Gå til innhold

Smoothien velter dietten min!


Fat Sally Lee

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest StoreSky

1 g fett = 9 kalorier, 1 g karbohydrat/protein = 4 kalorier.

Så hvis proteinen du bruker er ren, så blir det 30gx4=120 kalorier...

Ikke for å ødelegge altså, men ble litt engasjert her! ;)

Du kan også blande proteinpulver med vann, enda færre kalorier hvis det er "kun" for proteinet sin skyld du tar denne smootien. (men smaker sikkert ikke så godt nei...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker denne tabellen: http://www.matoppskrift.no/sider/kalori.asp?ID=B

1 g fett = 9 kalorier, 1 g karbohydrat/protein = 4 kalorier.

Så hvis proteinen du bruker er ren, så blir det 30gx4=120 kalorier...

Tallene jeg bruker kommer fra tabellen på pakken, så jeg tror det stemmer. Men det er jo ikke 100% protein, heller 90% tror jeg det står. For 100% protein finnes vel ikke? Kan ikke huske å ha sett det i hvertfall?

Udos Choice:

http://www.florahealth.com/flora/home/usa/...ucts/R67980.asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Jeg spiser proteinpulver kun de dagene jeg ikke får i meg nok protein gjennom vanlig kost.

Jeg bygger muskler samtidig som jeg går ned i vekt.

Tror jeg har funnet oppskriften min nå:

135g jordbær 46

100g banan 63

Litt vann

15ml udos choice 135

30g proteinpulver 110

= 354

Ikke under 300, men close enough :)

Du kan jo prøve å slenge i litt grønnsaker også ;) gulrot synes jeg er ganske godt i smoothiesen min :)

men egentlig så tror jeg ikke det gjør noe at du kommer litt over de 1500 kcal du skal ha om dagen, så lenge det er slike sunne kcal vil jeg tro at det bare hjelper når du skal bygge muskler og slanke deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Det siste må jeg bare protestere litt på. For det er faktisk revnende likegyldig hvor kaloriene kommer fra så lenge man er i overskudd, legger man på seg. At det derimot ikke nødvendigvis er verdens undergang å ligge på litt over 1500 kalorier om dagen, er jeg helt enig i. Men plusskalorier hjelper ikke for vektnedgang, uansett hvor de kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_trampe_*
Jeg pleier å drikke smoothie med Udos Choice og Proteinpulver etter trening. I tillegg til bær, litt biola og banan er dette en sunn delikatesse. Men veldig kaloririk, viser det seg.

Etter å ha regnet på det, viser det seg at smoothien (som jeg tidligere har sett på som et "ubetydelig" mellommåltid) alene utgjør nesten en tredjedel av dagsbehovet, og gjør at jeg må kutte ned på kaloriinntaket til frokost og lunch for å komme under 1500 kcal pr. dag.

Her er regnestykket:

135g ass. bær 70

100g banan 83

1,2 dl biola 75

15ml udos choice 135

30g proteinpulver 110

= 473 kcal

Noen forslag til hvordan jeg kan gjøre Smoothien magrere? Jeg vil nødig kutte ut smoothien, merker at det er forfriskende og motiverende med smoothie etter trening. Dessuten gjør den underverker for fordøyelsen.

Noen forslag til hvordan jeg kan gjøre Smoothien magrere?

Unnskyld meg, du trener og spiser under 1500 Kcal per dag? er du sprø?? kroppen din tror jo det er sultkatastrofe når du gir den så lite å gå på, dermed vil den knipe inn og holde igjen på fettforbrenningen.

Jeg blir helt sjokkert over hvilket regime enkelte holder og hva de gjør mot kroppen sin når de skal prøve å slanke seg. Og som forventet er mange etterpå fortvilet over at de ikke går ned i vekt eller går opp igjen etter "kuren".

Jeg skjønner at det er frustrerende å ha mange kilo for mye, men å telle kalorier så hysterisk detaljert som i type bær og bærets innhold av naturlig sukker blir for meg helt sykt.

Man kommer LANGT med trening og sunt kosthold uten fanatisme. Man skal IKKE sulte kroppen sin. Hvor mye den forbrenner påvirkes også av hvor mye den får inn.

Uff, jeg synes synd på mange av dere, men det er deres liv, så dere må bare fortsette å sulte dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan får du 200g bær til å bli 60 kcal? I følge matvaretabellen min er det 51 kcal i 100g blåbær, noe mindre i f.eks. jordbær.

