Gå til innhold

Gi bort barneklær


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Trude Luth

Har dere noen tips om noen som tar i mot brukte barneklær? Jeg har tidligere gitt det til Frelsesarmeen, men synes kansje at det er litt synd at dem skal selge det videre...da vil jeg heller bare gi det bort til noen som trenger det. Har også fått sendt dette til en dame som videresender dette til russiske barnehjem, men nå trenger hun ikke mere klær og sko. Dette er ikke dyre merkeklær, men helt brukbare ting. Noe er litt slitt/utvasket, mens andre ting nesten ikke er brukt. Det er snakk om klær i str 4-6 år. Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er det som er så synd med at frelsesarmeen tjener penger på klærne dine? De bruker jo tross alt pengene på å hjelpe mennesker som trenger det! Og de som handler på fretex har gjerne lite penger og ikke råd til å kjøpe nye ting.

Men hvis du helst vil gi de bort kan du jo f.eks sette inn en annonse på www.finn.no Det koster ingenting så lenge du gir bort ting, men husk å hak av rubrikken Gis bort.

Du kan jo evt. ta kontakt med Kirkens nødhjelp eller andre hjelpeorg. og høre om de samler inn klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bedre at Frelsesarmeén selger klærne billig til fattige i Norge, enn at man sender dem avgårde til andre land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bedre at Frelsesarmeén selger klærne billig til fattige i Norge' date=' enn at man sender dem avgårde til andre land.[/quote']

Ehhh, hvorfor det egentlig??? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cruella

Samme lurte jeg på, Nilma.

Dessuten skal det vel mye til at noen i Norge er like fattige som f.eks kloakkbarna i Romania...

L-B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme lurte jeg på, Nilma.

Dessuten skal det vel mye til at noen i Norge er like fattige som f.eks kloakkbarna i Romania...

L-B

Nettopp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bedre at Frelsesarmeén selger klærne billig til fattige i Norge' date=' enn at man sender dem avgårde til andre land.[/quote']

Jeg velger å tro at dette kun var en ikke-gjennomtenkt kommentar og ikke din virkelighetsoppfatning og holdning til mennesker i nød.

Hvis du hadde sett nøden i mange land med egne øyne hadde du nok ikke vært i tvil om at selv de fattigste av de fattige her i landet har det langt bedre enn veldig mange f.eks i Øst-Europa(som er de som kan gjøre seg mest nytte av den type klær vi har her i Norge - litt dumt med vinterdresser/jakker etc i Afrika f.eks).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt bort en del til asylmottaket her i byen. De bblir veldig glade for både klær og leker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger å tro at dette kun var en ikke-gjennomtenkt kommentar og ikke din virkelighetsoppfatning og holdning til mennesker i nød.

Hvis du hadde sett nøden i mange land med egne øyne hadde du nok ikke vært i tvil om at selv de fattigste av de fattige her i landet har det langt bedre enn veldig mange f.eks i Øst-Europa(som er de som kan gjøre seg mest nytte av den type klær vi har her i Norge - litt dumt med vinterdresser/jakker etc i Afrika f.eks).

Vi er en familie som selv kjøper det meste av det vi trenger på Fretex fordi vi faktisk ikke har råd til noe annet.

Jeg synes det viktigste er at vi sørger for våre egne først, og det kan jeg si basert på hvordan vi selv har det her hjemme hos meg. At jeg har muligheten å kjøpe klær på Fretex til meg selv og mine barn er mye viktigere for meg enn at barna i Senegal har klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cruella

Jeg vet jeg er litt usaklig(?) og stygg nå CecilieB, men å surfe på nettet, det har du råd til!?

:wink:

L-B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jeg er litt usaklig(?) og stygg nå CecilieB, men å surfe på nettet, det har du råd til!?

:wink:

L-B

Nei, faktisk ikke. Vi har en kamerat som har åpnet og betaler internett for oss fordi vi skal kunne ha kontakt med folk vi kjenner. Nei, vi har ikke telefon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"sørge for våre egne først".. jeg synes ikke du er min egen jeg, jeg synes faktisk ikke jeg har særlig ansvar for å skaffe deg billige klær i det hele tatt pga. holdningen din. Med den kommentaren velger jeg heretter Senegal som mottaksland!

Asylmottak var en veldig god idé, jeg mener frelsesarmeen også gir vekk ting f.eks hjelper til å møblere leiligheter for sosialklienter med ting de får osv. Barnehjem i russland, øst-europa...

