Gå til innhold

Gi bort barneklær


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Takk, L-B :)

Kanskje du CecilieB ikke legger fram det du mener på en heldig måte, jeg vet ikke, jeg er rett og slett uenig med deg. At du synes det er naturlig at "vi som bor og skatter i Norge bør ha det bra før vi hjelper andre" høres for meg ut som et klipp fra Frp's valgprogram. Og de har ingen høy stjerne hos meg. Det er mennesker som lider i Norge og som skulle ha hatt hjelp/fortjener hjelp, men da tenker jeg ikke først på unger som ikke får den leken de vil ha, men mer de som bor på Krisesentre, de som opplever vold og incest, de som er så ille ute at de prostituerer seg for dop eller hva det er som er galt, og i den retningen. Grillpølser blir ikke så viktig da. Kanskje det vil hjelpe motløsheten din om du prøvde å tenke litt motsatt, at det er bra dere har hva dere har, mange har det verre? Fattig trøst i en vanskelig hverdag, men kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Veslebråka har nok aldri opplevd å være fattig i Norge. Grillpølser er faktisk viktig når klassen skal på tur og alle de andre har. Det er utrolig fælt å alltid være den som ikke kan være med på det alle de andre kan fordi man ikke har råd. Jeg vokste opp som et fattig barn i en rik kommune, der de aller fleste hadde "alt", og det er ikke særlig morsomt.

Argumentet med at det alltid er noen som har det verre holder ikke. Det er alltid noen som har det verre enn alle, men det betyr ikke at smerten din ikke skal tas på alvor. Det er noen som har det værre enn de "fattige barna i Afrika" også. Det er noen som har det verre enn barnet som mistet beina i en mineeksplosjon. Hvem skal bestemme hvem som har det vondt nok?

Tenk på det neste gang du har influensa og 41 i feber, ligger der helt utslått og orker ingen ting, din smerte er ikke stor nok til å tas på alvor, så ikke klag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Vi har levd langt under fattigdomsgrensen med to barn. Da var vi fire personer på 80.000,- i året.

Vi hadde da råd til en pakke grillpølser innimellom. Barna fikk også nye klær ! Ikke dyre og ofte kjøpt opp på salg.

Riktignok fikk ungene parkdresser, regntøy, goretex og sherrox til jul og bursdager fra besteforeldre, men likevel.

Vi hadde heller ikke så dyr husleie og barnehage.

En familie på samme størrelse som vår "tjente" mer enn oss ved å leve på sosial stønad. Jeg klarer ofte ikke å skjønne hva som gjør at folk kan få dårligere råd enn studnter med barn.

Vet at uføretrygdede alenemødre hadde mer utbetalt enn oss og der er jo økonomien skikkelig ille !

Kanskje noen kan forklare meg hvordan man kan havne i et slikt uføre at man ikke kan ha nok mat til barna sine ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Jeg gir alle klær/leker/møbler som ikke lenger brukes til Fretex. Er helt enig i at der blir klærene en ressurs i flere samenhenger: de blir solgt billig til de som trenger, evt gitt bort til de som trenger, overskuddet går til noen som trenger det, sist men ikke minst: arbeid til folk som ellers hadde falt utenfor.

Det er vanskelig, helt umulig for meg ihvertfall, å måle veldedige organisasjoner opp mot hverandre. Det finnes utrolig mye nød i verden, også her hjemme i Norge. Jeg tror (er jeg naiv nå?) at ingen mennesker i Norge trenger å sulte. Jeg tror at ingen barn i Norge må lete etter mat i andres søppelkasser. Jeg tror ikke at barn i Norge fryser ihjel fordi de ikke har klær. Jeg VET at dette skjer i andre land. Det skjer hver eneste dag.

Jeg vet også at det finnes mennesker i Norge som har det forferdelig vanskelig. Jeg respekterer og kan forstå at det må være forferdelig vanskelig å ikke kunne gi sine barn en pakke grillpølser til en skoleavslutning. Det finnes mange typer nød, jeg har som sagt problemer med å skulle sette disse opp mot hverandre.

La oss uansett aldri bli så selvsentrerte at vi først skal ordne opp her hjemme før vi hjelper andre. Da blir vi et fattig folk her vi sitter med velstanden vår!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Det er bedre at Frelsesarmeén selger klærne billig til fattige i Norge' date=' enn at man sender dem avgårde til andre land.[/quote']

De selger det fineste i Norge. Det Frelsesarmeen får inn som ingen her vil ha (av erfaring) blir SEND TIL UTLANDET.

Kjempebra ordning, spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pjusk

Jeg synes vi skal la Cecilie B være i fred nå. Jeg tror det er å dra det litt langt å tolke det hun sier som "Norge for nordmenn" og "Hvit valgallianse" som noen hevder.

Mer interesssant må det være å vite hvordan en familie i "rike" Norge blir så fattige. Hverdagen må være tøff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...