Gå til innhold

Smoothien velter dietten min!


Fat Sally Lee

Anbefalte innlegg

Jeg pleier å drikke smoothie med Udos Choice og Proteinpulver etter trening. I tillegg til bær, litt biola og banan er dette en sunn delikatesse. Men veldig kaloririk, viser det seg.

Etter å ha regnet på det, viser det seg at smoothien (som jeg tidligere har sett på som et "ubetydelig" mellommåltid) alene utgjør nesten en tredjedel av dagsbehovet, og gjør at jeg må kutte ned på kaloriinntaket til frokost og lunch for å komme under 1500 kcal pr. dag.

Her er regnestykket:

135g ass. bær 70

100g banan 83

1,2 dl biola 75

15ml udos choice 135

30g proteinpulver 110

= 473 kcal

Noen forslag til hvordan jeg kan gjøre Smoothien magrere? Jeg vil nødig kutte ut smoothien, merker at det er forfriskende og motiverende med smoothie etter trening. Dessuten gjør den underverker for fordøyelsen.

Noen forslag til hvordan jeg kan gjøre Smoothien magrere?

Endret av Fat Sally Lee
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest StoreSky

Kan du ikke rett og slett ta litt mindre banan og mindre biola? Ev. en magrere variant av youghurt.

Ser på div. programmer at de ikke har i youghurt i det hele tatt.

Men er 1500kalorier per dag nok? Vel, det kommer jo ann på hvor mye du veier og hvor mye du trener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å lage smoothie av:

200 g bær (60 kcal)

1 lite beger 0,1% Yoplait-yoghurt (62 kcal)

1/2 banan (50 kcal)

Og det blir kjempegodt.

Så kan du tilsette det du syns er nødvendig av pulver og udos choice.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har regnet på hvor mange kalorier jeg trenger, så det er jeg sikker på. Har allerede byttet fra Cultura til Biola fordi Biola er mye magrere (men inneholder kanskje en god del sukker? Det har jeg ikke tenkt på, skal sjekkes ut).

SuperGjest:

Det du foreslår er jo nettopp det smoothien min allerede består av, bare at jeg har litt mindre bær, (100g banan er ca en halv stor banan) så jeg ser ikke helt hva du vil frem til?

Og hvordan får du 200g bær til å bli 60 kcal? I følge matvaretabellen min er det 51 kcal i 100g blåbær, noe mindre i f.eks. jordbær.

(Nå ser jeg forresten at jeg regnet litt feil i åpningsinnlegget, har rettet det nå)

Men jeg skal sjekke ut dette med yoghurten! Vet dere om drikkeyoghurt som er lettere enn biola? Helst som kan kjøpes på kartong...

Endret av Fat Sally Lee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh.. bytte ut yoghurten og mindre banan? Samt at jeg lurer på hvilke bær du bruker som gir 100 kalorier per 100 gram. Jeg bruker jordbær mye, samt litt blåbær, og får derfor mindre kalorier. Jeg vet ikke jeg, forsøkte bare å hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SuperGjest: Sorry, ikke meningen å virke krass, trodde bare jeg misforsto deg.

Men det er jo i grunnen litt irrelevant å diskutere kaloriinnholdet i ulike bær, for det er jo Udos Chois-en og proteinpulveret som virkelig drar opp tallene her. Udos Choisen vil jeg ikke være foruten, så spørsmålet blir vel i grunnen: Finnes det proteinpulver med lavere kaloriinnhold? Eller vil det da umiddelbart gå ut over proteininnholdet?

Skal prøve å droppe yoghurten og heller bruke vann i morgen, og se hvordan det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafica

Jeg lager smoothie med juice, ikke yoghurt. Appelsinjuice eller druejuice, som regel. Eller tropisk juice.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Protein har jo like mye kalorier som karbohydrater da, så det er vel vansklig å få mindre kalorier uten å kutte ned på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SuperGjest: Sorry, ikke meningen å virke krass, trodde bare jeg misforsto deg.

