører og leser "jeg spiser jo sunt og trener hvorfor går jeg ikke ned i vekt, har lyst å gi opp" tenker jeg at det hadde jo ikke vært så dumt om de telte kalorier og forsikret seg om de lå litt i minus. Jeg skal ikke tvinge noen til å gjøre noe som helst, men jeg tror at litt kaloritelling (i hvertfall i begynnelsen) hadde spart mange for mye frustrasjon.

Enig!

Denne tråden er jo et eksempel på at kaloritelling kan komme godt med. En som ikke hadde telt kalorier kunne fort ha tenkt at smoothien var kjernesunn og ergo noe man kan drikke mye av uten problemer. Samme med f eks juice, frukt og nøtter.

Har også hatt en venninne som har "slanket" seg ved å bytte ut vanlig sjokolade med Nutrilettbarer og proteinbarer o.l. fra helsekosten. De kan man jo spise så mye man vil av både før og etter måltider, for det er jo "slankesjokolader"..

Det høres kanskje idiotisk ut for folk som har litt peil på kosthold, men det er faktisk ganske normalt å ikke ha begrep om hvor mye kalorier f eks en smoothie inneholder. Da er det ikke rart man ikke går ned selv om man spiser sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bolledeig

Kroppen trenger essensielle fettsyrer, og der er Udos en ok kilde (for de som får det ned). Om man kutter for mye i fettet blir det vanskeligere å gå ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Antar det er omega3 du er ute etter når du bruker udo's. I såfall kan du kikke litt på linfrøolje og se om det kanskje kan være mulig å kutte ned litt på mengden olje, ved å bytte ut. Men det er ikke snakk om store milliliteren du kan kutte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_trampe_*
Vel, først og fremst aner du ingen ting om hvor høy jeg er, om jeg har nedsatt forbrenning pga. medisiner og hvor hardt og lenge jeg trener, om jeg har en stillesittende jobb etc etc. 1500 kalorier dagen har hjulpet meg å gå ned 6 kilo allerede (og det samtidig som jeg har bygget muskler!). Jeg sier ikke at det er riktig for alle, men for meg er det det.

Og hvis du hadde lest hele tråden så hadde du visst at jeg alt har tilbakevist tankespinnet rundt hvilke bær som inneholder mest kalorier. (Selv om det er riktig som nevnt, at noen kalorier her og noen der til slutt kan utgøre ganske mye, og at det er nettopp disse kaloriene som hindrer folk i å nå målvekten)

Det er ingen tvil om at man vil gå ned i vekt på mange ulike måter. Det jeg sier er at det er ikke sunt i lengden, og ønsker man å gå varig ned i vekt bør man finne en måte man kan leve med og som er sunt for kroppen. det å leve på 1500kcal er ikke det, samme hvor mye du vrenger og vrir på det. Det kan jeg påstå pga utdanningen og bakgrunnen min.

Men, samme for meg, ønsker dere ikke noen sunne råd som kanskje ikke er helt i tråd med regimet deres så er det det samme for meg.

JEg skjønner og vet hvor frustrerende det er med for mange kilo, men en varig løsning er ikke å gå på sultediett. det går en periode, helt til kroppen sier stopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sulter slett ikke, og har fulgt denne dietten tidligere, og klart å holde vekten. Så jeg ser ingen grunn til å justere på den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest En hjelpende hånd
Jeg pleier å drikke smoothie med Udos Choice og Proteinpulver etter trening. I tillegg til bær, litt biola og banan er dette en sunn delikatesse. Men veldig kaloririk, viser det seg.

Etter å ha regnet på det, viser det seg at smoothien (som jeg tidligere har sett på som et "ubetydelig" mellommåltid) alene utgjør nesten en tredjedel av dagsbehovet, og gjør at jeg må kutte ned på kaloriinntaket til frokost og lunch for å komme under 1500 kcal pr. dag.

Her er regnestykket:

135g ass. bær 70

100g banan 83

1,2 dl biola 75

15ml udos choice 135

30g proteinpulver 110

= 473 kcal

Noen forslag til hvordan jeg kan gjøre Smoothien magrere? Jeg vil nødig kutte ut smoothien, merker at det er forfriskende og motiverende med smoothie etter trening. Dessuten gjør den underverker for fordøyelsen.

Noen forslag til hvordan jeg kan gjøre Smoothien magrere?

Smoothie

50g banan 41,5 kcal

1 yoplait dobbel 0 vanilje 57 kcal

1 dl Biola Syrnet Melk med Bringebær 63 kcal

100g skogsbær 50-70 kcal

sum 231,5 kcal med 70 kcal på bærene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med gjest_trampe, i alle fall en del. Greit nok at noen føler de MÅ telle kalorier for å klare å holde kontroll på det hele, men hvis man klarer å holde en god livsstil med bra nok mat og god trening, så er nok det mye mye bedre. Jeg selv har gått ned noen kg og blitt fin og slank uten noe som helst hysteri. Jeg holder meg unna søtsaker og potetgull i ukedagene, god middag spiser jeg alltid, det kan være alt fra fiskeboller, til pizza til wok, og i helgene spiser jeg gjerne både sjokolade, potetgull og sånt. For min del er det deilig å leve en avslappet, men god livsstil som er godt for meg og kroppen min.

Å gå rundt og telle kalorier for å holde meg sånn og sånn, hadde for min del bare vært stressende, og jeg hadde fort mistet motivasjonen.

En god livsstil bør ikke baseres på å telle kalorier ned til den minste detalj for å holde vekten. En god livsstil bør bestå av et godt kosthold med rom for å unne seg noe godt, trening og følelsen av å kunne slappe av med det, og at det ikke bare er en kortvarig diett man er på, men en langvarig livsstil.

Endret av Teriyaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri kuttet i bær, det er jo både kalorifattig og vitaminrikt. Det er jo proteiner i yoghurt, og jeg ville heller spist proteiner til lunsj/middag i stedet for å 'bruke opp' kaloribehovet på smoothie. Jeg har klart meg uten Udo's choice i 28 år, men du vil jo tydeligvis ikke kutte dette ut.

Nå fant du vel en løsning selv til slutt, men jeg ville heller hatt en smoothie med masse bær, litt yoghurt og juice enn proteinpulver og Udo's choice.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...