Gå til innhold

Regjeringens forslag om ny formålsparagraf


cilipili

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Helen Parr

:klappe:

Nå venter jeg spent på å se om lærerne kommer til å følge opp, når/om dette blir vedtatt i Stortinget.

Eller om enkelte av dem kommer til å begå sivil ulydighet, som de ble oppfordret til av Rådmannen i Hå i høst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først ny ekteskapslov, og så ny formålsparagraf!

Blir veldig fornøyd med denne regjeringa nå, jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StockDama
Først ny ekteskapslov, og så ny formålsparagraf!

Blir veldig fornøyd med denne regjeringa nå, jeg!

Samme her, Norge går visst rette veien likevel =)

(hvis dette går gjennom, selvfølgelig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest/L

Må jo bare si at det på tide at de lovfester det normale og den sunne fornuften som skulle eller burde være grunnleggende, uansett. Hmmm. Merkelig at det med lover til for at det skal forstås, men så er det jo norskt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha en helt annen formålsparagraf:

Skolen er til for barnas skyld. Skolen skal bare gi barna kunnskap som barna selv kan bruke som verktøy. Skolen skal ikke gi barn kunnskap motivert med andres interesser enn barnas egne. Barna skal ikke læres opp fordi det er bra for en samfunnsutvikling, likestilling, eller noen andre moralske forestillinger som måtte råde hos flertallet i befolkningen. Det er bare kunnskapen selv som skal overrekkes barna, og hvilken kunnskap det skal være, fastsettes per dags dato av departement x. Førende hvor hvilke fagtilbud og hvordan undervisningen skal legges opp, skal være tanken om hvilken kunnskap barna, vår framtid vil trenge når de blir voksne, ikke hvilke studenter av orkidefag som trenger jobb. Barn skal ikke fores med litteraturhistorie fordi det er mange snobber som liker litteraturhistorie, og de skal ikke fores med nynorsk fordi det er i nynorskfolkets interesse at det språket overlever. Om det er i barns interesse at det bare undervises i engelsk, så skal det bare undervise i engelsk, uten at en skal ta hensyn til hva andre politiske egeninteresser måtte mene. Om barn har bruk for mer kunsthistorie, som er fraværende i norsk skole per idag, skal de få mer undervisning i kunsthistorie, om en så må leie inn fagpersonale fra universitetet på rundgang.

Denne formålsparagrafen tar som utgangspunkt at det skal bli slutt på all indoktrinering, slutt på biologisk priming, slutt på å bruke barn på noen måte, slik dyr er kjent for å gjøre. Vi som mennesker beslutter nå å gi framtiden, barna en sjanse på deres egne premisser.

Lenge leve barna og deres interesser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...