Jeg er fortsatt snurt over den "hjelpe våre egne først" kommentaren! Det er gjennomgangsverset for mindre heldige stilte i Norge, selv om de har det myyye bedre enn de fleste andre av verdens befolkning! Barna har mat, varme klær, tak over hodet, seng, skolegang.. De scorer topp på FN's liste over barns rettigheter selv om de ikke har den tøffeste sykkelen i gata!

Puh, forøvrig er det en gammel norsk tradisjon med å "arve" klær. Slektninger, venner, naboer med mindre barn...tilby dem å arve, det er ikke alle som vil så det er best å spørre først så de ikke blir fornærmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Pjusk

Bare som en tilleggsopplysning mht. fretex: Butikken gir også bort klær gratis til vanskeligstilte familier. Fikk vite dette da jeg ga bort noe klær ved juletider. Ønsket nemlig å gi klærne direkte til en familie slik at de skulle slippe å betale for det senere i butikken, og da fortalte frelserarmeen om denne ordningen.

Et annet sted som tar i mot klær er Fattighuset i Oslo.

Ellers er det vel en del innsamlinger til Hvitrussland og der omkring. Jeg prøver å levere så mye som mulig til disse innsamlingene, da det virkelig er stoooor nød her.

Arvet forresten masse klær til eldstemann her om dagen. Ble kjempeglad!!!!

Jeg har forresten en del venninner som kaster klærne rett i søpla for det "er så slitsomt å levere det noe sted". Dette kan tilogmed være helt ubrukte klær. Jeg synes det er så tragisk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa-Beth, ulogget

Jeg har råd til å kjøpe nytt det barna og jeg trenger, men jeg er glad for å arve. Er oppdratt i det å arve etter hverandre, da jeg kommer fra en stor søskenflokk.

Forøvrig elsker jeg å gå på Fretex og titte, har ofte funnet noe både til meg selv og barna.

L-B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå ser jeg at CecilieB grunnga sin kommentar med "sørge-for-egne" argument, men hun har faktisk litt rett (i kommentaren, ikke argumentasjonen :wink: ).

De som først begynte å samle inn klær til fattige i andre land mente det nok godt, men ofte kan denne typen hjelp bare være hjelp på kort sikt -- i det lange løp blir det et problem. Når et land "overflommes" av brukte, vestlige klær skjer bl.a. følgende:

Lokale skreddere, sydamer og skomakere klarer ikke å konkurrere på pris og går konk. Landene har sjelden veldferdssytem og mange i denne type yrker jobber i den uformelle sektoren. De får ikke fast lønn, men er avhengige av slag av varene sine.

De som produserer gruppa over sine råvarer: Bønder, jegere og sankere som skaffer tekstiler, ull, hår, skinn o.l. får ikke solgt varene sine = blir fattigere og avhengige av gaver fra andre land...

Lokal/nasjonal klestil fortrenges av vestlige klær. Enda en ting i kulturen som blir ødelagt og vestliggjort.

(Nå er jo skadene allerede skjedd i mange land. Jeg er derfor usikker på hva rett medisin er. Kanskje slutte å sende klær, kanskje ikke.)

Ingy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke de aller fattigste i andre land er særlig storkunder hos skredderen og sydama og skomakeren allikevel... De går vel med stadig mer hullete klær. Spesielt på barnehjem, som slett ikke har budsjetter for klær og hvis barna er kalde får de ligge i senga med ullteppe på seg for klær finnes ikke. Gjetter her, men det er ikke alltid nakne kvinner spinner særlig i nødens stund når det ikke finnes garn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nå vet jeg ikke helt hvor mange "kloakkbarn" i Romania eller gatebarn i Polen som handler hos den lokale skredderen, men det er nå så.. ;) selvsagt kan det være enkelte som ikke er nok påpasselige med at klærne går dit de skal, og ikke får de til de som trenger det mest, men jeg sender likevel klærne avgårde i håp om at de faktisk kommer til et barnehjem e.l.

Når det er sagt, så vet jeg ikke om slike aksjoner som har vært her omkring på lenge, derfor har det hopet seg opp masse esker med tøy i boden. Jeg var litt redd for at de til slutt måtte pælmes, men så fant jeg ut at det var kommet en frelsesarme-container i nærheten, så da hiver jeg de der. Samme hvem som får de bare de ikke havner på dynga før de er utslitt...

Før hadde heller ikke jeg råd tilå kjøpe klærne ungen trengte, og da var vi helt avhengig av å arve. Heldigvis hade jeg flere å arve fra den gangen. Etterhvert som jeg fikk bedre råd fortsatte gutten å arve tøy -noe han synes var stas. Spesielt tøyet han arvet fra et av mine yngre søskenbarn var det status over. Men akk.. Gutten vokste og vokste, og nå er det vel søskenbarnet mitt som kan arve fra ham! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...