På de jordbærene jeg kjøper (i frysen, usukret) står det at det er 30 kalorier per 100 gram. 200 gram blir da 60 kcal. Grete Roede Vektklubben opererer med samme tall.

Jeg skjønner at det er frustrerende å ha mange kilo for mye, men å telle kalorier så hysterisk detaljert som i type bær og bærets innhold av naturlig sukker blir for meg helt sykt.

Man kommer LANGT med trening og sunt kosthold uten fanatisme. Man skal IKKE sulte kroppen sin. Hvor mye den forbrenner påvirkes også av hvor mye den får inn.

Man trenger ikke være fanatisk selv om man teller kalorier. For noen er det en hjelp å telle kalorier for å bli klar over hvor mye man egentlig spiser i løpet av en dag, og for å kutte ut usunne (og kaloririke) matvarer og erstatte dem med sunnere matvarer som naturlig har et lavere kaloriinnhold. Selv om det for deg virker rart å telle kalorier så er det mange det fungerer for.

Du vet vel heller ikke helt hva slags opplegg trådstarter fører, samt hvor mye h*n veier og hvor høy h*n er.

For meg f.eks, er ikke 1500 kalorier om dagen sulting; jeg veier 46 kilo og er 159 cm høy og har derfor en forbrenning som er under 1500 kalorier per dag (basalforbrenning). Det er ikke slik at alle forbrenner like mye kalorier hver dag, og det er noe med å være bevisst på matinntak og hva det vil si for kroppen sin. Jeg spiste 2000 kalorier på en diett som skulle få meg opp i vekt for noen år siden, og jeg ser at mange får angst når de ser folk her inne som har et kaloriinntak på under 2000 per dag. Vel, jeg kan ikke følge slik synsing, for da vil jeg bli tjukk til slutt :ler:

Fortell meg gjerne hvordan min forbrenning blir påvirket av det jeg spiser. Jeg spiser sunt, men det er jo ikke akkurat slik at om jeg spiser 200 kalorier mer enn jeg forbrenner så skyter forbrenningen min i fart heller ;)

Endret av SuperGjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Her er oppskrift på en god smoothie som har en del færre kalorier enn disse med youghurt og proteinpulver:

150 gram smoothie sunt og godt (har den på rema, inneholder banan, blåbær og bringebær)

2,5 dl meierienes ananas juice

Kjempegod!! Og bare 193 kalorier + lite fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg ville droppet hele smoothie-laginga, jeg.. Og bare tatt proteinpulveret bart. Da får du mest mulig proteiner pr kalori.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_trampe_*
På de jordbærene jeg kjøper (i frysen, usukret) står det at det er 30 kalorier per 100 gram. 200 gram blir da 60 kcal. Grete Roede Vektklubben opererer med samme tall.

Man trenger ikke være fanatisk selv om man teller kalorier. For noen er det en hjelp å telle kalorier for å bli klar over hvor mye man egentlig spiser i løpet av en dag, og for å kutte ut usunne (og kaloririke) matvarer og erstatte dem med sunnere matvarer som naturlig har et lavere kaloriinnhold. Selv om det for deg virker rart å telle kalorier så er det mange det fungerer for.

Du vet vel heller ikke helt hva slags opplegg trådstarter fører, samt hvor mye h*n veier og hvor høy h*n er.

For meg f.eks, er ikke 1500 kalorier om dagen sulting; jeg veier 46 kilo og er 159 cm høy og har derfor en forbrenning som er under 1500 kalorier per dag (basalforbrenning). Det er ikke slik at alle forbrenner like mye kalorier hver dag, og det er noe med å være bevisst på matinntak og hva det vil si for kroppen sin. Jeg spiste 2000 kalorier på en diett som skulle få meg opp i vekt for noen år siden, og jeg ser at mange får angst når de ser folk her inne som har et kaloriinntak på under 2000 per dag. Vel, jeg kan ikke følge slik synsing, for da vil jeg bli tjukk til slutt :ler:

Fortell meg gjerne hvordan min forbrenning blir påvirket av det jeg spiser. Jeg spiser sunt, men det er jo ikke akkurat slik at om jeg spiser 200 kalorier mer enn jeg forbrenner så skyter forbrenningen min i fart heller ;)

Det er helt korrekt at ikke alle forbrenner like mye. det avhenger ikke bare av vekt, men også av andel muskler iforhold til fett. Dvs at to personer som veier det samme og er like høy, kan ha helt forskjellig forbrenning avhengig av hva kroppen består av. Videre så er basal forbrenningen hva kroppen trenger for å overleve om du lever inaktivt. Når du så er aktiv øker kroppen energibehov.

