Gå til innhold

Er det vanskeligere for en tynn person å miste vekt, enn en tykk person?


AnAnAss

Anbefalte innlegg

Viss en tynn person har ett kosthold som er nokså sundt, og vekten er stabil.

Så er det en tykk person som har hatt ett veldig usunt kosthold, som plutseligt begynner og spise akkurat likt den tynne personen.

Vil den tykke personen da gå ned i vekt, eller stabilisere vekten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bolledeig

Hvis vi antar at vi har en person på 50 kg og en på 100. Personen på 100 kilo har et (tenkt) vedlikeholdsnivå på 2500 kalorier for å klare å holde vekten (mer hvis vedkommende trener). Personen på 50 kg har et vedlikeholdsnivå på ca 1800 kalorier. Hvis den personen på 100 kg begynner å spise 1800 kalorier om dagen, havner vedkommende på et kaloriunderskudd på 700 kalorier om dagen. Da vil den personen gå ned ca 1 kg hver 10. dag, saktere etter hvert.

Siden kroppen bruker veldig mye av energien på ting som f.eks. å holde varmen, vil det føre til at en stor kropp vil forbrenne mer enn en liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det vanlig for tykke folk å ha ett større kaloribehov enn en tynn person?

Jo mer du veier, jo mer forbrenner du. Rett og slett fordi du "drar" på mer og basalforbrenningen din øker da du har mer kropp å holde i live.

Jeg er liten (159 cm) og veier ikke så mye (46 kilo) og jeg har ikke så høy basalforbrenning. Det skal derfor mindre til før jeg legger på meg, fordi jeg ved ingen aktivitet bare forbrenner rundt 1300-1400 kalorier. Hadde jeg veid mer hadde jeg forbrent mer.

Generelt sett kan man si at overvektige mennesker går fortere ned i vekt enn allerede normalvektige mennesker. Dette fordi overvektige har gjerne mye vann i kroppen, og kroppen til en normalvektig person tviholder mer på det fettet den har enn en overvektig person sin kropp gjør.

Når det er sagt så går overvektige gjerne ned mange kilo i begynnelsen, som gjerne er vannvekt, og deretter går det litt tregere.

Endret av SuperGjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss en tynn person har ett kosthold som er nokså sundt, og vekten er stabil.

Så er det en tykk person som har hatt ett veldig usunt kosthold, som plutseligt begynner og spise akkurat likt den tynne personen.

Vil den tykke personen da gå ned i vekt, eller stabilisere vekten?

Dette er VELDIG enkelt. Om du går ned i vekt har ikke noe med om du er tynn eller om du er tykk å gjøre. Det har med hva du hiver innpå av kalorier kontra hva du forbrenner. Det er fysisk umulig å legge på seg om du ikke inntar næring, og det er umulig å miste kilo om du tar opp næring i blodet som dekker energibehovet. Hvis en tykk kvinne sitter på rumpa og en tynn kvinne sitter på rumpa hele dagen, så må de spise akkurat det samme skal de holde vekta si (forutsatt at skjoldbruskhormonene er like og at muskelmassen er lik).

Endret av NinjaTurtle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bolledeig

Nei dette stemmer ikke. For en tykk person vil ha mer kropp å varme opp, og derfor et høyere energiforbruk. Størsteparten av energiforbruket går på å varme opp kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som er overvektige spiser jo veldig usunt og mat som inneholder mye salt osv som holder på vann... Derfor har de mye vannvekt i tillegg til fettet. Det er veldig vanlig at når de legger om et til sunnere kosthold og trener mer mister vannvekta veldig fort og dermed raser ned i vekt ganske fort, men når det er borte går det litt saktere... Fett er mye vanskeligere å få bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

så det vil si at det er vanskeligere for en person på f eks 50 kg å holde vekta i forhold til en på 70?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest-E
så det vil si at det er vanskeligere for en person på f eks 50 kg å holde vekta i forhold til en på 70?

I tillegg til livsstil,vil det komme helt an på arvelige faktorer.En person som er arvelig disponert for å være slank,og har en trivselsvekt på rundt 50kg,vil ikke ha problemer med å holde den vekta.En person på 70 kg.har kanskje mer anlegg for å legge på seg,og vil da ha lettere for å gå opp i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...