Men det er jo i grunnen litt irrelevant å diskutere kaloriinnholdet i ulike bær, for det er jo Udos Chois-en og proteinpulveret som virkelig drar opp tallene her. Udos Choisen vil jeg ikke være foruten, så spørsmålet blir vel i grunnen: Finnes det proteinpulver med lavere kaloriinnhold? Eller vil det da umiddelbart gå ut over proteininnholdet?

Skal prøve å droppe yoghurten og heller bruke vann i morgen, og se hvordan det går.

Siden tråden din dreide seg om hvordan du skulle få ned kcal-innholdet og ikke het "vet du om proteinpulver med lavere kcal-innhold" så trodde jeg du mente alle ingrediensene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

1 g protein har ca. 4 kcal, så der er det ikke mulig å spare noe uten at du reduserer mengden.

Spar på bærene. Bruker du bær tilsatt sukker? Jordbær har bare 34 kcal per hundre gram, bringebær 29. Velg en type uten tilsatt sukker.

Bruk Biola eller Cultura naturell, de har 44 kcal per 100 g, lavere kommer du ikke om du skal ha melkeprodukter. Det er ikke mindre i juice heller.

Ellers kan du kun spare på å bytte ut banenen med en mindre energirik frukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 g protein har ca. 4 kcal, så der er det ikke mulig å spare noe uten at du reduserer mengden.

Det skal ikke være lett ;)

Da blir det vann og bare jordbær (har alltid brukt usukret bær) i smoothien over helgen. Hadde vært godt å få presset den ned mot 300 kcal, slik at jeg slipper å kniiipe så på frokosten og lunchen - som for meg er de viktigste måltidene på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trenger du proteinpulver da? Jeg ville nok kuttet proteinpulveret og bananen og heller brukt litt ekstra youghurt for proteinkilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike

Når du sier Biola, hva mener du da, egentlig?

Det er stor forskjell på Biola tilsatt bær og temmelig mye sukker, og naturellvarianten. Dessuten finnes det Biola yoghurt, og Biola melk. Den naturelle yoghurten er faktisk tilsatt endel sukker, mens Biola naturell melk er uten tilsatt sukker (bortsett fra litt fruktose, som skal hjelpe de gode bakteriene i melken). Jeg bruker litt Biola naturell melk i smoothie, det fungerer bra.

Når det gjelder forskjeller i kaloriinnhold på ulike Biola-varianter kan jeg ikke hjelpe, men det finner du jo lett på Tines hjemmeside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Casey
Trenger du proteinpulver da? Jeg ville nok kuttet proteinpulveret og bananen og heller brukt litt ekstra youghurt for proteinkilde.

Enig, kutt ut proteinpulver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg bruker Biola syrnet melk med jordbær, 0,1% fett. 65 kcal pr 100 ml. Kanskje Naturellvarianten inneholder mindre sukker? Har jo jordbær i smoothien uansett, så det er ikke nødvendig med jordbærsmak fra melken også.

Enig, kutt ut proteinpulver.

Det er vel den egentlige grunnen til at jeg drikker smoothien etter trening, så det kommer jeg ikke til å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr

Jeg forstår ikke hvorfor du drikker proteinpulver dersom du ikke ønsker at det skal utgjøre så mye av dagsrasjonen din med kalorier.

Jeg ville heller kuttet ut pulveret og fått proteinen i meg på annet vis, for eksempel gjennom egg i en middagsrasjon. Da blir du mett også. Det er vel ikke noe vits i å spise proteinpulver kun for pulverets skyld? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener du for å slanke deg eller for å bygge muskler?

Hvis det er det førstnevnte, så er vel ikke proteiner så viktig å få i seg etter treningen. Da holder det med karbohydratene fra bananen.

Jeg lager smoothie av banan, frosne bær, yoplait dobbel 0 og vann/isbiter eller litt juice. Det blir under 300 kcal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser proteinpulver kun de dagene jeg ikke får i meg nok protein gjennom vanlig kost.

Jeg bygger muskler samtidig som jeg går ned i vekt.

Tror jeg har funnet oppskriften min nå:

135g jordbær 46

100g banan 63

Litt vann

15ml udos choice 135

30g proteinpulver 110

= 354

Ikke under 300, men close enough :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...