Jeg står fremdeles på at det å telle kalorier på type bær opp mot hverandre blir på grensen til hysterisk. Det er også fakta at dersom kroppen tror det er hungersnød, som det den tror dersom du holder deg under behovet, så kniper den igjen og forbrenner mindre.

Det er haugevis av dietter og myter der ute som ødelegger mange. Det er også slik at for stor fokusering og hysteri er skadelig. Og når man da diskuterer om man bør spise det eller det bæret pga kalori innhold....ja, det blir sykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Supergjest.

Jeg kom ikke langt med "bare sunt kosthold og trening", det var først da jeg fikk litt begrep om kalorier at ting begynte å skje. Er ikke fanatisk, har ikke kjøkkenvekt så det blir litt sånn omtrentlig telling.. men bare det hjelper.

Og 1500 kcal er ikke nødvendigvis så lite, når jeg trener skal jeg ligge på rundt 1600 for å ha et kaloriunderskudd som teoretisk sett fører til 1 kg vektnedgang i uka. Går aldri sulten heller, faktisk sliter jeg av og til med å få i meg nok kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behold proteinpulveret og Udos Choice, det er fine greier. Bruk friske bær som du allerede gjør (ikke bytt det med juice..).

Bananen er fin å søte med, men den blir jo en del "unødvendige" kalorier i denne smoothien. Synes det holder at du enten bruker banan eller Biola som "søtning". Men er proteinpulveret litt søtt?

I så fall ville jeg droppet både bananen og Biolaen og heller brukt skummet kulturmelk. Av bær kan man godt bytte på litt, men blåbær gir god smak på smoothien og har supermasse fine antioksidanter :)

Endret av Ce'Nedra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trener du for å slanke deg eller for å bygge muskler?

Hvis det er det førstnevnte, så er vel ikke proteiner så viktig å få i seg etter treningen. Da holder det med karbohydratene fra bananen.

Jeg lager smoothie av banan, frosne bær, yoplait dobbel 0 og vann/isbiter eller litt juice. Det blir under 300 kcal

Feil, feil, feil!

Proteiner er mye viktigere å få i seg etter trening enn karbohydrater, samme om man bygger eller slanker seg. Karbo er "unødvendig" om man ikke skal kjøre flere økter samme dag eller kjører langkjøring og derfor trenger energi underveis.

Protein innen en time (helst en halvtime) hjelper med restitusjon og forbrenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil, feil, feil!

Proteiner er mye viktigere å få i seg etter trening enn karbohydrater, samme om man bygger eller slanker seg. Karbo er "unødvendig" om man ikke skal kjøre flere økter samme dag eller kjører langkjøring og derfor trenger energi underveis.

Protein innen en time (helst en halvtime) hjelper med restitusjon og forbrenning.

Trodde karbohydrater var viktige for å fylle opp glykogenlagrene? Om man ikke har tenkt å bare tilbringe resten av dagen i sofaen..

Poenget var uansett ikke at karbs nødvendigvis var viktigere enn proteiner, men at det holdt med en smoothie uten proteinpulver. Om man slanker seg er det (i følge kostholdseksperten på fjalar.no i hvert fall) ikke så viktig akkurat hva man får i seg, bare man ikke får i seg for mye. Å ha både masse karbs OG proteiner i det lille måltidet rett etter trening virker derfor unødvendig, men tanke på at det blir mye kalorier.

Evt kunne hun jo droppet smoothien og bare drukket en proteinshake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig forstår jeg at jeg kan droppe smoothien og bare drikke proteinshake, men den metter jo ganske mye, og erstatter annen mat, så sånn sett sparer jeg noen kalorier der. Å lage smoothie uten proteinpulver og Udos Choice er jo mulig det, men da forsvinner jo proteinene og fettet jeg faktisk ønsker å få i meg :) Dessuten er smoothien fantastisk god, og en i seg selv en "belønning" etter trening.

Hvor mange kalorier jeg trenger å få i meg pr. dag er en annen diskusjon, jeg vil bare gjøre akkurat dette måltidet magrere.

Tusen takk til alle som kommer med gode forslag :) Skal prøve ut litt forskjellig for å finne en god middelvei mellom God og Mager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Trodde karbohydrater var viktige for å fylle opp glykogenlagrene? Om man ikke har tenkt å bare tilbringe resten av dagen i sofaen..

Poenget var uansett ikke at karbs nødvendigvis var viktigere enn proteiner, men at det holdt med en smoothie uten proteinpulver. Om man slanker seg er det (i følge kostholdseksperten på fjalar.no i hvert fall) ikke så viktig akkurat hva man får i seg, bare man ikke får i seg for mye. Å ha både masse karbs OG proteiner i det lille måltidet rett etter trening virker derfor unødvendig, men tanke på at det blir mye kalorier.

Evt kunne hun jo droppet smoothien og bare drukket en proteinshake.

Trege karbohydrater er viktig ja, men raske er ikke så viktig om man da ikke skal fort i gang igjen. Synes det hørtes ut som en dårlig kostholdsekspert, proteiner etter trening er superviktig for å oppnå gode resultater. Jeg ville helt klart valgt raske proteiner framfor raske karbohydrater om hun skal velge en av delene (og om hun ikke har flere treningsøkter på en dag).

Hun får uansett i seg karbo gjennom bærene (og evnt den melketypen hun velger), og det er fint. Men hun bør ikke droppe proteinene og ta en banan i stedet. Kostholdet er dessuten kjempeviktig hvis man ønsker å oppnå resultater. Jeg regner med at en som teller kalorier, er opptatt av resultater... I tillegg vil karbohydratene ha mer nytteverdi sammen med proteiner, så det er absolutt ikke unødvendig når man først tar karbo, nei..

http://www.pasienthandboka.no/default.asp?...ocumentid=21294

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig
Jeg skjønner at det er frustrerende å ha mange kilo for mye, men å telle kalorier så hysterisk detaljert som i type bær og bærets innhold av naturlig sukker blir for meg helt sykt.

Man kommer LANGT med trening og sunt kosthold uten fanatisme. Man skal IKKE sulte kroppen sin. Hvor mye den forbrenner påvirkes også av hvor mye den får inn.

Uff, jeg synes synd på mange av dere, men det er deres liv, så dere må bare fortsette å sulte dere.

Om man ikke har peiling på hvor mye kalorier man får i seg, blir det som å skulle skyte på blink uten å vite så mye som hva slags retning blinken står i, med bind for øynene. Jeg ser veldig godt hva som er fristende med å VITE at man er i kaloriunderskudd, i stedet for å bare HÅPE at man er det. Selvfølgelig vil man få gode resultater kun med sunn mat og trening. Det er det heller ikke noen som nekter for. Det at svært mange ikke når målene sine nettopp fordi de ikke har denne "feelingen" på hvor mye mat og trening som skal til, er tydeligvis ikke et tema her, men jeg synes det er viktig.

Jeg står fremdeles på at det å telle kalorier på type bær opp mot hverandre blir på grensen til hysterisk. Det er også fakta at dersom kroppen tror det er hungersnød, som det den tror dersom du holder deg under behovet, så kniper den igjen og forbrenner mindre.

Det er haugevis av dietter og myter der ute som ødelegger mange. Det er også slik at for stor fokusering og hysteri er skadelig. Og når man da diskuterer om man bør spise det eller det bæret pga kalori innhold....ja, det blir sykt.

Vel da får du mene det, da. Så er det nå en gang sånn at det er summen av dagens kalorier som tipper vektskålen til slutt, og da går det ikke an å bare være bevisst på noen av kaloriene, og gi blaffen i andre. Du kommer heller ikke i sparemodus av 1500 kalorier, med mindre du kanskje veier 100 kilo der mesteparten er muskler.

Dessuten fyrer du oppunder en av de mest utslitte slankemytene av dem alle selv, nemlig at alle som teller kalorier er hysterikere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida
Om man ikke har peiling på hvor mye kalorier man får i seg, blir det som å skulle skyte på blink uten å vite så mye som hva slags retning blinken står i, med bind for øynene.
Hvis man går ned i vekt så vet man jo at man er i underskudd, helt uten å telle.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Selvfølgelig. Men så mange ganger som jeg hører og leser "jeg spiser jo sunt og trener hvorfor går jeg ikke ned i vekt, har lyst å gi opp" tenker jeg at det hadde jo ikke vært så dumt om de telte kalorier og forsikret seg om de lå litt i minus. Jeg skal ikke tvinge noen til å gjøre noe som helst, men jeg tror at litt kaloritelling (i hvertfall i begynnelsen) hadde spart mange for mye frustrasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...